Ei tämä kuvitteellinen skenaario vastaa mitenkään @Nelfor:n esittämään kysymykseen. Muutenkin aika olkiukkoilua tuo lähestymistapa asiaan. Onko JYP:stä myynnissä niin suuri enemmistöosuus, että sen ostamalla Red Bull voisi kokonaan brändätä seuran uudelleen? Onko mistään Liiga-seurasta? Tietojeni mukaan näin ei ole, mutta minähän en mistään mitään tiedäkään.Otetaan tällainen scenaario, että red bull ostaa JYPin ja muuttaa seuran nimeksi Red Bull Jyväskylä ja kotipaidan väriksi sinisen ja vieraspaidaksi valkoisen niin eikö se silloin tuhoa JYPin historian ja seuran vai eikö sillä ole merkitystä, jos mestaruuksia tulee?
Mutta se esitetty kysymys. Onko Red Bullin tarkoitus tuhota? Nyt puhutaan urheilusponsorista, joka on maailman suurimpia. Red Bull kuuluu tunnetuimpiin urheilusponsoreihin. RB kylvää rahaa paljon. RB kylvää rahaa joka suuntaan. Red Bull ei ole kuten monet muut sponsorit, vaan RB:lle ovat kelvanneet pienemmätkin lajit, vähemmän näkyvyyttä saavat urheilijat sponsoroitaviksi. On kutakuinkin täysin Red Bullin sponsoroinnin ansiota, että tiettyjä pienempiä, erityisesti extreme -lajeja kyetään suhteellisen ammattimaisesti pyörittämään. Red Bull käytännössä ylläpitää tiettyjen lajien elinvoimaisuutta....ja Red Bullin tarkoitus on vain tuhota? Hemmetin huonoa duunia tekevät siinä tapauksessa, jos tuhota on tarkoitus.
Ei RB mitään tuhota yritä. Red Bull toimii omalla tavallaan. Tavalla, joka urheiluromantikkojen mielestä on väärä, koska siinä ohessa usein on joitakin perinteitä hieman unohdettu. Mutta ei RB eroa muista urheilun suurista sponsoreista siinä mielessä, että mestaruuksia voittamaan kykeneviä joukkueita tuo on luonut. Jos joukkue voittaa mestaruuksia, niin ei kaikkea silloin tuhottu ole. Tai jos haluaa tulkita kaiken tuhotuksi, niin pitää nostaa hattua Red Bullille mestarin rakentamisesta.
Yleisesti ottaen tässä ketjussa joidenkin kirjoittajien esittämä kaksinaismoralismi on vahva. Ei Liiga ole markkinavoimien vaikutuksesta vapaa ollut vuosikymmeniin. "Riski" värimaailman ja logojen muutoksesta ei ole mitenkään uutta. Suuri osa seuroista on "myynyt sielunsa kaupallisuudelle" jo edellisen vuosituhannen puolella. Ei sen logon näkyvyys niissä retropaidoissa, joille nykyisin naureskellaan, niin suurta ollut. Värimaailmalla ei ole ollut mitään tekemistä seurojen kanssa, mutta sponsorille on kuitenkin surutta myyty koko paita. Ennen oli kaikki paremmin ja sitä rataa.
Sponsorina Red Bull ei ole paha. Omistajana Red Bull on tehnyt kyseenalaisia tekoja seuran uudelleen brändäyksineen. Mutta kuinka paljon Red Bull oikeasti eroaa muista suurseurojen omistajista? Esim. futiksessa on jo kauan kuulunut valitusta siitä, että paikalliset suurseurat on myyty erilaisten sheikkien ja öljymiljardöörien leikkikaluiksi. Nämä pääosin ovat jättäneet koko seuran uudelleenbrändäyksen tekemättä, mutta muuten seurojen perinteisiä toimintatapoja on aika surutta unohdettu, kun on lähdetty rahalla kokoamaan mestarijoukkuetta. Suomessa TPS lienee lähinnä tämän trendin mukaista omistusta. Aina voi itselleen perustella, kuinka Supercell-miehet tekevät tuota intohimosta. Mutta realistisesti ajatellen se ero lienee olematon. Urheiluseurat tuppaavat "isoille pojille" olemaan harrastus, leikkikaluja. Rahaa heitetään menemään niin kauan, kuin se sattuu omistajaa kiinnostamaan.