Rauman Lukko 2024–2025 – kohti ääretöntä ja sen yli

  • 411 996
  • 2 916

Niqulishin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eihän noissa eroissa ole mitään järkeä, tekee datasta melko käyttökelvotonta kun heittelee lähes 100% per joukkue. Äkkiseltään Liigaplot näyttää vastaavan paremmin silmää. Näin taisi olla jo Sport tms -pelissä.
Voisin kuvitella, että Liigaplotilla maaliodottaman laskee ihminen ja Liigassa sen laskee älykiekko. Siinä taitaa suurin ero olla
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voisin kuvitella, että Liigaplotilla maaliodottaman laskee ihminen ja Liigassa sen laskee älykiekko. Siinä taitaa suurin ero olla
Eikös se Liigaplotillakin automaagisesti tule käytännössä ottelusta vapaasti saatavan datan perusteella, eli siis laukaisukartta ja muut merkitsevät tilastot (esim erikoistilanteet, maalivahdit), eikä välissä ole ihmistä kuin ehkä tsekkaamassa datassa olevat virheet. Edit: Ja eikös esim laukaisutilastointikin jo tule älykiekkodatan perusteella, ei ole tilastomiehiä tässä enää merkkaamassa? Liigaplot

Liigan = Wisehockey (?) taas tulee älykiekkodatasta ja siellä mitä ilmeisemmin oltava jotain aika merkittävääkin muuta attribuuttia joukossa.

Edit: Vai voisiko näin alkukaudesta laukaisu- ja torjuntaprosentit vaikuttaa vähän liikaa (Wisen ennusteessa)? Ts jos Henri Ikonen 40% laukaisuprosentillaan sutaisee maalia päin, niin tuleeko siitä odottamaa vähän turhan ronskisti versus nollan prosentin Antti Saarela. En tiiä.
 
Viimeksi muokattu:

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Edelleen... se näkyy 60-65 min jälkeen siellä mediakuutiolla, mikä oli maaliodottama. Vanhaa miestä korpeaa nyky kotkotukset.
Edelleen... nimenomaan ei näy, juuri siksi tehdyt maalit ja maaliodottama ovat eri asioita
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Montako pistettä siitä maaliodottamasta saa sarakkeeseen?

Veikkauksen Juha Koivulan varjosarjataulukko on minusta erittäin hyvä työkalu seuraamaan joukkueiden voimasuhteita pitkän runkosarjan aikana. Viime kaudella se ”ennusti” hyvin Pelicansin nousun sarjan hänniltä, kun maaliodottomat alkoivat kääntyä Pelsuille ja tulos pian perästä.

Tietysti pelaajamateriaali vaikuttaa myös. HPK ei paljoa maaleja tee, vaikka loisi maaliodottomaa reilusti. Hyökkäys nallipyssykerhoa. Samoin loistava mv-peli voi nostaa joukkueen sijoitusta, vaikka maaliodottomat hävitään. Esimerkkinä Ässät ja Rubin viime kausella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tietysti pelaajamateriaali vaikuttaa myös. HPK ei paljoa maaleja tee, vaikka loisi maaliodottomaa reilusti. Hyökkäys nallipyssykerhoa. Samoin loistava mv-peli voi nostaa joukkueen sijoitusta, vaikka maaliodottomat hävitään.
Eikös odottamat huomioi kuka laukoo ja kuka koittaa torjua?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Pitkässä juoksussa sitä enemmän mitä enemmän sitä tuottaa suhteessa vastustajaan

En usko sua. Näitä on nähty yli 50 vuotta ja aina on voittanut enemmän maaleja tehnyt joukkue. Enkä sun juttuas lyttää, olen vaan eri koulukuntaa, samalla asialla.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Eikös odottamat huomioi kuka laukoo ja kuka koittaa torjua?
Niin, kuka tietää mitä niihin on missäkin leivottu sisään, millä painotuksella ja miten on arvioitu ensimmäistä kautta pelaavat pelaajat/junnut. Koivula ainakin puhuu odottamista vähän siihen malliin että ei ole huomioitu, mutta en tiedä sitten tarkoittaako omiaan, Liigan vai mitä
 

Parthicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En usko sua. Näitä on nähty yli 50 vuotta ja aina on voittanut enemmän maaleja tehnyt joukkue. Enkä sun juttuas lyttää, olen vaan eri koulukuntaa, samalla asialla.

Asian voi toki nähdä myös noin eikä se ole faktuaalisesti väärin. Maaliodottama kuitenkin kykenee pidemmällä otannalla ennustamaan tehtyjen maalien määrän aika hyvin ja antamaan lisätietoa siitä, miten joukkue on pelannut.

Asiaa voisi verrata vaikka siihen, miten ennustetaan sateita. Jos ennustaa yksittäisen päivän sademäärää, on otanta niin pieni että varianssia on väkisinkin vaikka taustalla olisi kuinka paljon dataa. Jos ennustaa tulevan hiukan sadetta, vettä voikin tulla kaatamalla. Jos ennustaa että tulee paljon vettä, voi olla että on kuivaa koko päivän. Mutta jos otetaankin otannaksi kuukausi ja katsotaan kyseisen kuukauden historiaa vaikka kymmeneltä vuodelta, ennustaa todennäköisesti sateen määrän aika lähelle toteutumaa. Varsinkin, jos toistaa prosessin kuukausi kuukaudelta.

Toki kun kyse on useita eri muuttujia sisältävästä asiasta ja muutenkin kaoottisesta kokonaisuudesta, homma ei mene kuin kolikonheitossa jolloin sata kertaa kolikkoa heittäessä jakauma on lähes aina hyvin lähelle 50-50. Lisäksi tilaston tueksi on oltava itse nähtynä pelejä ja ymmärrystä lajista niin että pystyy sanomaan, onko tilasto ja peli synkassa keskenään. Joskus eivät ole jolloin joukkue joko tekee ns. liikaa tai liian vähän maaleja. Tämän takia data-analyytikolla pitää itsellään olla jonkinlainen tausta pelaajana kuten Simo Teperillä on, muuten kyse oli pelkistä numeroista jotka eivät kykene ottamaan huomioon riittävästi asioita.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja Liigaplotin vastaavat:

Pelicans - Lukko 3.64 - 3.91
Lukko - Kärpät 4.99 - 3.48

Erot on niin valtavat ettei mitään tolkkua. Näistähän voisi vetää lähes päinvastaiset päätelmät. Liigan mukaan Lukko oli onnekas ja viimeisteli tyhjä poislukien 3,3 maalia yli odottaman kun taas Liigaplotin mielestä Lukko teki lähes tasan odottaman verran. Ja Liigan mukaan lauantain peli oli lähes 50/50? Olihan Lukko nyt selvästi parempi ja eroa enemmän kuin 0,21 maalia. Siitä ovat sentään samaa mieltä että perjantain peli oli huomattavasti numeroita tasaisempi.

Pelit katsoneena täytyy yhtyä täysin tähän. Täytyy näköjään alkaa katsoa Liigaplottia ennemmin kuin Liigan sivuilta näitä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Niin kauan kun pystyn itse pelejä katsomaan ja niistä jotain ymmrään, voi maaliodottamat tunkea hevonpers......

Joillekin tilastoniiloille tai muuten vaan niille, jotka eivät pääse seuraamaan tai halua seurata peliä, tuo voi olla auttavasti joku apuväline todentamaan, miten se peli meni.

Omat silmät, omat korvat, oma fiilis... Siinä mun "liikaplotti".
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Niin kauan kun pystyn itse pelejä katsomaan ja niistä jotain ymmrään, voi maaliodottamat tunkea hevonpers......

Joillekin tilastoniiloille tai muuten vaan niille, jotka eivät pääse seuraamaan tai halua seurata peliä, tuo voi olla auttavasti joku apuväline todentamaan, miten se peli meni.

Omat silmät, omat korvat, oma fiilis... Siinä mun "liikaplotti".
Sama! Ja tosiaan ennenkin olen sanonut, että NHL:ssä näitä tuupataan lähetykseen ihan hitosti vähemmän vs. Liiga. Kyllä edistyneitä tilastoja (kuinka inhoankaan tuota) niistä kiinnostuneille on löydettävissä, mutta minusta paljon parempi ilman niiden pakkosyöttöä.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Niin kauan kun pystyn itse pelejä katsomaan ja niistä jotain ymmrään, voi maaliodottamat tunkea hevonpers......

Joillekin tilastoniiloille tai muuten vaan niille, jotka eivät pääse seuraamaan tai halua seurata peliä, tuo voi olla auttavasti joku apuväline todentamaan, miten se peli meni.

Omat silmät, omat korvat, oma fiilis... Siinä mun "liikaplotti".
Tähän vahva sama. Kyllä ne omat silmät kertoo ainakin mulle sen oleellisen. Ja tulostaulu loput.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin kauan kun pystyn itse pelejä katsomaan ja niistä jotain ymmrään, voi maaliodottamat tunkea hevonpers......

Joillekin tilastoniiloille tai muuten vaan niille, jotka eivät pääse seuraamaan tai halua seurata peliä, tuo voi olla auttavasti joku apuväline todentamaan, miten se peli meni.

Omat silmät, omat korvat, oma fiilis... Siinä mun "liikaplotti".
Noinhan se on, mutta kyllä niitä odottamia nykyisin tulee enemmänkin katseltua ja välillä tuntuu että joko itse on ihan pihalla, tai en vaan ymmärrä lätkästä mitään.

Esim. Lukko vs. Sport pelin toinen erä oli Lukolta todella paskaa pelaamista ja melkein pelkkää alivoimaa, mutta niin vaan odottama oli suht tasan siinäkin erässä. Morandilla toki oli yksi sellainen paikka, mistä varmaan 8-9/10 menee sisään, mutta muuten tuntui että Sportille olisi pitänyt olla odottamat ihan reilustikin, tyyliin Lukko 1 - Sport 2-3 ja nyt ne olivat öpaut 1-1.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin kauan kun pystyn itse pelejä katsomaan ja niistä jotain ymmrään, voi maaliodottamat tunkea hevonpers......

Joillekin tilastoniiloille tai muuten vaan niille, jotka eivät pääse seuraamaan tai halua seurata peliä, tuo voi olla auttavasti joku apuväline todentamaan, miten se peli meni.

Omat silmät, omat korvat, oma fiilis... Siinä mun "liikaplotti".

Onhan tuo totta, siinä vaan helposti tunne vie mukanaan. Muistaa ne oman joukkueen hukatut paikat, mutta ei vastustajan. Tai vastaavasti jokainen vastustajan laukaus tuntuu vaaralliselta. Tilastot ovat sitten vain kylmää faktaa, ala Juha Koivula.

Usein livenä peli näyttää erilaiselta kuin ruudulta, televisiosta pystyy katsomaan neutraalimmin ja näet uusinnat yms. Itsellä tosin käynyt niin, että runkosarja peleihin ei jaksa niin kiinnostua, keväällä vasta tulee uutta intoa seurata tunteella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joillekin tilastoniiloille tai muuten vaan niille, jotka eivät pääse seuraamaan tai halua seurata peliä, tuo voi olla auttavasti joku apuväline todentamaan, miten se peli meni.
Ei kai maaliodottama varsinaisesti ole apuväline todentamaan, miten se peli meni, vaan apuväline ennustamaan, miten seuraava peli menee. Tai siis pisteodottamaa sen pitäisi pitkässä juoksussa ennustaa paremmin kuin lopputulokset.
 

Darumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan tuo totta, siinä vaan helposti tunne vie mukanaan. Muistaa ne oman joukkueen hukatut paikat, mutta ei vastustajan. Tai vastaavasti jokainen vastustajan laukaus tuntuu vaaralliselta. Tilastot ovat sitten vain kylmää faktaa, ala Juha Koivula.

Usein livenä peli näyttää erilaiselta kuin ruudulta, televisiosta pystyy katsomaan neutraalimmin ja näet uusinnat yms. Itsellä tosin käynyt niin, että runkosarja peleihin ei jaksa niin kiinnostua, keväällä vasta tulee uutta intoa seurata tunteella.
Tämä on ihan totta. Välillä voi esimerkiksi tuntua, että oma jengi hallitsi peliä mielin määrin, mutta todellisuudessa huippupaikat olivat todella vähissä. Vastustajalle siinä välissä pari läpiajoa/kaksykköstä, joilla sai jo korkeamman maaliodottaman. Pelin hallintaahan tuon ei ole tarkoituskaan kertoa, vaan maalipaikkojen laadusta. Hyvin laadittu maaliodottama huomioiden mm. laukojat myös vastaa tähän.

Mielestäni laadukkaalla maaliodottamalla voi aika hyvin jo arvioida valmennuksenkin onnistumista. Jos pelistä toiseen 'voitetaan' maaliodottama, kertoo se sinällään hyvästä pelisysteemistä. Pelaajat voi silti sutia logoon ja omalla veskalla olla imu päällä.
 

Wormatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks
Maaliodottamat ym. edistyneet tilastot ovat hyvä työkalu, kun niitä käytetään oikein, eikä mitään peliä analysoida pelkästään niiden kautta. Niiden avulla voi etsiä johtopäätöksiä, joita sitten videolta peliä seuratessa voi tutkailla. Miksi tämä lukema on näin, mitä tuo oikeasti selittää ym. ym. Joku sitä sanoo silmätestiksi, mutta ihan rehellisestä due dilligencestä siinä on kyse, numeroille lihaa luiden ympärille. Näin taitaa jokainen asiantuntija ja niitä ammatikseen käyttäväkin asian todeta.

Itseänikin siis kuluttajana nuo numerot kiinnostavat hyvin vähän. Avoimin mielin pelin katsoessa kyllä saa ihan riittävän hyvän kuvan kumpi oli niskan päällä, ilman että numeroista sitä pitäisi hakea.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Pitäisikö Maso Lehtonen värvätä Lukon organisaatioon odottamaan vuoroaan? Kaveri on tehnyt mestiksessä jäätävää jälkeä, on nuori ja eteenpäin pyrkivä valmentaja. HPKn materiaalilla ei oikein kukaan voi näyttää osaamistaan ja sitä paitsi potkut kasvattaa. Tämä nyt on lähimpänä oikeaa topicia, kun en ala tämmöstä varten uuttakaan avaamaan.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitäisikö Maso Lehtonen värvätä Lukon organisaatioon odottamaan vuoroaan? Kaveri on tehnyt mestiksessä jäätävää jälkeä, on nuori ja eteenpäin pyrkivä valmentaja. HPKn materiaalilla ei oikein kukaan voi näyttää osaamistaan ja sitä paitsi potkut kasvattaa. Tämä nyt on lähimpänä oikeaa topicia, kun en ala tämmöstä varten uuttakaan avaamaan.
Sama kävi mielessä, mutta taitaa olla parempi Mason antaa olla rauhassa ja vetää happea.

Oli kyllä HPK:lta karmea arviointivirhe palkata Lehtonen tuollaisten joukkueiden peräsimeen mitä seurajohto hänelle kasasi. Viime kausi alkoi ihan hyvin, mutta sitten totesivat jo vuoden vaihteen jälkeen että v***t tästä mitään tule (mahdollisuudet pisteiden valossa vielä sijalle 10 oli olemassa) ja kaikki mahdollinen pelaajamateriaali mikä johonkin muualle kelpasi myytiin. Joukkueen rakennus tälle kaudelle on kyllä myöskin melkoinen suoritus. Rajaniemi hyvä kassari, puolustus ihan sellainen että voisi 12 joukkoon mennäkkin, mutta tuo hyökkäys on ihan Mestis-tasoa, muutamaa nimeä lukuunottamatta. Saa nähdä pystyykö Mannerkaan tekemään paskasta konvehtia? Patsas-tason suoritus mun mielestä jos saavat karsinnat vältettyä ja kahden muun joukkueen pitää kyllä flopata todella pahasti, että näin käy ja samalla Manner saa kyllä tehdä oikeasti taikoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös