Rantapallot

  • 31 711
  • 119

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ehkä olen tosikko, mutta lelujen heittely on typerää ja saisi loppua vaikka SM-Liigan kiellolla jos ei muuten. Tällaista ei ikinä tapahtuisi NHL:ssä, jossa vastustajaa kunnioitetaan aina. Osoittaa taas osaltaan urheilukulttuurin puutetta tässä maassa.

Minusta tämä on aivan päinvaistoin. Tämä juuri on sitä oikeaa ja aitoa urheilukulttuuria. On kehitetty jotain omaa eikä vain apinoitu muualta (lue NHL:stä). Anna olla jos NHL:ssä katsojat kiskoisvat rantapalloja playoff-sarjan päätyttyä jäälle, niin täällä olisivat kaikki änärijanarit kitisemässä, että meillä täällä Suomessa ei ole urheilukulttuuria toisin kuin NHL:ssä, jossa heitellään rantapallojakin. Suomessa vain väsyneesti taputetaan.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni tapa sai alkunsa kaudelta 98-99. Tällöin SaiPa pudotti Jokerit Areenalla puolivälieristä ja paikalle raahautuneet tuhannet SaiPafanit päättivät toivottaa hyvät kesälomat. Itselläni on tuo peli VHS:llä ja Areena oli kirjaimellisesti keltainen tuolloin.

Eli lappeenrantaan taitaa mennä kunnia tästä hienosta tavasta.
Kyllä omakin muistikuvani sivustaseuranneena johtaa tuon hetken olleen tämän hienon perinteen alkuhetkiä. Oli oikein hieno innovaatio tähän kulttuuriin. Aika hauska ja harmiton, joka varmaan hieman vituttaa häviäjiä kuitenkin. Näkeehän sen tässäkin viestiketjussa, kuka kokee kielteisenä tämän perinteen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Toi rantapallojuttu on kyllä helvetin vanha ja väsynyt läppä.

Mutta tosiaan kyseessä on jo vanha ja väsynyt juttu.

joka vuosi toistamana nykyään jo kovin väsynyt.

Heh, palstat väärällään huudetaan kiekkokannatuskulttuurin perään ja kun sellaista alkaa syntymään, niin se onkin ”vanha ja väsynyt” juttu. Perinteet ovat sitä kiekkokannatuskulttuuria. On syntynyt perinne heittää rantaleluja kentälle. Siis perinne, eli kiekkokannatuskulttuuria. Nyt se sitten onkin junttia ja vanha läppä heh

sitten ihmetellään kuorossa, kuinka kannattajakulttuuri ei suomessa kehity

väärin kannatettu.

sehän on aidosti suomalainen tapa - ja siten aidosti osa suomalaista jääkiekkokulttuuria - mitä ei olla matkittu muualta.


Ugh
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei tuo pallojen viskely nyt varsinaisesti varmaan ketään muuta vituta, kuin sen hallin vahtimestareita, jotka joutuvat ne pallot sieltä kentältä keräämään.

Onhan se vähän säälittävän näköistä, kun jengi alkaa kolmannen erän puolivälissä nuppi punaisena puhkumaan ilmaa niihin lapsiltaan varastamiinsa rantapalloihin. Sitten vaan pleksin taakse nättiin jonoon odottamaan omaa vuoroa päästä toteuttamaan tämä elämän pieni tähtihetki. Mutta suotakoon se heille, jos he kokevat siitä riemua ja onnistumisen tunnetta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse kuitenki tykkään niistä IFK-fanien tempauksista, kun kentälle lentää kana tai kala.

IFK:sta en tiedä, mutta itse ainakin aikoinaan olin todistamassa Jokerien pelissä, oisko ollut Ilvestä vastaan? jossa kentälle lensi komian kokoinen hauki. Muistan vielä että tuomarit eivät tuota kyenneet koskemaan ja tarvittiin loppujen lopuksi mailaa että hauki saatiin pois jäältä.

Mielestäni rantapallot ovat ihan hyvä tapa kuittailla vastustajalle, mutta kieltämäti tuo on vähän kärsinyt inflaatiota vuosien varrella.

Entäpä joku rottien tai mustekalojen heittäminen kentälle maalin jälkeen, pelin ollessa kesken. Aika paskaa kulttuuria. Eihän Suomessa tuollaista edes tapahtuisi...

Tästä rottajutusta olen kuullut, oliko muistaakseni niin että Scott Mellanby tappoi jossain harkoissa pukuhuoneessa olleen rotan mailalla ja tästä on tuo lähtöisin. Mutta valaiskaa nyt tyhmää, mikä tämä mustekalajuttu on?
 
Viimeksi muokattu:

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Onhan se vähän säälittävän näköistä, kun jengi alkaa kolmannen erän puolivälissä nuppi punaisena puhkumaan ilmaa niihin lapsiltaan varastamiinsa rantapalloihin. Sitten vaan pleksin taakse nättiin jonoon odottamaan omaa vuoroa päästä toteuttamaan tämä elämän pieni tähtihetki. Mutta suotakoon se heille, jos he kokevat siitä riemua ja onnistumisen tunnetta.

Jep. Hallien järjestyssääntöihin, että vain "golf-taputukset" sallittuja.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni tapa sai alkunsa kaudelta 98-99. Tällöin SaiPa pudotti Jokerit Areenalla puolivälieristä ja paikalle raahautuneet tuhannet SaiPafanit päättivät toivottaa hyvät kesälomat. Itselläni on tuo peli VHS:llä ja Areena oli kirjaimellisesti keltainen tuolloin.

Eli lappeenrantaan taitaa mennä kunnia tästä hienosta tavasta.

Voisin melkein väittää, että jo 98 keväällä Nordiksella muistettiin Ässiä ja Kiekko-Espoota rantaleluilla. Saattoi kyllä olla vasta seuraavakin kevät. En kuitenkaan muista, että tuo olisi silloinkaan tuntunut mitenkään uudelta jutulta.

Itse en ole tosin moiseen osallistunut. Ensinnäkin turhan harvoin siihen on edes mahdollisuutta, toisekseen istun useimmiten liian kaukana jäästä tai verkon takana ja kolmannekseen: miksi vitussa pitäisi?
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni tapa sai alkunsa kaudelta 98-99. Tällöin SaiPa pudotti Jokerit Areenalla puolivälieristä ja paikalle raahautuneet tuhannet SaiPafanit päättivät toivottaa hyvät kesälomat. Itselläni on tuo peli VHS:llä ja Areena oli kirjaimellisesti keltainen tuolloin.

Eli lappeenrantaan taitaa mennä kunnia tästä hienosta tavasta.

Youtubessa olevassa SaiPan "menestysvideossa" Road to success näkyy ajassa 4:56 lähikuvassa rantapallo, jossa toivotetaan Jokereille hyvää kesälomaa.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Itse muistan, että Torpan Pojat kehui joskus 90-luvulla(ellei peräti 80-) olevansa keväällä lähinnä rantapallojoukkue. Olen aina luullut , että homma on siitä lähtöisin, kun sitä hoettiin asiayhteydessä enemmänkin.

Ei sitten liene niin, jos heittely on keksitty vasta Lappeenrannassa 1999.
Todella väsynyt juttu jo.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni tapa sai alkunsa kaudelta 98-99. Tällöin SaiPa pudotti Jokerit Areenalla puolivälieristä ja paikalle raahautuneet tuhannet SaiPafanit päättivät toivottaa hyvät kesälomat. Itselläni on tuo peli VHS:llä ja Areena oli kirjaimellisesti keltainen tuolloin.

Eli lappeenrantaan taitaa mennä kunnia tästä hienosta tavasta.
Jep. Näin muistelisin itsekin. Tuli naureskeltua tuolloin, kun joku herrasmies esitteli kameralle rantapalloa, jossa luki "Hyvää kesälomaa, Jokerit" ja viskaisi sen sitten jäälle. En silti olisi uskonut, että vielä 11 vuotta myöhemmin tuo on tapana vastustajan tippuessa. Propsit SaiPa-faneille.

Edit: En näköjään muista väärin
Voisin melkein väittää, että jo 98 keväällä Nordiksella muistettiin Ässiä ja Kiekko-Espoota rantaleluilla. Saattoi kyllä olla vasta seuraavakin kevät. En kuitenkaan muista, että tuo olisi silloinkaan tuntunut mitenkään uudelta jutulta.
Minä en Ässä-fanina tuollaista muista ollenkaan. Mielestäni HIFK-fanit tulivat SaiPa-fanien perässä ja muistivat vuoden 99 välieräsarjan jälkeen HPK:ta rantaleluilla.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Youtubessa olevassa SaiPan "menestysvideossa" Road to success näkyy ajassa 4:56 lähikuvassa rantapallo, jossa toivotetaan Jokereille hyvää kesälomaa.

Ainakin kaksi pallo on käytössä tuon videon perusteella. Lopussa pallo lentää kentälle samanaikaisesti kun yhdellä katsojalla on pallo käsissään... (5:33)
 

ilu

Jäsen
Voisin melkein väittää, että jo 98 keväällä Nordiksella muistettiin Ässiä ja Kiekko-Espoota rantaleluilla. Saattoi kyllä olla vasta seuraavakin kevät. En kuitenkaan muista, että tuo olisi silloinkaan tuntunut mitenkään uudelta jutulta.

Ainakaan omien muistikuvien mukaan ei keväällä 98 rantaleluja Nordiksella nähty.

Myöskään youtuben uutisklipeissä ei palloja näy:
http://www.youtube.com/watch?v=qiVfsONfkAg
http://www.youtube.com/watch?v=X6aSyE1KIBs
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pitäisi ehdottomasti lopettaa. Minun käy sääliksi kentänhoitajia, jotka joutuvat pienillä töppösillään tepastelemaan jäälle ja keräämään pallot ja uimarenkaat pois ennen kuin pääsevät zambonin rattiin. Tämä kaikki ajanhukka on pois seuraavana alkavasta taitoluistelijoiden jäävuorosta.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitäisi ehdottomasti lopettaa. Minun käy sääliksi kentänhoitajia, jotka joutuvat pienillä töppösillään tepastelemaan jäälle ja keräämään pallot ja uimarenkaat pois ennen kuin pääsevät zambonin rattiin. Tämä kaikki ajanhukka on pois seuraavana alkavasta taitoluistelijoiden jäävuorosta.
Samaa mieltä ja kaikkein pahimpia ovat pallojen sijaan muut rantalelut kuten renkaat ja vastaavat. Noihin leluihin voi pahimmillaan tukehtua, jos niitä yrittää niellä. Pois suljettua ei ole sekään, että joskus vielä joku pelaajista jumittuu uimarenkaan sisään tai saa korkealta heitetyn rantapallon päähänsä.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Samaa mieltä ja kaikkein pahimpia ovat pallojen sijaan muut rantalelut kuten renkaat ja vastaavat. Noihin leluihin voi pahimmillaan tukehtua, jos niitä yrittää niellä. Pois suljettua ei ole sekään, että joskus vielä joku pelaajista jumittuu uimarenkaan sisään tai saa korkealta heitetyn rantapallon päähänsä.
Ja miten on sitten paloturvallisuuden laita noissa. Ties missä Vietnamissa noitakin valmistetaan ja jos vaikka sattuisivat tuleen roihahtamaan niin pian olisi monta tuhatta ihmistä hallissa hengittämässä myrkkykaasuja. Jos yhtään olisi päättäjillä älliä niin tuo vaihdettaisiin nykyaikaiseen menetelmään, jossa jokainen katsoja voisi lähettää tekstarin ja jokaisesta tekstarista jumbotronin ruutuun pompsahtaisi yksi pallo pomppimaan.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä väliä? Ei kai nuo oikeasti voi ketään häiritä, ehkä hallin henkilökuntaa lukuun ottamatta. IFK-faneille rantapallojen heittely ei tietysti viime vuosina ole ollut hirveän ajankohtaista...
 
Viimeksi muokattu:

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Mitä väliä? Ei kai nuo oikeasti voi ketään häiritä, ehkä hallin henkilökuntaa lukuun ottamatta. IFK-faneille rantapallojen heittely ei tietysti viime vuosina ole ollut hirveän ajankohtaista...

Huomaa kyllä ettet koskaan ole ollut jäähallissa töissä kun tuollaisia puhut.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakaan omien muistikuvien mukaan ei keväällä 98 rantaleluja Nordiksella nähty.

Arvatenkin olette (en teititellyt vaan viittaan muihinkin kommentoijiin) oikeassa.

Perustin arvioni kolmeen erilliseen muistikuvaan (oma näköhavainto, lehtijuttu ja jonkun Blues-fanin "toi on jo vanha vitsi"-kommenttiin), mutta kun tarkemmin ajattelen ne olivat ilmeisesti peräisin keväältä 99 ja kevään 01 viimeisestä runkosarjapelistä Bluesia vastaan. Joka siis ratkaisi Bluesin kesäloman alkamisen ja HIFK:lle koti-"edun" surullisenkuuluisaan Ilves-sarjaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ehkä olen tosikko, mutta lelujen heittely on typerää ja saisi loppua vaikka SM-Liigan kiellolla jos ei muuten. Tällaista ei ikinä tapahtuisi NHL:ssä, jossa vastustajaa kunnioitetaan aina. Osoittaa taas osaltaan urheilukulttuurin puutetta tässä maassa.
Ensinnäkin tässä jo sinänsäkin kyseenalaisessa käsitteessä eli vastustajan kunnoituksessa sotketaan pelaajat ja katsojat toisiinsa. Pelaajat eivät rantapalloja heittele ja katsojat eivät vastustajia kunnoita. Ei NHL:ssä eikä Suomessa. Jonkinlainen perinne pohjois-amerikassa on laulaa "Kiss Goodbye":ta ratkaisevan pelin viimeisimmillä minuuteilla. Ihan sama sävy ja henki siinä on.

Jos Jouni tai joku muu tietää ja tuntee tuon laulun historian ja sen laulamisen taustat tarkemmin kertokoon. Na na naa naa, hey hey hey, Kiss goodbye!
http://www.youtube.com/watch?v=ZtsvOkKFDf4
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse en ole koskaan rantaleluja tai mitään muutakaan kaukaloon heitellyt, mutta torstaina töissä sain työtovereilta oman rantapallon Tapparan pudottua KalPalle, työpaikan ainoa Tapparan kannattaja kun olen. Kieltämättä hymyilytti.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ensinnäkin tässä jo sinänsäkin kyseenalaisessa käsitteessä eli vastustajan kunnoituksessa sotketaan pelaajat ja katsojat toisiinsa. Pelaajat eivät rantapalloja heittele ja katsojat eivät vastustajia kunnoita. Ei NHL:ssä eikä Suomessa. Jonkinlainen perinne pohjois-amerikassa on laulaa "Kiss Goodbye":ta ratkaisevan pelin viimeisimmillä minuuteilla. Ihan sama sävy ja henki siinä on.

Jos Jouni tai joku muu tietää ja tuntee tuon laulun historian ja sen laulamisen taustat tarkemmin kertokoon. Na na naa naa, hey hey hey, Kiss goodbye!
http://www.youtube.com/watch?v=ZtsvOkKFDf4

Kohta joku tulee mesoamaan, että "joojoo, mutta kuittailulaulujen laulaminen onkin huomattavasti tyylikkäämpää ja vastustajaa kunnioittavampaa, kuin tuommoinen junttimainen rantalelujen heittely - kyllä änäärissä osataan".
 

Aishoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Turku
Omaperäisyys (Onko sitä?)

Palloja, uimarenkaita, palloja ja lisää uimarenkaita. Tuttu näky eikö?

Turkulaiset fanit laittoivat kerralla paremmaksi, tämän kauden Playoff avausvastustajaansa Lukkoa vastaan. Jäältä "talutettiin" pois jotain, joka hallilla liikkuneiden huhujen mukaan olisi kyseessä ollut Uraman tai Tellqvistin puoliso... KUVA

On itelläkin käynyt mielessä jos jonkinlaista kumivenettä mitä vois tonne kentälle heittää, mutta tää veti kyllä pohjat..

Mitä tohon aiheeseen tulee niin, onhan se rantalelujen heittely kentälle mielestäni ihan jees, tohon välierä vaiheeseen saakka. Siittä eteenpäin se tuntuu jotenkin hullulta kun on pronssipelikin vielä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös