Tuo seminaari oli ehdottomasti hyvä juttu ja mielenkiintoinen puhuja- kolmikko. Hinta seminaarilipulle oli varmasti ihan linjassaan, mutta tekee automaattisesti sen, että lippu skaalautuu helposti yritys- organisaatio segmenttiin.
Idea ja sitä kautta tapahtuma siis varmasti erittäin hyvä, mutta nyt sitten siihen haasteeseen. Eihän tuon kaltaisen seminaarin järjestäminen ole ostajalle tai kuluttajalle mikään ilmoitusluontoinen asia. Nuo liput tulee myydä. Ja siinä taitaa olla se Kerhon suurin haaste. Miten, mitä ja kenelle myydä HPK nimistä tuotetta ja sisältöä? HPK:n myyntiorganisaatio vaikuttaa enemmänkin sellaiselta Inside sales- osastolta, jossa otetaan tilauksia vastaan ja jollakin tasolla pidetään kontaktia yllä olemassa oleviin. Mutta eihän se niin mene, niin hieno brändi kuin Kerho onkin ja tunnettavuus on varmasti kohtuullinen paikallisesti, niin ajat ja yritysten tarpeet ovat muuttuneet. Yritykset kaipaavat perusteluja ja ennen kaikkea aktiivista kartoitusta, miksi tämä olisi juuri meille mahtava juttu! Tämä on nyt valitettavasti pakko ottaa negatiivisessa sävyssä esille, koska aivan liikaa kuulee puhuttavan, että Kerhosta ei kuule ja asenne on vähintäänkin sellainen kädenlämpöinen jos kuulee. Onhan siitä ollut täälläkin puhetta.
Ja niin paljon kuin Antti Toivanen on täällä paskaa saanut niskaansa, itsekin olen arvostellut, hän on viimeisen HPK:n organisaatiosta, joka on käynyt meidän yrityksessä esittelemässä ja kertomassa Kerhosta, mahdollisuudesta yhteistyöhän. Tämä tapahtui muistaakseni 2017. Silloin homma kaatui siihen, että meillä oli jo yhteistyötä muutaman muun (käytännössä yhden) liigaseuran kanssa, mutta ei se kaukana ollut. Siitä käynnistä iso käsi Toivaselle. Niinä vuosina Kerhon myyntiosaston vahvuus taisi olla vielä kapeammalla kuin nyt, mutta ei se estänyt hyppäämästä autoon ja ajamaan 100km päähän potentiaaliselle asiakaskäynnille.
Pahaa tekee miettiä rakkaan seuran osalta, että euroja olisi kyllä otettavissa. Mutta ei vaan myynnin osalta oteta sitä viimeistä mailia, jolla sitä kumppanuutta aktiivisesti ja itseään/aikaa säästämättä etsittäisiin. Kerholle saattaa olla täällä, tuolla ja siellä potentiaalisia asiakkaita, ostajia, odottamassa ja sanomassa että "myykää se tarina, se teidän juttu juuri meille" niin kyllä me olemme mukana.
HPK:n on pakko keksiä lääkkeet myyntinsä aktivoittamiseen. Tänä päivänä yhtäkään euroa ei "saa" ilmaiseksi, niiden eteen pitää tehdä todella nöyrästi ja asiakaslähtöisesti töitä ja myydä se tarve. Enkä halua viisastella, kyllä Kerhon johdossa on riittävästi osaamista tämän todella simppelin jutun ymmärtämiseen, nyt sen vaan tulisi näkyä siinä arkisessa tekemisessä myös.