Ravit

  • 94 288
  • 564

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä onko aiheelle vielä mitään ketjua, mutta ainakin kauas on kuopattu, jos on.

Itse olen menossa huomenna Vermoon katsomaa kyseisiä tapahtumia, joihin kaverin kautta päädyin vain muutamia viikkoja sitten. Yllättävän addiktiivista ja kiinnostavaa touhua on, vaikka tähän mennessä olen etunenässä ollut raviliitteitä ja vastaavia vastaan.

Ensimmäinen kerta aiheutti todellisia fiilisksiä, vaikka asiantuntemus oli olematonta, mutta osaavalla opastuksella veikkaukseen ja muuhun hommaan pääsi yllättävän nopeasti sisälle, pois ei varmasti pääse yhtä helposti.


Eli onko huomenna (tai tänään) lähdössä vermoon porukkaa täältä päin, olisi mukava jos tuttuja naamoja kohtaisi paikalla?

Muutenkin voisimme käyttää tätä ketjua ravitapahtumisista, vedonlyönnistä, yms keskustelemiseen. Sana on vapaa.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Mitä sä tuohon aikaan olet hereillä (aamuyöstä puoli neljä)?

No itse asiassa minäkin olen aina vastustanut raveja mutta pari viikkoa sitten pyysin pomoiltani pientä neuvoa ja mahdollista opastusta ravivedoissa. Pomo-veljekset kun ovat ravimiehiä sanoivat ottavansa mut mukaan lähiaikoina Vermoon jotta oppisin ymmärtämään muuta kuin lätkää.
Vielä en tule Vermoon mutta kohta ehkä näkyy kommentteja tällä palstalla.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Allekirjoittaneella on n. 20 vuoden kokemus ravipelaamisesta. Joten jotain tiedonmurusia löytyy, lunastuksia tulee silloin tällöin sekä on osaomistus eräästä hevosesta. Olemme vihjanneet, pääasiassa Saarinen, Jukka ja minä, ravivihjeitä vedonlyöntiketjussa. Sama paikka varmaan kelpaa edelleen. Laitan tänään sinne V5-rivini näkyviin ja muutaman tärpin.

Tänään en ehkä ehdi Vermoon, ainoastaan etäpelipaikkaan katsomaan V5-lähdöt. Voin vihjata, että viimeisen V5-lähdön #9 Farmer's Pride on rivieni tukipilari. Oli viimeksi helvetin hyvä, tuli viimeisen kilometrin 13. Pitäisi hoitaa tämänpäiväisen vastuksen helposti.

Ravit on sellainen tapahtuma, että sinne on ehkä vaikea lähteä, mutta kun pääsee hieman jyvälle ja muutaman toto-osuman, jää helposti koukkuun. Raviurheilu tarvitsee uusia pelaajia, joten rohkeasti vain Vermoon. Tietysti voisimme järjestää joskus ns. 'jatkoajan ravi-illan' Vermossa. Voisimme pyytää esim. Vermon raviradalta tallikierrosta tallialueelle ja peliopetusta. Vermo on ainakin ennen järjestänyt tällaista pr-toimintaa.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Ehkä kerran olen pelannut, mutta voittoa ei ole tullut. Nyt kuitenkin olemme kevään aikana voittaneet eräästä tietokilpailusta Vermon lippuja, joten jossain vaiheessa olisi tarkoitus lähteä katsomaan raveja.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Kempes

Ravit on sellainen tapahtuma, että sinne on ehkä vaikea lähteä, mutta kun pääsee hieman jyvälle ja muutaman toto-osuman, jää helposti koukkuun. Raviurheilu tarvitsee uusia pelaajia, joten rohkeasti vain Vermoon. Tietysti voisimme järjestää joskus ns. 'jatkoajan ravi-illan' Vermossa. Voisimme pyytää esim. Vermon raviradalta tallikierrosta tallialueelle ja peliopetusta. Vermo on ainakin ennen järjestänyt tällaista pr-toimintaa.

Tällainen "järjestely" kuulostaa ihan asialliselta. Jään kuulolle.

P.S. Kuka on se kaveri jolla on BigRedsin takki päällä ajaessa (ravatessa?) ?? Mä laitan aina kuvitellut panokset sille. ;-)
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Svante:
Ari 'Härski' Hartikainen on kyseinen IFK:n mies. Hartikainen on Suomen parhaimpia ohjastajia, kuuluu top-5:een.

Raveissa käy paljon lätkänpelaajia, esim. IFK-leiristä Kölli Kortelainen on usein Vermossa.
 

Voittaja

Jäsen
Jottei tämä mene ihan HIFK:n omaksi ravikerhoksi(ei teidän vika) niin tuonpa omankin korteni kekoon. Itse olen pelannut raveja enemmän tai vähemmän viimeiset 10 vuotta, tosin heikohkolla menestyksellä. Muutama isompi voitto on tullut, mutta pääosin olen ollut ns. rahoittajan osassa. Pienillä peleillä tulee aina yritettyä vähän liian isoja potteja. Vermossa en ole käynyt kuin pari kertaa, johtuen n. 600km välimatkasta.
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Reilut 10 vuotta olen raveja tiiviisti seurannut. Pitkään totoilin erittäin "amatöörimäisesti" ja sen myötä jäin jatkuvasti peleissä reilusti tappiolle. Nyt on kolmisen vuotta ollut hieman ammattimaisempi meininki ja ihan mukavasti on mennyt.

Itse muuten kuuluin aikoinani tähän tyypilliseen joukkoon, joka ei voinut ymmärtää mitä hienoa on seurata hevosten juoksevan ympyrää. Parin innostuneen kaverin siivellä aloin raveissa käymään ja sen jälkeen laji alkoi hyvin nopeasti kiehtomaan. Yleensäkään mitään asiaa on turha tuomita tai tyrmätä ellei itse ole ensin perehtynyt siihen.

Harmittavan oikein ovat pelaajat tänään mielestäni V5:sta pelanneet. Mitään todella maistuvia merkkejä ei tahdo löytyä. Yllätystä voisi ehkä yrittää hakea avauskohteeseen lähinnä Jonnan Lennon ja Loisto-Vokkerin laukkariskien takia. Hika, Jesse Lax ja Roleksi ovat prosenttien valossa kiinnostavimmat haut. Avauskohteen lisäksi pientä kiinnostusta herättää päätöskohteen Snackman, joka on tehnyt jatkuvasti loistavia juoksuja. Vastuskin on kyllä kivikova, sillä Take Me Homen ja Farmer's Priden lyömiseen ei pelkkä rutiinisuoritus riitä.

Ideoiden puutteesta johtuen minä taidan tänään joko jättää V5:n kokonaan tekemättä tai laitan pienen kerrotun lapun sisään. Suosikit nimittäin saattavat olla tänään vahvoilla.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Kempes

Tänään en ehkä ehdi Vermoon, ainoastaan etäpelipaikkaan katsomaan V5-lähdöt. Voin vihjata, että viimeisen V5-lähdön #9 Farmer's Pride on rivieni tukipilari. Oli viimeksi helvetin hyvä, tuli viimeisen kilometrin 13. Pitäisi hoitaa tämänpäiväisen vastuksen helposti.


Miten meni? IFK voitti ainakin, siis Ari Hartikainen.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitänee tutkia lappu ja voittajat, rullakiekosta juuri saavuin.

Hienoa muuten nähdä, että täälläkin kiinnostusta riittää yllättävänkin paljon, hyvä me.

Kempeksen kierros Vermoon kuulostaisi hyvältä ja voisimme suuremmallakin porukalla tuolla palstalta osallistua, näin aloittelijan näkökulmasta kuulostaa todella hyvältä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan että useammat saattaisivat kiinnostua raveista, jos pääsisivät joskus itse sinne ravurin kärryihin. Se on aika hurjaa menoa se, pelkkä harjoitusvauhtikin.
 

Jukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Valitettavasti huomasin tämän ketjun vasta nyt(jatkoaika on vähän lätkäkauden tapaan omissa selailuissa kesätauolla).

Ravit on helkkarin hauska harrastus. Kynnys "sisäänpääsyyn" on aika korkea, mutta kun pääsee sisälle, raveista ei pääse koskaan eroon. Aloittelijan silmään ravilähtö saattaa näyttää tylsältä radan kiertämiseltä, mutta tottuneemmalle se tarjoaa kymmenien, jos ei satojen muuttujien kentän mitä pohtia.

Enpä ehdi nyt enempää turista, mutta kokosin muutaman linkin

http://www.hippos.fi/raviurheilu/index.html (täällä on mm. ratojen kotisivuille linkkejä. Niistä löytyy juoksuselostuksia, vihjeitä yms.)
http://www.veikkaus.fi/ilmoitustaulut/ravit_f.html
http://www.mmravi.sci.fi/
http://www.ylikerroin.com/forum/viewforum.php?f=15&sid=d4395104641afdf40d17919c7bc64467 (Suomen asiallisimman vedonlyöntifoorumin ravi-osio)

Ja se Kempesin idea radalle porukalla menosta on erittäin kannatettava.
 

Järvätsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NyR
Itseltäkin on mennyt aivan raviketju ohi silmien, itse olen ravien parissa ollut nyt vuoden, ennen sitä nauroin koko lajille, mutta sitten puolivahingossa aloin pikkuhiljaa pelaamaan V75, sen jälkeen kiinnostuinkin ja aloin enemmän ja enemmän spekuloimaan lähtöjä.

Nykyään tuleekin sitten seurattua varmaan kuudet ravit viikossa, yleensä ihan vain netin kautta kuvan kera tai ihan vaan tehden v4 yms.

Joskus tulee käytyä Teivossakin paikanpäällä ja nyt olen menossa tutustumaan kuninkuusravien ilmapiiriin.

Jos nyt vaikka lupaan itselleni että voisin laittaa tänne aktiivisemmin omia näkemyksiä lähdöistä joka ei tarkoita samaa kuin ne olisivat hyviä tippejä, mutta kuitenkin.

Ja vaikka Tampereella asunkin niin olisi mukava käydä Vermossa joku kerta, joten se jatkoaikalaisten ravi-ilta kuuloistaisi sopivalta joskus.
 
Viimeksi muokattu:

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kuulin eilen, että ravintola Raviini (ravintolakatsomo) on kiinni heinäkuun remontin takia, joten ehkä kannattaisi miettiä vasta elo-syyskuussa tällaista ravi-iltaa.

Eilen oli 'isoraha' jo tuloillaan, sillä olin 4 lähdön jälkeen vielä V5-pelissä mukana (rivi vedonlyönti-ketjussa) ja arvo oli yli 5000 euroa. Varmani ei kuitenkaan pitänyt viimeisessä lähdössä ja tulos ei voittoa (5 oikein maksoi yli 10000 euroa). Kuitenkin n. 15 minuutin ajan oli aika kihelmöivä fiilis, kun odotteli viimeistä V5-lähtöä. Valitettavasti Farmer's Pride ei kestänyt kuolemanpaikalta, vaikka uskoin sen voittavan helposti. V5:n arvo olisi ollut yli 7000 euroa, jos varmani olisi pitänyt. No, en masentunut tappiostani, aloitin eilen illalla Mikkelin ja Seinäjoen lähtölistojen tutkimisen. Sieltä balsamia haavoille!
 

Aina Pata

Jäsen
Raveja tullut seurattua hieman yli kymmenen vuotta. Nykyään ei aika riitä ja sen huomaa. Pari viimeistä vuotta ollut hiljaiseloa niin voitto- kuin raveissa käyntipuolella. Olipa mulla osuus hevosestakin jossain vaiheessa.

Elitloppetissa tuli oltua kolme kertaa ennen tätä vuotta, vieläkin vituttaa että se jäi nyt väliin. Varo lähtemästä Elitloppettiin, siihen jää koukkuun. Prix 'd Ameriquen voit käydä katsomassa siihen ei jää koukkuun, vaikka mukava tapahtuma sekin oli.

Itselläni oli hyvä alkupotku harrastukseen, muutaman satasen voitot heti ekoissa raveissa. Harmittamaan jäi yksi "läpilyönti" joka ei ollut läpi vaan siitä jätettiin 2 hevosta pois. No, kaikki arvaavat miten siinä kävi, kaksarikerroin oli muistaakseni 167. Niin tietenkin tämä kaikki täysin tuurilla. Jälkeenpäin katsellut ko. ravien ohjelmaa, enkä todellakaan pelaisi tänä päivänä samoja hevosia, niillä tauluilla.

Jos kunto sallii niin Kokemäen juhannusraveihin käy matka.

Pelionnea kaikille.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Joo, kyllä noi ravit vaan on loistava urheilumuoto, itse olen about kymmenen vuotta ollut aktiivi ravipelaaja. Useimmiten seuraan ravit totolinepistessä tai katson V4 lähdöt ja troikan illalla urheilukanavalta. Joskus tulee käytyä ihan radallakin, lähinnä Porissa ja Tampereella, muutama viikko sitten tuli käytyä Kokemälläkin, muualla en sitten ole pahemmin käynyt, Vermossa olen käynyt vaahtosammuttimen kokoisena. Parhaat ravikokemukset paikanpäällä ovat ehdottomasti Porin kuninkuusravit ja sitten ohjastajien MM-kilpailuun kuuluneet Teivon iltaravit. Paras raviselostaja on ehdottomasti Joensuun nuori tähtiselostaja Lauri Hyvönen, kannattaa mennä totolineen tarkastamaan, joskus kun on Joensuun ravit, jos ei paikanpäälle Linnunlahteen pääse. Suurvoitot ovat meikäläistä vielä kiertäneet, pikkuvoittoja tulee silloin tällöin, mutta niilläkin saa mielenkiinnon säilymään. Allekirjoittaneen totovihjeitä tulette jatkossa joskus tässä ketjussa näkemään, pahoittelut niistä jo etukäteen :) Ihan vinkkinä muuten aloittelijoille, että kannattaa aloittaa peliharrastus voittaja ja sija peleistä, niillä ei tule paljon tappiota, ja ne ovat helpoimpia pelimuotoja voittaa, kun pääsee paremmin lajiin sisälle, niin kannattaa pelata myös kaksari ja troikkaa, sekä tietysti V4-peliä. Nelivetoon ei kannata koskea, liian vaikea pelimuoto!
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tuli tänään käytyä elämäni ensimmäisissä raveissa, Kokemäellä. Oli pakko mennä kun isäpuolen ja pikkusiskon hevonen ravasi... ja laukkasi :(

Ihan mielenkiintoinen tapahtuma. Mitään en voittanut, mutta ehkä ensi kerralla.
 

TouchAndGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Jii
Tuli tänään käytyä elämäni ensimmäisissä raveissa, Kokemäellä. Oli pakko mennä kun isäpuolen ja pikkusiskon hevonen ravasi... ja laukkasi :(

Itsekkin tuli oltua taas Kokemäen Juhannusraveissa. Muutama kaksari osui, mutta tappiollinen päivä siitä loppujen lopuksi tuli. V4:kin jäi harmittavasti saamatta kiinni. No uutta matoa koukkuun tänään Joensuuhun.

Mitä muuten Jatkoajan ravi-friikit olisivat mieltä semmosesta pienestä virtuuali ravikisasta, että veikattaisiin totoline/toto+ raveihin yhtä idea V4-lappua. Tyyliin, että lappu saisi maksimissaan maksaa vaikka 5-10 euroa. Sitten pitäisi vielä muutamalla virkkeellä vielä kertoa, miksi pelaa rivinsä juuri sen hevosen kautta. Oliskohan järkevä idea ja löytyiskö tarpeeksi osallistujia?
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paluu lapsuuteen

Olin pienenä todellinen hevostyttö, oikeammin hevoshullu. Jos hevosia vain oli lähistöllä, oli niiden luokse päästävä, oli aika, paikka tai tilanne mikä tahansa. Sukulaiseni sattui vielä omistamaan ravihevosia ja sitä kautta sain ensimmäiset kosketukset ravurin hoitoon, raveihin ja ravielämään yleensäkin. Raveissa tuli käytyä enemmän kuin paljon katsojana, mutta usein sain myös olla sukulaiseni mukana hiittireissuilla ja silloin toimin erittäin tärkeässä roolissa hevosen 'hoitajana'. Pikkutytöstä oli sitten niiiiin hienoa auttaa valjastuksessa, kääriä pinteleitä, jäähdytellä hevosta ja tarjota sille juomavettä...

Monien sattumien ja ongelmien seurauksena kävi kuitenkin niin, että ajauduin lähes kokonaan pois ravien ja hevosten maailmasta, ja oikeastaan asia on yhä niin. Tänään kuitenkin kunnioitin menneisyyttäni reissaamalla ystäväni ( =Tuleva huippu ohjastaja, eka startti oli jo toteutua pari viikkoa sitten, vinkvink pelurit) kanssa Lahteen Jokimaalle seuraamaan kuninkuusravien päätöspäivää. Tunnelma oli jo autossa korkealla ja pakko se on myöntää, että oli taas hienoa päästä ravimaailmaan samanhenkisten ihmisten seuraan. Hienoja hevosia seuratessa tuli myös nautittua hyvästä ulkoilmasta ja vaihdeltua kommentteja muiden ihmisten kanssa. Jopa minultakin kysyttiin toto-vihjeitä...

Vihjeiden kysymisestä pääsenkin helposti omaan pelaamiseeni. Se toimii niin, että lähdön esittelyssä katson parhaimman näköisen hevosen, tsekkaan sen nimen ja pelaan sitä, jos olen jotakin pelatakseni. Toki katson käsiohjelmasta hevosen viimeiset juoksut/kommentit hevosesta, mutta kuuntelen niitä enemmän tai vähemmän... Viime kertoina olen tosin pakostakin kiinnittänyt 'faktoihin' hieman enemmän huomiota, liian usein valitsemani hevosen viimeisten starttien kohdalla on nimittäin lyhenne hpl (hylätty pitkä laukka) ja kommenttina 'Vailla mahdollisuuksia' tms. Usein ihmiset epäilevät, että vain häviän kaikki rahani tuolla taktiikalla, mutta usein budjettini on kestänyt noi suurinpiirtein +- nollassa. Joskus jään tappiolle, joskus taas plussalle. Tänään onnistuin muuten jäämään +0.60€ plussalle ja kolme hevosta, joita meinasin pelata hienolla taktiikallani, tulivat toto-sijoille (Terveisiä vain sille miehelle, joka reilu viikko sitten naureskeli pelityylilleni). Summat, joilla pelaan, ovat kuitenkin parin euron luokkaa, haen pelaamisella vain lisäjännitystä katsomon puolelle.

Ainut hieman minua ihmetyttänyt asia tuolla raveissa oli tunnelma. Mielestäni sitä ei nimittäin juurikaan ollut. Olikohan paikalla muita jatkoaikalaisia, jotka olisivat huomanneet saman asian vai onko tämä vain mieleni tuotetta? Minusta vain tuntui, että jopa Lappeen radalla on joskus parempi fiilis mistään St. Michel -raveista sitten puhumattakaan.

Ja ihan meinasi unohtua... Onnittelut uusille kuninkaallisille, Apassille ja VH Suvittarelle! Itse olisin tosin toivonut kuningatar-kisan voittoa Turon Palmalle, itsekin kun olen joskus hieman ollut tekemisissä tuon hevosen kanssa sen ollessa vielä pieni varsa. :)
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Itse olisin tosin toivonut kuningatar-kisan voittoa Turon Palmalle, itsekin kun olen joskus hieman ollut tekemisissä tuon hevosen kanssa sen ollessa vielä pieni varsa. :)

Turon Palma oli valitettavasti kipeä, olisin itsekin toivonut Esan ajokille menestystä, ihan vaan Ahtorinteen Erkin takia, siinä on kyllä todella mukava mies. Ihmeen vaisu on tänä vuonna ollut muutenkin Palma, ei ole samaa loistoa ollut otteissa, kuin viime vuonna. No, onnittelut kuitenkin Apassille ja V.H.Suvittarelle.
 

Järvätsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NyR
Itse olin ensimmäistä kertaa kuninkuusraveissa tosin ainoastaan nyt lauantain vietin siellä, mutta tunnelmasta en osaa sanoa mitä on ollut aikasemmissa kuninkuusraveissa, mutta ei siellä omasta mielestä tunnelmaa muodostunut mitenkään poiketen tavallisista raveista, tottakai isompi ihmismäärä tuo ääntä ja säpinää lisää.

Mutta itse kuitenkin viihdyin paikan päällä, juotavaa ja aurinkoa riitti vaikka pelit menikin vähän penkin alle.

Itse olisin toivonut uusiksi kuninkaallisiksi Siporia ja Hymyhuulta.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti tutkiva silmä
Veikkaan että useammat saattaisivat kiinnostua raveista, jos pääsisivät joskus itse sinne ravurin kärryihin. Se on aika hurjaa menoa se, pelkkä harjoitusvauhtikin.

Jea, on aivan sama kumpi siinä kärryjen edessä on, kylmä tai lämpöinen niin kovaa mennään. Vielä kun lisätään että harjoitusradat ei ole tuollaisia täysleveitä niin vauhti tuntuu vielä huumavammalta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Ihan vaan haluan näin myöhässä onnitella Apassia voitosta!

Vihdoinkin voin ylpeänä ilmoittaa: Hyvän isän sai meidän varsa. Tulis vaan ikää.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No vermossa meni keskiviikolla taa omileen, kulujen jälkeen. Voitolla olin jo puolen väin jälkeen, mutta loppukohteissa kärähti käsille ja lujaa, omilla sentään pysyin. Hevosennaamoja vertaillessani olin ollut paljon tappiolla, t jollekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös