Ravinto-ketju

  • 11 274
  • 55

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ensin kuulen/luen jostain, että aamupalaksi kannattaa suosia ruisleipää, eikä esimerkiksi vaaleaa leipää. Seuraavaksi saan "tietää" että ruisleipä on pelkkää sokeria, ja olisi kannattavampaa syödä esim. mysliä jogurtilla joka on "hurjan terveellistä" Seuraavaksi Iltalehti listaa 5 aamupalavaihtoehtoa jotka eivät sittenkään ole tervellisiä vaikka niin on luultu. Mysli ei ole hyvä vaihtoehto, koska sitä on hankalaa annostella ja lautaselle livahtaakin helposti kaksinkertainen annos normaaliin nähden. Lisäksi liikaa sokeria. Jogurttikaan ei ole enää jostain syystä terveellinen vaihtoehto. Samassa IL tietää kertoa, että esim. raejuustoa kannattaisi suosia.

Jokaiselle ihmiselle ei tietenkään sovi samanlainen ruokavalio, mutta mikä sitten loppujen lopuksi olisi sellainen ns. optimaalinen aamupala? Raejuusto ja puuro ovat sellaisia joista en muista koskaan kuulleeni haukkuja "huonona aamiaisvaihtoehtoina"
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No mysliäkin on kahdenlaista, on mysliä ja on muromysliä. Mysli on näistä huomattavasti terveellisempi vaihtoehto. Jugurttejakin löytyy sellaisia joissa on desissä 80kcal, ja sellaisia, joissa on desissä 40kcal. Kannattaa tutustua pakettien pienellä präntättyihin osioihin, eikä mennä pelkästään tuotteiden nimessä mainittujen "KEVYT" tai "RASVATON" mukaan. Kevyt-tuote ei yleensä kerro keveydestä mitään, ja esimerkiksi rasvattomissa jugurteissa rasva on yleensä korvattu lisäsokerilla. Myslimerkkia valittaessa kannattaa hankkia sellaista, jossa on vähän sokeria, mutta paljon kuitua. Jugurttia ja mysliä tulee helposti otettua liikaa, mutta jos ottaa sopivan määrän, on se mielestäni ihan OK-terveellinen aamupala.

Kuitenkin Ruis- ja jälkiuunileivällä ei varmasti voi mennä vikaan aamupalalla, ellei niiden päälle nyt laita isoa nokaretta levitettä ja makkaraa. Tummista leivistä löytyy hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, jotka pitävät nälän pitkään. Myös kuitupitoisuus on erinomainen. Itse syön aamuisin kaksi jälkiuuniruispalaa (mukavat 17 % kuitua, laittaa vatsan toimimaan heti aamusta), joiden päälle laitan hieman vähärasvaista tuorejuustoa sekä kinkkuleikkeleen. Tämän jälkeen pyöräilen töihin (30min), mutta jaksan hyvin 4-5 tunnin välin aamupalalta lounaaseen näkemättä nälkää. Viikonloppuisin paistan vielä parit kananmunat jälkiuunileipien päälle. Nam.

Toinen hyvä vaihtoehto minkä olen aamupalalle todennut on Ehrmann-rahka myslillä. Jos kaipaa makua voi sekaan laittaa vähän marjoja. Runsaasti proteiinia ja kuitua pitää hyvin nälän.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
No mysliäkin on kahdenlaista, on mysliä ja on muromysliä. Mysli on näistä huomattavasti terveellisempi vaihtoehto.

Ja kaikkein terveellisintä tulee kun tekee "myslinsä" itse. Kaupan mysleissä on usein paljon sokeria, jolta välttyy kun laittaa itse oman maun mukaan vaikka kaurahiutaleita, vehnäleseitä, pellavansiemeniä, ohrasuurimoita ja soijarouhetta. Nuo voi vaikka sekoittaa valmiiksi isoon purkkiin, josta iltaisin laittaa sopivan määrän vesitilkassa jääkaappiin turpoamaan yöksi.

Suurin osa jogurteista on niin täynnä e-koodeja ja sokeria ja tyhjiä kaloreita, että ne kannattaa korvata Tadunkin mainitsemalla erkulla ja marjoilla. Jos kaipaa makeutta, niin sekaan voi laittaa vaikka juoksevaa hunajaa tai heraa.

Toinen hyvä vaihtoehto minkä olen aamupalalle todennut on Ehrmann-rahka myslillä. Jos kaipaa makua voi sekaan laittaa vähän marjoja. Runsaasti proteiinia ja kuitua pitää hyvin nälän.

Kauhean vähän sä syöt aamuisin ;) Mulla tuohon tulee paljon marjoja tai hedelmiä sekä lisäksi kananmuna ja raejuustoa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ylipäätään kannattaa katsoa kaikkien pakkausten kyljestä kalorien lisäksi edes hiilarit ja paljonko niistä on sokereita. Kuten Tadukin sanoi, esimerkiksi sana kevyt ei kerro oikeasti yhtään mitään.

Googlasin ja Valiolta on näemmä tullut Raikas-tuotteita, joissa on "puolet vähemmän sokeria ja 30% vähemmän kaloreita". Kuulostaa hyvältä, mutta katsokaapa mitä se käytännössä tarkoittaa:

Energia 55 kcal
Rasva 1 g
Hiilihydraatit 8 g
- josta sokereita 8 g
- josta laktoosia alle 1 g
Proteiini 3,5 g

Arlalla on näemmä Laktoositon persikka-mangojogurtti, jossa on "vähemmän lisättyä sokeria".

Energia 80 kcal
Rasva 2 g
Hiilihydraatit 12 g
- josta sokerit 12 g
- josta laktoosi 0 g
Proteiini 4,1 g

Laitetaan vertailuun vielä Ehrmann 0,2 % rahka:

Energia 56 kcal
Rasvaa 0.2 g
Hiilihydraattia 5 g
- josta sokeria 5 g
Proteiinia 8.5 g

Joku voisi sanoa, että on epäreilua verrata maustettua maustamattomaan ja jogurttia rahkaan, niin kuin varmaan onkin. Sama joku voisi sanoa, että on oma valinta, ottaako aamupalaksi turhia sokereita ja tyhjiä kaloreita vai reilusti proteiinia.

En ollut pitkään aikaan edes katsonut jogurttipurkkien sisältöjä kun niitä ei muutenkaan tule ostettua. Silti vähän järkytyin näistä eroista, varsinkin kun Arla ja Valio myyvät noita omia roskiaan "terveellisempinä ja vähäsokerisempina" tuotteina.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Itse tykkään nykyisin sekoittaa Valion A+ luonnonjogurttia rahkan sekaan. Parantaa huomattavasti makua pienelläkin määrällä, minkä lisäksi joukkoon saa laadukkaita maitohappobakteereita sekä ripauksen rasvaa.

Tuon luonnonjogurtin ravintosisältö on seuraavanlainen:

Ravintosisältö (100 g:ssa)

Energia kj 250 kj
Energia kcal 60 kcal
Rasva 2,5 g
josta tyydyttynyttä 1,4 g
kertatyydyttymättömät rasvat 0,5 g
monityydyttymättömät rasvat 0 g
Hiilihydraatit 5 g
josta sokereita 5 g
josta laktoosia alle 1 g
Ravintokuitu 0 g
Proteiini 4,1 g
Suola 0,1 g

Vitamiinit (100 g:ssa)

D-vitamiinia 1 µg

Kivennäisaineet (100 g:ssa)

Kalsiumia 140 mg

*****

Ylipäänsä olen kyllä samoilla linjoilla, että kannattaa mieluummin itse sekoitella noita yhdistelmiä. En näe mitään järkeä ostaa jotain sokeroitua jogurttia ja vedellä sitä aamupalaksi. Mieluummin vaikkapa purkki rahkaa, desi maustamatonta jogurttia ja mysliä. Ja marjoja voi kätevästi itse lisäillä sekaan. Suosittelen pensasmustikoita, jotka ovat todella maukkaita.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kauhean vähän sä syöt aamuisin ;) Mulla tuohon tulee paljon marjoja tai hedelmiä sekä lisäksi kananmuna ja raejuustoa.
Mulle ei hirveästi aamuisin maistu ruoka, ja tosiaan ei viitsi ennen pyöräilyä syödä hirveästi. Olen tässä myös pienentänyt annoksia tarkoituksena laihduttaa kesäkuntoon. Viime kesän huippulukemista paino on tippunut 7 kiloa ja painoindeksi siirtynyt normaalipainoisen luokkaan.

Hyviä pointteja sinulla kyllä. Kaikesta samaa mieltä!

Taitopelaajan mainitsema luonnonjugurtti vaikuttaa jugurtiksi olevan aika hyvä tuote. Täytyykin pitää mielessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suurin osa jogurteista on niin täynnä e-koodeja ja sokeria ja tyhjiä kaloreita, että ne kannattaa korvata Tadunkin mainitsemalla erkulla ja marjoilla.
Enää pitäisi tietää, mitä tästä tuumaa erku itse?
---

Mulla menee aamuisin leivästä riippuen 2-4 siivua leipää, päälle leikkelettä ja juustoa ynnä vihreitä, mitä milloinkin on jääkaapissa. Pari kuppia kahvia, puolikas lasi tuoremehua, joskus hedelmä ja näiden lisäksi olen ottanut tavakseni korvata yhden voileivän juuri tuolla edellämainitulla Valion A+ jogurtilla, sekaan pähkinöitä ja marjoja yleensä.

Tuo Valion Raikas tms. vaikutti itse asiassa jogurtiksi ihan fiksulta. Meillä on jäänyt aikalailla nuo valmiit jogurtit pois kokonaan juuri tuon huikean sokerimäärän vuoksi, mutta tuossa nyt on ihan kohtalaiset sokrut esim. jos lapsille evästä joskus funtsii tai itselleen vaihtelua. Mutta pakko kyllä sanoa, että pidän maustamattoman jogurtin, pähkinöiden ja marjojen mausta jo sellaisenaan, ei se mitään muuta oikeastaan tartte.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Aamupala, päivän tärkein ateria ja niin edespäin.

Olen nyt pyrkinyt siihen, että aamupalalla pärjäisi mahdollisimman pitkään. Aamiaisen koostumus vaihtelee, mutta yksi ainesosa on mukana lähes joka päivä eli kananmuna. Jokaisena aamuna näitä tuleekin nautittua kahdesta kolmeen, riippuen muodosta, esim. kaksi paistettuna tai munakkaana, kokkeliin menee kolme. Keitettynä en kananmunasta suuremmin perusta.

Kananmunahan on ravintosisällöltään äärimmäisen monipuolinen. Valkuainen sisältää pääosin proteiinia, vettä ja joitain kivennäisaineita. Keltuaisessa on rasvaa (niitä hyviä rasvoja), kaikkia rasvaliukoisia vitamiineja, kivennäisaineita ja proteiinia. Suuri proteiinipitoisuus pitää sitten nälän loitolla pitkään. Nykytutkimushan on myös osoittanut, ettei kananmunaa tulisi vältellä kolesteroliarvojen nousun pelossa, eikä näin nuorella iällä tuota tulisi mietittyä luultavasti muutenkaan.

Munat nautin useimmiten joko ruisleivän päällä leikkeleen ja leivälle mielestäni sopivien vihannesten kanssa, tai vaihtoehtoisesti sellaisenaan. Toki pekonin kanssa tuota söisi vaikka joka aamu, mutta herkullisin vaihtoehto on valitettavasti yleensä se epäterveellisin, niin kuin nytkin.

Kun kananmuna ei aamulla nappaa, on vaihtoehto useimmiten rasvaton rahka. Tähän sitten kohtuullisesti kaupan valmismysliä sekä hunajaa. Avot. Joskus myös puuro löytää tiensä meikäläisen lautaselle, mutta se ei tunnu pitävän nälkää kovin pitkään, riippumatta siitä mitä sekaan laittaisi. Eikä puuro sellaisenaan uppoa millään. Jugurttia puuroon laittoi aiemmin mielellään, kunnes sitä tajusi millaisia sokeripommeja ne oikeasti ovat.

Ja kahvihan kuuluu onnistuneeseen aamuun, mielellään kevytmaidolla tai jopa kermalla.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vedän joka aamu pirtelön:

- Yksi maustamaton rahka (Ehrmann tms.)
- 1 dl heraproteiinia
- pari desiä kotimaisia mustikoita
- 1 rkl kookosöljyä
- muutama desi maitoa
- hivenen steviaa makeuttajaksi

+ Kuppi kahvia, ja joskus pari kananmunaa, jos on illalta jäänyt.

Hyvää, ja pitää nälän hyvin loitolla lounastaukoon asti.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eroon vehnästä.

Eilen Ylen Akuutti-ohjelmassa tuli osio, jossa keskusteltiin vehnän vaaroista. Tässä linkissä tiivistettynä pätkän sisältö.

Kannattaa lukea.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Eilen Ylen Akuutti-ohjelmassa tuli osio, jossa keskusteltiin vehnän vaaroista. Tässä linkissä tiivistettynä pätkän sisältö.



Kannattaa lukea.


Ehdottomasti kannattaa. Täälläkin puhutaan "hyvistä ja huonoista" rasvoista ihan niin kuin tiedettäisiin mistä puhutaan. Hyvin on sairauden ja pahoinvoinnin laitoksen propaganda uponnut. Kansa syö " terveellisemmin kuin koskaan ennen" ja samaa aikaa ihmetellään että miksi esim 2- tyyypin diabetes on yleistynyt aivan järkyttävästi.

(Ruis)leipää pitää sinun syömän joka aterialla, viis siitä että se on täynnä hiilihydraattia= sokeri.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
(Ruis)leipää pitää sinun syömän joka aterialla, viis siitä että se on täynnä hiilihydraattia= sokeri.

Ai on vai?

Vedän Vaasan TaikaRuis-leipää kuin, no, leipää. Varmaan lähemmäs puoli kiloa päivässä menee kuitenkin ja jos nyt ei tuota, niin jotain muuta leipää, rukiilla tai kauralla. Alla kyseisen tuotteen ravintosisältö (/100 g)

Energiaa 260 kcal
Proteiinia 11 g
Hiilihydraatteja 38 g
joista sokereita 3,4 g
josta laktoosia 0 g
Rasvaa 5,6 g
joista tyydyttyneitä 1,3 g
Ravintokuituja 8,9 g
josta ruiskuitua 8,1 g
Natriumia 0,5 g

En ole koskaan tajunnut hiilareiden ja gluteenien kammoajia. OK, joillain menee siitä maha sekaisin ja sillä perusteella gluteenittomuus on hyvä valinta. Jos proteiineja ja rasvaa saa riittävästi, niin en ymmärrä miksei loppua energiatarvetta voi tyydyttää paljon hiilihydraattia sisältävillä tuotteilla. Sokerin tai ainakin monosakkaridien haitat terveydelle ymmärrän.

Syön täysjyväpastaa lähes päivittäin ja vastoin kuin olen vhh-ruokavalion kannattajien kuullut puhuvan, pasta-ateria on täyttävää ja pitää nälän loitolla kauan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo mulle ei aamuisin oikein maistu ruoka. Jonkun banaanin ehkä syön ja tuoremehua juon, no nyt tänään vedin litran kaljaa. Ennen join aamuisin usein vihreää teetä, mutta nykyisin kofeiini pökerryttää. Hitto kun taas jaksaisi keitellä tota pikakaurapuuroa...

Noi proteiinijutut mä jätän mielummin iltaan. Ja maitotuotteissa suosin mielummin ulkomaalaisia ja edes vähän rasvaa sisältäviä. Ja laktoosittomia koitan tietenkin vältellä kun mulla ei sitä vaivaa ole.
 

Veripelto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minäkään en saa aamuisin yleensä syötyä mitään. Ei vaan yhtään tee mieli syödä mitään. Juon kupin kahvia ja polkaisen pyörällä 6 km töihin. Siinä herää mukavasti varsinkin talvisin. Lounaalla sitten johonkin ravintolaan syömään niin että napa rutajaa. En mieti mitä syön, tärkeintä on että saan itseni ahdettua täyteen ja ruoka on hyvää. Sillä pärjää hyvin pitkälle iltaan.

Kotona tulee syötyä kananmunia erittäin paljon, koska omat kanat niitä munivat kahden henkilön käyttöön ihan riittävästi. Keskikulutus minulla ehkä jotain 15-20 keitettyä munaa viikossa ja sitten tietysti kaikki munakkaat ja muu ruuanlaiton yhteydessä tapahtuva munankäyttö. Kanat ja kukotkin voi syödä kun niiden aika on pölkyllä käydä.

Kesäisin omasta puutarhasta tulee ihan mukavasti kaikkea muutakin rehua. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Hernettä, tomaattia, melonia, maissia, sipulia jne jne. Emäntä käy yleensä pari kertaa viikossa vielä luvan kanssa dyykkaamassa lähikaupan roskiksen, josta löytyy yleensä täysin käyttökelpoisia salaatteja, paprikoita ja muita hetelmiä ja yrttejä. Jos jotain ei viitsi enää syödä niin se kelpaa kyllä kanoille ja muille elukoille.

Niin ja kylmä maito on parasta ruokajuomaa. Nimenomaan luomumaito. Ne muut maistuu ihan vedelle. Juustoakin tulee vedettyä aikalailla.

Voisin syödä varmasti paaaljon terveellisemmin, mutta toistaiseksi en ole nähnyt tarpeelliseksi paneutua asiaan enempää. Ei toistaiseksi ole ollut terveyden kanssa mitään suurempia ongelmia. Sairastelen kerran vuodessa nuhan, en ole koskaan syönyt mitään lääkkeitä, edes aspiriinia ja olen normaalipainoinen reilu kolmekymppinen elämänsä vedossa. Nyt koputtelen puuta. Kropasta saisi varmasti tehoja enemmän irti suunnitellulla ruokavaliolla, lopettamalla tupakoinnin ja jättämällä ryyppämisen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällainenkin ketju on! Liipannee lähiten, eli brittitutkijat ovat todenneet laajan meta-analyysin perusteella, ettei eläinrasvoilla näytä olevan yhteyttä sydän- ja verenkiertotauteihin. Tutkimuksesta uutisoi myös Helsingin Sanomat.

Annals of Internal Medicine | Association of Dietary, Circulating, and Supplement Fatty Acids With Coronary Risk: A Systematic Review and Meta-analysis


Brittitutkijat: Pehmeät rasvat eivät estä sydäntautia - sydänsairaudet - Terveys - Helsingin Sanomat

Alkaahan tämä olla naurettavaa, ettei tuota myyttiä monityydyttymättömien kasvirasvojen "hyvyydestä" ja eläinrasvojen "pahuudesta" saada millään murtumaan. Ursula Schwab kehtaa laukoa eläinrasvojen korvaamisesta kasvisrasvoilla olevan kiistatonta hyötyä sepelvaltimotaudin ehkäisyssä. THL:n erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen puolestaan toteaa, ettei ole tarkemmin tutustunut tutkimukseen, mutta ravitsemussuositukset perustuvat useisiin pitkän aikavälin tutkimuksiin, joita ei yksi tulos heilauta.

Kieltämättä ottaa toisinaan kupoliin nämä ilmeisesti suojatyöpaikoilla operoivat henkilöt, jotka eivät tuo näitä laadukkaita pitkäaikaisia koontitutkimuksia esille, jotka osoittavat kasvirasvojen ylivertaisuuden. Hoetaan vain tuota "lukuisia tutkimuksia" ja kieltäydytään tutustumasta vastakkaiseen todistusaineistoon. Tästä on tiede kaukana. Varsinkin kun kyseessä on kolmas laaja meta-analyysi tällä vuosituhannella, jossa tulos on sama. Alla kaksi aikaisempaa.

Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease

Annals of Nutrition and Metabolism 2009, Vol. 55, No. 1-3 - Dietary Fat and Coronary Heart Disease: Summary of Evidence from Prospective Cohort and Randomised Controlled Trials - Abstract - Karger Publishers

Miten on mahdollista, että näin vahvojen vastakkaisten todisteiden ollessa esillä maamme johtavat alan äänitorvet kieltäytyvät edes käymästä kriittistä keskustelua omista suosituksistaan tai tutkimustuloksista. Nyt pitäisi jonkun siellä verorahoilla maksetun lystin päättäjänpallilla istuvan hommata ulkopuoliset, puolueettomat, asiantuntijat perkaamaan THL:n tutkimukset auki. Metodologia, tutkijoiden taloudelliset intressit, jne. Luulenpa vastauksen kappaleen alussa esittämääni kysymykseen olevan allaolevan kolumnin lääketutkimuksen osalta uumoilema:

Lääketutkimuksen ravintoketjussa vaikuttava aine on raha - Jani Kaaron kolumnit - Tiede - Helsingin Sanomat
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2014042518240728_ru.shtml
Jogurttiostoksilla kannattaa kiinnittää huomiota sokerin ja rasvan määrään. Monessa light-jogurtissa on yllättävän paljon energiaa, koska puuttuvaa rasvaa on korvattu sokerilla.
Mikä sitten olisi sopiva rasva- ja sokerimäärä sadassa grammassa jogurttia? Yleensä olen ostanut noita sokerijogurtteja lähinnä halvan hinnan takia, se kun on tyhmää maksaa liikaa. Mutta olisihan se silloin tällöin paikallaan kokeilla terveellisempää jogurttia. Miksi ei siis osata antaa ohjearvoja kyseisessä asiantuntijakirjoituksessa?

Proteiinipitoinen maitorahka on monen suosikkivälipala.
Raejuusto on hyvä proteiininlähde
Tonnikalassa on paljon proteiinia
Smoothieen voi lisätä proteiinia laittamalla sekaan maitorahkaa, jogurttia tai proteiinijauhetta. Leseet tai hiutaleet ovat helppo konsti lisätä kuitua. Proteiini-pitoinen smoothie toimii myös aktiiviliikkujan palautumisvälipalana.
On se kumma, kun proteiini saa enemmän huomiota kuin muut ihmisille tärkeät ravintoaineet. Ai niin, taidettiin pitkäkestoiset hiilihydraatitkin mainita. Mutta, miksi lehtijutussa panostetaan proteiinipitoisiin eväisiin ilman että perustellaan proteiinin saannin tärkeyttä? Onko tuo palautumisvälipala ainoa argumentti?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2014042518240728_ru.shtml

Mikä sitten olisi sopiva rasva- ja sokerimäärä sadassa grammassa jogurttia?

Itse en tuijottaisi ainakaan rasvaan niin että sen tulisi olla 0%. Välttäisin turhia sokereita. Koska nyt puhutaan välipaloista niin sokeri on turhaa, jugurteista puheen ollen naturel jugut voi terästää ihan snadilla töräyksellä juoksevaa hunajaa.

Pirkka vähälaktoosinen maustamaton jugurtti maksaa muistaakseni 1.79€ ja halvin sokerilitku eli jokin Arkijugurtti maksaa noin 1.30€ , ei ole itsellä ainakaan noista senteistä kiinni että jättäisin ostamatta naturelia.
Lidlistä poimin mukaan sitä 2%rasvaa kreikkalaista siinä litran tonkassa. En muista hintaa.

Esimerkiksi hedelmien ja veden kanssa noista natureleista saa loistavaa aamusmuuthieta ja hedelmistä tulee riittävä sokeri.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
On se kumma, kun proteiini saa enemmän huomiota kuin muut ihmisille tärkeät ravintoaineet. Ai niin, taidettiin pitkäkestoiset hiilihydraatitkin mainita.

Tästä olen harvinaisen samaa mieltä nykyään rummutetaan jopa liiallisuuksiin proteiinitarpeista. Ainoa missä allekirjoitan sen huomioimisen normitallaajan osalta on aamiainen, liian moni syö aamuisin liian vähän proteiinia ja siitä alkaa napostelun kierre läpi päivän kun on nälkä jo heti parin tunnin päästä. Jo keitetty egu normisetin lisäksi tuunaa monen aamiaisen jo ihan kelvolliseksi.

Lisäproteiinit ja rahkan mussutukset(muutoin kun aamulla) on vain kuntoilijoiden ja urheilijoiden juttuja. Tämän mediarummutuksen myötä tiedän monia jotka on lähtenyt tähän runsaan proteiinin syömiseen läpi päivän ihan olemattomalla liikunnalla ja se ei ole hyvä se.

Taitaa tämä mediamyllytys proteiinin ympärillä olla yhteydessä uuteen 2010-luvun trendiin eli kovaan treenaamiseen. Justiinsahan lehdet kirjoitti tyyliin että jos 80-luvulla jupilla oli magee kello ja letti kohdillaan niin nyt hyvää menestystä näytetään kovalla treenaamisella, huippukunnolla, treenikuvilla somessa jne.

_
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
En tiedä kuinka luotettaia lähteitä nämä Magneetti-media taikka australialainen RMIT-yliopisto ovat, mutta alla linkki em. lehteen ja RMIT-yliopiston tutkimukseen luomuruoan syömiseen.

Luomuruoan syöminen vähentää kehon myrkkyjä 90 prosentilla | Magneettimedia

Muistelin, että jossain ketjussa täälläkin joku melko agressiivisesti kertoi jättävänsä luomuruoan syömättä terveyssyistä - mahdettiinko mainita paskassa kasvatetut kurkut/tomaatitkin?
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Kysytäänpä nyt täällä ja nostellaan samalla omaa ketjua ylös.

Onko kukaan palstalaisista kokeillut maitotuotteetonta ruokavaliota? Kuulisin mielelläni tuon vaikutuksista esim. kehonpainoon ja rasvaprosenttiin liittyen, sekä tietenkin millä maitotuotteita on korvattu ruokavaliossa. Aiemmin tässä ketjussa oli parikin linkkiä juttuihin maitotuotteiden haitoista, mutta omakohtaisia kokemuksia oli niukanlaisesti.

Nimimerkillä kevät on ruokavalioiden uudistamisen ja elämänmuutosten aikaa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Itse aloitin vihdoin ja viimein kunnollisen ruokavalion remontin pari viikkoa sitten. Pidemmän aikaa olin jo miettinyt, että täytyisi muuttaa ruokavaliota järkevämmäksi, sillä vuosia olen jo tiennyt miten olisi hyvä syödä, mutta toteutus on ollut aina vähän niin ja näin. Toki aina olen painottanut proteiinin määrää, mutta samalla hiilarimäärät ovat välillä nousseet turhan korkeiksi ja rasva jäänyt minimiin. Myös ateriat päivän aikana aiemmin jäivät keskimäärin ehkä kolmeen tai maksimissaan neljään.

Maailman aikoihin en ole mitään karkkeja, sipsejä tai leivonnaisia syönyt, joten siinä ei ole vuosiin ollut ongelmaa. Suurin ongelma ehkä oli se, että tuli syötyä liian suuria aterioita kerralla, jolloin ruoan sulaminen kesti kauan ja olo ei ollut koskaan kamalan freesi. Kovaa treenaamista tulee ~10 kertaa viikkoon, joten liikuntaa ohjelmaani kuuluu niin paljon kuin vain kroppa jaksaa. Tämän vuoksi päätin vihdoin ja viimein laittaa ruokavalion kondikseen ja katsoa, miten se vaikuttaa elimistöön ja kaikkeen suorittamiseen. Kahden viikon perusteella on tietysti turha ruveta mitään totuuksia julistamaan, mutta helvetin paljon parempi ja pirteämpi olo on ollut koko ajan.

Omat pointtini uudesta ruokavaliosta ovat seuraavanlaiset. Aterioita tulisi olla joka päivä vähintään se 4-5 kappaletta ja jokaisella aterialla vähintään 30g proteiinia. Hiilarilähteeni olivat ennen pääsääntöisesti pasta ja leipä, mutta nyt olen vaihtanut pastan käytännössä kokonaan gluteenittomaan riisiin sekä leipää hieman vähentänyt ja korvannut osan hedelmillä. Marjoja ja salaattia olen lisännyt huomattavasti, minkä lisäksi entistä tarkemmin olen laskenut rasvat. Oliiviöljyä ja pähkinöitä on lisätty salaatteihin yms. Maitotuotteet olen myös pudottanut minimiin. Ennen iso osa päivän proteiineista tuli maidon, rahkan ja jogurtin kera, mutta tällä hetkellä maidon proteiinit on korvattu kananmunilla/tonnikalalla. Rahkaa tulee välillä se yksi kappale päivään syötyä, mutta se on ehdoton maksimi maitotuotteiden osalta. Aamu alkaa pitkästä aikaa joka päivä kaurapuurolla.

Painoa on tippunut reilu pari kiloa tässä kahden viikon aikana, vaikka se ei suoranainen tavoite ole ollut. En yritä pudottaa painoa, vaan hieman kiristää kroppaa ja saada kroppa ylipäänsä toimimaan tehokkaammin. Rasvaprosenttia en ole hetkeen mitannut, mutta reilun kymmenen kieppeillä se lienee. Uudet muutokset ovat näkyneet siten, että uni on ollut parempaa ja suorituskyky harjoituksissa on ollut ehdottoman hyvää. Missään vaiheessa päivän aikana ei tule mitään ähkyä, vaan koko ajan on hyvä olla ja riittävästi ravintoa elimistöllä.

Itse olen vahvasti omien kokemusten ja lukemisten perusteella sitä mieltä, että jokaisen elimistö on yksilöllinen eikä voi täysin tarkkaan sanoa, millainen ruokavalio on kenellekin paras. Joidenkin elimistö sietää paremmin gluteenia ja viljatuotteita, mutta toiselle pienikin määrä niitä saattaa sekoittaa pakkaa. Minulla ei varsinaisesti ole koskaan ollut viljatuotteiden tai maitotuotteiden kanssa mitään ongelmia, mutta nyt kun niitä on vähentänyt niin on huomannut silti äärettömän paljon positiivisia vaikutuksia. Kun urheilee paljon, niin hiilihydraattia tietysti tarvitsee paljon ja viljat ovat luonnollisesti hyviä lähteitä. Yritän kuitenkin suosio kauraa ja riisiä mahdollisimman paljon, sillä omiin kokemuksiin nojaten ne sulavat ja imeytyvät parhaiten.

Tällaisia ajatuksia näin torstaiaamuun. Suosittelen jokaiselle hieman oman ruokavalion tarkastelua ja pienillä muutoksilla voi saada hemmetin paljon aikaiseksi. Sen rahan, mikä ennen meni vaikkapa leipiin, maitoon, meetwurstiin ja muihin vastaaviin, niin käytän nyt hedelmiin, marjoihin ja tonnikalaan. Terveellisesti syöminen ei ole maailman halvinta puuhaa, mutta itse pyrin ajattelemaan niin, että käytän mieluummin rahat laadukkaaseen ruokaan kuin vaikkapa alkoholiin tai herkkuihin.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Hyvin vähän on puhetta ollut tässä ketjussa ja onhan se nostettava ylös. Kyseessä on kuitenkin ravinto, jota jokainen tarvitsee.

Huomannut itse viimeisen kahden vuoden aikana, mitä sinne kärryihin laittaa ja se on muuttunut paljon. Paljon vihanneksia ja hedelmiä, puuro kuuluu joka päivään ja tottakai paljon puhutut proteeiinirahkat. Yksi hyvä tapa on lisätä terveellisyyttä pikku hiljaa. Ensin parilla hedelmällä ja sitten lisäilee aina "uusia" vihanneksia ostokseen mukaan ja kokeilee miltä mahtaa maistua. Itsellä se meni juurikin niin, että vähitellen niitä lisääntyi koko ajan ja nyt on ytimessä, mitä pitää ostaa. Avokado on ollut aika tuore tapaus. Mikään järisyttävän hyvää se ei ole, mutta menee salaatin mukana kivasti ja siitä voi tehdä eri variaatioita vaikkapa leivän päälle murskattuna. Kyseistä vihanneksesta saa paljon hyviä rasvoja ja suosittelen kaikille. Kivihän lähtee helposti, kun iskee siihen veitsellä ja pyöräyttää.

Kaupassa huomatessani vihannesosastolla ei ollut yhtään nuorta, vaikka kyseessä on iso ruokakauppa. Mitä ne oikein syö? Kuntosalilla kävijöillä vihannesten ja marjojen määrä on toki noussut, mutta silti valitettavan vähällä on tietoa siitä mitä suuhunsa pistää. Ei ne sixpackit näy pelkällä punttaamisella tai huonolla ruokavaliolla. Vihannekset eivät loppupeleissä ole kovinkaan halpoja ja täten moni korvaa tuoreet helpolla ja kamalilla pakkasvihanneksilla.

Ruokavalion tekeminen ei kovin vaikeaa ole ja sitä voi vähän soveltaa, jotta saadaan edes vähän niitä oikeita tuloksia. Hiilareiden ja proteiinin määrä on helppo laskea. Proteiinia n. 1.4-2g kiloa kohden, kun taas hiilareta vähintään 5g kiloa kohden, riippuu siitä mikä on tavoite. Kuidut ja rasvat menee n. 1g kiloa kohden. Sitten vain laskee teoreettisesti päivän kulutuksen ja lisää siihen kalori määrään +500kcal, jos on kyseessä painon nostaminen. Painonpudotuskaan ei onnistu pelkällä lenkillä käymisellä, toki se tippuu aluksi, mutta se kehitys tyssää, kun laitetaan väärää ruokaa suuhun. Syödään runsaasti ja oikein, mutta jätetään muutamalla satasella kalorimäärä siitä mikä on päivittäinen kulutus.

Ruokavaliossa on siis otettava huomioon monipuolisuus sekä säännöllisyys. 3-4h välein on hyvä syödä ja vettä pitäisi juoda runsaasti.
 

Yates

Jäsen
tottakai paljon puhutut proteeiinirahkat.
Jos näillä "proteiinirahkoilla" tarkoitat noita Valion profeel -tuotteita yms. niin nehän ovat juuri tämän nykyisen proteiinibuumin tuomaa paskaa ja niitä en kyllä kenellekään suosittelisi. Yhden 175 gramman purkin syömällä työnnät kehoosi niiden proteiinien lisäksi reilut 15 grammaa sokeria.

Vihannekset eivät loppupeleissä ole kovinkaan halpoja ja täten moni korvaa tuoreet helpolla ja kamalilla pakkasvihanneksilla.

Mikäs niissä pakastevihanneksissa on niin kamalaa? Ymmärtääkseni ihan kelpo vaihtoehto lautaselle.

hiilareta vähintään 5g kiloa kohden, riippuu siitä mikä on tavoite.

Täh? Eli minun pitäisi 80kg painavana mättää 400g hiilareita päivässä. Miksi? Ymmärrän toki jos kunnon bulkkia haluaa vetää, mutta tuo vähintään iskee aika pahasti silmään.

Toki muuten tekstissäsi oli hyviä huomioita, kuten juuri että pelkkä liikunta ei tuo tuloksia jos lärviin mätetään pelkkää paskaa ja uskotaan sen lenkkeilyn yksinään tuovan tuloksia.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Jos näillä "proteiinirahkoilla" tarkoitat noita Valion profeel -tuotteita yms. niin nehän ovat juuri tämän nykyisen proteiinibuumin tuomaa paskaa ja niitä en kyllä kenellekään suosittelisi. Yhden 175 gramman purkin syömällä työnnät kehoosi niiden proteiinien lisäksi reilut 15 grammaa sokeria.
Tämä on kyllä totta ja hyllythän on väärällään erilaisia vaihtoehtoja. Noissa profeelin rahkoissa on hyvin vähän tavaraa purkissa, tuntuu että pieneen purkkiin ollaan saatu puolet sitä rahkaa. Maistuukin myös omaan makuun epämääräiseltä. Siksi itse suosin Valion maitorahkoja, joissa on eniten proteiinia (25g) ja menee myös sellaisenaan. Rahkaa on saatu purkkiin mainiosti eikä ole vajaa. Tulee syötyä usein sellaisenaan tai sitten voi heittää siemeniä/marjoja sekaan. Jossain lehdessä tuli lukastua, että oli testivoittaja.


Mikäs niissä pakastevihanneksissa on niin kamalaa? Ymmärtääkseni ihan kelpo vaihtoehto lautaselle.
Tämä on oikeastaan yksilö kysymys, itse suosin enemmän tuoretta, jotenkin vain maistuu paremmalta ja on se tuoreus. Eihän pakastevihanneksissa loppupeleissä mitään vikaa ole, koska saman määrän omaa ravinto-aineita.


Täh? Eli minun pitäisi 80kg painavana mättää 400g hiilareita päivässä. Miksi? Ymmärrän toki jos kunnon bulkkia haluaa vetää, mutta tuo vähintään iskee aika pahasti silmään.

Toki muuten tekstissäsi oli hyviä huomioita, kuten juuri että pelkkä liikunta ei tuo tuloksia jos lärviin mätetään pelkkää paskaa ja uskotaan sen lenkkeilyn yksinään tuovan tuloksia.
Kyllähän se niin menee, että pitäisi saada tuon verran hiilareita, jotta kroppa jaksaa. Hiilarit kun ovat monessa asiassa kropan tekemisissä mukana, joten sitä tarvitaan runsaasti. Kuten mainittua, hiilareiden määrään vaikuttaa se, mihin on tähtäämässä ja niitä pitää vähentää jos meinaa laihduttaa. Se mitä tekee päivän aikana ja on kulutus, hiilareiden merkitys korostuu. Kuitenkin laatu korvaa määrän.
 

RL1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raumam Boja
Tämä on oikeastaan yksilö kysymys, itse suosin enemmän tuoretta, jotenkin vain maistuu paremmalta ja on se tuoreus. Eihän pakastevihanneksissa loppupeleissä mitään vikaa ole, koska saman määrän omaa ravinto-aineita.

Itse asiassa joissakin tutkimuksissa nuo pakastevihannekset ovat olleet ravintoaineiden suhteen rikkaampia kuin tuoreet. Pakastekasvikset yleensä pakastetaan heti kun ne on kerätty, tuoreet taas saattavat olla hyllyssä pidempään jolloin niiden ravintoarvot hieman heikentyvät. Makuasioissa olet toki oikeassa, tuoreet on parempia. Jostain pakastekasviksista on vaikea saada esimerkiksi rapsakoita. Tuoreilla onnistuu helposti.


Kyllähän se niin menee, että pitäisi saada tuon verran hiilareita, jotta kroppa jaksaa. Hiilarit kun ovat monessa asiassa kropan tekemisissä mukana, joten sitä tarvitaan runsaasti. Kuten mainittua, hiilareiden määrään vaikuttaa se, mihin on tähtäämässä ja niitä pitää vähentää jos meinaa laihduttaa. Se mitä tekee päivän aikana ja on kulutus, hiilareiden merkitys korostuu. Kuitenkin laatu korvaa määrän.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Nykyinen hiilarikammo on naurettavaa pelleilyä. Ihmiset ovat kuitenkin eläneet hiilareilla käytännössä koko ihmiskunnan historian. Katsokaa nyt vaikka Aasiaa, riisiä, nuudelia ja juureksia syödään valtavia määriä eikä siellä mitään lihavia ihmisiä ole. Aasiassa on nyt viime vuosikymmeninä lähtenyt riisin ja nuudelin käyttö laskuun samalla nostaen eläinperäisten tuotteiden käyttöä ja tämä on näkynyt terveyden heikentämisenä. Jotku "karppaajat" vielä väittävät että hiilarit ovat syy kaikkeen mahdolliseen pahaan.

Voitte tarkastaa myös ravintotaseesta miten esimerkiksi perunan tai viljan kulutuksella on käynyt 60-luvun luvun jälkeen. Silti jotkut syyttävät suomalaisten lihavuutta perunasta ja viljasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös