Itse aloitin vihdoin ja viimein kunnollisen ruokavalion remontin pari viikkoa sitten. Pidemmän aikaa olin jo miettinyt, että täytyisi muuttaa ruokavaliota järkevämmäksi, sillä vuosia olen jo tiennyt miten olisi hyvä syödä, mutta toteutus on ollut aina vähän niin ja näin. Toki aina olen painottanut proteiinin määrää, mutta samalla hiilarimäärät ovat välillä nousseet turhan korkeiksi ja rasva jäänyt minimiin. Myös ateriat päivän aikana aiemmin jäivät keskimäärin ehkä kolmeen tai maksimissaan neljään.
Maailman aikoihin en ole mitään karkkeja, sipsejä tai leivonnaisia syönyt, joten siinä ei ole vuosiin ollut ongelmaa. Suurin ongelma ehkä oli se, että tuli syötyä liian suuria aterioita kerralla, jolloin ruoan sulaminen kesti kauan ja olo ei ollut koskaan kamalan freesi. Kovaa treenaamista tulee ~10 kertaa viikkoon, joten liikuntaa ohjelmaani kuuluu niin paljon kuin vain kroppa jaksaa. Tämän vuoksi päätin vihdoin ja viimein laittaa ruokavalion kondikseen ja katsoa, miten se vaikuttaa elimistöön ja kaikkeen suorittamiseen. Kahden viikon perusteella on tietysti turha ruveta mitään totuuksia julistamaan, mutta helvetin paljon parempi ja pirteämpi olo on ollut koko ajan.
Omat pointtini uudesta ruokavaliosta ovat seuraavanlaiset. Aterioita tulisi olla joka päivä vähintään se 4-5 kappaletta ja jokaisella aterialla vähintään 30g proteiinia. Hiilarilähteeni olivat ennen pääsääntöisesti pasta ja leipä, mutta nyt olen vaihtanut pastan käytännössä kokonaan gluteenittomaan riisiin sekä leipää hieman vähentänyt ja korvannut osan hedelmillä. Marjoja ja salaattia olen lisännyt huomattavasti, minkä lisäksi entistä tarkemmin olen laskenut rasvat. Oliiviöljyä ja pähkinöitä on lisätty salaatteihin yms. Maitotuotteet olen myös pudottanut minimiin. Ennen iso osa päivän proteiineista tuli maidon, rahkan ja jogurtin kera, mutta tällä hetkellä maidon proteiinit on korvattu kananmunilla/tonnikalalla. Rahkaa tulee välillä se yksi kappale päivään syötyä, mutta se on ehdoton maksimi maitotuotteiden osalta. Aamu alkaa pitkästä aikaa joka päivä kaurapuurolla.
Painoa on tippunut reilu pari kiloa tässä kahden viikon aikana, vaikka se ei suoranainen tavoite ole ollut. En yritä pudottaa painoa, vaan hieman kiristää kroppaa ja saada kroppa ylipäänsä toimimaan tehokkaammin. Rasvaprosenttia en ole hetkeen mitannut, mutta reilun kymmenen kieppeillä se lienee. Uudet muutokset ovat näkyneet siten, että uni on ollut parempaa ja suorituskyky harjoituksissa on ollut ehdottoman hyvää. Missään vaiheessa päivän aikana ei tule mitään ähkyä, vaan koko ajan on hyvä olla ja riittävästi ravintoa elimistöllä.
Itse olen vahvasti omien kokemusten ja lukemisten perusteella sitä mieltä, että jokaisen elimistö on yksilöllinen eikä voi täysin tarkkaan sanoa, millainen ruokavalio on kenellekin paras. Joidenkin elimistö sietää paremmin gluteenia ja viljatuotteita, mutta toiselle pienikin määrä niitä saattaa sekoittaa pakkaa. Minulla ei varsinaisesti ole koskaan ollut viljatuotteiden tai maitotuotteiden kanssa mitään ongelmia, mutta nyt kun niitä on vähentänyt niin on huomannut silti äärettömän paljon positiivisia vaikutuksia. Kun urheilee paljon, niin hiilihydraattia tietysti tarvitsee paljon ja viljat ovat luonnollisesti hyviä lähteitä. Yritän kuitenkin suosio kauraa ja riisiä mahdollisimman paljon, sillä omiin kokemuksiin nojaten ne sulavat ja imeytyvät parhaiten.
Tällaisia ajatuksia näin torstaiaamuun. Suosittelen jokaiselle hieman oman ruokavalion tarkastelua ja pienillä muutoksilla voi saada hemmetin paljon aikaiseksi. Sen rahan, mikä ennen meni vaikkapa leipiin, maitoon, meetwurstiin ja muihin vastaaviin, niin käytän nyt hedelmiin, marjoihin ja tonnikalaan. Terveellisesti syöminen ei ole maailman halvinta puuhaa, mutta itse pyrin ajattelemaan niin, että käytän mieluummin rahat laadukkaaseen ruokaan kuin vaikkapa alkoholiin tai herkkuihin.