Viestin lähetti Jii
Onko kellään kokemusta asiasta? Haluaisin kuulla sekä hyvät että huonot puolet. Mites siellä pyörii lomat, eli miten usein pääsee esim. kotimaassa käymään?
Olin itse rauhanturvaajana Kosovossa 1999-2000 ja siitä jäi hyvät muistot ja mielelläni menisin uudestaan.
Silloin, kun itse olin niin meillä oli 3 viikon lomaa 6kk aikana ja sitten joko 2 kuuskymppistä tai yksi satakakskymppinen. Kuuskymppinen eli 60 tunnin loma joka käsitti yhden viikonlopun meidän tapauksessa Thessalonikissa pohjois Kreikassa ja 60 tunnin lomat sai yhdistettyä yhdeksi pidemmäksi lomaksi, jos halusi, mutta nuo kaksi 60h lomaa katkaisivat mukavasti lomien välissä olleen ajan. Kunnon lomalle lähdettiin aina tiistaisin ja paluu oli seuraavana tiistaina, mutta niitäkin sai yhdistettyä siten, että oli yksi viikon loma ja yksi kahden viikon loma. 60h lomalle lähdettiin perjantaina ja paluu oli sunnuntaina.
Lomalistat päätettiin itse ja jokainen sai laittaa listaan ne viikot jolloin halusi olla lomalla ja tietty määrä pääsi lomalle viikoittain ja yhdessä ne sovittiin niin, että jokainen pääsisi lomille silloin kuin itse sitä halusi. Joulu sovittiin siten, että perheelliset saivat päättää sen ketkä heistä pääsi silloin lomalle. Systeemi oli reilu kaikkia kohtaan, koska jokainen pääsi vaikuttamaan omiin lomiinsa.
Aluksi vapaata aikaa ei paljoa ollut, koska olin ensimmäisessä rotaatiossa eikä sen takia mitään ollut valmiina siellä vaan ensimmäiset parit viikot suihkuna toimi 1½ litran vesipullot ja partioita oli lähes kokoajan, kun vielä toisella viikolla sattui ammusvälikohtaus niin menoa todella riitti. Ajan myötä asiat rauhoittuivat ja kun ensimmäisillä viikoilla välillä vuorokauden aikana sai nukuttua ehkä 4 tuntia ja senkin kolmessa pätkässä niin myöhemmässä vaiheessa välillä oli niin, että työtä oli tuo 4 tuntia vuorokaudessa.
Suurin osa "työstä" oli porttivartiota, kirkkojen vartioimista, jalkapartioita, ajoneuvopartioita ja tarkastuspisteiden pitoa. Porttivartio oli meillä yleensä 4 tuntia ja päivällä oltiin yksin ja yöllä pareittain. Kirkkoja vartioitiin, koska alueella oli niin muslimeja kuin ortodokseja ja pelkona oli, että albaanit käyvät pistämässä serbien kirkot matalaksi. Jalkapartioissa pääsi tutustumaan kyliin ja paikallisiin ihmisiinkin aika, kun taas ajoneuvopartioissa se jäi vähemmälle. Tarkastuspisteissä sitten tutkittiin ajoneuvoja aseiden ja muiden laittomien tavaroiden takavarikoimiseksi.
Palkkaus oli silloin, kun olin siellä vielä markka aikaa ja verollinen palkka oli 8000 mk eli 1342,30 euroo ja päiväraha oli noin 7900 mk eli 1325,50 euroo joista päiväraha verottomana käteen. Meillä oli tuo päiväraha silloin 260 mk päivä, kun se normaalisti oli 160 mk päivä tämä johtuen siitä, että olimme ensimmäinen ryhmä paikalla ja saimme tätä olosuhde lisää tai mikä se nyt oikealta nimeltään oli.
Rahaa siellä ei hirveästi kulu, kun ruoka ja vaatteet tulee firman puolesta. Jonkun verran tuli ostettua coca-colaa ja fantaa paikallisilta ja tuli aina ostettua 24 tölkin lava sitä ja kun se maksoi 24 Saksan markkaa niin hinnaksi tuli 72 markkaa joka sitten meni paikallisten tukemiseen. Suomen pataljoonalla oli siellä oma kauppa myös mistä sai esim. pyyhekitä, t-paitoja, minidisk soittimia, stereoita ja videokameroita ostettua verovapaasti ja aina silloin tällöin käytiin amerikkalaisten peksissä eli kaupassa, josta sitten löytyikin sipseistä televisoihin.
Tuossa nyt mitä tuli nopeasti mieleen, jos joku haluaa kysellä jotain niin antaa tulla vain niin koitan vastailla. Vastailen mielelläni kysymyksiin ja niitä voi laittaa joko tähän ketjuun tai sitten kysyä YV:nä.
PS. Nyt alkoi ihmetys, että missä se minun toimintavalmiuskaavake viipyy, kun se on näyttävästi jo tullut ainakin osalle.