RIP-ketju

• 3 199 965
  • 12 873

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Frida & Ebba.
Pidin muuten Kultaniityt versioinnista.

Pienenä poikana isän tai setämiesten automankoissa pyöri Jaakko Teppo, Hurriganes - ja Tapani Kansa. Rokkivaari Hotanen c-kasettia tuli veivattua ahkerasti.

Kourallinen näitä esiintyjiä ja henkilöitä joita on tiennyt ja joiden nimi on merkinnyt jotain niin kauan kuin olen ollut olemassa.

Aja Tapani Kansa aja, aja Tapani Kansa. Kevyet mullat ja rock'n roll is never die.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ohhoh! Että vielä Tapani Kansakin. Huh huh, mikä viikko on meneillään.
Yksi kaikkien aikojen suomalaisista mieslaulajista, jolla ääntä ja karismaa riitti vaikka muille jakaa. Todellinen ammattilainen, jonka yksityiselämän myrskyt hieman himmensivät hänen julkisuuskuvaansa, mutta joka jätti jälkeensä aikamoisen perinnön. Kiitos musiikistasi, Tapsa. Harmi, etten koskaan päässyt sitä livenä kuulemaan. Voimia läheisille.

Suosikkijoukkue
Paikalliset alisuorittajat
"Linja-autoasemalla
istun baarin seinustalla
pienen kahvin aamupalakseni juon
eilen kävin kassalla
tänään iltakaljalla
apaattisen katseeni mä luon
Katson ohikulkevia
räntäsateen kastamia
erilaisia aamuilmeitä kansalaisien
kahvikuppi lämmittää
vain hetkiseksi lämpö jää
ulos tahtois mennä millään minä en
Mä olen Veikko Nieminen
kaksikymmenvuotinen
mä kuljen niinkuin lapsonen
etsien ja kysellen
kuljen ilman ohjelmaa
työtä omaa maailmaa
mä miksi olen ihminen
ja miksi on tää maa"

Kepeät mullat hienolle taitelijalle

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kuten Tapani Kansa sanoi eräässä IL:n siteeraamassa haastattelussa, niin hänen luonteensa ja sairautensa on ollut suurin oman menestyksensä tuhoaja, mutta aika sivuraiteelle Kansa joutui viihdemaailmassa. Nyt sitten musiikkimediat ja piirit kaikkialla nostavat hänet hetkeksi jälleen valokiilaan. Suuri taiteilija, levätköön rauhassa.

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Tapani Kansan Kalajoen Hiekat-kappaleesta tulee aina mieleen lapsuuden kesät mökillä. Hyvää matkaa.

Tapani Kansa oli myös ensimmäinen Hartwall Areenan täyteen myynyt kotimainen artisti ja sitä polkua ovat monet muut seuranneet perässä. Merkittävä tienraivaaja siis siinäkin mielessä.

Viimeksi muokattu:

Jass0

Jäsen
RIP Tapani Kansa.
Ensimmäinen muisto hänestä ehkä juuri ja juuri 90-luvun alusta, kun isoäidin autossa Tapani Kansaa C-kasetilta kuunneltiin.

Viimeksi muokattu:

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Rokkivaari Hotanen has left the building. Ei tästä montaa päivää ole kun mietin missäköhän hänkin on kun ei mitään missään pitkiin aikoihin. Kepeät mullat.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kauan sitten nuorena miehenä olin Tampereella ja hukannut kännipäissäni lompakkoni. Pyörin sitten siinä rahattomana aseman seudulla ja yritin pummia ihmisiltä almuja huonolla menestyksellä. Eihän silloin tietenkään mitään kännyköitä ollut eli ei voinut soitellakaan kenellekään ja mietin jo pummilla matkustamistakin. Sitten kaksi herraa, toista en tunnistanut ja toisen tunnistin Tapani Kansaksi, huomasivat tilanteen ja tarjoutuivat ostamaan junalipun. Siitä kiitollisena tietenkin pyysin yhteystietojaan maksaakseni myöhemmin takaisin, mutta herrat totesivat, ettei tarvitse, kunhan ei tavaksi muodostu ja hymyilivät vielä päälle.

Lepää rauhassa Tapsa.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tapahtuiko Kansan kohdalla hoitovirhe? MIes kotiutettiin kovien kipujen kanssa, ilmeisesti vatsan leikkausarpi oli tuolloin jo revennyt ja kotona verta vuosi vatsaan. Tämäkin on muistutus, että leikkauksissa on aina riskinsä.

Hesarissa Kansan puoliso kertoi näin:

"Enehjelmin mukaan Kansa oli ollut sairaalassa vatsakipujen takia. Sairaalassa hänellä todettiin sappirakon tulehdus ja hänet leikattiin.

Kansa lähetettiin maanantaina sairaalasta kotiin, vaikka hän kärsi kovista kivuista, Enehjelm sanoo.

”Kivut olivat niin kovat, ettei hän pystynyt kunnolla kävelemään.”

Espoossa asuva Enehjelm soitti Kotkassa asuneelle Kansalle, joka ei illalla enää vastannut puhelimeen. Enehjelm oletti, että Kansa oli nukahtanut.

Tiistaiaamuna Enehjelm sai puhelun sairaalasta, että Kansa oli soittanut yöllä ambulanssin ja palannut sairaalaan.

”Sanoivat, että leikkausarpi oli revennyt ja häntä yritettiin leikata uudelleen. Ilmeisesti haava oli revennyt jo edellisenä päivänä ennen kuin hänet lähetettiin kotiin, sillä kivut olivat niin kovat”, Enehjelm sanoo.

Sairaalassa Kansaa ei voitu enää pelastaa, ja hän menehtyi uudessa leikkauksessa."

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tapahtuiko Kansan kohdalla hoitovirhe? MIes kotiutettiin kovien kipujen kanssa, ilmeisesti vatsan leikkausarpi oli tuolloin jo revennyt ja kotona verta vuosi vatsaan. Tämäkin on muistutus, että leikkauksissa on aina riskinsä.

Hesarissa Kansan puoliso kertoi näin:

"Enehjelmin mukaan Kansa oli ollut sairaalassa vatsakipujen takia. Sairaalassa hänellä todettiin sappirakon tulehdus ja hänet leikattiin.

Kansa lähetettiin maanantaina sairaalasta kotiin, vaikka hän kärsi kovista kivuista, Enehjelm sanoo.

”Kivut olivat niin kovat, ettei hän pystynyt kunnolla kävelemään.”

Espoossa asuva Enehjelm soitti Kotkassa asuneelle Kansalle, joka ei illalla enää vastannut puhelimeen. Enehjelm oletti, että Kansa oli nukahtanut.

Tiistaiaamuna Enehjelm sai puhelun sairaalasta, että Kansa oli soittanut yöllä ambulanssin ja palannut sairaalaan.

”Sanoivat, että leikkausarpi oli revennyt ja häntä yritettiin leikata uudelleen. Ilmeisesti haava oli revennyt jo edellisenä päivänä ennen kuin hänet lähetettiin kotiin, sillä kivut olivat niin kovat”, Enehjelm sanoo.

Sairaalassa Kansaa ei voitu enää pelastaa, ja hän menehtyi uudessa leikkauksessa."

Olipa ikävä uutinen kyllä tähän päivään, jonka huomasin heti herättyäni. Ja vielä harmillisempaa on se, jos tässä onkin kyseessä ollut joku lääkärien ja/tai hoitohenkilökunnan tekemä hoitovirhe, joka antaa kyllä kuvan viime aikoina rapistuneesta julkisesta terveydenhoidostamme.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Olipa ikävä uutinen kyllä tähän päivään, jonka huomasin heti herättyäni. Ja vielä harmillisempaa on se, jos tässä onkin kyseessä ollut joku lääkärien ja/tai hoitohenkilökunnan tekemä hoitovirhe, joka antaa kyllä kuvan viime aikoina rapistuneesta julkisesta terveydenhoidostamme.

Sen kuvan noista uutisista saa, muutenkin kuin Kansan puolison kertomana, että huolellisemmalla hoidolla hän saattaisi olla yhä keskuudessamme. Virheitä sattuu kaikille mutta jos niitä sattuu sairaanhoidon yhteydessä niin seuraukset voivat olla kohtalokkaat. Eräs tapaus aikanaan oli, kun mies meni samaiseen keskussairaalaan peruslaatuiseen polventähystykseen, sai siitä sairaalabakteerin ja kuoli vähän ajan päästä.

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kevyet mullat Tapsalle - eihän miehen ääntä voinut olla lapsuudessa C-kasetilta kuulematta.

Ja tosiaan, julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan ei ole terveydenhuollossa ihan putkeen mennyt. Asioilla on kuitenkin aina kaksi puolta ja viralliset tahot varmasti tutkivat tapauksen.

Äidin pikkupoika menee muille maille

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Melkoinen viikko. Kansa ei enää tiedä, ja Karpolla ei ole enää asiaa. Tästä jo kahvipöydässä jotkut spekuloivat, että kun kaksi sukunimeltään KA-alkuista on mennyt lyhyen ajan sisällä, niin nyt taitaa samat alkukirjaimet omaavia julkimoita hieman kuumottaa. No, en alkanut itse spekuloida aiheella enempää, koska en koe sitä kovinkaan asialliseksi.

Mitä tulee Kansaan, niin todella hieno tulkitsija, ja jotenkin olen siinä käsityksessä, että olisi halunnut tehdä vähän toisenlaista musiikkia kuin levy-yhtiöt pistivät esittämään. Tuon ajan Suomessa se ei vain käytännössä ollut oikein mahdollista. Joitain pätkiä miehen vähemmän tunnetuista teoksista olen kuullut, ja kyllähän siellä vaikuttaa paljon kunnianhimoisempaa ja taiteellisempaa tavaraa olevan, kuin nämä iskelmäklassikot, joista mies tunnetaan. Eivätkä ne hititkään pääsääntöisesti mitään huonoja ole taiteellisessa mielessäkään.

R.I.P.

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pidin Kansaa hiukan vanhempana herrasmiehenä mitä hän lopulta olikaan. Syntymävuosi oli 1949, kun minä muistelin että jo pari vuotta takaperin olisi juhlittu miehen 80-vuotispäiviä mutta Ilta-Sanomat julkaisi sen parin vuoden takaisen jutun uudestaan ja siinä Kansa muuten vaan kertoi elämästään sen jälkeen kun lopetti esiintymisen.

Käsittääkseni Kansa ei juurikaan haissut soitolle keikka-aikoinaankaan, vaikka yhden kerran muistan kyllä jossain tanssipaikalla nähneeni miehen pikku hönössä. Hän tunnusti sen yleisölle heti ennen kuin lauloi mitään ja vakuutti että silti tulee hyvä keikka ja niin tulikin, ei miehen esiintymistä pikku humala haitannut ja tuskin sitä kukaan olisi edes huomannut jos hän ei sitä olisi sanonut.

Kertoi syynkin moiselle lipsahdukselle. Oli nähkääs kortti otettu juuri vähän aiemmin pois ylinopeuksien takia ja hänellä oli kuski, jolloin itse pystyi ottamaan hiukan miestä väkevämpää. Tästäkin on jo niin pirusti aikaa, olisko ollut vielä 80-luvun puolella.

Mutta semmoinen kuva minulle jäi ettei Kansa kovin paljon viinan kanssa läträillyt. Muutenkin taisi kerätä negatiivista huomiota vain noilla ylinopeussakoillaan joita sitten kyllä kertyikin enemmän kuin lääkäri määrää.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Käsittääkseni Kansa ei juurikaan haissut soitolle keikka-aikoinaankaan, vaikka yhden kerran muistan kyllä jossain tanssipaikalla nähneeni miehen pikku hönössä. Hän tunnusti sen yleisölle heti ennen kuin lauloi mitään ja vakuutti että silti tulee hyvä keikka ja niin tulikin, ei miehen esiintymistä pikku humala haitannut ja tuskin sitä kukaan olisi edes huomannut jos hän ei sitä olisi sanonut.

Kansallahan oli pitkällä urallaan jonkin verran näitä totaalisen pieleen menneitä keikkoja, mutta tosiaan, toisin kuin alalla yleisesti, niin ne eivät johtuneet alkoholista. Kansa kärsi ymmärtääkseni esiintymisjännityksestä, paniikkihäiriöistä ja kuumimpien uravuosien loppuvaiheessa hänellä todettiin myös maanisdepressiivisyys.

Äitini oli muistaakseni katsomassa Kansan esiintymistä pian tuon ison romahduksen ja diagnoosin jälkeen. Kansa oli todennut heti keikan alussa rehellisesti tilanteensa ja kertonut, ettei ole varma pystyykö esiintymään. Yleisö antoi kuitenkin artistille tukensa ja kyseinen keikka oli lopulta ollut hieno ja jollain tapaa myös yhteisöllinen tilaisuus.

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Pelle Hermannista tuttu Taikuri Max eli Mauri Saikkonen on kuollut 80-vuotiaana.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tos on hyvä mutka, pistä siihen tutka.
Virittele ansa, tulee Tapsa Kansa.

Kyllä se kertoo jotain miehen statuksesta, kun pääsee laulun sanoituksiin. Tapani Kansa kuuluu vahvasti lapsuuteni soundtrackiin.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy