Ralliketju

  • 1 699 552
  • 13 484

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Harvakseltaanhan Al-Qassimi on tänä vuonna kilpaillut, Jyskälä on hänelle vasta toinen ralli tänä vuonna. Ei ollenkaan paha hinta siitä, että Citroen tuolla pyörii. Ja onpahan yleisölle yksi kuski lisää nähtäväksi, vaikkei niihin suurimpiin tähtiin kuulukaan.

Ralliradio on huikea. Ylen urheilutiimi on mielestäni kärsinyt oudoista henkilövalinnoista, mutta tuolla roolitus on saatu kuntoon aivan kaikilta osin.

Latvala on Hirvosen tavoin kakkosluokan rallikuski.
Näistä kakkosluokan rallikuskeista Latvalalla on 17 voittoa ja yhteensä 58 podiumsijoitusta ja Hirvonen pääsi (kahden) pisteen päähän mestaruudesta. Eli eipäs nyt liioitella.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ensi vuonna Lappi on jo tekijämiehiä ja Kalle Rovanperä parin vuoden päästä.
Lappi on jo nyt tekijämiehiä, ja tulee ensi kaudella taistelemaan maailmanmestaruudesta. Jos voitat Jyväskylässä, voit voittaa missä tahansa sorarallissa. Lappi on voittanut mestaruuden jokaisessa sarjassa missä on ajanut, enkä usko että Rallin MM-sarja tekee poikkeusta siinä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kolmoisjohdossa päätöspäivään. Lapille melko vaisu aika päätöspätkältä, lienekö ollut vähän varmistelua? Toivottavasti ei huomenna liikaa lägde varmistelemaan vaikka johto aika turvallinen onkin.

Kuten sanoin jo niin Hännisellä menee vielä tiukalle Evansin kanssa, mikäli Evans jatkaa yhtä hyvällä tasolla kuin tänään. Eroa vain reilu sekunti ja Juholla vieläkin vähän ongelmaa tasaisuuden kanssa. Eli välillä tulee kovia aikoja ja välillä sitten näitä heikompia pätkiä. Minä kyllä toivon että saisi pidettyä itsensä palkintosijalla, olisihan se hieno saada se ensimmäinen podium-paikka ja uran ensimmäinen kunnon onnistuminen viimeisellä(?) WRC-kaudella ja vielä kotikisassa.

Huomenna on kyllä mielenkiintoista nähdä kampeaako Ogier vielä viivalle yrittämään niitä muutamia pisteitä vaikka kartturi ei ihan täydessä iskussa olekaan. Ogier vissiinkin kävi tänään ajamassa ensimmäisen siirtymän minkä jälkeen keskeytti, joten hänellä on mahdollista lähteä huomenna vielä matkaan mikäli Ingrassia läpäisee uuden lääkärintarkastuksen tänään. Kovalla riskillä pojat kyllä vetää muutaman pisteen takia mikäli Ingrassialla on aivotärähdys ja vähän muutakin kipeää. Noissa vauhdeissa kartturin pitäisi kyllä olla 100% kunnossa ja keskittynyt täydellisesti että homma olisi turvallista.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Päijälä 2 näemmä ensimmäinen pätkä (poislukien Harjun yleisöhassuttelut), missä pohja-aika meni jollekin muulle kuin suomalaiselle. Lappi ilmeisesti nostanut jo jalan kaasulta, mikä on siis ainoastaan järkevä ja oikea ratkaisu.

Vähän näyttää pahalta kolmoisvoiton suhteen, Evans tulee kovaa. Toivottavasti Hänninen saisi huomiselle vielä iskun päälle, sama pätee toki Suniseenkin.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Ensi vuonna Lappi on jo tekijämiehiä ja Kalle Rovanperä parin vuoden päästä. Latvala on Hirvosen tavoin kakkosluokan rallikuski. Nyt Lapin ja jo Kallenkin pitäisi kovasti hakea asfalttikokemuksia ennenkuin on hieman liian myöhäistä.

Asfalttikokemustahan se Kalle lähti sinne Italiaan hakemaankin. Toinenhan tuo jo ois olt viime rallissa ellei ois määrätty keskeyttää vikanerikoiskokeen jälkeen. Tämä sen tarkemmin selvittämättä kuinka paljon oli asfalttipätkiö kyseisessä rallissa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Huomenna on kyllä mielenkiintoista nähdä kampeaako Ogier vielä viivalle yrittämään niitä muutamia pisteitä vaikka kartturi ei ihan täydessä iskussa olekaan. Ogier vissiinkin kävi tänään ajamassa ensimmäisen siirtymän minkä jälkeen keskeytti, joten hänellä on mahdollista lähteä huomenna vielä matkaan mikäli Ingrassia läpäisee uuden lääkärintarkastuksen tänään. Kovalla riskillä pojat kyllä vetää muutaman pisteen takia mikäli Ingrassialla on aivotärähdys ja vähän muutakin kipeää. Noissa vauhdeissa kartturin pitäisi kyllä olla 100% kunnossa ja keskittynyt täydellisesti että homma olisi turvallista.
Itse asiassa äsken oli ralliradiossa sellaista, että Ingrassiaa ei olla missään vaiheessa varsinaisesti kielletty jatkamasta kilpailua, mutta lääkäri antoi erittäin vahvan suosituksen että ei kannata ajaa. Silti on mahdollista että ajavat huomenna, koska tosiaan kieltoa ei ole.
 

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Pitää kyllä kompata tovereita että Ralliradiota ei voi liikaa hehkuttaa! Aivan helvetin viihdyttävää settiä! Huomenna iskee taas perkeleenmoinen haikeus puseroon kun produktio vaikenee tältä vuodelta. Hieno ralli ollut kertakaikkiaan, ja tällä hetkellä sympatiat on eniten Hännisen puolella, voi että kun saisi pallipaikan taisteltua.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ihan hyvä, että Latvalan auto hyytyi. Lapin voitto olisi urheilullisesti hyvä tulos. Tallimääräykset ovat hanurista rallissakin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ihan hyvä, että Latvalan auto hyytyi. Lapin voitto olisi urheilullisesti hyvä tulos. Tallimääräykset ovat hanurista rallissakin.
Itse en kyllä uskoa että tallimääräyksiä olisi tullut, kyllä siellä olisi kilpaa saatu ihan rauhassa ajaa loppuun. Olihan Latvala kuitenkin Esuppia nopeampi, ja eikä tuo nyt ole mikään ihme. Latvala on kolminkertainen Jyväskylän voittaja ja pari kertaa ollut toinen, ja tälläkin kaudella ajanut voiton ja kerran toiseksi. En millään usko että Latvalan nopeus Lappiin nähden tänään olisi ollut mikään tallimääräys, vaan ihan oikeasti kyse oli siitä että Latvala oli nopeampi.
 

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Tää Ralliradion jatkot, Bensaa suonissa on kyllä nykypäivän versio Koe- eläinpuistosta :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan hyvä, että Latvalan auto hyytyi. Lapin voitto olisi urheilullisesti hyvä tulos. Tallimääräykset ovat hanurista rallissakin.

Minä en usko kyllä yhtään tallimääräyksiin, koska sekä Latvala että Lappi jätättivät koko ajan selvästi muuta porukkaa. Jos Lappia oltaisiin käsketty hidastamaan niin minä luulen että ero takana tuleviin ei olisi kasvanut, mutta nyt Toyota-kaksikko meni ihan omia menojaan. Kyllä minä uskon siihen että molemmat vetivät tänään täysillä, mutta Latvala vaan yksinkertaisesti vielä vähän lujempaa ja sikäli hänen voittonsa olisi ollut ihan yhtä lailla hyvä tulos urheilullisesti. Ja MM-tilanteen kannalta se erityisesti olisi ollut hyvä tulos. Mutta nyt kävi näin ja toivotaan vaan että edes joku suomalaiskolmikosta sen voiton ottaa, minulle loppujen lopuksi ihan sama.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Neste Rally Finland 2017 Päijälä Crashes

Lukemattomista ulosajoista voisi päätellä, että kenties "hiukan" paha paikka tuo mutka. Jos on meillä nopeat rallikuskit, niin niin on myös ralliyleisökin. Osassa ei ole auto edes kerennyt pyörähtämään loppuun, kun jengi on jo paikalla.
Meno on ku duudsoneissa.
Kaverit tehny ansan kaivamalla kuopan maahan ja heti kun uhri ajaa monttuun niin äijät hyppää piilosta ilkkumaan auton ympärille.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Neste Rally Finland 2017 Päijälä Crashes

Lukemattomista ulosajoista voisi päätellä, että kenties "hiukan" paha paikka tuo mutka. Jos on meillä nopeat rallikuskit, niin niin on myös ralliyleisökin. Osassa ei ole auto edes kerennyt pyörähtämään loppuun, kun jengi on jo paikalla.

Tämä tietyllä tapaa hellyyttäväkin todellinen rallikansa lienee ihan oma ihmisrotunsa. Löytävät rallista kuin rallista varmat kaatopaikat, joita toki taatusti puidaan jossain nettifoorumilla ja raahaavat metsään kaiken maailman hihnat ja hilavitkuttimet, millä kaadon saa kaivettua vaikka suosta. Hyvinkin hyödyllistä sakkia toki, mutta jotenkin koomista seurattavaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt Ogier on lisätty keskeyttäneiden listalle eli ei jatka huomenna...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä tietyllä tapaa hellyyttäväkin todellinen rallikansa lienee ihan oma ihmisrotunsa. Löytävät rallista kuin rallista varmat kaatopaikat, joita toki taatusti puidaan jossain nettifoorumilla ja raahaavat metsään kaiken maailman hihnat ja hilavitkuttimet, millä kaadon saa kaivettua vaikka suosta. Hyvinkin hyödyllistä sakkia toki, mutta jotenkin koomista seurattavaa.

Minäkin olen tälle ihmisrodulle aina hyväntahtoisesti naureskellut, kun on tuossa tosiaan jotakin samalla hellyyttävää ja koomista. Se tuntuu olevan koko touhun suola näille janttereille että A) Nähdään mahdollisimman monta kaatoa B) Ollaan ihan ensimmäisenä sen kaatuneen auton vieressä, mieluummin jo ennen kuin sen liike on pysähtynyt C) Ehditään huutamaan ensimmäisenä "Perä tielle!" D) Saadaan hiissattua se auto takaisin tielle vaikka satametisen rotkon pohjalta veden alta.

Tuollakin videolla hauskin kohta on minusta kun tuo yksi jeppe rientää siihen auton rinnalle ennen kuin se on ehtinyt edes pysähtyä ja meinaa jättää jalkansa tien reunalla katollaan keinuvan auton alle.


EDIT: Kun näitä nuoria suomalaisia nyt on hehkutettu, niin hehkutetaan vielä yhtä lisää. Jari Huttunen nimittäin ajaa uransa toista rallia (ensimmäinen oli Autoglym-ralli pari viikkoa sitten) nelivetoautolla ja johtaa WRC2-luokkaa ihan mukavalla erolla Eric Camilliin. Ja Huttunen on enää yhden sijan päässä MM-pistesijastakin. Autoglym päättyi ulosajoon kärkipaikalta joten toivottavasti nyt pysytään tiellä loppuun asti. WRC2-luokan voitto tuolla kokemuksella olisi nuorelta kaverilta ihan kovan luokan suoritus.
 
Viimeksi muokattu:

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Minäkin olen tälle ihmisrodulle aina hyväntahtoisesti naureskellut, kun on tuossa tosiaan jotakin samalla hellyyttävää ja koomista. Se tuntuu olevan koko touhun suola näille janttereille että A) Nähdään mahdollisimman monta kaatoa B) Ollaan ihan ensimmäisenä sen kaatuneen auton vieressä, mieluummin jo ennen kuin sen liike on pysähtynyt C) Ehditään huutamaan ensimmäisenä "Perä tielle!" D) Saadaan hiissattua se auto takaisin tielle vaikka satametisen rotkon pohjalta veden alta.

Kohtien B ja C väliin vielä optiolisäys: kun on rullattu katon kautta, tai vedetty muuten rajusti luontoon, on ilmeinen kunnia-asia päästä ensimmäisenä repimään ovi auki ja kysymään "Sattuiko?".

Käsittämättömällä innolla kyllä suhtautuvat keski-ikäiset miehetkin, josta olen tietyllä tapaa jopa kateellinen. Olisipa itselläkin vielä moinen polte johonkin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Voi rähmä! Ei ei ja ei! Tosin vähän mustat pilvet alkoi taivaalle tulla siinä vaiheessa,kun YLEn uutisissa Mäkinen jo maalaili Toyotalle kolmosjohtoa. Erityisen ikävää tuota uutispätkää oli kuulla klo 17 uutisissa. Toimittaja kun joutui klipin jälkeen lisäämään että Latvalalla hajosi auto ja keskeytti. Noh, jos jotain plussaa keskeytyksestä seuraa, niin eipä tarvitse spekuloida Toyotan tallimääräyksiä.

Voihan Ogier. Jos eilen tapeltiin tällä palstalla siitä keskeyttikö Sebu "mies miestä vastaan"-tyylillä, niin Latvalalla ei käsittääkseni ollut mitään osaa eikä arpaa omaan kohtaloonsa. Sinne meni viimeisetkin mahdollisuudet mestaruuteen, ja voitto kolmella eri automerkillä Jykylässä antaa vielä odottaa Latvalaa. Eiköhän Ogier huomenna PS:lle starttaa, vaikka joku lääkäri onkin määrännyt apparin saikulle. En usko että tuomaristolla on munaa evätä Ogierin osallistumista huomenna.

Vähän sellainen ralliautoilun "MM-välierä 2003" tästä nyt lopulta tulikin. Neloisvoitto on kutistunut ainakin yhdellä. Minä kun olin jo niin fiiliksissä. Onhan tässä nyt vieläkin "vain" kolmoisjohto käynnissä. Vihdoinkin ralleissa alkaa olemaan taas oikeasti suomalaismenestystä! Suomalainen talli ja tällä hetkellä neljä kuskia joilla ainakin Jyväskylässä mahdollisuus podiumille. Vielä joskus Rovanperäkin tulee. Hienoa. Kaikkea hyvää myös Toyotalle.

Asiasta toiseen, onko joku löytänyt Paviljongista Toyota Gazoo Racingin fanituotteita myynnistä? Jotain pieniä lippuja sieltä tuli maksutta haettua, mutta minä (sekä sekalainen seurueeni) olisimme mielellämme tuhlanneet vähäiset rahamme virallisiin lippalakkeihin, t-paitoihin jne. Mitään ei kuitenkaan löytynyt. Olisi kuvitellut että edes Jyväskylään tehdään jotain maksullista fanikrääsää. Olisi varmasti mennyt kuin kuumille kiville.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä en usko kyllä yhtään tallimääräyksiin, koska sekä Latvala että Lappi jätättivät koko ajan selvästi muuta porukkaa. Jos Lappia oltaisiin käsketty hidastamaan niin minä luulen että ero takana tuleviin ei olisi kasvanut, mutta nyt Toyota-kaksikko meni ihan omia menojaan. Kyllä minä uskon siihen että molemmat vetivät tänään täysillä, mutta Latvala vaan yksinkertaisesti vielä vähän lujempaa ja sikäli hänen voittonsa olisi ollut ihan yhtä lailla hyvä tulos urheilullisesti. Ja MM-tilanteen kannalta se erityisesti olisi ollut hyvä tulos. Mutta nyt kävi näin ja toivotaan vaan että edes joku suomalaiskolmikosta sen voiton ottaa, minulle loppujen lopuksi ihan sama.

Varsinaisesti ei varmasti ole mitään varsinaisia tallimääräyksiä annettu, mutta varmasti myös siellä molemmat on vältellyt tänään turhia riskejä kun takan ei ole uhkaa. Kyllähän Lappiltakin varmaan se yksi pykälä autosta vauhtia lisää löytyisi tarvittaessa, mutta varmasti myös tiedostaa tilanteen ettei ole järkeä tallin kaksois(kolmosvoittoa) uhata lian rohkealla ajolla ja ehkä tiedosti myös tuon tallien pisteetkin vaikka janoaa sitä voittoa. Tallipaikasta kuitenkin ajetaan.

Pitäisi vain huomenna löytyä Hänniseltä se yksi pykälä vauhtia että pystyisi sen kakkospaikan nyt ottamaan, ei ralli missään nimessä huonosti ole mennyt, mutta jos tallikaverit vetää jatkuvasti kärkiaikoja niin niitä sekuntteja pitäisi sieltä täältä saada napsittua takana oleviin. Hyvissä iskuasemissa kuitenkin ajannut.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Moottorisportti on aina välillä tietysti sitä ittiäään, mutta on tuollainen sähkökatko kyllä varsin mystinen juttu, aika harvinainen kai.
Mutta oikeastaan tuohon Ralliradioon piti kommentti heittää: se on kyllä todella hyvä tiimi. Sanna Pirkkalainen ja Aki Laine ovat tuttuja Radio Suomesta, hieman vakavamman puoleisina tietysti, Jussi Lindroos lähinnä kiekkokierroksen kautta. Tony Melville, miehellä on radioääni ja tietysti tuo korrekti Oxford/Cambridge vivahde Liverpoolin pojalla, nautittavaa englantia puhuu hän. Riku Tahko on huumoriveikko asiantuntijuuden ohessa.
Kemiat ovat kohdallaan tuossa jengissä, radiohommien paiskiminen kuulostaa nautinnolta, välittyy kuulijalle. Hienoa YLE.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja päivä on käynnistynyt. Tiukaksi menee kyllä taistelu tuossa Lapin takana. Hänniselle Lempäässä pohjat 0,7 sekunnin erolla Evansiin, ja ero kasvoi nyt 2 sekuntiin, mutta samalla Suninen jäi peräti 4,3 sekuntia Hännisestä ja ovat nyt kokonaistilanteessa tasoissa Hännisen kanssa. Evansillekin pitää kyllä nostaa hattua, hienoa kisaa on kaveri ajamassa!

EDIT: No Latvala näköjään pisti vielä vähän Hännistä paremmaksi, mutta "kisassa mukana olevista" kuljettajista Hännisellä siis paras aika.

EDIT: Pistetilanne muuten sellainen, että mikäli Neuville tuossa kutossijalla tulee maaliin niin kolme pistettä power stagelta onnistuisi nostamaan hänet tasoihin Ogierin kanssa. TIukassa se on kyllä ottaen huomioon Neuvillen vauhdin tämän vuoden Neste Rallyssa, mutta ei mahdotonta kuitenkaan. Minä vähän veikkaan että Latvala tulee lyömään powerille sellaisen ajan että siihen ei pysty kukaan, mutta kyllä Neuvillekin onnistuessaan jonkun pisteen voi sieltä napata.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja Oittilassa Evans nousi jo ainakin Hännisen edelle. Sunisen aikaa odotellaan vielä.

EDIT: Suniselle pohjat 0,5 sekunnin erolla Evansiin. Ero nyt 2,5 sekuntia. Hännisen pitää nyt pystyä vähän kiristämään.

EDIT: Hänninen oli mennyt vähän leveäksi ja osunut paaliin.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Käsittämättömällä innolla kyllä suhtautuvat keski-ikäiset miehetkin, josta olen tietyllä tapaa jopa kateellinen. Olisipa itselläkin vielä moinen polte johonkin.
Samaa ajattelin itsekin. Toki harvassa urheilutapahtumassa peruskatsoja pääsee osallistumaan itse suorituksen onnistumiseen millään tavalla. Hyppiminen ja kiskominen käy kuntoilustakin, kun kaaraa lentelee pihalle tuota tahtia.

Radiossa Latvala kertoi sähkövian syyksi moottorinohjausyksikön vian. Syyttävä sormi taitaa mennä Toyotan Saksan rallipoppoon suuntaan, joka toimitti moottoripaketin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lappi varmistelee, ja hyvä niin. Turha ottaa mitään riskejä kun eroa on hyvin. Latvala tulee kovaa ja tehnyt pohjat aamun molemmille pätkille, Latvala tulee varmaankin pistämään powerilla ihan kaiken peliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös