Rasismi SM-liigassa

  • 19 316
  • 99

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Toisaalta tuttavapariskunnan 2-vuotias näki ensimmäistä kertaa tummaihoisen ihmisen ja tokaisi äidilleen "kato äiti apina". Lapsi oli siis nähnyt apinoita kuvakirjoissaan ja luuli nyt näkevänsä sellaisen ihan elävänä. En kommentista huolimatta kutsuisi lasta rasistiksi.
Tarkoitatko että Sikakatsomoa voi verrata 2-vuotiaaseen ja näin antaa heille täyden vastuuvapauden tekemisistään? Vaikka tämä ratkaisu tuntuisi sinänsä helpoimmalta ja selittäisi monta muutakin asiaa, niin ehkäpä kuitenkin ~30-vuotiailta miehiltä voinee odottaa heidän tietävän missä yhteydessä tummaihoiset ja apinahuudot yleensä ymmärretään.
 

Mogilni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssilla
Ainoat rasistiset ihmiset tässä on ne joille tulee apinaksi haukuttaessa mieleen "mee neekeri takaisin viidakkoon". Samat haukkumanimet ne on kaikille.
 
Viime tiistain HPK-Lukko otteluketjusta siirretty rasismia koskeva keskustelu tänne omaksi ketjukseen moderaattoreiden toimesta. Ketjun otsikointi myös moderaattoreiden, ei ensimmäisen siirretyn viestin kirjoittajan.

Moderaattorit
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kirjoitin tämän jo tuonne otteluketjuun ja kopioin sen tänne oikeampaan osoitteeseen.

Tuosta Morrisonin tapauksesta... Luin tänään Iltasanomat ja hämmästyin kovin tämän toimittajatätsyn tekstiä, jossa kertoi Morrisonin olevan huomattavasti joukkuetovereitaan tummempi ihoinen. Tuli katsottua tuota Morrisonia "muutaman" kerran kun mieshän on todella namupala (parta tosin voisi olla lyhyempi) enkä itse kyllä todellakaan ole mitenkään värisokea ja mielestäni Morrison ei ollut sen tummempi kuin kukaan muukaan (paitsi Iivo Hokkanen solariumin jäljiltä).
Näitä ugh-huutoja on kuultu usein lähes kaikissa halleissa ja niissä on aina ollut syynä kentän tapahtumat, ei kenenkään ulkoinen olemus. Luulenpa, että huutajatkaan eivät välttämättä mieltäneet Morrisonia "tummaihoiseksi".
Ainoa joka tästä asiasta on saanut rasistisen on Lukon valmentaja Toivola. Ei tiistain Ritarihallin huudot taatusti olleet uutta kuultavaa Toivolallekaan. Korostan, että en ollut tuossa katsomon osassa enkä siis osallisena tapahtuneessa. En todellakaan hyväksy tuota huutoa, mutta en sitä silti osaa rasistisena pitää vaan kenttätapahtumien seurauksena. Toki näistäkin otsikoista oltaisiin kokonaan vältytty, jos jo aikojen alussa kommentoiti olisi ollut verbaalisesti erilainen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eihän valkoisten suippuhuppujen pitämisessäkään mitään pahaa ole, ne lämmittävät kylmässä pohjoisessa vain naamaa kivasti.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Eihän valkoisten suippuhuppujen pitämisessäkään mitään pahaa ole, ne lämmittävät kylmässä pohjoisessa vain naamaa kivasti.
Tämän päivän teemasta tuli mieleen että silloin kun allekirjoittaneella oli penkkarit olimme koko luokka pukeutuneita KKK:n asuun. Siitä on jo toistakymmentä vuotta aikaa ja tilanne oli silloin erilainen mutta uskoisin että jos olisimme tänään olleet kuorma-auton lavalla pukeutuneina Ku Klux Klan -kaapuihin (tai oikeastaan lakanoihin) niin varmasti olisi joku paheksunut asiaa vähintään Satakunnan Kansan tekstareissa ja varmasti mielipidepalstallakin.

Tuosta Morrisonin tummuudesta tuli muuten mieleen että Ben-Amor on varmasti yhtä tumma naamaltaan. Morrison on kuitenkin monta luokkaa vaaleampi kuin vaikka Laraque tai Anson Carter.

Kyllä on tehty kärpäsestä härkänen tässä rasismikeskustelussa, mutta eipä tuo ole ihme kun aloittajana on ollut muuan Toivola...
 
F

Flonaldo

Ainoat rasistiset ihmiset tässä on ne joille tulee apinaksi haukuttaessa mieleen "mee neekeri takaisin viidakkoon". Samat haukkumanimet ne on kaikille.
Eivät ne tule mieleen sen takia, että keskustelun tämä puoli pitäisi tummaihoisia ihmisiä viidakkoapinoina. Ne tulevat sen takia, että toinen puolikas kykenee ymmärtämään rasismin historiaa, toinen ei.
Tämän päivän teemasta tuli mieleen että silloin kun allekirjoittaneella oli penkkarit olimme koko luokka pukeutuneita KKK:n asuun. Siitä on jo toistakymmentä vuotta aikaa ja tilanne oli silloin erilainen mutta uskoisin että jos olisimme tänään olleet kuorma-auton lavalla pukeutuneina Ku Klux Klan -kaapuihin (tai oikeastaan lakanoihin) niin varmasti olisi joku paheksunut asiaa vähintään Satakunnan Kansan tekstareissa ja varmasti mielipidepalstallakin.
Etteköhän olisi ihan iltapäivälehtien kansissa, ja ansaitusti. Onneksi Suomessa nyt edes hieman ollaan suvaitsevammiksi muututtu viime vuosikymmenten aikana ja samalla valistuttu. Aika oli silloin erilainen, mutta oletko yhä sitä mieltä että tuo olisi nykypäivänä vain hassunhauska idea?
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Eivät ne tule mieleen sen takia, että keskustelun tämä puoli pitäisi tummaihoisia ihmisiä viidakkoapinoina. Ne tulevat sen takia, että toinen puolikas kykenee ymmärtämään rasismin historiaa, toinen ei.

Ja ei ole tietenkään mahdollista, että tämä yhteys tulee mieleen sen vuoksi että faktisesti katsottuna neekeri näyttää enemmän apinalta kuin valkoihoinen? [Tämä mielipide ei pidä sisällään rasismia. Valkoihoinenkin voi toki näyttää apinalta. Mutta kyllä apinassa ja mustaihoisessa on enemmän yhteistä kuin apinassa ja valkoihoisessa.]
 

jokkee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa

»Neekeri-sanan käyttö on nykyaikana poliittisesti epäkorrektia. Neekeri-sanaan kytkeytyy halveksiva ja loukkaava suhtautuminen etnisiä ryhmiä kohtaan. Sanaa on käytetty kautta aikojen negatiivisesti leimaavissa konteksteissa»

Kun sanalla on muutakin kuin kohteen, tässä tapauksessa ihonväriä kuvaavaa negatiivistä sisältöä, pidetään sitä yleensä rasistisena. Neekeri sanaan liittyy määritellyn ihonvärin lisäksi paljon muutakin orjuuden jäljiltä. Siksipä onkin suositeltavaa käyttää sanaa, joka ei erottele kohdetta muuten kuin tarkoitettavan merkityksen kohdalla (tummaihoiset erottaa muista ihmisistä heidän ihonvärinsä -> tummaihoiset).

Neekeri-sanaa voisi verrata vaikkapa ryssä-sanaan. Sillä tarkoitetaan venäläisiä, kyllä, mutta siihen liittyy myös hyvin negatiivinen sisältö sota-ajoilta. Siksi yleisesti käytetäänkin sanaa venäläiset. Vaikka tarkoittaisit ryssillä venäläisiä vain venäläisinä, tulkitaan se silti kultuurin määrittelemänä rasistiseksi loukkaukseksi, et voi muuttaa sanojen merkitystä. Myös kasvatukseen vetoaminen on aika kaukaahaettua, sillä voisithan aivan yhtä hyvin sanoa venäläinen tai tummaihoinen? Etkö itse ihmettelisi jos kuulisit itseäsi kutsuttavan "tsuhnaksi(?)" venäläisen toimesta?
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kuinkahan suuria rasisteja kiekkoihmiset täällä suomessa ovat Dettmanin mielestä...

tulipahan mieleen..
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Niimpä, minä kutsuisin hänen vanhempiaan rasisteiksi/idiooteiksi. Ja alkaisin olla huolissani lapsen kyvystä hamottaa asioista.

Jep, edelliskesänä lähdettiin muijan ja silloin kaksivuotiaan tenavamme kanssa ruotsinlaivalle. Menimme sitten ennen lähtöä pojan kanssa kärryillä katsomaan laivaa ja vastaan ajoi vanhalla Jopolla yönmusta nuori mies, jolla oli sellaisia paksuja puikkoja pää täynnä ja päällä oli keltamusta havaiji-paita, jossa oli banaaninkuvia. No, meitin källi alkoi sitten huutelemaan, notta: "Isi, Api api!"

Ehkä sitten olen rasisti/idiootti, mutta muita vastaan tulleita mustaihoisia ei hän ole mitenkään noteerannut.
 

Kaivanto

Jäsen
Minä sanon neekeriä neekeriksi jos sellaisen näen. Samoin kuin tuomaria tuomariksi, liidereitä liidereiksi, huoria huoriksi, blondeja blondeiksi, toisen naista toisen naiseksi (huom, panisin jos osaisin).

Jäähallilla lehmän huutelu vieraalle blondille ei tulisi kysymykseenkään, kaverille vitsillä heitetty lausahdus blondien pääsemisestä hädintuskin spirokeettabakteerin yläpuolelle on vain tylsää huumoria. Ei päähäni pälkähtäisikään haukkua blondeja idiooteiksi, vanhoja kääkiksi, mummoja formaldehydipommeiksi, pappoja impotenteiksi, porilaisia aivovammaisiksi jne.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Tämän päivän teemasta tuli mieleen että silloin kun allekirjoittaneella oli penkkarit olimme koko luokka pukeutuneita KKK:n asuun. Siitä on jo toistakymmentä vuotta aikaa ja tilanne oli silloin erilainen mutta uskoisin että jos olisimme tänään olleet kuorma-auton lavalla pukeutuneina Ku Klux Klan -kaapuihin (tai oikeastaan lakanoihin) niin varmasti olisi joku paheksunut asiaa vähintään Satakunnan Kansan tekstareissa ja varmasti mielipidepalstallakin.

Aivan, mikä ihmisiä vaivaa.
Veikkaan myös, että siitä nousisi kohu, jos jonain vuotena ihmiset päättäisi imitoida vaikka Porin jalkajousimurhia kuorma-auton takana. Naiset tekoverellä tahrattuina ja miespuoliset naureskelemassa jousien kanssa.

Myös Teemu Mäki tyyliset kissanristiäiset olisi intresanttia seurattavaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä sanon vinosilmiä vinosilmiksi jos sellaisen näen. Samoin sanon jutkuja jutkuiksi, mutakuonoja mutakuonoiksi, ryssiä ryssiksi, nokikeppejä nokikepeiksi ja rättipäitä rättipäiksi ja hiekka-apinoita hiekka-apinoiksi. Ainoastaan ryssiä panisin ja niitäkin vain jos olisin poikamies.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pidän neekeriä vain neekeriä kuvaavana sanana. En rasistisena ilmaisuna. Minusta tummaihoinen, ulkomaalainen tai muu vastaava on paljon pahempaa. Neekerit nyt vain on neekereitä, en tarkoita sitä pahalla saati loukkaavasti.

Aika raju väite, jos mielestäsi tummaihoinen on neekeriä pahempi ilmaisu. Saakohan sua muuten kutsua vaaleatukkaiseksi?

Sinänsä neekeri-sanan käytön jeesustelu lähtee ihan muista roduista kuin neekereistä. Tuntemani neekerit kutsuvat itseään ja kaltaisiaan joskus myös neekereiksi. Itse olen neekeriä neekeriksi sanonut, myös homoa homoksi, enkä sillä mielestäni ole pahaa mieltä aiheuttanut.

Ne olisivat erinäköisiä ja niille olisi oma sana. Käyttötapa ratkaisee huomattavasti enemmän kuin pelkkä sanan käyttö.

Eufemismiksikin tuota voisi kutsua. Neekeri-sanassakaan ei ole sinänsä mitään vikaa, rotuahan se kuvaa. Kun neekeri-sanaa alettiin paheksua rasismiin viitaten, keksittiin uusia sanoja. Itse suosin tällä hetkellä sanaa Yön Timo. Tuo kun yleistyy, niin kohta joku keksii senkin olevan rasistisen ilmaisun, ja paheksuu sitä. Näin se ihmismieli toimii. Vika on asenteissa, ei sanoissa. Jos äiti kieltää haukkumasta kaveria ääliöksi, niin kohta sitä kutsutaan varmasti sitten vaikka kusipääksi.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olen neekeriä neekeriksi sanonut, myös homoa homoksi, enkä sillä mielestäni ole pahaa mieltä aiheuttanut.

Minua kiinnostaisi ylipäänsä tietää, että miksi jonkun henkilön rotua, oli käytetty termi nyt sitten mikä hyvänsä, tulisi korostaa hänestä puhuttaessa esimerkiksi jääkiekko-ottelun yhteydessä, kun ihonvärillä ei ole asiassa mitään merkitystä. Tämä sama omituisuus ilmenee myös esimerkiksi USA:n presidentinvaalien suomalaisessa uutisoinnissa, jossa usein puhutaan presidenttiehdokas Clintonista ja tummaihoisesta presidenttiehdokas Obamasta.

En ole koskaan kokenut tarpeelliseksi alleviivata kenenkään valkoihoisuutta. Miksi minun pitäisi alleviivata jonkun tästä eroavaa ihonväriä?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Minua kiinnostaisi ylipäänsä tietää, että miksi jonkun henkilön rotua, oli käytetty termi nyt sitten mikä hyvänsä, tulisi korostaa hänestä puhuttaessa esimerkiksi jääkiekko-ottelun yhteydessä, kun ihonvärillä ei ole asiassa mitään merkitystä. Tämä sama omituisuus ilmenee myös esimerkiksi USA:n presidentinvaalien suomalaisessa uutisoinnissa, jossa usein puhutaan presidenttiehdokas Clintonista ja tummaihoisesta presidenttiehdokas Obamasta.

En ole koskaan kokenut tarpeelliseksi alleviivata kenenkään valkoihoisuutta. Miksi minun pitäisi alleviivata jonkun tästä eroavaa ihonväriä?
Tuohan olisi ihanteellinen tilanne.

Ikävä kyllä näköjään aika iso osa maailman ihmisistä näkee neekerin, eikä ihmistä. Tämä erottelu tehdään kyllä ihan valtamediasta lähtien. Esimerkiksi mainitsemassasi jenkkien presidentinvaaleissa (tai siis demokraattien esivaalissa) ei ole vastakkain kaksi poliitikan ammattilaista, vaan musta mies ja valkoinen nainen. Taitaa olla ihan sama mitä kumpikaan näistä ehdokkaista oikeasti ajattelee mistään asioista, lopulta ratkaisu piilee siinä, haluavatko ihmiset nähdä tummaihoisen miehen vai valkoisen naisen presidenttinä.

irGGulle vielä sellainen, etten toki tiedä hiustesi väriä, mutta olen ymmärtänyt että olet nainen? Onko mielestäsi oikein että sinua sanotaan ämmäksi, muijaksi tai eukoksi? Kaikki sanat ovat olleet täysin hyväksyttyjä naisen nimityksiä ajalla jolloin neekeri oli täysin hyväksytty sana tummaihoiselle.

Entäs jos sinua sanotaan blondiksi? Tai jos tuomitsen tekstisi juuri sellaiseksi jota kuvittelen geneerisen porilaisen blondin suoltavan? Mikä sana tuossa edellisessä lauseessa tekee siitä asenteellisen: geneerinen, porilainen vai blondi? (Kannattaa muuten olla katsomatta mun suosikkijoukkuetta kun vastaa tähän, en ole Raumalainen :D)
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pystyn ymmärtämään irGGun esille nostaman ajattelutavan täysin ja voin jopa myöntää pitkään ajatelleeni ihan samalla tavalla. Yhä edelleen välillä tulee pohdittua, että jos minulla olisi todella hyvänä kaverina joku tummaihoinen niin olisi mielenkiintoista keskustella aiheesta hänen kanssaan. Keskustelussahan pointtina olisi tietenkin se, että esim. minun lapsuudessani Suomessa neekeri oli vain nimitys tummaihoisesta ihmisestä vailla mitään arvolatausta. Sitä käytettiin lehdistössä ja julkisuudessa ja jos siihen jokin arvolataus liittyi niin lähinnä eksotiikka.

Maailma kuitenkin muuttuu ja särmät hioutuvat itse kustakin pois pikku hiljaa. Tänä päivänä ei tulisi enää mieleenikään käyttää kenestäkään nimitystä neekeri vaan kyse on tummaihoisesta ihmisestä. Omaltani kohdaltani tähän on johtanut se, että toisin kuin muinaisuudessa nyt tiedän, että sanaan neekeri liittyy kielteinen vivahde. Tuo on vieläpä sanana sellainen, että se on melkein kielellä kuin kielellä hyvin samantyyppinen eli jopa suomenkielestä helposti tunnistettavissa.

Näin ikääntyneenä ja särmät lähes poispyyhittynä broilerina olen siis tullut siihen johtopäätökseen, että minun on parempi nykyisessä maailmassa mukautua siihen, ettei sanaa neekeri enää käytetä. Tämä siis siitä huolimatta, että sana ei minulle alkujaan merkinnyt mitään kielteistä.

Pitkä alustus, lyhyesti aiheesta. Ugh ugh huuteluun olen itse törmnnyt ekan kerran joskus 80-luvulla, kun Hifk:ssa pelanneelle supisuomalaiselle Pekka Tuomistolle alettiin Jokeri-fanien toimesta huutaa tuota ugh ugh. Tuossa tilanteessa ja tuona ajankohtana huudossa ei minusta ollut mitään vikaa vaan melkeinpä päin vastoin. Se selvästi toimi ja sai vihulaiset ja mahdollisesti jopa Tuomiston hermostumaan eli kaikki oli juuri niin kuin pitääkin.

Tänä päivänäkin tuota ughittelua sm-liigassa silloin tällöin kuulee, eikä asia minusta ole ongelma silloin, kun ei ole vaaraa, että se kohdistuisi rotuun tai ihonväriin. Nykyliigassa ei vielä paljon eksoottisia kiekkoilijoita ole, mutta takuulla sellaisiinkin tullaan lisääntymässä määrin törmäämään ja tämän johdosta toivoisinkin ughittelun loppuvan. Se on aivan selvä, että rasismi ei liigaan kuulu ja onneksi en usko sen ongelmaksi muodostuvankaan.

Itse asiassa tuo "ughitteluhan" on vähän kuin sana neekeri. Oikein toimiva nimitys/huutelu, jonka lähtökohdat ovat ihan OK, mutta josta nykytilanteessa soisi luovuttavan.

T. Musta Pekka
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Nämä PC-ihmisethän yleensä korostavat sitä kuinka kaikki ihmiset ihonväriin katsomatta ovat "oikeesti ihan 100 % täysin samanlaisia". All equal - all different, niinhän sitä sanotaan. Jo pikkumuksuille ala-asteella opetettiin, ettei ihmisen ihonvärillä ole mitään väliä.

Sitten yhtä äkkiä kuitenkin, kun Morrisonille huudellaan "ugh", niin millä muulla kuin ihonvärillä ei olekaan väliä. Ei saa huutaa mustalle "ugh", musta voi loukkaantua (oikesti ei taida Morrison noista juuri loukkaantua, vaan nämä PC-Flonaldot). Valkoiselle saa huutaa vapaasti mitä vaan. Ei mitään tolkkua, ei pienintäkään logiikkaa.

Oma näkemykseni: joko kaikille saa huudella ihan samalla tavalla tai sitten myönnetään, että pelaajia ja ihmisiä yleisestikin PITÄÄ kohdella eri tavalla puhtaasti ihonvärin perusteella.

Mielestäni on muuten yksi kaikkien aikojen pahimpia PC-vitsejä alkaa sanoa neekereitä "tummaihoisiksi". No ovathan he tummia joo, mutta kyllä itse ainakin tuota ilmausta käytän kuvaamaan esim. mustalaisia, kreikkalaisia, turkkilaisia yms. välimerellisen värisiä kavereita. Mutta mustalaiset ja ghanalaiset sitten ilmeisesti tosiaan ovat aivan 100% samanlaisia. Suosittelisin kuitenkin käyttämään sanaa musta puhuttaessa neekereistä, jos ei neekeri-sanaa halua käyttää (minkä sinänsä ymmärrän ihan hyvin, harvemmin sitä itsekään käytän).

Ja vielä lisää: Flonaldo perusteli "ughin" kieltoa sillä, että Morrisonin esi-isät ovat olleet orjina aikoinaan. No jo on vittu herkkänahkainen ukko tuo Justin, jos noista 150 vuoden takaisista asioista (ja vanhemmista) jaksaa loukkaantua! Tuskinpa hän itse kuitenkaan on sikakatsomon orjana ollut (puolustanko sikakatsomoa???!! ei voi olla??!!!). Samoihin aikoihin omatkin ja monen muun suomalaisen esi-isät ovat olleet Venäjällä maaorjana, tai kerjäläisinä, varkaina tai ties minä. En silti pysty loukkaantumaan, vaikka noista minkälaisia loukkauksia joku yrittäisi keksiä. Eikä kait kukaan muukaan järjissään oleva ihminen.

Miksi Kari Jalosta saa nimitellä ison nenän takia ja Henrik Juntusta ruman naaman takia, mutta Morrisonia ja Ben-Amoria ei Juntusta tummemman ihonvärin takia? Sopu ja rauha näihin asioihin voi löytyä vasta, kun vallalla oleva PC-sonta kuopataan ja eri väristen ihmisten hyväksytään olevan eri värisiä, sanotaan se ääneen ja hyväksytään se, että sen sanovat ääneen kaikki muutkin ihmiset.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos 100 vuotta sitten olisi isonenäisiä tai rumanaamaisia pidetty oletusarvoisesti alempiarvoisina ihmisinä (tai ei aina edes ihmisinä, vaan lähinnä eläiminä), heitä olisi orjuutettu eikä heillä olisi ollut täysiä kansalaisoikeuksia, niin veikkaan että tuollaiseen huuteluun ei nyt suhtauduttaisi niin suvaisevaisesti. Nyt tuollainen huutelu on vain tyhmää.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Jos 100 vuotta sitten olisi isonenäisiä tai rumanaamaisia pidetty oletusarvoisesti alempiarvoisina ihmisinä (tai ei aina edes ihmisinä, vaan lähinnä eläiminä), heitä olisi orjuutettu eikä heillä olisi ollut täysiä kansalaisoikeuksia, niin veikkaan että tuollaiseen huuteluun ei nyt suhtauduttaisi niin suvaisevaisesti. Nyt tuollainen huutelu on vain tyhmää.

Nyt kun siitä on vain noin 60 vuotta, niin se on sitten eri asia kuin 100 vuotta? No höh.

Että silleen...
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Oma näkemykseni: joko kaikille saa huudella ihan samalla tavalla tai sitten myönnetään, että pelaajia ja ihmisiä yleisestikin PITÄÄ kohdella eri tavalla puhtaasti ihonvärin perusteella.

Miten niin _pitää_ kohdella?

Tietysti loukkaukseen saa enemmän voimaa, mikäli sen kohdistaa ihmiseen joka sopii loukkauksen kohteeksi. Itse en esimerkiksi suutu, jos minua sanotaan rumaksi lesboksi tai huoraksi.

Jos vieläkin olet sitä mieltä, että ihonväri on määräävä tekijä, mene kokeilemaan vaikka mainitsemiani kommentteja kaupungille. Ota 10 miehen ja 10 naisen tutkimusalueet, ja katso miten vihainen palaute jakaantuu.

Deal?
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Miten niin _pitää_ kohdella?

Tietysti loukkaukseen saa enemmän voimaa, mikäli sen kohdistaa ihmiseen joka sopii loukkauksen kohteeksi. Itse en esimerkiksi suutu, jos minua sanotaan rumaksi lesboksi tai huoraksi.

Jos vieläkin olet sitä mieltä, että ihonväri on määräävä tekijä, mene kokeilemaan vaikka mainitsemiani kommentteja kaupungille. Ota 10 miehen ja 10 naisen tutkimusalueet, ja katso miten vihainen palaute jakaantuu.

Deal?
Nyt taidettiin puhua sanasta "ugh". Tuon kohteeksi sopii ihan yhtä hyvin tai huonosti Marek Zidlicky tai Justin Morrison. Ensimmäisessä tapauksessa sitä pidetään hyvänä, reippaana kannustuksena toisessa se olla rassismi.

Suotta yrität taas kääntää keskustelun pois aiheestaan. Toki mitä muuta voisit ilmeisenä kiihkosuvaitsevaisena tehdä? Ei se ole sinun syysi.

Flonaldo kirjoitti:
Mutta olen tismalleen samaa mieltä toiveesi kanssa. Aiemmin ughitteluista ei ole "haittaa" ollut, mutta nyt tulikin eteen se tilanne, että kyse ei enää ollutkaan samasta kuin muilla pelaajilla.


Flonaldo kirjoitti:
Kyllä ihmetyttää rajallinen käsityskyky, jos ei pysty ymmärtämään, että apinan huutelu tummaihoiselle on ihan pikkiriikkisen rasistista käytöstä. Jos ughit korvattaisiin apina-huudoilla, voitaisiin olla vain varmoja siitä, että kukaan ei enää huutele vain tahattoman hölmösti, vaan tarkoituksellisen rasistisesti.
Tässähän tämän "RASISMIA!!!!!"-kohun yksi pääarkkitehdeista sen sanoo suoraan. Apina-huudot ovat ok, paitsi jos kohteena on musta. => Mustat ovat hänen mielestään lähellä apinoita? Itselleni ei tulisi mieleenkään, että tuon (mielestäni melko typerän) huudon käytössä olisi mitään väliä sillä, minkä värinen iho ko. pelaajalla on. Ymmärtäisin, että tuota paheksuttaisiin, jos vaikkapa tiedettäisiin Morrisonilla olleen elämässää vaikeuksia apinoiden kanssa, mutta että pelkän ulkonäön perusteella.... Ei ei. Vaaditaan erityiskohtelua ihonvärin perusteella. Ei käy. Tai sitten unohdetaan tasa-arvopuheet ja siirrytään astutaan avoimesti kohti apartheidia.

Ughia viljeltäköön edelleenkin ihan kaiken värisille pelaajille tasapuolisesti tai jos se nähdään liian loukkaavaksi, niin kiellettäköön kokonaan.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Nyt taidettiin puhua sanasta "ugh". Tuon kohteeksi sopii ihan yhtä hyvin tai huonosti Marek Zidlicky tai Justin Morrison. Ensimmäisessä tapauksessa sitä pidetään hyvänä, reippaana kannustuksena toisessa se olla rassismi.

Ei pidä paikkaansa, siis että sitä pidetään "hyvänä". Eri asioista loukkaantuvia ihmisiä on niin paljon kuin mielipiteitäkin. Narri-fanien ulkomaalaisiin kohdistuvat ughit olen mieltänyt rasistisiksi kannanotoiksi, joihin nuo apinat perinteisesti eläintarhassaan syyllistyvät.

SM-liigan kannanotot rasistisiin huuteluihin on kuitattu Hjalliksen saunassa ja siellä on varmaan naureskeltu Kale "Buccaneer" Kumpulan johdolla "neekerinhalaajille". Jääkiekko tunnetusti on punaniskojen kultamaata.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Nyt taidettiin puhua sanasta "ugh". Tuon kohteeksi sopii ihan yhtä hyvin tai huonosti Marek Zidlicky tai Justin Morrison. Ensimmäisessä tapauksessa sitä pidetään hyvänä, reippaana kannustuksena toisessa se olla rassismi.

Kollektiivisesti tummaihoista loukkaavaa sana on merkitykseltään eri valkoihoiselle pelaajalle. Mikä siinä on niin vaikea käsittää?

Toki mitä muuta voisit ilmeisenä kiihkosuvaitsevaisena tehdä? Ei se ole sinun syysi.

Olen erittäin otettu kommentistasi. Kiitos, teen ilmeisesti jotain oikein.
Mielummin tulen tunnetuksi suvaitsevaisena ihmisenä, kuin natsismia kannattavana ihmisenä, kuten sinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös