Löytyihän täältä ketju tähänkin ongelmaan.
Eli, pari viikkoa sitten on muutettu omakotitaloon. Talo on hyvässä kunnossa ja tyytyväisiä ollaan oltu. Muutama päivä takaperin ihmeteltiin ylhäältä tulevaa rapisevaa ääntä. Ääni toistui aina iltaisin ja nyt tänä aamuna siellä tuntui olevan oikeat tanhut. Epäilen vahvasti hiiriä. Olen antanut itseni sittemmin ymmärtää, että hiiret siirtyvät sisätiloihin kuten ullakolle ja välikattoon juuri syksyisin ja talvella.
Nyt niistä pitäsi siis päästä eroon. Ennen kuin kissa on hankittu ja rotevaksi kasvatettu, niin tarvittaisiin muita keinoja. Loukut ovat yksi vaihtoehto, mutta tiedustelisin, että onko arvon palstalaisilla kokemusta noista sähkö-ultaraäänikarkottimista? Mahtavatko toimia ullakolla/välikatossa temmeltäviä Mikkejä vastaan? Jatkuva hiiren raatojen käsittely ei niin paljon houkuta, joten tuollainen äänihärpäke olisi hyvä vaihtoehto mikäli toimii.
Kaikkea voi tietysti kokeilla. Itse olen suosinut klassisia hiirenloukkuja, joita olen viritellyt oletetuille kulkureiteille. Raadon käsittely ei varmaan ole kenenkään mielestä mikään nautinto, mutta aika pieni kiusa tuo on. Kaupoista löytyy nykyään myös uudenmallisia loukkuja, joista kuollut jyrsijä on helppo poistaa koskematta otukseen. Hiiri jää muoviseen koteloon, josta sen voi kätevästi pudottaa asianmukaiseen jäteastiaan.
Syötillä varustettu loukku ainakin toimii, se on saletti. Aina kun vintillä räpsähtää niin yksi siimahäntä on pelistä pois!
Kun yksi hiiri menee loukkuun, niin yksi hiirten suosima kulkureitti on silloin todennäköisesti löytynyt. Tässä paikassa kannattaa pitää loukkua jatkossakin. Syöttejä on monenlaisia. Juusto on tietysti klassikko, mutta minusta se on turhan fiiniä hiirille annettavaksi. Tuore leipä toimii aika hyvin, sellainen joka tuoksuu mehevälle.
Rotanmyrkkyä ei asuinrakennuksessa voi juurikaan harkita, mm. sen vuoksi että kuoleva hiiri voi siirtyä johonkin hankalaan paikkaan vainajoitumaan ja myöhemmin haisemaan. Ainakin ennen vanhaan myytiin myrkkyjä, jotka tuottivat kuolontuskaiselle jyrsijälle janon tunteen. Siksi johonkin lähimaastoon tuotiin sopiva vesiastia, jonka ääreltä raadot oli helppo siivota keskitetysti. Luulen että tämän sarjan myrkyt ovat nykyään myyntikiellossa, joitakin myrkkyjä on vuosien varrella kielletty.
Karkottimista olen kuullut kahdenlaisia viestejä, eli toimii ja ei toimi. Lähipiirissä on ollut sellainenkin tapaus, että karkotin pelasi hienosti vähän aikaa. Muutaman kuukauden kuluttua hiiret tulivat kuitenkin takaisin, eivätkä sen koommin välittäneet karkottimesta minkään vertaa. Tässäkin tapauksessa hiiret saatiin alussa pois.