Red Bull ja Liiga yhteistyöhön

  • 56 334
  • 345

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Maksimaalinen näkyvyys, tästä itsekin puhuin. Onko yksi kypärä maksimaalista näkyvyyttä? Ei. Onko Red Bull Areenalla Red Bull Liigaa pelaava Red Bull Espoo maksimaalista näkyvyyttä? On ainakin helvetisti enemmän kuin yksi kypärä.

Kuten käyttäjä @Jaakko tuossa mainitsi, ei tässä sponsorointia vastaan kukaan ole. Urheilu on bisnestä joka pyörii rahalla. Sponsoreita tarvitaan, ja suurin osa otetaan pelkin olankohautuksin vastaan. Mutta kuitenkin "vain" se suurin osa. Red Bull on mielestäni erittäin epäilyttävä sponsori urheilumaailmassa, koska tietynlaisia aluevaltauksia on lukemattomia. Red Bullin omat intressit tuntuvat menevän aina edelle. Ja onhan niitä muitakin, taustalla voi olla vaikka mikä syy. TPS:n kannattajana en hyväksyisi Alfons Håkansia TPS:n sponsoriksi. Isossa kuvassa harva varmaan hyväksyisi esim. Talvivaaraa tai jotain pikavippifirmaa Liigan sponsoriksi. Mielestäni jonkinlainen moraali kuuluu olla eikä hyväksytä ihan ketä tahansa vain koska raha.

Aikalailla samoilla linjoilla olen itse. Sinänsä kaikki sponsorit ovat tarpeellisia, mutta on erilaisia arvovalintoja, jotka kuuluvat jokaiseen sponsorisopimukseen. En pidä Red Bullista Liigan sponsorina, mutta en myöskään menetä yöuniani sen takia, että tällainen sopimus on tehty. Eniten tuossa hiertää se, että tässä markkinoidaan Red Bullia ensisijaisesti nuorille katsojille, vaikka tasaisin väliajoin mediassa kiertää erilaisia tutkimuksia energiajuomien vaaroista, erityisesti lapsille. Yhtälailla en pitäisi siitä, jos olutmerkkiä tai mitä tahansa päihdettä markkinoitaisiin nuorille laittamalla parhaalle U20 pelaajalle "karjalakypärä" päähän.

Nämä Red Bullin joukkuevaltaukset ovat sitten se asian toinen puoli, vaikka pidänkin toistaiseksi aika epätodennäköisenä, että jokin liigajoukkue myytäisiin Red Bullille ja samalla tuhottaisiin seuran historia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maksimaalinen näkyvyys, tästä itsekin puhuin. Onko yksi kypärä maksimaalista näkyvyyttä? Ei. Onko Red Bull Areenalla Red Bull Liigaa pelaava Red Bull Espoo maksimaalista näkyvyyttä? On ainakin helvetisti enemmän kuin yksi kypärä.
Ymmärrät nyt tuon maksimaalisen näkyvyyden täysin väärin. Tarkoitan luonnollisesti sitä, että Red Bull haluaa maksimaalista näkyvyyttä sillä rahalla, minkä se on valmis tietyllä talousalueella laittamaan urheilusponsorointiin. Miksi ihmeessä puhuisin siitä, että Red Bull haluaa absoluuttista maksimaalista näkyvyyttä aina ja kaikkialla? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Eihän kukaan ole puhunut sellaisesta, paitsi sinä.

Pointtini oli siinä, että jos Red Bull laittaa tietyn rahasumman kiinni johonkin, niin se haluaa siitä rahasta irti kaiken mahdollisen näkyvyyden, eli maksimaalisen näkyvyyden siihen käytettyyn rahaan nähden. Tai se haluaa maksimaalista näkyvyyttä sen mukaan mitä on saatavilla. Maksimaalista näkyvyyttä mahdollisuuksien mukaan ja talousalueen koko huomioonottaen.

Nyt tuo siellä on nähty, että tarjolla olevien mahdollisuuksien mukaan tuo Red Bull kypärä on parasta näkyvyyttä, mitä voidaan tietyllä rahasummalla saada. Siitä tässä on kyse. Ei se sitä välttämättä lopulta ole, mutta sitä Red Bull toivoo ja hakee tällä kypärällään.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyväksytkö TPS:n kannattajana Supercell-miljonäärit pumppaamaan rahaa seuraan?
Supercell-miljonäärit ovat TPS-henkisiä ja pumppaavat rahaa seuraan (ja Turkuun) puhtaasti intohimosta ja ennen kaikkea koska haluavat. Jos itse kylpisin rahassa, niin enemmän kuin mielelläni heittäisin Tepsille rahaa. Ylehän juuri eilen julkaisi aiheeseen liittyvän jutun. Alfons Håkans huutaa anti-TPS:ää, tukee Interiä eikä ole toivottu sponsori TPS yhteisön mielestä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vaikka pajan omistaa Carlsberg, jolla lienee jonkinlaisia maailmanvalloitusagendoja..?

Carlsberg ei kovin aggreesivisesti toimi markkinoilla tai ainakaan se ei ole tavalliselle kannattajalle ulospäin näkynyt.

Ostan välillä niiden tuotteita ja hyviä ovat.
 

JiiGeePee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo & Raha
Jessus. Mitä just luin?

Meinaatko, että jos AMS Sourcing ostaisi Ilves-Hockey Oy:n osakekannan ja muuttaisi Tampereen Ilveksen HC Euroshopper Tampereeksi ja tällä nimellä voittaisi 10 mestaruutta putkeen, niin tämä jotenkin Ilveksen kannattajia lämmittäisi?

Eikös noita tamperelainen jääkiekkofani juhlisi ominaan ihan siinä kuin vaikka Kärppien tai Ässienkin voittamia mestaruuksia. Hyviä ovat juhlimaan. En ottaisi isompaa stressiä aiheesta.
 
Koff ei yritä maailmanvalloitusta vaan tukee kaveria. RB tukee vain kaikkia geneerisesti mihin ikinä saa näppinsä.

Koff ( Carlsberg Group siis ) ei yritä laajentaa markkinaosuuttaan ja parantaa tulostaan, vaan jakaa rahaa hyväntekeväisyys-mielessä? Kyseessä on sentään maailman 4.suurin oluenvalmistaja ja pörssissä listattu yritys !

Jos tuo yllä oleva olisi totta, kaupankäyntibotit välittömästi pistäisivät myyntioperaation päälle: sell-sell-sell.

Parin tunnin päästä olisi hallituksen hätäkokous, ja ennen puolta yötä toimitusjohtaja vapautettu.

Pörssiin ei listauduta tukemaan kaveria, ei kukaan maailmassa osta Carlsbergin osakkeita tukeakseen jääkiekkokavereita! Noita osakkeita ostetaan ja myydään sadoissa tuhansissa päivittäin.

Ei maailmanvalloitusta, mutta viimeiseen vuoteen perustanut Intiaan panimon ja ostanut Kreikasta ja Cambodiasta panimot. Ihan vaan, että pääsis kaveria tukeen...

'Koffin' brändays on ainakin pääkaupunkiseudulla onnistunut muuten mainiosti!
 
Säästöpankin kanssa pojat tekivät vähän bisnestä ja vaihtoivat vieraspaidan väriä, kun tarpeeksi raotettiin lompakkoa. Nyt tuotakin jotkut muistelevat lämmöllä.

Kyllä kai ne vaihtoivat molempien paitojen väriä? Toinen oli violetti ja toinen valkoinen violeteilla raidoilla. Hyvin se keltainen naama siihen silloin sopi, eikä lakanoita katsomoissa heiluteltu.

Tuosta on toki sen verran aikaa, etteivät osastolaisten vanhemmatkaan noita muista. Ne paljon puhutut perinteet...

Ilves >>> RB Tesoma kuumottelisi kyllä mukavasti...

EDIT. kirjoitusvirhe korjattu
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt tuo siellä on nähty, että tarjolla olevien mahdollisuuksien mukaan tuo Red Bull kypärä on parasta näkyvyyttä, mitä voidaan tietyllä rahasummalla saada. Siitä tässä on kyse. Ei se sitä välttämättä lopulta ole, mutta sitä Red Bull toivoo ja hakee tällä kypärällään.

Joo ja tämähän oli enemmän tämmöistä "jalka oven väliin" ja tunnustelua onko Suomen lätkämarkkinoille mahollisuuksia. Panimoiden omien sopimuksien takia kunnolla pystyy vasta 3-5 vuoden päästä tekemään isompia sopimuksia. Liigan piti keksiä jotain jolla se saa Red Bullin mukaan ilman että panimoiden kanssa tulee ongelmia ja keksittiin tuo kypäräjuttu.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Kyllä kai ne vaihtoivat molempien paitojen väriä? Toinen oli violetti ja toinen valkoinen violeteilla raidoilla. Hyvin se keltainen naama siihen silloin sopi, eikä lakanoita katsomoissa heiluteltu.

Tuosta on toki sen verran aikaa, etteivät osastolaiset vanhemmatkaan noita muista. Ne paljon puhutut perinteet...

Ilves >>> RB Tesoma kuumottelisi kyllä mukavasti...

Seison korjattuna. Ilveksen historia-osiossa pitivät sitä valkoisena, niin en lähtennyt sen tarkemmin sitä tarkastamaan. Violettiahan siinäkin on ihan riittämiin ja joku voisi luulla joukkeutta Säästöpankin joukkueeksi.

RB Tesomalle peukku täältä myös.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
'Koffin' brändays on ainakin pääkaupunkiseudulla onnistunut muuten mainiosti!

Pöndellä hieman huonommin. Ostan aina Koffia, jos siinä on järkeä, mutta ei hirveästi kiinnosta maksaa Salessa ylihintaa vain koska IFK. Se viereinen bulkki on samaa, mutta erihintaista ja siihen ei yleensä kosketa vaan ihan mitä tahansa ei voi vaatia. Ostin kerran Karjalaakin, kun hintaero oli vain niin iso eikä mitään perustetta miksi Koff olisi tällä lailla.

Joskus oli jotain juttua kuinka Koff haluaa eroon halpismaineesta ja siksi keinotekoisesti nostaa hintojaan.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Isossa kuvassa harva varmaan hyväksyisi esim. Talvivaaraa tai jotain pikavippifirmaa Liigan sponsoriksi. Mielestäni jonkinlainen moraali kuuluu olla eikä hyväksytä ihan ketä tahansa vain koska raha.

Mutta kelpaa pelifirmojen miljoonat, joilla on hieman moraalista taakkaa, kun putsaavat rahat lapsilta, tai niiden vanhemmilta, ja aiheuttavat riippuvuutta.

Että silleen...
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta kelpaa pelifirmojen miljoonat, joilla on hieman moraalista taakkaa, kun putsaavat rahat lapsilta, tai niiden vanhemmilta, ja aiheuttavat riippuvuutta.

Että silleen...
Itse en uhkapelaamista harrasta, mutta mitä näin internet yrittää itselle tarjota niin Veikkaus ei "pahin paha" kyseisellä markkinoilla taida olla. Eli kyllä, itse "huolin" ennemmin Veikkauksen Liigan sponsoriksi kuin esim. Credit24:n.
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Itse en uhkapelaamista harrasta, mutta mitä näin internet yrittää itselle tarjota niin Veikkaus ei "pahin paha" kyseisellä markkinoilla taida olla. Eli kyllä, itse "huolin" ennemmin Veikkauksen Liigan sponsoriksi kuin esim. Credit24:n.
En tiedä että olisiko piikin kohteena Veikkauksen sijaan Supercell sekä sen pay-2-win-pelit, mutta näin veikkaisin.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Red Bull-rahalle piti uhmakkaasti näyttää kaapin paikka niin miksi teksti oli saksaksi? Enemmistöomistajat alusta asti olleet thaimaalaisia. Eikö löytynyt valmista sapluunaa ultralarppiin?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Muistanko oikein, että Ilveksellä oli aikanaan 80-luvulla lilat pelipaidat sponsorin vuoksi?
Monella liigajoukkueella muuten oli paikallisradioiden kulta-aikoina pelaajia, joiden numero oli mallia 94,5 sponsorin mukaan. Onpa jopa maajoukkueen logo taipunut Postipankin tarpeisiin.

Ei kyllä käy Ilvestä kateeksi, mikäli tästä mielenilmauksesta kunnon sotku syntyy. Ipa on symppis!
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Meillä on Mestis, on Suomisarjaa, 2. divisioonassa on kaiketi kuusi lohkoa ja 3. divisioonassa sitten luoja tietää, kuinka paljon? Liiga on näistä se ainoa suomalainen jääkiekkokilpailu, joka vetää jopa globaaleja sponsoreita, joten en edelleenkään ymmärrä, että miksi tähän ainoaan sarjaan, joka näitä isojakin sponsoreita vetää, pitää pyrkiä asettamaan kapuloita sponsorien rattaisiin? Jos siellä Ilveksen kannattajissa on joku puritanistisiipi, joille sponsorit ovat liikaa, niin menkää seuraamaan niitä muita sarjoja. KooVee kaiketi pelaa samassa kaupungissa ja heti seuraavalla tasolla. Siellä ei varmaan ainakaan vielä tarvi Red Bull kypäröitä pelätä. Tai tehkää, niinkuin ilmeiset esikuvanne. Perustakaa uusi, oma seuranne, joka ei uhraa urheilullisia arvoja markkinatalouden alttarilla.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvä että saadaan kansainvälisiä yrityksiä Liigaan. Liiga on jäämässä muiden sarjojen varjoon taloudellisesti, toivottavasti muita yrityksiä seuraa perässä
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Supercell-miljonäärit ovat TPS-henkisiä ja pumppaavat rahaa seuraan (ja Turkuun) puhtaasti intohimosta ja ennen kaikkea koska haluavat. Jos itse kylpisin rahassa, niin enemmän kuin mielelläni heittäisin Tepsille rahaa. Ylehän juuri eilen julkaisi aiheeseen liittyvän jutun. Alfons Håkans huutaa anti-TPS:ää, tukee Interiä eikä ole toivottu sponsori TPS yhteisön mielestä.
Eli tässä nyt sitten enemmän merkkaa TPS-henkisyys, kuin rahojen alkuperä? Mutta jos Red Bull tekee rahaa myymällä energiajuomaa, niin se on pahista pahin, vaikka tekisi niillä rahoilla hyviäkin asioita?

Kaksinaismoralismia parhaimmillaan.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Eli tässä nyt sitten enemmän merkkaa TPS-henkisyys, kuin rahojen alkuperä? Mutta jos Red Bull tekee rahaa myymällä energiajuomaa, niin se on pahista pahin, vaikka tekisi niillä rahoilla hyviäkin asioita?

Kaksinaismoralismia parhaimmillaan.
Supercellin tavoite ei ainakaan toistaiseksi ole ollut tuhota Turun Palloseuraa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Forbesin artikkelissa vuodelta 2013 tarkasteltiin Red Bullin menestyksen taustoja ja jutussa tuotiin esille vahvuutena - ja toisaalta heikkoutena - Red Bullin toimintakulttuuri, jossa eri markkinoista vastaaville RB-tytäryhtiöille(?) on annettu mainittavan laaja vapaus päättää toiminnasta omalla markkina-alueellaan. Sen seurauksena yhtiöltä mainitaan puuttuvan, kansainväliselle suuryritykselle poikkeuksellisesti, mm. maailmanlaajuisesti yhtenäinen markkinointikoneisto. Toki toimintatavat ovat voineet viidessä vuodessa muuttua, mutta ehkä moni kirjoittaja täällä vetää hieman liian suuria suuntaviivoja Suomeen ja Liigaan liittyen siitä, mitä jossain Itävallassa tai Yhdysvalloissa on tapahtunut. Nopeasti tarkasteltuna paikallisesti suositun urheilun sponsoroiminen näyttäytyy yhdistävänä tekijänä lähes kaikille merkittäville virvoitus-/ energiajuomien valmistajille ja panimoalan yrityksille.

Red Bull’s freewheeling culture goes beyond office symbolism, however, and is also about freedom for each country operation to pursue strategies that they believe to be most appropriate to their local market.
...
While serving as the glue holding the global organization together, the freewheeling culture has its downsides. Unlike a globally coordinated corporation, neither its overall strategy, nor its marketing communications are tightly integrated.
...
Red Bull may also be less efficient than it could be because there are few efforts to share best practices across different operations or to streamline processes.

forbes.com
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Ja Red Bullin tavoite on tuhota? Tämä alkaa mennä jo niin naurettavaksi, ettei mitään rajaa...
Minä ainakin käsitän seuran perinteiden, nimien, tunnuksien ja vastaavien vaihtamisen kaupalliseen moskaan seuran tuhoamisena. Voi toki olla että näkökantamme eroavat, kenties sä tykkäisit fanittaa vaikka Jyväskylän K-Menua?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tai tehkää, niinkuin ilmeiset esikuvanne. Perustakaa uusi, oma seuranne, joka ei uhraa urheilullisia arvoja markkinatalouden alttarilla.

Onneksi jääkiekkoilu Suomessa on tehty niin kalliiksi, että ei tuo ole käytännössä vaihtoehto.

Ja Red Bullin tavoite on tuhota? Tämä alkaa mennä jo niin naurettavaksi, ettei mitään rajaa...

Se ei varmaankaan ole tavoitteisiin kirjattu tavoite, mutta sellaistakaan kohtaa ei pöytäkirjasta löytyne missä sillä olisi mitään merkitystä, jos niin kävisi.

Onko sitä aivan oikeasti käyty läpi palavereissa vaikka agendalla Finnish Culture, how to preserve it.

Jos on parempaa tietoa, niin kerro toki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös