Red Bull ja Liiga yhteistyöhön

  • 54 744
  • 345

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Otetaan tällainen scenaario, että red bull ostaa JYPin ja muuttaa seuran nimeksi Red Bull Jyväskylä ja kotipaidan väriksi sinisen ja vieraspaidaksi valkoisen niin eikö se silloin tuhoa JYPin historian ja seuran vai eikö sillä ole merkitystä, jos mestaruuksia tulee?
Ei tämä kuvitteellinen skenaario vastaa mitenkään @Nelfor:n esittämään kysymykseen. Muutenkin aika olkiukkoilua tuo lähestymistapa asiaan. Onko JYP:stä myynnissä niin suuri enemmistöosuus, että sen ostamalla Red Bull voisi kokonaan brändätä seuran uudelleen? Onko mistään Liiga-seurasta? Tietojeni mukaan näin ei ole, mutta minähän en mistään mitään tiedäkään.

Mutta se esitetty kysymys. Onko Red Bullin tarkoitus tuhota? Nyt puhutaan urheilusponsorista, joka on maailman suurimpia. Red Bull kuuluu tunnetuimpiin urheilusponsoreihin. RB kylvää rahaa paljon. RB kylvää rahaa joka suuntaan. Red Bull ei ole kuten monet muut sponsorit, vaan RB:lle ovat kelvanneet pienemmätkin lajit, vähemmän näkyvyyttä saavat urheilijat sponsoroitaviksi. On kutakuinkin täysin Red Bullin sponsoroinnin ansiota, että tiettyjä pienempiä, erityisesti extreme -lajeja kyetään suhteellisen ammattimaisesti pyörittämään. Red Bull käytännössä ylläpitää tiettyjen lajien elinvoimaisuutta....ja Red Bullin tarkoitus on vain tuhota? Hemmetin huonoa duunia tekevät siinä tapauksessa, jos tuhota on tarkoitus.

Ei RB mitään tuhota yritä. Red Bull toimii omalla tavallaan. Tavalla, joka urheiluromantikkojen mielestä on väärä, koska siinä ohessa usein on joitakin perinteitä hieman unohdettu. Mutta ei RB eroa muista urheilun suurista sponsoreista siinä mielessä, että mestaruuksia voittamaan kykeneviä joukkueita tuo on luonut. Jos joukkue voittaa mestaruuksia, niin ei kaikkea silloin tuhottu ole. Tai jos haluaa tulkita kaiken tuhotuksi, niin pitää nostaa hattua Red Bullille mestarin rakentamisesta.

Yleisesti ottaen tässä ketjussa joidenkin kirjoittajien esittämä kaksinaismoralismi on vahva. Ei Liiga ole markkinavoimien vaikutuksesta vapaa ollut vuosikymmeniin. "Riski" värimaailman ja logojen muutoksesta ei ole mitenkään uutta. Suuri osa seuroista on "myynyt sielunsa kaupallisuudelle" jo edellisen vuosituhannen puolella. Ei sen logon näkyvyys niissä retropaidoissa, joille nykyisin naureskellaan, niin suurta ollut. Värimaailmalla ei ole ollut mitään tekemistä seurojen kanssa, mutta sponsorille on kuitenkin surutta myyty koko paita. Ennen oli kaikki paremmin ja sitä rataa.

Sponsorina Red Bull ei ole paha. Omistajana Red Bull on tehnyt kyseenalaisia tekoja seuran uudelleen brändäyksineen. Mutta kuinka paljon Red Bull oikeasti eroaa muista suurseurojen omistajista? Esim. futiksessa on jo kauan kuulunut valitusta siitä, että paikalliset suurseurat on myyty erilaisten sheikkien ja öljymiljardöörien leikkikaluiksi. Nämä pääosin ovat jättäneet koko seuran uudelleenbrändäyksen tekemättä, mutta muuten seurojen perinteisiä toimintatapoja on aika surutta unohdettu, kun on lähdetty rahalla kokoamaan mestarijoukkuetta. Suomessa TPS lienee lähinnä tämän trendin mukaista omistusta. Aina voi itselleen perustella, kuinka Supercell-miehet tekevät tuota intohimosta. Mutta realistisesti ajatellen se ero lienee olematon. Urheiluseurat tuppaavat "isoille pojille" olemaan harrastus, leikkikaluja. Rahaa heitetään menemään niin kauan, kuin se sattuu omistajaa kiinnostamaan.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Sä oikeasti pidät Supercelliä ja red bullia samana asiana?
Onko TPS:n nimi, logo (joo logosta lähti lehvät pois), värit vaihtuneet sen jälkeen, kun Supercell kaverit tulivat omistajiksi?
Onko red bullin ostamien joukkueiden nimet, logot ja värit vaihtuneet sen jälkeen, kun red bull tuli omistajaksi?
Tässä on ainakin omasta mielestäni iso ero.
 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä keskustelu Redbullista on mennyt ihan absurdiksi. Jengi on täällä ihan kalu kovana kiihkoamassa että ne omii jonkun jengin itselleen ja vie sen historian, logon, värit ym. On ihan hiukan vedetty viivoja suoriksi, tulee ihan sellainen lasten pisteiden yhdistämistehtävä mieleen, jossa ykkösestä kymppiin vedetään viivat numerojärjestyksessä, mutta joku piirtääkin viivan suoraan ykkösestä kymppiin. Aika turha väitellä jostain, mitä ei ole tapahtunut ja erittäin suurella todennäköisyydellä ei tule koskaan tapahtumaan. Itketään sitten jos on aihetta.
 

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mun täytyy rehellisesti myöntää, että ihan helvetisti lämmittäisi mieltä vaikka sen ekan mestaruuden toisi Redbull SaiPa. Ilolla ottaisin vastaan.
 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jälkeenpäin itkeminenhän auttaa todella paljon.

Ei sinulla ole tietoa erittäin suurella todennäköisyydellä ei tule koskaan tapahtumaan.
Auttaa ihan yhtää paljon kun etukäteen.

Eikä sinulla tai kenelläkään muulla ole tietoa että Redbull tulisi ominaan jonkun joukkueen nimiinsä. Tää kaikki on pelätään pahinta ja panikoidaan heti jo etukäteen negailua, sitä syvintä suomalaisuutta joka on ihan perseestä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mun täytyy rehellisesti myöntää, että ihan helvetisti lämmittäisi mieltä vaikka sen ekan mestaruuden toisi Redbull SaiPa. Ilolla ottaisin vastaan.

Ei siinä taidettaisi SaiPa-sanaa tai Sputnik-logoa tai vuotta 1949 mainita lainkaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Onko JYP:stä myynnissä niin suuri enemmistöosuus, että sen ostamalla Red Bull voisi kokonaan brändätä seuran uudelleen? Onko mistään Liiga-seurasta? Tietojeni mukaan näin ei ole, mutta minähän en mistään mitään tiedäkään.

Juuri puoltoista vuotta sitten Ilveksen enemmistö omistajuus vaihtui. Jokerien enemmistöosakkuus on myynnissä. JYP:ssä Seppänen/Polak kaksikko voi halutessaan myydä enemmistöosuutensa pois.. mitä tapahtuu, jos omistus esim periytyy lätkästä täysin kiinnostumattomalle perijälle, vaikkapa ennenaikaisesti?

Kaikki joka voidaan ostaa ja myydä, voidaan ostaa ja myydä, kyse on hinnasta. Toki niin kauan kun omistajuudet on intohimoisilla kannattajilla, lienee seura turvassa ja tietysti Kärpät, joka on viisaasti säätiön omistuksessa.

Mutta että peruspointtina esittää, että mikään kiekkojoukkue ei olisi Suomessa myynnissä, on lapsellinen ja naivi.




Tosiaalta eipä ymmärrys riitä siihenkään, mitä urheiluseurat pohjimmiltaan ovat

Tavalla, joka urheiluromantikkojen mielestä on väärä, koska siinä ohessa usein on joitakin perinteitä hieman unohdettu.


Urheiluseura ei ole se pääsarjatason toimintaa pyörittävä osakeyhtiö. Urheiluseura on instituutio, joka koostuu sen kannattajista, historiasta, yhteisöitä sen ympärillä jne. Yhtiömuotoinen järjestely siä yläpäässä on talouden tuoma reunaehto, mutta se ei poista sitä että se seura on yhteisöllinen kasa ihmisiä ja ennen kaikkea se on Tarina, johon nämä ihmiset uskovat.

Kyse ei ole missään urheiluromantiikasta, vaan siitä urheiluseuran ytimestä, siitä miksi sellaisia on olemassa ja miksi sellaisin suhtaudutaan intohimolla, rakkaudella ja miksi sen tarinaan sitoudutaan ja sen tarina erilaisissa vaiheissa (voitoissa, tappioissa, logoissa, väreissä) koetaan voimakkaita tunteita.

Tämän monet urheilusponsorit ymmärtävät, kaikki eivät. Esimerkkejä löytyy niin Valioliigasta, kun sponssien paineesta vaihdetaan stadionia, tai NHL:stä kun joukkue myydään toiseen kaupunkiin. Sydäntä särkevää oli lukea Hartfor Whealrsin kannattajien tuntoja Mitrano tutkimuksesta The "Sudden Death" of Hockey in Hartford..

RedBul on onnistunut yksilölajien sponseissaan, kun se esim lumilajeja sponssaa kokonaisuuksina. Koska se kokonaisuus, se laji , on se juttu ja siinä olevat yksilöt Ei ole mitään erillisiä toisaan vastaan kilvoittelevia instituutiota ja tarinoita johon ihmiset olisivat sitoutuneita siä lajin sisällä. On vain fanitusta yksilöään ja siihen kokonaisuuteen. Tällöin esim omat yritysvärit toimii ihan hienosti.

Joukkueurheilu on eri maailma, se koostuu seuroista, joita on perustettu harrastajapohjalta yhteisöiksi, Ja vaikka ne on kasvanut miljoon bisneksiksi siällä ylätasolla, ne ovat edelleen yhteisöjä ja instituutioita. Se, että RedBull on muokannut tällaisia yhteisöjä niiden historiasta ja institutionaalisesta pohjasta riippumatta on osoitus, että RedBull ei oikein ymmärrä joukkueurheilu sponsorointia, vaan tekee sitä yksilöurheilu sponssista oppiminsa keinoin.

Nytkin Liiga soppari koskee Yksilöä, parasta U20 pelaajaa, ei seuraa, ei lajia, eikä sarjaa. niitä instituutioita.


Joku bisnes ymmärtää, mitä urheiluseurat ovat, toiset eivät. Kun trackrecord on tällainen, niin itse olen hyvinkin varauksellinen RedBullin tuloon Liigasponssien joukkoon.

On aika idotoottimaista sanoa, että raha kun raha on aina sama asia. Voidaan ihan järkevästi kysyä, miksi sitten alkoholi on ok, ja pitäisikin kysyä, mutta toisaalta alkoholimarkkinointi on toiminut joukkueurheilussa pitkään ja onnistuneesti. Se on ymmärtänyt yhteisön ja käyttää sitä nimenomaan hyväkseen. Vai mitäs kaljaa sääostat kaupasta?

Se, että RedBull ei ole tätä ymmärtänyt, vaan lähtee aina yksilöistä, ainakin esimerkit maailmalta niin näyttää, ja jo Kekkonen totisi, ”niin on jos siltä näyttää!”, niin pitäsikö tälläsielle sponsille vaan peukuttaa ilman mitään taustapohditnoja? Vain koska ”raha”?

Joukkueurheilussa on sitä seuraavien ihmisten arvoasteikossakin paljon enne kuin tulee ”raha” tai edes ”menestys” (ja jos kysyt, miten voit tietää, olen Ilveskannattaja)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Otetaan tällainen scenaario, että red bull ostaa JYPin ja muuttaa seuran nimeksi Red Bull Jyväskylä ja kotipaidan väriksi sinisen ja vieraspaidaksi valkoisen niin eikö se silloin tuhoa JYPin historian ja seuran vai eikö sillä ole merkitystä, jos mestaruuksia tulee?

Linkit vievät CHL:n sivuille ja siellä Red Bull Münchenin ja Red Bull Salzburgin pelipaitoihin.
Et vastannut kysymykseeni mitenkään.

Jos seuran värit ja nimi muutetaan täysin alkuperäisestä poikkeaviksi, niin kyllä se ko. seuran tietyllä tapaa tuhoaa. Tämä ei kuitenkaan vastaa siihen mitä kysyin.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sä oikeasti pidät Supercelliä ja red bullia samana asiana?
Onko TPS:n nimi, logo (joo logosta lähti lehvät pois), värit vaihtuneet sen jälkeen, kun Supercell kaverit tulivat omistajiksi?
Onko red bullin ostamien joukkueiden nimet, logot ja värit vaihtuneet sen jälkeen, kun red bull tuli omistajaksi?
Tässä on ainakin omasta mielestäni iso ero.
Kerro toki mikä siinä taustalla olevassa peruskuviossa on erilaista?

Ulkopuolinen, muualla rahat tehnyt omistaja? Check. Voidaan viitata moraalittomuuteen ko. rahan taustalla? Check. Energiajuomia haittoineen kritisoidaan, mutta ei tuo pelibisnes pelin sisäisine ostoineen täysin puhdas ole. Seura käyttää enemmän rahaa kuin mihin sillä olisi varaa, koska rikas omista? Check.

En näe TPS:n Supercell omistajia minään poikkeuksena tästä. Urheilussa on nykyisin paljon näitä omaisuuden muualla luoneita omistajia, jotka harrastuksena / huvikseen heittävät rahaa urheiluseuran pyörittämiseen. Red Bull, öljymiljardöörit jne.
Juuri puoltoista vuotta sitten Ilveksen enemmistö omistajuus vaihtui. Jokerien enemmistöosakkuus on myynnissä. JYP:ssä Seppänen/Polak kaksikko voi halutessaan myydä enemmistöosuutensa pois.. mitä tapahtuu, jos omistus esim periytyy lätkästä täysin kiinnostumattomalle perijälle, vaikkapa ennenaikaisesti?

Kaikki joka voidaan ostaa ja myydä, voidaan ostaa ja myydä, kyse on hinnasta. Toki niin kauan kun omistajuudet on intohimoisilla kannattajilla, lienee seura turvassa ja tietysti Kärpät, joka on viisaasti säätiön omistuksessa.

Mutta että peruspointtina esittää, että mikään kiekkojoukkue ei olisi Suomessa myynnissä, on lapsellinen ja naivi.
Mutta onko mikään seura myynnissä niin, että Red Bull voisi sen ostaa? Jokerit on huono esimerkki, koska Rotenberg ja kumppanit. Seura on myynnissä, mutta ei sinne mitään todellista omistajaa etsitä. Joku kiva keulakuva siellä on hakusessa Harkimon tilalle. Toisaalta esim. mainitsemasi Ilves on hyvä esimerkki siitä, että ei edes heikossa jamassa olevaa seuraa myydä ihan kenelle tahansa (vrt. case-Sjöblom). Ei Suomessa ole historiaa siitä, että seuroja myydään ihan miten sattuu. Mutta ehkä Red Bull tosiaan lyö niin mottipäisen tarjouksen pöytään, että joku suostuu seuransa kyselemättä myymään. Mahdollista, mutta ainakaan omasta mielestäni ei missään määrin realistisesti odotettavissa oleva skenaario juuri nyt.

Loppuosa viestistäsi on epäilemättä totta, mutta se on vain osatotuus. Ei asiaa voi tiivistää noin tiukasti yhteen kulmaan. Urheilun seuraamista, penkkiurheilua, on tutkittu vaihtelevissa määrin. Eniten tutkimusta löytyy futiksesta, mutta muidenkin lajien seuraajia on tutkittu. Kaikissa tutkimussuunnissa huomaa, ettei penkkiurheilijaa voi kattavasti kuvata stereotyyppinä. Monille ykkösjuttu on se rakas seura. Sen historia kaikkine vaiheineen. Kaikkine tunnusmerkkeineen. Tämän tyypin urheilukuluttajia lienee esim. täällä Jatkoajassa ylikorostuneesti verrattuna kaikkiin jääkiekoon seuraajiin. Kyse on puhtaasti siitä, että HC-fanit tuppaavat viihtymään palstoillakin. Näillä HC-faneilla se tunneside seuraan on vahvempi.

Mutta se on vain yksi motiivi seurata jääkiekkoa. Jopa jääkiekon fani-ilmiötä tutkittaessa on huomattu, että lajia voidaan seurata yksilön kautta / yksilön vuoksi. Tällaisella fanilla ei ole tunnesidettä seuraan, vaan yksittäinen urheilija kiinnostaa. Samoin kuin epäilemättä sinulle arvon @Tarinankertoja ja monille kaltaisillesi faneille perinteet ja vastaavat asiat ovat menestystä tärkeämpiä, niin et voi yleistää sitä koskemaan kaikkia. Urheiluseurojen ja ylipäätään urheilutapahtumien kuluttajista valtaosa on ns. satunnaiskatsojia. Tästä massasta suuri on niin kutsuttuja "glory huntereita". Menestys todellakin on todella suuri motiivi suurelle osalle urheilun kuluttajista. Moni näistä kuluttajista on valmis antamaan paljon anteeksi, kunhan se oma suosikki vain voittaa.

...ja siinä on loppujen lopuksi urheilumarkkinoinnin suurin haaste. Urheilu on tarinoita. Mutta niitä tarinoita pitää osata myydä kuluttajille todella monesta kulmasta, että saadaan kaikkien kuluttajien haluihin vastattua. Voittaminen riittää jollekin, mutta ei kaikille. Toisille riittää se, että kyse on paikallisesta seurasta. Tämä tosin on merkitystään menettävä trendi penkkiurheilussa. Joku jännä yksilö on riittävä syy yksille. Toiset tahtovat seuran, historioineen ja yhteisöllisyyksineen. En pidä esim. tätä Red Bullin lähestymistä yksilöiden kautta vääränä. Päin vastoin. Joukkuelajien seuraamista tutkittaessa on huomattu, että monilla kiinnostus lajiin on lähtöisin jostain yksilöstä. On löydetty idoliksi urheilija, jonka seuraaminen on kehittynyt seuran ja lajin fanitukseen / seuraamiseen. Yksittäisten nuorten pelaajien esiin nostaminen seuran sijaan on täten perusteltua. Annetaan valokeila niille potentiaalisille nuorten idoleille, jotka voivat vetää lisää ihmisiä lätkän seuraamisen pariin. Ei tarvitse olla mikään Laine-Pulju-Aho -tason sensaatio, pienempikin riittää.
***
Mutta mitä iloa edellä olevasta lätinästä on? Ei mitään.

Tietenkin on mahdollista, että Red Bull ostaa jonkun seuran, tuhoaa sen historian ja tekee seurasta oman kuvansa. Itse en vain jaksa nähdä sitä skenaariota erityisen todennäköisenä nyt saatavilla olevan tiedon valossa. Ylipäänsä koen, että tässä ketjussa RB:n toimintaa urheilumaailmassa demonisoidaan liikaakin. RB on tehnyt paljon hyvääkin. Kaksinaismoralismia ja hieman turhaa vaahtoamista, kun oletetaan kaiken olevan mennyttä nyt, kun kehdattiin hyväksyä RB Liigan sponsoriksi. Ihan varmasti kaikki seurat myyvät nimensä, värinsä ja sielunsa ihan justiin kaupallisuuden alttarilla.

Tai sitten ei. Lienee raskasta olettaa aina kaikesta pahinta. Tää on hokia vaan hei. Ei tätä tartte niin vakavasti ottaa kenenkään.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Kerro toki mikä siinä taustalla olevassa peruskuviossa on erilaista?

Ulkopuolinen, muualla rahat tehnyt omistaja? Check. Voidaan viitata moraalittomuuteen ko. rahan taustalla? Check. Energiajuomia haittoineen kritisoidaan, mutta ei tuo pelibisnes pelin sisäisine ostoineen täysin puhdas ole. Seura käyttää enemmän rahaa kuin mihin sillä olisi varaa, koska rikas omista? Check.

En näe TPS:n Supercell omistajia minään poikkeuksena tästä. Urheilussa on nykyisin paljon näitä omaisuuden muualla luoneita omistajia, jotka harrastuksena / huvikseen heittävät rahaa urheiluseuran pyörittämiseen. Red Bull, öljymiljardöörit jne.

Eli et nää eroa siinä, sijoittaako seuraan kaksi turkulaista TPS-henkistä yksityishenkilöä vai monikansallinen energiajuoma-yhtiö, joka on jo pari seuraa maailmalla pyyhkinyt historioineen pois kartalta? Aikamoista.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tää on hokia vaan hei. Ei tätä tartte niin vakavasti ottaa kenenkään.


No, tämä kertookin sen miten et ymmärrä ihmisten sitoutumista intentionaalisiin rakenteisiin ja sen symboleihin. Urheiluseura on Tarina, ihan kuten kansallisvaltio on Tarina. Ne on olemassa vain ja ainoastaan meidän mielikuvituksessa ja siksi että "me" niihin uskomme. Urheiluseurojen faniyhteisöt ovat itselleen luotujen normien alaisia, ja näille hyvin tärkeitä.


... aika paljon menettää siitä joukkueurheilun seuraamisen sisällöstä, jos tätä suhdetta ei ole. Sulla ilmiselvästikään ei ole kovin voimakasta tunnesidettä seuraasi, joten sulle sellaisen olemassaolon todistamien ei ole mahdollista. Yhtä hyvin voisin koittaa todistaa ja kertoa ruotsillisuudesta kansallistunteena… ei taida kannattaa tuhlata aikaa ja vaivaa
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No, tämä kertookin sen miten et ymmärrä ihmisten sitoutumista intentionaalisiin rakenteisiin ja sen symboleihin. Urheiluseura on Tarina, ihan kuten kansallisvaltio on Tarina. Ne on olemassa vain ja ainoastaan meidän mielikuvituksessa ja siksi että "me" niihin uskomme. Urheiluseurojen faniyhteisöt ovat itselleen luotujen normien alaisia, ja näille hyvin tärkeitä.

... aika paljon menettää siitä joukkueurheilun seuraamisen sisällöstä, jos tätä suhdetta ei ole. Sulla ilmiselvästikään ei ole kovin voimakasta tunnesidettä seuraasi, joten sulle sellaisen olemassaolon todistamien ei ole mahdollista. Yhtä hyvin voisin koittaa todistaa ja kertoa ruotsillisuudesta kansallistunteena… ei taida kannattaa tuhlata aikaa ja vaivaa
Mun siteeni JYPiin on niin syvällä, että ymmärrän tämä sitoutumisen ja tarinan joukkueen taustalla. En myöskään missään nimessä pidä hyvänä asiana sitä, että joidenkin Red Bullin ostamien joukkueiden kohdalla on kadotettu seuran identiteetti.

Mutta samaan aikaan en koe, että tämä on Red Bullin vika. Red Bullilla ei ole yleensä erityisiä tunnesiteitä joukkueisiin, eikä se varmasti osaa täydellisesti ennakoida, että miten seuran kannattajat tai ihmiset yleisesti suhtautuvat erilaisiin muutoksiin. Se haluaa näkyvyyttä, kun se käyttää isot rahat seuran ostamiseen ja aina tämän osalta ei ole mennyt kaikki putkeen.

Seuran myynnistä päättävät johtohenkilöt ovat kuitenkin päävastuussa siitä, että seura myydään. Myyntivaiheessa he varmasti tietävät mitä Red Bull aikoo seuralle tehdä. Näillä johtohenkilöillä ainakin lähtökohtaisesti pitäisi olla ymmärrystä seuran identiteetistä ja historiasta, jolloin on heidän vastuulla, jos päättävät, että Red Bullin rahat ovat tätä tärkeämpiä. Heillä on käsissään kaikki valta seuran myymisen suhteen ja he voivat asettaa sille tiettyjä ehtoja, jos niin haluavat. Red Bull ei ehkä ole kiinnostunut ostamaan, jos ehdot eivät ole heidän mieleensä, mutta silloinhan ei sitten myydä. Ei Red Bull ole millään tavalla pakottanut yhtäkään seuraa myymään koko toimintaansa heille.

Jotkut täällä ovat sanoneet, että olisi parempi antaa seuran mennä konkurssiin taloudellisen tilanteensa vuoksi, kuin myydä koko homma Red Bullille. Ehkä näin, mutta jälleen tullaan siihen, että Red Bull ei siitä myynnistä päätä, joten ei ole Red Bullin syy, jos jonkun mielestä myynti oli huonompi vaihtoehto konkurssiin verrrattuna.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, tämä kertookin sen miten et ymmärrä ihmisten sitoutumista intentionaalisiin rakenteisiin ja sen symboleihin. Urheiluseura on Tarina, ihan kuten kansallisvaltio on Tarina. Ne on olemassa vain ja ainoastaan meidän mielikuvituksessa ja siksi että "me" niihin uskomme. Urheiluseurojen faniyhteisöt ovat itselleen luotujen normien alaisia, ja näille hyvin tärkeitä.


... aika paljon menettää siitä joukkueurheilun seuraamisen sisällöstä, jos tätä suhdetta ei ole. Sulla ilmiselvästikään ei ole kovin voimakasta tunnesidettä seuraasi, joten sulle sellaisen olemassaolon todistamien ei ole mahdollista. Yhtä hyvin voisin koittaa todistaa ja kertoa ruotsillisuudesta kansallistunteena… ei taida kannattaa tuhlata aikaa ja vaivaa
Et sitten saanut pointistani kiinni vähää alusta, joten yritän vielä toiselta kulmalta. Saa jäädä tähän osaltani. En ottanut kantaa omaan faniuteeni. Se ei liity tähän asiaan mitenkään. Yritän esittää sitä ns. isompaa kuvaa.

Urheilu on yksi viihdeteollisuuden haara. Viihdetuote. Urheilu on kokonaisuutena eniten ihmisiä liikuttava instituutio. Eivät muut yksittäiset instituutiot tai toimijat pääse lähellekään. Kansainvälisesti suurimpia urheilutapahtumia (kesäolympialaiset) seuraa jossain määrin yli puolet maapallon väestöstä. Suomessa jääkiekkoa jossain määrin seuraa noin kaksi kolmesta. Tästä massasta oikeasti tunnesiteen seuraan omaavia faneja eivät ole lähellekään kaikki. Ei edes enemmistö. Urheilussa pyörivän rahan määrästä ei ole saatavilla kovin tarkkaa lukua, koska kilpaurheiluun liittyvä raha määritellään eri tavoilla eri paikoissa. Kyse on kuitenkin vuositasolla monien miljardien bisneksestä.

Seura on täysin kiistatta tarina. Joku joukkueen uudelleen sijoitus uuteen kaupunkiin on sen faniryhmittymälle tragedia. Mutta sen faniryhmän näkemys on vain yksi näkemys seurasta. Suurella osalla urheilun kuluttajista ei ole mitään vahvaa tunnesidettä siihen seuraan. Penkkiurheilun tutkimusten mukaan enemmistö urheilun seuraajista on satunnaiskatsojia. Eikä tätä voi mielestäni mitenkään jättää huomiotta, kun puhutaan kilpaurheilusta. Kilpaurheilu on liiketoimintaa. Liiketoimintaa, jossa pyritään vastaamaan kuluttajien tarpeisiin. Korostan, seurat pyrkivät vastaamaan urheilun kuluttajien, ei vain faniryhmän tarpeisiin. Siksi nämä satunnaiskatsojat, joilla ei ole sitä tunnesidettä seuraan ovat merkittäviä. Nämä tuovat rahaa seuralle, Liigalle ja urheiluun ylipäätään merkittäviä määriä. Näiden katsojien motiivi siihen on jokin muu kuin tunneside seuraan. Onko se sitten menestys, kokemusten jahtaaminen, sosiaalisuus tjsp, ei sillä ole väliä.

Jokainen on oikeutettu määrittämään "oikeinkannattamisen" haluamallaan tavalla. Jos kokee, että ilman tunnesidettä joku menettää joukkueurheilun seuraamisesta jotain, niin se on okei. Se on varmasti tottakin. Mutta monille urheilun kuluttajille sillä ei ole mitään merkitystä. Monille jääkiekon seuraajillekin jääkiekko ihan oikeasti on vain jääkiekkoa. Turha siitä on yrittää heille pakottaa siitä jotain suurempaa, vaikka yksi kuluttajasegmentti (fanit) elävät ja hengittävät seuraa.

...ja loppujen lopuksi pointti, mitä tässä ketjussa alunperin lähdin esiin nostamaan on tuo, mitä @Nelfor tuohon kirjoitti. Ei Red Bull pyri tuhoamaan. Ei Red Bull ole yksipuolisesti syypää mihinkään. Joku on myynyt ne seurat, joku on myynyt Red Bullille oikeuden tehdä ne muutokset. Syyllisiä on siellä vanhassa omistuksessa/johtoportaassakin seuroissa. Toki tuollaisen monikansallisen, suhteellisen kasvottoman yrityksen syyttäminen kaikesta on helpompaa.

Itse en tosin vieläkään näe, että yksi sponsorisopimus olisi vahva osoitus siitä, että joku Liiga-seura olisi hetimmiten päätymässä RB:n omistukseen.
Eli et nää eroa siinä, sijoittaako seuraan kaksi turkulaista TPS-henkistä yksityishenkilöä vai monikansallinen energiajuoma-yhtiö, joka on jo pari seuraa maailmalla pyyhkinyt historioineen pois kartalta? Aikamoista.
Kuten sanottu. Toimintatavat ja motiivit vaihtelevat jossain määrin. Mutta kyllä tämä Supercell kaksikon toiminta aika hyvin istuu siihen peruskuvioon, mikä urheiluseurojen omistuksessa toistuu monissa paikoissa. Muualla rahansa tehnyt miljonääri/miljardööri, joka seuraan rahaa pumppaamalla mahdollistaa seuran toimimisen "tappiollisena". Mielestäni tuossa kuviossa on jotain samankaltaista eri omistajien kesken. Mutta ehkä et tosiaan sitä itse näe.
 

LiutunLätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tullaanko noissa Liigan läpimurto videoissa käsittelemään ollenkaan muita pelaajia kuin Kakkoa, Honkaa, Kokkosta ja kuparia. Jos ei, niin ihme paskaa tuokin formaatti.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Tullaanko noissa Liigan läpimurto videoissa käsittelemään ollenkaan muita pelaajia kuin Kakkoa, Honkaa, Kokkosta ja kuparia. Jos ei, niin ihme paskaa tuokin formaatti.
Ymmärtääkseni ei. Joskus luin kuvauksen siitä. Kuvauksessa mainittiin luetellut junnut ja lisäksi kuulemma haastatellaan heidän joukkuekavereitaan. Aika ykstoikkoista.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nonniin, yksi kausi on kohta Red Bull touhua katsottu, ja minun mielipide on yksiselitteinen: Vittuun mun SM-liigasta!

Läpimurto kypärä on hajuton ja mauton, ruma häkkyrä, joka rikkoo monen joukkueen peliasua (kultakypärä ehkä vielä menee, mutta se ei ole syy valmistaa jokaiselle pelaajalle erivärinen kypärä)
Raha on puhunut jo pitkään liigassa, suljetut sarjat jne. Ei olisi yllätys, jos jonkun seuran omistaja myy joukkueensa perseen rahasta: liigassa nähdään Red Bull-seura ennemmin tai myöhemmin.

Sitten tuo läpimurto sarja, mukana neljä mediaseksikkäintä junnua, joiden paikka sarjassa hakattiin kiveen syyskuussa, yksi putosi mestikseen, mutta häntä ei korvattu esimerkiksi Texierillä, tai Heponiemellä.
Osuvaa että juuri nuorien kohderyhmän pelaajille laitettiin energiajuoma potta. Ei ole kovin linjassa liigan "huoleen nuorten energiajuomien käytöstä"

Oksettaa tämä liigan rahastus! Hävetkää jos edes osaatte hävetä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nonniin, yksi kausi on kohta Red Bull touhua katsottu, ja minun mielipide on yksiselitteinen: Vittuun mun SM-liigasta!

Läpimurto kypärä on hajuton ja mauton, ruma häkkyrä, joka rikkoo monen joukkueen peliasua (kultakypärä ehkä vielä menee, mutta se ei ole syy valmistaa jokaiselle pelaajalle erivärinen kypärä)
Raha on puhunut jo pitkään liigassa, suljetut sarjat jne. Ei olisi yllätys, jos jonkun seuran omistaja myy joukkueensa perseen rahasta: liigassa nähdään Red Bull-seura ennemmin tai myöhemmin.

Sitten tuo läpimurto sarja, mukana neljä mediaseksikkäintä junnua, joiden paikka sarjassa hakattiin kiveen syyskuussa, yksi putosi mestikseen, mutta häntä ei korvattu esimerkiksi Texierillä, tai Heponiemellä.
Osuvaa että juuri nuorien kohderyhmän pelaajille laitettiin energiajuoma potta. Ei ole kovin linjassa liigan "huoleen nuorten energiajuomien käytöstä"

Oksettaa tämä liigan rahastus! Hävetkää jos edes osaatte hävetä.
Minun on vaikea ymmärtää näin voimakasta negatiivista reaktiota tässä vaiheessa. Mielestäni Red Bull oli näkyvillä hyvinkin vähän koko kauden aikana ja ne yksittäiset kypärät joukkueittain eivät ainakaan allekirjoittanutta häirinneet lainkaan. Päinvastoin, niiden avulla saattoi helpommin havaita kentältä kyseisiä väistämättä mielenkiintoisia pelaajia. En kokenut niiden kypärien olleen erityisen rumia tai rikkoneen joukkueen peliasua mitenkään merkittävällä tavalla.

Tuo läpimurto-sarja ei minua kiinnostanut juurikaan edes lähtökohtaisesti, eikä se tainnut suurta kannatusta saavuttaa kauden aikana missään välissä. Taisi olla siis jonkinasteinen hutilyönti, mutta myös melko harmiton sellainen.

Minä en edelleenkään toivo lainkaan, että Red Bull lopettaisi yhteistyön liigan kanssa. En nähnyt koko kauden aikana oikeastan mitään negatiivista tässä yhteistyössä, ja kun se varmuudella tuo lisää rahaa liigalle, niin toivon ehdottomasti yhteistyön jatkuvan. Toki yhteistyötä on tehtävä jatkossakin järkeä käyttäen, jotta se minun siunaukseni saa.
 

J_bro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nonniin, yksi kausi on kohta Red Bull touhua katsottu, ja minun mielipide on yksiselitteinen: Vittuun mun SM-liigasta!

Läpimurto kypärä on hajuton ja mauton, ruma häkkyrä, joka rikkoo monen joukkueen peliasua (kultakypärä ehkä vielä menee, mutta se ei ole syy valmistaa jokaiselle pelaajalle erivärinen kypärä)
Raha on puhunut jo pitkään liigassa, suljetut sarjat jne. Ei olisi yllätys, jos jonkun seuran omistaja myy joukkueensa perseen rahasta: liigassa nähdään Red Bull-seura ennemmin tai myöhemmin.

Sitten tuo läpimurto sarja, mukana neljä mediaseksikkäintä junnua, joiden paikka sarjassa hakattiin kiveen syyskuussa, yksi putosi mestikseen, mutta häntä ei korvattu esimerkiksi Texierillä, tai Heponiemellä.
Osuvaa että juuri nuorien kohderyhmän pelaajille laitettiin energiajuoma potta. Ei ole kovin linjassa liigan "huoleen nuorten energiajuomien käytöstä"

Oksettaa tämä liigan rahastus! Hävetkää jos edes osaatte hävetä.

Noniin...

Yksittäinen erikoisempi kypärä ei tässä tilkkutäkkien luvatussa Liigassa vaikuta yhtään mitään mihinkään. Itse jopa pidän tästä. Helpompaa seurata näitä mielenkiintoisia talentteja.
Läpimurto-sarja oli mielestäni ihan ok. Jossain kohtaa aiheet ehkä vähän loppuivat kesken ja toistoa/turhaa mantraa tuli tarpeettoman paljon. Kuitenkin vasta ensimmäinen kausi, joten ehkä tulevaisuudessa toimii paremmin.

Hieman tekopyhää alkaa soimaamaan energiajuomien haittavaikutuksista. Taitaa jokaisella liigajoukkueella olla jokin suurempi panimo pääsponsorina. Olvin tuoteportfolioon kuuluu Sandels ja Teho-energiajuomat, Sinebrychoffilla Battery ja Koff. Kamalaa ja edesvastuutonta? Entäpä Veikkaus, vähätuloisten ja peliriippuvaisten rahoittama yritys on yksi Liigan pääsponsoreista... Energiajuomat ei tosiaan ole terveellisiä (varsinkaan lapsille), mutta kokonaisuus ei ole ihan näin mustavalkoinen.

Jos tulevaisuudessa Liigassa pelaa Red Bull Rovaniemi, niin nousen kanssasi barrikadeille, muuten mouhoat ihan turhaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vasta kun on maito kaatunut, havahdutaan ja itketään? Ennaltaehkäisy on mouhoamista ja ylireagointia.

Ja tällä energiajuoma asialla tarkotin, että ironista: nuorille pelaajille annetaan energiajuomayhtiön sponsaus.
VAIN nuorille, se ei ole linjassa seurojen "nuorten energiajuoma käytön vastaiseen työhön"
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liiga tarpoo muita Eurooppalaisia huippuseuroja valovuoden perässä rahallisesti ja nyt on huono asia, kun yhdellä potalla/joukkue saa vähän taskurahoja.

Pois koko Red Bull vaan. Möttösöt ja Töttöset on paljon mielenkiintoisempia joukkueiden rosterissa ja antaa Laschien ja Gagnoneiden olla rahakkaimmissa maisemissa.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ei tässä passaa valita rusinoita pullasta - jos päätetään kieltää energia/virvoitusjuomien mainonta jollain verukkeella niin samantien sitten kaljasponssit pois kans. Vähintään yhtä turmiollisia juttuja saa aikaan tuosta, ”mitens se urheilu ja alkoholi” jne. Eli ei ehkä sittenkään.
 

J.Petke

Jäsen
Liigaan panostavien yritysten määrä on nykyisin niin alhaalla, että ilolla otan Red Bullin koko Liigan sponssiksi. On täysin tekopyhää repiä tähän keskusteluun joku energianjuomien haitallisuus nuorille, kun kuitenkin melkein ainoa riippuvuutta aiheuttava tuote, joka listasta puuttuu on tupakka.

Nykypäivän tehokas sponsorointi ei vain ole tyyliä "logo paitaan ja kaukalon laitaan", vaan enemmänkin näkyvyyttä haetaan juurikin omien konseptien kautta.

Turha ruveta jeesustelemaan tässä tilanteessa, missä Liiga tällä hetkellä on. Kaikki raha kelpaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös