Joo o. Koska itseäni kiinnostavat Jatkoajan jääkiekkokeskustelut ovat tällä hetkellä lukukelvottomia kiitos muutaman jankkaajan, voi aivan hyvin kirjoitella pitkästä aikaa vaikka raveista.
Tämä vuosi on ollut erityisen hankala Suomen ravitoiminnalle, sillä pelivaihdot ovat laskeneet ennestään huonoista luvuista vielä huonommiksi. Vääntöä on aiheuttanut T75 pelin Jackpot-käytäntö, jossa "tavalliset" pelaajat ovat kokeneet tulleensa kaltoin kohdeltuksi bonuskierroksilla. Tämä on aiheuttanut normaalikierroksilla vaihdon laskua. Tätäkin suurempi ongelma on ollut jokapäiväisten iltaravien sakkaaminen, joka johtaa siihen, että raveja joudutaan järjestämään tappiolla. Jatkuvaan vaihtojen laskuun reagoitiin Fintotossa syksyllä antamalla tj Markku Breiderille kenkää. Uutta tj:tä ei ainakaan ole julkisesti haettu, vaikka mielestäni syytä pikimmiten olisi. Vt. tj. Koskenniemi ei mielestäni ole oikea henkilö pumppaamaan tätä uppoavaa laivaa pohjasta. Ensi vuonna toiselle tärkeälle paikalle on tulossa uusi henkilö, sillä Vermossa on tj. vaihtumassa Ojapellon eläköitymisen myötä alkuvuoden aikana. Toivon hartaasti, että tähän pestiin valitaan joku innovatiivinen tyyppi, joka uskaltaa tehdä Vermosta nykyaikaisen puitteiltaan. Kävin Vermossa ensimmäistä kertaa 16 vuotta sitten ja paikka näyttää nykyään muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta aivan samalta kuin 90-luvun lopussa. Viime vuosina minusta on tuntunut, että Vermossa ei ole ollut edes halua kehittää omaa toimintaa. Olen vetänyt tästä omat johtopäätökseni ja tullut siihen tulokseen, ettei Vermo minua kaipaa. Tämä siitä huolimatta, että pelaan raveja käytännössä joka päivä, omistan osuuden ravihevosesta ja asun lähellä. Olen vuosien aikana lähettänyt toimistolle muutamia sähköposteja, joissa olen antanut asiallisesta palautetta ja kehitysehdotuksia, mutta kertaakaan näihin ei ole vastattu mitään. Tänäänkään ei minulla ole pienintäkään aikamusta mennä paikan päälle. Netissä pelaan toki tänäänkin.
Kohta koittava vuodenvaihde tuo muutaman uuden jutun ravimaailmaan. Kovassa turbulenssissa ollut T75 muuttuu taas. Tällä kertaa kokeillaan joskus Veikkauksen aikanakin pelattua T76-peliä. Myös kiistelty bonusjärjestelmä muuttuu siten, että jatkossa jakamatta jäänyt voitto-osuus jaetaan heti seuraavalla kierroksella ulos. Mielestäni tämä uudistus on ihan ok ja toivottavasti se tulee vaikuttamaan vaihtoihin positiivisesti. Vuoden vaihtuessa muuttuu myös ravien televisiointi. Hevoset siirtyvät MTV:lle. Lauantaisin T76 ravien yhteydessä tehdään Ravikunkku ohjelmaa, joka tulee pääkanavalta. Muuten ravit siirtyväy MTV Total pakettiin siten, että arkipäivien T4 lähdöistä tulee 1,5 h ohjelma ja keskiviikon T65 raveista 2 h lähetys. Tällä viikolla julkaistiin näiden ohjelmien tekijätiimi ja sieltä löytyy YLE:n ajoilta tuttuja nimiä kuten Toni Nieminen, Laura Ruohola, Joanna Kuvaja, Kari Lähdekorpi jne. Positiivista oli, että huikeasti kokemuksen myötä parantanut Sonja Julkunen jatkaa myös hommissa. Sonjaa on lisäksi varsinkin nykyään uuden lookin myötä varsin mukava katsella.
Itse en omista MTV Total-pakettia, enkä ole sellaista myöskään hankkimassa, joten minulle ei ole suurta merkitystä sillä minkälaista tuotettu ohjelma on. Toivoisin kuitenkin, että ohjelmissa otettaisiin tasapuolisesti esille sekä urheilu että pelipuoli. Lisäksi toivon ettei ohjelmissa esiinny munamiehet ja Harjakaiset sun muut. Toto-tv ilmeisesti jatkaa ensi vuonna samalla tavalla kuin tähänkin asti ja se tulee olemaan myös minun valintani jatkossakin ravien seuraamiseen. Fintoto voisi laittaa Toto-tv:n ilmaiseksi nettiin ilman tätä nykyistä naurettavaa "pelaa 10€ ja saat ilmaisen kuvan" systeemiä.
Hevospuolella tämän vuoden piti olla Brad De Veluween vuosi, mutta valitettavasti kausi päättyi loukkaantumiseen ennen kuin se ehti edes kunnolla alkaa. Nyt hevonen on saanut taas treeniluvan ja kesken vuotta uudeksi valmentajaksi vaihtunut Ruotsissa vaikuttava Reijo Liljendahl on sanonut tähtäävänsä ensi keväänä hevosen kanssa starttiin. Aika näyttää palaako Brad enää sille tasolle, jolla se viime vuonna oli vai jättääkö loukkaantuminen jälkensä hevoseen.
Bradin hajoaminen ja tallin vaihto ei saanut kuitenkaan entistä valmentajaa Tuomas Korvenojaa lannistumaan, vaan päin vastoin Tuomaksen kausi oli erittäin upea. Ensin tuli Derbyvoitto Jonesyn kanssa ja kuukautta myöhemmin Kriteriumissa peräti kolmoisvoitto talliin nykyisen lippulaivan Jontte Boyn johdolla. Jontte Boy voitti myös useita kansainvälisiä kilpailuja ja hevonen vaikuttaa tällä hetkellä seuraavalta suomalaistoivolta kv. kisoissa. Kovin odotuksin kauteen lähtenyt 4-vuotias Pekka Korven tallin Express Duo sen sijaan ei kovan alkukauden jälkeen enää ollut kauden tärkeimmillä hetkillä kunnossa, jonka vuoksi "tavalliset" hevoset ajoivat siitä maalisuoralla ohi. ED:llä voisi kuitenkin olla jatkossa maileilla sanansa sanottavana avoimissa tehtävissä jopa kansaivälisesti, mikäli H-P Korpi saa hevosen talven aikana "elpymään".
Suomenhevospuolella kauden kunkku oli ehdottomasti ravikuninkuuden voittanut Köppinen. Köpä murskasi vastustajansa kerta toisensa jälkeen kovalla fysiikallaan, joka korostui varsinkin Kuninkuusravien päätösmatkalla. Ravikuningattaruus meni tänä vuonna yllättäjä Mokomanille. Mokamani oli tasaisen hyvä jokaisella matkalla, mikä tällä kertaa riitti titteliin. Mikäli moraalisia voittajia olisi olemassa, niin Taipalsaaren tamma Saaga S oli kuningatarkisan sellainen. Laukka ahtaassa paikassa maililla vei kuitenkin vielä tällä kertaa tittelin nenän edestä.