Rauhanturvaajaksi?

  • 16 779
  • 32

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Olen saanut päähäni, että haluan lähteä rauhanturvaajaksi. En tiedä mistä ajatus on tullut päähäni. Se vain tuntuu hyvältä tavalta nähdä maailmaa (tai siis sitä yhtä maata) ja samalla tienata hieman suolarahoja.

Onko kellään kokemusta asiasta? Haluaisin kuulla sekä hyvät että huonot puolet. Mites siellä pyörii lomat, eli miten usein pääsee esim. kotimaassa käymään?
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Hyvä ketju! Minulla on itselläni pyörinyt samat ajatukset päässä viime aikoina. Tai oikeastaan ne ovat pyörineet jo vuosia, mutta en ole tehnyt asioiden eteen vielä mitään. Hautasin suunitelmat jo kokonaan kun tulin perheelliseksi, mutta sitten eräänä iltana vaimoke pyysi puhumaan tulevaisuudesta ja kysyi olenko vielä harkinnut ja sanoin, että olen hivenen luopunut ajatuksesta, kun ei viitsisi jättää vaimoa ja mukeloa kaksin kotisohvalle. No vaimo oli toista mieltä ja sanoi ettei heidän takia kannata niitä suunitelmia jättää. Keikka ei minimissään kestä kuin 6kk ja pääseehän sieltä lomille.

Minulla on paljon kavereita, jotka ovat käyneet joukoissa tai ovat sielä tällä hetkellä. Käsitykseni mukaan he käyvät Suomessa noin viiden viikon välein ja ovat kerrallaan viikonverran. Eniten he ovat itkeneet tylsyyttä, mutta ovat toisaalta kehuneet monia muita asioita.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
kenties tämä linkki saattaa antaa hieman infoa:
rauhanturvaajat

Lomista tosin sen verran että ei niitä taida ihan noin hyvin mennä että 5 viikon välein saisi viikon lomailla. Kaveri oli 6kk Kosovossa Pasikuskina ja ei mielestäni ollut kuin kerran Suomessa, kesällä hän lähtee uudelleen että kaitpa se homma loppujen lopuksi kiinnosti.

Henkkoht olen kanssa kelannut pitää sellaisen leppoisen välivuoden mukavan palkan kanssa..päivärahan kanssa taitaa olla melkein 3000€ kuussa, sopivasti pesämunaa oman asunnon ostoon tai sitten muutenvain matkusteluun. Ongelma on vain lähinnä siinä että välivuosi tod.näk. hidastaisi opintoja vähintään puolellatoista vuodella kun vuoden aikana kuitenkin unohtaisi kaiken opitun. Saas nähdä, olisihan se edes vaihtelua elämään.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti varjo

Lomista tosin sen verran että ei niitä taida ihan noin hyvin mennä että 5 viikon välein saisi viikon lomailla. Kaveri oli 6kk Kosovossa Pasikuskina ja ei mielestäni ollut kuin kerran Suomessa, kesällä hän lähtee uudelleen että kaitpa se homma loppujen lopuksi kiinnosti.

Keskimäärin nämä 3 kaveriani jotka tällä hetkellä ovat maailmalla, ovat lomilla 5 viikon välein. Tietysti joskus he ovat viikon tai kaksi pitempään tai lyhyempään. He eivät joka kerta tule Suomeen, sillä sieltä jostakin (lue Kosovosta ja Bosniasta) on huomattavasti lyhyempi matka aurinkorannoille. Yksi näistä kavereistani oli putkeen 12 viikkoa joukoissa ja oli sen jälkeen 2 viikkoa Suomessa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen itse kanssa ajatellut lähteä rauhanturvaajaksi (tai jopa pakottajaksi jos Suomi koskaan tähän touhuun lähtee mukaan) nyt kun opinnot ovat päätöksessä...Saas nährä riittääkö innostus.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
aihetta ajankohtaisemmaksi

Eilen pistin postiin toimintavalmiussitoumuksen. Tämä nyt ei vielä tarkoita mitään että sinne joukkoihin pääsisin, mutta olenpahan askelta lähempänä jo pitkään ajatuksissa muhinutta lähtöä.
Asiaa olen miettinyt jo lähes 10 vuotta, mutta syksyllä laitoin rohkaistuin ja hain kun työtilanne omalla alalla on vähän niin ja näin. Onko täällä kenties muita jotka ovat jossain käyneet tai aikeissa mennä?
 
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea
Itselläni heräsi mielenkiinto tähän hommaan muutama kuukausi takaperin ja nyt olen jo varma, siitä että haluan pyrkiä rauhanturvaajaksi. Vuosi lukiota jäljellä, sitten asepalvelus valmiusjoukoissa, jonka jälkeen paperit postiin ja sitten vain toivotaan, että pääsisi johonkin lähtemään. Jatko-opintoja en ole miettinyt vielä yhtään, haluan katsoa tämän kortin loppuun.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Veljeni lähti viikko sitten maanantaina rauhanturvaajaksi Kosovoon puoleksi vuodeksi. Nämä lomat eivät ole mikään vakiojuttu kuulemma, voi päästä 3 viikon päästä, tai 7 viikon päästä lomalle. Suomeenhan lennot maksetaan.
 

Lerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Mib, Jortikka, Hanson brothers
Tänä keväänä laitoin huhtikuussa paperit sisään upseerin hommiin.
Lisäksi upseereilta vaaditaan englannin kielen yleinen kielitutkinto tasoa keskitaso.Tutkinnon järjestää opetushallituskeskus.
Tässä kokeessa tuli sitte käytyä ja tutkintotodistus saapui viikko sitten.Läpi siis menny.Nyt siitä vain kopio kansainväliseen keskukseen ja odotteleen marraskuuta päätöstä.Pääseekö vai eikö.
Mitään tässä ei menetä.Päinvastoin.
Upseerien alin palkkaus jotai 2500€ kuussa plus päivärahat.Hain ATK upseerin toimeen jossa palkkaus jotai 3400€ kuussa plus päivärahat.
Kieltämättä nyt on jokainen varvas ja sormi ristissä,että flaksi kävis.
Ja jos pääsee niin vuosi sielä pitää olla,että sais ajella verovapaalla GTI Golf:lla tai BMW:lla takaisin kotia...
 

vellinaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Re: aihetta ajankohtaisemmaksi

Viestin lähetti mafioso
Eilen pistin postiin toimintavalmiussitoumuksen. Tämä nyt ei vielä tarkoita mitään että sinne joukkoihin pääsisin, mutta olenpahan askelta lähempänä jo pitkään ajatuksissa muhinutta lähtöä.
Asiaa olen miettinyt jo lähes 10 vuotta, mutta syksyllä laitoin rohkaistuin ja hain kun työtilanne omalla alalla on vähän niin ja näin. Onko täällä kenties muita jotka ovat jossain käyneet tai aikeissa mennä?

Samanlainen sitoumus olisi tuossa pöydällä, huomenna viimeistään olisi postitettava. Tässä suoritan arvontaa parhaillaan postittaako se vai ei. Tosin helposti voinee kieltäytyä jos sitten sitoumuksen jälkeenkin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Lerva
Ja jos pääsee niin vuosi sielä pitää olla,että sais ajella verovapaalla GTI Golf:lla tai BMW:lla takaisin kotia...
Pieni tarkennus tähän. Nykyäänhän ei autoja voi verovapaana tuoda, sen sijaan niihin voi saada veronallenusta enintään 13 450 euroa. Pieni juttu, mutta liittynee kiinteästi rauhanturvaamiseen ;) Te jotka odottelette päätöstä komennuksesta, niin siinähän on hyvää aikaa selailla minkä auton ostaisi...
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ettäs tiedätte.

Se on sitten poikamiesten hommaa, jätkät. Tunnen kohtalaisen porukan sinibaretteja, yhdenkään parisuhde ei kestänyt YK-keikkaa. Yleensä muija petti jo keikan aikana, osalla ero tuli vasta puolisen vuotta komennuksen jälkeen. Eli "kasvoivat erilleen". Ei mitään merkitystä oli papin aamen siunannut parin tai oliko vain seurustelusuhde.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Viestin lähetti Jii
Onko kellään kokemusta asiasta? Haluaisin kuulla sekä hyvät että huonot puolet. Mites siellä pyörii lomat, eli miten usein pääsee esim. kotimaassa käymään?

Olin itse rauhanturvaajana Kosovossa 1999-2000 ja siitä jäi hyvät muistot ja mielelläni menisin uudestaan.

Silloin, kun itse olin niin meillä oli 3 viikon lomaa 6kk aikana ja sitten joko 2 kuuskymppistä tai yksi satakakskymppinen. Kuuskymppinen eli 60 tunnin loma joka käsitti yhden viikonlopun meidän tapauksessa Thessalonikissa pohjois Kreikassa ja 60 tunnin lomat sai yhdistettyä yhdeksi pidemmäksi lomaksi, jos halusi, mutta nuo kaksi 60h lomaa katkaisivat mukavasti lomien välissä olleen ajan. Kunnon lomalle lähdettiin aina tiistaisin ja paluu oli seuraavana tiistaina, mutta niitäkin sai yhdistettyä siten, että oli yksi viikon loma ja yksi kahden viikon loma. 60h lomalle lähdettiin perjantaina ja paluu oli sunnuntaina.

Lomalistat päätettiin itse ja jokainen sai laittaa listaan ne viikot jolloin halusi olla lomalla ja tietty määrä pääsi lomalle viikoittain ja yhdessä ne sovittiin niin, että jokainen pääsisi lomille silloin kuin itse sitä halusi. Joulu sovittiin siten, että perheelliset saivat päättää sen ketkä heistä pääsi silloin lomalle. Systeemi oli reilu kaikkia kohtaan, koska jokainen pääsi vaikuttamaan omiin lomiinsa.

Aluksi vapaata aikaa ei paljoa ollut, koska olin ensimmäisessä rotaatiossa eikä sen takia mitään ollut valmiina siellä vaan ensimmäiset parit viikot suihkuna toimi 1½ litran vesipullot ja partioita oli lähes kokoajan, kun vielä toisella viikolla sattui ammusvälikohtaus niin menoa todella riitti. Ajan myötä asiat rauhoittuivat ja kun ensimmäisillä viikoilla välillä vuorokauden aikana sai nukuttua ehkä 4 tuntia ja senkin kolmessa pätkässä niin myöhemmässä vaiheessa välillä oli niin, että työtä oli tuo 4 tuntia vuorokaudessa.

Suurin osa "työstä" oli porttivartiota, kirkkojen vartioimista, jalkapartioita, ajoneuvopartioita ja tarkastuspisteiden pitoa. Porttivartio oli meillä yleensä 4 tuntia ja päivällä oltiin yksin ja yöllä pareittain. Kirkkoja vartioitiin, koska alueella oli niin muslimeja kuin ortodokseja ja pelkona oli, että albaanit käyvät pistämässä serbien kirkot matalaksi. Jalkapartioissa pääsi tutustumaan kyliin ja paikallisiin ihmisiinkin aika, kun taas ajoneuvopartioissa se jäi vähemmälle. Tarkastuspisteissä sitten tutkittiin ajoneuvoja aseiden ja muiden laittomien tavaroiden takavarikoimiseksi.

Palkkaus oli silloin, kun olin siellä vielä markka aikaa ja verollinen palkka oli 8000 mk eli 1342,30 euroo ja päiväraha oli noin 7900 mk eli 1325,50 euroo joista päiväraha verottomana käteen. Meillä oli tuo päiväraha silloin 260 mk päivä, kun se normaalisti oli 160 mk päivä tämä johtuen siitä, että olimme ensimmäinen ryhmä paikalla ja saimme tätä olosuhde lisää tai mikä se nyt oikealta nimeltään oli.

Rahaa siellä ei hirveästi kulu, kun ruoka ja vaatteet tulee firman puolesta. Jonkun verran tuli ostettua coca-colaa ja fantaa paikallisilta ja tuli aina ostettua 24 tölkin lava sitä ja kun se maksoi 24 Saksan markkaa niin hinnaksi tuli 72 markkaa joka sitten meni paikallisten tukemiseen. Suomen pataljoonalla oli siellä oma kauppa myös mistä sai esim. pyyhekitä, t-paitoja, minidisk soittimia, stereoita ja videokameroita ostettua verovapaasti ja aina silloin tällöin käytiin amerikkalaisten peksissä eli kaupassa, josta sitten löytyikin sipseistä televisoihin.

Tuossa nyt mitä tuli nopeasti mieleen, jos joku haluaa kysellä jotain niin antaa tulla vain niin koitan vastailla. Vastailen mielelläni kysymyksiin ja niitä voi laittaa joko tähän ketjuun tai sitten kysyä YV:nä.

PS. Nyt alkoi ihmetys, että missä se minun toimintavalmiuskaavake viipyy, kun se on näyttävästi jo tullut ainakin osalle.
 
Nostetaanpas tällaista ketjua hieman ylöspäin. Itsellä on näin vuosi intin loppumisen jälkeen tullut päähän ajatus rauhanturvajoukoista, joka on pyörinyt päässä jo muutaman kuukauden. Intistä tuli kuitenkin suht hyvät arvostelut ja intti tuli käytyä pioneerijoukoissa, joista ilmeisesti on hieman helpompi päästä rauhanturvaajaksi, kuin tietyistä muista joukko-osastoista.

Onkos tullut muille kokemuksia rauhanturvajoukoista?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Se on sitten poikamiesten hommaa, jätkät. Tunnen kohtalaisen porukan sinibaretteja, yhdenkään parisuhde ei kestänyt YK-keikkaa. Yleensä muija petti jo keikan aikana, osalla ero tuli vasta puolisen vuotta komennuksen jälkeen. Eli "kasvoivat erilleen". Ei mitään merkitystä oli papin aamen siunannut parin tai oliko vain seurustelusuhde.

Olisi myöskin kiva tietää jotain tilastoa siitä, kuinkahan moni jätkä käy reissun aikana joko a)huorissa tai b)kyntämässä paikallista slaavilaista kauneutta, kun oma muija pettää himassa.

Kyllähän kaiketi tuon kaltainen duuni ajaa suhteita karikolle melko hyvin, joskin pitäisi kait kuitenkin ajatella niin, että jos suhde on terve, niin sehän kestää erot. Siinä mielessä hyvä mittari tuollainen kyllä on.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Se on sitten poikamiesten hommaa, jätkät. Tunnen kohtalaisen porukan sinibaretteja, yhdenkään parisuhde ei kestänyt YK-keikkaa. Yleensä muija petti jo keikan aikana, osalla ero tuli vasta puolisen vuotta komennuksen jälkeen. Eli "kasvoivat erilleen". Ei mitään merkitystä oli papin aamen siunannut parin tai oliko vain seurustelusuhde.

Tunnen ainoastaan kaksi (2) rauhanturvajoukkoihin (Eritreaan ja Kosovoon) värväytynyttä mieshenkilöä ja kummankin parempi puolisko löysi aika äkkiä uuden poikaystävän. Toinen näistä oli vielä naimasuhteessa. Sormus hävisi siitä sormesta, jolla ei ole nimeä aika vilikkaasti... Fuckin' biatch Hehehe.

Ovathan nuo minua kirjeillä kiusanneet. On kuulemma viestimiehistä pula, eikä tarvitse edes olla ruumiinkunnoltaan erityisen hyvä. Siksi kai kiusaavat kun olen viestikorppi ja palkittiinpa minut stipendillä Oulun sotilaskotiläänin mielestä parhaana sotilaanakin... Tekisi periaatteessa mieli lähteä, mutta kun yo-opinnot käynnistyvät vihdoin viimein syyskuussa, niin viimeinen sana on ei.
 

Tumbi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Red Wings (Oilers), Liverpool, La Selección
Intistä tuli kuitenkin suht hyvät arvostelut ja intti tuli käytyä pioneerijoukoissa, joista ilmeisesti on hieman helpompi päästä rauhanturvaajaksi, kuin tietyistä muista joukko-osastoista.

Njaa, enpä allekirjoita näin kahden reissun kokemuksella. Jälkimmäisessä keikassa (Libanonin) suomalaisilla oli pioneeripataljoona ja EOD-joukkueen kaverit olivat ainoa pioneerikoulutuksen saanut yksikkö. Muutoin porukka koostui kaikista aselajikoulutuksen saaneista ja joukko-osastoista tulleista kavereista. Kuitenkin ehkä pääasiassa valmiusjoukkokoulutuksen saaneista. Joukko-osasto, josta helpoin päästä reissuun, on siis Suomen Kansainväliset Valmiusjoukot (Finnish Rapid Deployment Forces). Pioneeritaustasta on hyötyä ainoastaan, mikäli haet EOD:hen. Tällöin pioneeritausta onkin jo välttämätöntä.

Jeda kirjoitti:
Se on sitten poikamiesten hommaa, jätkät. Tunnen kohtalaisen porukan sinibaretteja, yhdenkään parisuhde ei kestänyt YK-keikkaa. Yleensä muija petti jo keikan aikana, osalla ero tuli vasta puolisen vuotta komennuksen jälkeen. Eli "kasvoivat erilleen". Ei mitään merkitystä oli papin aamen siunannut parin tai oliko vain seurustelusuhde.

Been there, done that! Hyvin osuvasti sanottu tuo, että YK-keikkaa parisuhde ei kestä. 12 kuukauden Nato-reissun Kosovoon suhde kyllä kesti, mutta 12 kuukauden YK-reissua ei enää. Jälkmmäisen reissun aikana muija löysi sitten uuden. Tai no, vanha tuttuhan se oli. Mutta kuitenkin, näitä sattuu tosi paljon ja asia on hyvä tiedostaa, kun reissuun haaveilee.
 

Cassu

Jäsen
Pakko tunnustaa, että tätä tyttöä on jo pitkään kiinnostanut rauhanturvaajaksi lähteminen. Tavoitteena onkin hakea kahden vuoden päästä valmiusjoukkoihin. Iän puolesta voisin jo hakea, mutta parempi saada siviiliasiat kerrankin kuntoon niin voisi jopa reissussa pysyäkkin. Tai sitten tähtäimessä on myös toinen erikoiskoulutus. Mutta mä ainakin luen mielelläni jo tehtävissä olleiden kokemuksia
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Morjensta! Itselläkin on jälleen kerran herännyt kiinnostus rauhanturvaamista kohtaan. Intistä kotiuduin pari vuotta sitten ja sen jälkeen on muutamaan kertaan tullut pohdittua tätäkin vaihtoehtoa, nyt jälleen vahvempana mielessä.

Kerrottakoon heti tähän alkuun sen verran, etten ole hirveän tarkasti tietoa netistä katsellut, koska ihan polttavaa kiirettä hommiin ei ole ollut. Kysyisinkin teiltä palstalaisilta vähän tarkempaa tietoa ja toivon, ettette kehota vain lukemaan jostain sivuilta tietoja vaan ottaisin mieluummin vastaan omakohtaisia kokemuksia jne. Toki luen itse netistä myös mahdollisimman paljon aiheeseen liittyviä asioita, mutta silti - arvostaisin kokemukseen pohjautuvaa tietämystä erittäin paljon.

Ensinnäkin minua kiinnostaisi tietää, että miten tuo värväytyminen rauhanturvaajaksi käytännössä tapahtuu? Sen tiedän, että jonnekin päin hakemus pitää lähettää, mutta kuinka kauan yleensä kestää, että tulee jotain tietoa mahdollisuuksista jne. Käsittääkseni porukkaa kutsutaan testeihin, jossa mitataan psyykkistä ja fyysistä kuntoa yms. Ja miten nuo hakuajat menee vuodessa eli kuinka useasti vuoden aikana on tuollaisia testejä tms?

Ja sitten pari muuta asiaa. Kuinka tärkeäksi Puolustusvoimat rankkaa nuo pisteet, jotka armeijasta on saatu kotiuduttua. Esimerkiksi jos on ollut keskikastia koko porukassa, niin onko sieltä mahdotonta päästä eli vaaditaanko lähes täysiä pisteitä? Vai onko se tärkeämpää, että läpäisee hyvin psykologiset testit sekä omaa hyvän terveyden ja fyysisen kunnon? Minulla ei ole siis sen kummempaa hajua, mitä ominaisuuksia arvostetaan ja kuinka paljon, joten kaikki vastaukset olisivat erittäin tervetulleita. :)

Täällä on jo aiemmin joitain asioita saatettu mainitakin (joita en ole epähuomiossani nähnyt), mutta kertaushan on opintojen äiti. Kaikenlaiset tarinat ja kokemukset ottaisin myös ilomielin vastaan, että millaisia hommia sitä ollaan tehty ja missä päin maailmaa.

Kiitoksia jo etukäteen - ja pliis - olkaa armollisia, älkääkä lytätkö minua suoralta käsin vaikka kysymyksiin saattaisikin löytyä vastaus suoraan joiltain sivuiltakin. Opastakaa avutonta ja niin edelleen. :)
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Morjensta! Itselläkin on jälleen kerran herännyt kiinnostus rauhanturvaamista kohtaan. Intistä kotiuduin pari vuotta sitten ja sen jälkeen on muutamaan kertaan tullut pohdittua tätäkin vaihtoehtoa, nyt jälleen vahvempana mielessä.

Kerrottakoon heti tähän alkuun sen verran, etten ole hirveän tarkasti tietoa netistä katsellut, koska ihan polttavaa kiirettä hommiin ei ole ollut. Kysyisinkin teiltä palstalaisilta vähän tarkempaa tietoa ja toivon, ettette kehota vain lukemaan jostain sivuilta tietoja vaan ottaisin mieluummin vastaan omakohtaisia kokemuksia jne. Toki luen itse netistä myös mahdollisimman paljon aiheeseen liittyviä asioita, mutta silti - arvostaisin kokemukseen pohjautuvaa tietämystä erittäin paljon.

Ensinnäkin minua kiinnostaisi tietää, että miten tuo värväytyminen rauhanturvaajaksi käytännössä tapahtuu? Sen tiedän, että jonnekin päin hakemus pitää lähettää, mutta kuinka kauan yleensä kestää, että tulee jotain tietoa mahdollisuuksista jne. Käsittääkseni porukkaa kutsutaan testeihin, jossa mitataan psyykkistä ja fyysistä kuntoa yms. Ja miten nuo hakuajat menee vuodessa eli kuinka useasti vuoden aikana on tuollaisia testejä tms?

Ja sitten pari muuta asiaa. Kuinka tärkeäksi Puolustusvoimat rankkaa nuo pisteet, jotka armeijasta on saatu kotiuduttua. Esimerkiksi jos on ollut keskikastia koko porukassa, niin onko sieltä mahdotonta päästä eli vaaditaanko lähes täysiä pisteitä? Vai onko se tärkeämpää, että läpäisee hyvin psykologiset testit sekä omaa hyvän terveyden ja fyysisen kunnon? Minulla ei ole siis sen kummempaa hajua, mitä ominaisuuksia arvostetaan ja kuinka paljon, joten kaikki vastaukset olisivat erittäin tervetulleita. :)

Täällä on jo aiemmin joitain asioita saatettu mainitakin (joita en ole epähuomiossani nähnyt), mutta kertaushan on opintojen äiti. Kaikenlaiset tarinat ja kokemukset ottaisin myös ilomielin vastaan, että millaisia hommia sitä ollaan tehty ja missä päin maailmaa.

Kiitoksia jo etukäteen - ja pliis - olkaa armollisia, älkääkä lytätkö minua suoralta käsin vaikka kysymyksiin saattaisikin löytyä vastaus suoraan joiltain sivuiltakin. Opastakaa avutonta ja niin edelleen. :)

Kannattaa lukea ensin läpi nuo pv:n sivut niin saat vastauksen useimpaan kysymyksiisi: http://www.fincent.fi/porpr/html/fi/140.html
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Tuossa varusmiespalveluksen aikana oli halua tuonne rauhanturvaamistehtäviin ja nyt sitten viimein ajattelin pistää paperit menemään.

Parisuhdetta ei itselläni vielä ole, joten ei olisi pelkoa tuosta (tietysti myöhemmässä vaiheessa ja eritoten siinä vaiheessa, kun kutsu tulee, niin voi hyvinkin olla).

Varusmiespalvelus oli 9 kk sotilaspoliisi Säkylässä, missä on spollareilla ihan kunnon leirit ja harjoitukset, eli ei pelkkää vartiointia.

Fyysinen kunto silloin tyydyttävä, mutta nyt kyllä juoksisin sen 2200 (vai 2300), ihan sama. Esim. leukoja olen vetänyt sen 15 putkeen, peruskuntosaliliikkeissä reilu 100 kiloa kaikissa, jne.

Ainoa mikä mietityttää, on se, että silloin varusmiespalveluksessa (päättyi viime huhtikuussa) kunto oli tuo tyydyttävä. Samaten koko arvosana oli tyydyttävä.

Itsellä on masennustaustaa (sairaalahoidossa muutaman kuukauden muutama vuosi sitten). Nykyään ei mitään lääkitystäkään ole. Voisin veikata, että tuolla on aika negatiivinen vaikutus, vaikka enää ei mitään olisikaan. Nuohan voivat tiukassa paikassa uusiutua, ja tuolla kentällä niitä varmasti riittää. Se varmasti tiedetään noissa puolustusvoimissa.

Sotilasarvo on pelkkä jääkäri. Nykyäänhän kohteita on vähän, Kosovossa joitakin ja Afgoissa sitten se 145 yhteensä. Sotilaspoliisina tuli nähtyä noita osallistujalistoja Afgoihin ja Tsadiin (silloin kun siellä vielä porukkaa oli), niin jääkäreitä ei ollut oikeastaan koskaan. Edes Tsadissa, joka kuitenkin on "helpompi" paikka kuin Afga. Afgoihin sitten vissiin valitaan vain pelkkiä kersantista ylöspäin olevia? Ainakin listoja katsellessa sai tällaisen vaikutelman ja jos nyt ei mikään sääntö ole, niin aika vaikeaa tuonne on keltanokan päästä.

Kosovoon varmasti pistettäisiin ensimmäisenä, jos eivät mitään vastaavan tasoista paikkaa löydä, mihin joukkoja lyövät.

Kaikkea mahdollista olen yrittänyt lukea puolustusvoimien sivuilta, rauhanturvaaja-lehteä lukea, mediaa seurata, jne. mutta jos jollain olisi jotain tarkempaa kertoa näihin kysymyksiin ja juttuihin liittyen.
 

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Tuossa varusmiespalveluksen aikana oli halua tuonne rauhanturvaamistehtäviin ja nyt sitten viimein ajattelin pistää paperit menemään.

En haluaisi rikkoa pilvilinnoja, mutta kyllä tuo tie on sinulle vaikea. Hakijoita on paljon ja paikkoja vain rajoitetusti. Olen nyt toista kuukautta treenannut rauhanturvaajaksi pyrkivän kaverin kanssa, joka on tiedustelukersantti. Miehen lihaskunto on täysi kymppi, pällikokeista lähes täydet ja kielipään lisäksi löytyy kauppatieteiden kandin tutkinto. Nyt on menossa kolmas yritys rauhanturvaajaksi, kun kaksi ensimmäistä kertaa jäänyt telineisiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itsellä on masennustaustaa (sairaalahoidossa muutaman kuukauden muutama vuosi sitten). Nykyään ei mitään lääkitystäkään ole. Voisin veikata, että tuolla on aika negatiivinen vaikutus, vaikka enää ei mitään olisikaan. Nuohan voivat tiukassa paikassa uusiutua, ja tuolla kentällä niitä varmasti riittää. Se varmasti tiedetään noissa puolustusvoimissa.

Oletko tutustunut www.rauhanturvaajaksi.fi -sivustoon?

Masennustausta lienee sellainen yksittäinen tekijä mikä voi karsia sinut. Rauhanturvaajaksi vaaditaan lääkärin t-lausunto/lomake (ja jos nyt haet sen kunnalliselta puolelta niin voi olla, että lääkäri kieltäytyy jopa kirjoittamasta sitä tarkoitukseesi, johtuen juuri siitä, että olet ollut osastolla mt-ongelman tähden). Lisäksi vaaditaan veriryhmän määritys, hammaslääkärin todistus sekä alle 3 vuotta vanha hampaiston panoraamakuva. Allergian, astman tai vastaavan parantumisesta vaaditaan erikoislääkärin lausunto.

Diabetes I ja keliakia ovat este rauhanturvaajaksi pääsemiselle. Viittaan myös ylläolevaan, lääkeaineallergia tai muu allergia voi olla este rauhanturvaajaksi pääsemiselle.

Ehtoja on tietenkin paljon muitakin mutta eräs edellytys on se, että palveluskelpoisuusluokka on A.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös