Mainos

Ralliketju

  • 1 847 873
  • 14 893

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mahtava sinivalkoinen ralliviikonloppu Meksikossa! Ainahan se hetki, kun suomalaiskuski MM-rallin on voittanut, on ollut hieno ja fiilis korkealla, mutta jotenkin tämä voitto maistuu niin helvetin makealta ja johtuen juuri Jari-Matin alkukaudesta. Nyt tuli balsamia haavoihin oikein kunnolla eikä Ogier saanut tolla typerällä Power Stage pelleilyllä kuin yhden pisteen kiinni sitä eroa mitä hävisi koko rallin pistetaistossa. Eli pisteet JML 27 - Ogier 21 Meksikosta. Argentiinassa jatketaan.

Latvala ohitti Hirvosen kaikkien aikojen voitto- ja pistetilastossa | UrheiluUutiset.com

Mitäs se Ogier siellä muuten sitten pelleili Power Stagella kun en tätä rallia sen tarkemmin seurannut? Loppupeleissä vähän haiskahti Ogieriltä jonkinsortin puolustusvoittoa kun kakkostilan otti kuitenkin ja powerilta täydet pisteet. Välttämättä muuta olisi ollut saatavissa tuon lähtöpaikkasäänön takia. Miksi tuon muuten pitää edelleen olla ja vieläpä kaksi päivää? Mutta ei ota toki mitään pois ja varsinkin heikon alkukauden jälkeen hieno voitto.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Mitäs se Ogier siellä muuten sitten pelleili Power Stagella kun en tätä rallia sen tarkemmin seurannut?

Piti pariin kertaan lukea, että mistä pelleilystä sä kirjoitat. Sitten tajusin, että tosiaan tuo viestini antaa sellaisen kuvan, että Ogier olisi jotain Power Stage pätkällä pelleillyt.

Korjaus tekstiini, eli tarkoitin yleisesti tota Power Stage touhua pelleilynä, aivan älytöntä, että yhdellä pätkällä voit ottaa kolme lisäpistettä. Ja varsinkin, kun mukaan otetaan vielä nämä Rally 2-säännön turvin mukana touhussa olevat, jotka voi vetää aivan surutta vikalla pätkällä riskillä. Ajatellaan, että kärkipään kuski, vaikka Latvala tai Ogier, vetää alussa pihalle tai tulee muita ongelmia. No nousee sitten Rally 2-säännön avulla tuloslistalla Meksikon kaltaisissa ralleissa, missä ongelmia riittää lähes kaikilla ja keskeytyksiä tulee paljon, vaikka sijalle yhdeksän yleiskilpailussa ja sitten ajaa päätöspätkältä kolme pistettä. Hups, kuski otti 20 % voittajan pistesaaliista ajamalla kaukana kärjestä yhdeksänneksi ja vetämällä vikan pätkän hana pohjassa.

Jos toi nyt välttämättä halutaan pitää, niin eikö voisi muuttaa vaikka muotoon kolmen viimeisen erikoiskokeen yhteisaika ja siitä kolmelle parhaalle pisteet. Tai sitten nää mikkihiiriyleisöpillurallit stadioneilla, raviradoilla, moottoriradoilla jne. Ne kun ajetaan se 2-4 kertaa per ralli, niin vaikka niiden yhteisaika ja niistä pisteet. No variaatioitahan on vaikka miljoona keksiä, mutta toi nykysysteemi pitäisi jo kuopata.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Piti pariin kertaan lukea, että mistä pelleilystä sä kirjoitat. Sitten tajusin, että tosiaan tuo viestini antaa sellaisen kuvan, että Ogier olisi jotain Power Stage pätkällä pelleillyt.

Korjaus tekstiini, eli tarkoitin yleisesti tota Power Stage touhua pelleilynä, aivan älytöntä, että yhdellä pätkällä voit ottaa kolme lisäpistettä. Ja varsinkin, kun mukaan otetaan vielä nämä Rally 2-säännön turvin mukana touhussa olevat, jotka voi vetää aivan surutta vikalla pätkällä riskillä.

Tämä selväntää, tätähän tainnut vielä Ogier tehdä monena kautena, silloin harvoin kun keskeyttää tai ajaa ulos niin tuo tapahtuu juuri avauspäivänä, pystyy jatkamaan seuraavana päivänä ja ehkä vielä olemaan 10 joukossa, ottaa täydet powerilta ja piste-ero ei paljon kavennu. Tätä taisi viimekaudellakin paljon tapahtua, olisiko Ogier napannut melkein kaikki pisteet Powerilta.

Tuo Power stage jollain tavalla on toki ihan ok idea, mutta toteutus vaatii muutoksia. Eniten häiritsee se että ajetaan rallin viimeisenä erikoiskokeena niin että viimeisenä päivänä keskeyttäneet ei oo mukana ja osa ei vedä ihan täysillä ja taas jo keskeyttäneet vetää. Ei usein tule kunnon sotaa kun sijoituksissa ei tuu muutoksia isojen erojen takia. Pitäisi ajaa joko ennen tai jälkeen ralleja tai tosiaan vaikka keskellä rallia tietyt erikoiskokeet joiden yhteisaika. Toki voisihan tuossa joku formuloiden tyylinen aika-ajo ennen kisaa olla jonka voittaja saisi sitten lähtöpaikan valita ja ehkä yhden lisäpisteen.

TV-katsojille tuo on eniten puuduttavinta kun monessa rallissa ei tuu välttämättä juuri montaa muuta lähetystä kun power stagelta ja jos on minuuttien erot niin usein samat miehet vie ne kolme pistettä ja itse rallissakaan ei isoja muutoksia tapahdu. Mielummin jos järjestelmä on nykyisen kaltainen niin vaikka sitten avauserikoiskoe niin silloin on vielä kaikki mukana ja tulisi heti säpinää alkuun. Nykyisellä järjestelmällä lähinnä ajetaan ne vähäisetkin katsojat.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ogier valitti taas kisan aikana siitä kuinka joutuu auraamaan tietä ja näinollen hänen kärkitaistossa oleminen vaikeutuu. Voivoi. Jotenkin ärsyttää tuo ainainen nurina auraamisesta. Kummasti samaa nurinaa ei kuulu esim. asvalttiralleissa.

Sordo tipahti sitten neljänneksi. Ilmeisesti 1 pyörä liikaa ollut kisan aikana käytössä -> 2min aikasakko:
http://www.rallymexico.com/files/rep/2.12_Stewards_Decision_11.pdf
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Neste Rally Finlandin reitti julkaistaan huomenna.

Talven aikanahan on ollut puhetta että reitti suuntautuisi Äänekoskelle. Harjun ajohan taitaa olla selvä, mutta muuten on ollut vähän hiljaista huhujen suhteen. Ouninpohjasta on puhuttu toki, mutta tässäkin tapauksessa ajosuunta olisi toisinpäin verrattuna viime vuosiin.
 
Viimeksi muokattu:

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani
Neste Rally Finlandin reitti julkaistaan huomenna.

Talven aikanahan on ollut puhetta että reitti suuntautuisi Äänekoskelle. Harjun ajohan taitaa olla selvä, mutta muuten on ollut vähän hiljaista huhujen suhteen. Ouninpohjasta on puhuttu toki, mutta tässäkin tapauksessa ajosuunta olisi toisinpäin verrattuna viime vuosiin.

Innolla jo odotan reittiä. Ouninpohja todennäköisesti toistenpäin, kuten mahdollisesti myös Päijälä. Pihlajakoski olisi kanssa helppo ajaa toiseensuuntaan jos halutaan vaihtelua. Mukana pitäisi olla myös pätkä joka on ajettu viimeksi noin 20 vuotta sitten, jos pitäisi arvata mikä se on, niin sanoisin että joku tästä joukosta: Muittari, Konttimäki, Tiilimaa ja Lempää.

Tampereen nurkilla olisi myös Sahalahti, Västilä ja Siitama, jotka eivät ole kovin kaukana Päijälästä, mutta jotenkin en usko näiden pätkien olevan mukana.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Innolla jo odotan reittiä. Ouninpohja todennäköisesti toistenpäin, kuten mahdollisesti myös Päijälä. Pihlajakoski olisi kanssa helppo ajaa toiseensuuntaan jos halutaan vaihtelua.

Ja Ouninpohjan ajopäivä olisi vissiin lauantai, lähtöpaikasta ei ole varmaa tietoa. Noinkohan lopun metsäautotie ajetaan näinpäin?
Pihlajakoski on käsittääkseni ollut todella paljon kuskien mieleen joten eiköhän sekin ole reitillä.

Mukana pitäisi olla myös pätkä joka on ajettu viimeksi noin 20 vuotta sitten, jos pitäisi arvata mikä se on, niin sanoisin että joku tästä joukosta: Muittari, Konttimäki, Tiilimaa ja Lempää.

Noinkohan Lempää sopii reitille jos jo mennään Äänekoskelle ja tietysti Jämsän lenkki? Muittari sekä Konttimäki varmaan sopivat jos ovat sillä Äänekosken lenkillä. Tiilimaan EK:n sijainnista en löytänyt tietoa joten sen mahdollisuuteen en ota kantaa. Outo pätkännimi itselle.
 

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani
Ja Ouninpohjan ajopäivä olisi vissiin lauantai, lähtöpaikasta ei ole varmaa tietoa. Noinkohan lopun metsäautotie ajetaan näinpäin?
Pihlajakoski on käsittääkseni ollut todella paljon kuskien mieleen joten eiköhän sekin ole reitillä.

Noinkohan Lempää sopii reitille jos jo mennään Äänekoskelle ja tietysti Jämsän lenkki? Muittari sekä Konttimäki varmaan sopivat jos ovat sillä Äänekosken lenkillä. Tiilimaan EK:n sijainnista en löytänyt tietoa joten sen mahdollisuuteen en ota kantaa. Outo pätkännimi itselle.

On tuo lopun metsäautotie ainakin joskus ajettu toiseenkin suuntaan, sillon lähtö on ollut Hassin suunnassa eli tuo kyseinen risteys on ollut alamäkeen kääntyvä yli 90 vasen risteys.

Juu Lempää ei sovi tuohon yhtälöön, jos Äänekoskella pyöritään, mutta kuhan otin sen esille, kun sen ajamisesta alkaa olla se parikymmentä vuotta. Tiilimaa on Petäjäveden liepeillä, sitä on ajettu pariin kertaan 1000 lakes rallissa parina viime vuonna. Saattaa tosin olla paikoittain hieman liian pientä tietä, jotta sitä Neste rallissa ajettaisiin.

Vielä jos lisää arvailee mahdollisesti ajettavia pätkiä niin ne voisivat olla: Vaheri, Hauhanpohja ja Rapsula. Tosin jos Rapsulaa ajettaisiin, niin Ouni ei olisi normaalissa muodossaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
2008 Kakariston nimellä Ouni ajettiin "väärinpäin" ja lähtö oli viime kesän maalin kohdalla... Pätkää ajettiin siihen Salon/Gallin/Andersonin paikkaan asti ja sen jälkeen käännyttiin oikealle pienelle teille...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
On tuo lopun metsäautotie ainakin joskus ajettu toiseenkin suuntaan, sillon lähtö on ollut Hassin suunnassa eli tuo kyseinen risteys on ollut alamäkeen kääntyvä yli 90 vasen risteys.

On se ajettu ja taidettiin ajaa 2008 myös noinpäin kun oli se Kakariston EK. Noh, huomennahan se nähdään.

Juu Lempää ei sovi tuohon yhtälöön, jos Äänekoskella pyöritään, mutta kuhan otin sen esille, kun sen ajamisesta alkaa olla se parikymmentä vuotta.

Äänekosken kaupunki ja AKK ovat tehneet yhteistyösopimuksen koskien NesteRallia, joten jotain siis luvassa Äänekosken suunnalle on. Voisi siis olettaa että siellä suunnalla ajetaan enemmänkin erikoiskokeita. Eikös Muittari ja/tai Konttimäki sopisi sillo tähän skenaarioon?

Eihän Lempäätä sinällään mikään sulje pois jos siellä suunnalla on muitakin erikoiskokeita. Mutta onko, niin se on eri asia. Sinällään en siihen usko, jos Äänekosken seudun pätkät tulevat uusina ainakin nykykuljettajille niin voisi luulla että loput reitistä on enimmäkseen sitten tuttua kauraa.

2008 Kakariston nimellä Ouni ajettiin "väärinpäin" ja lähtö oli viime kesän maalin kohdalla... Pätkää ajettiin siihen Salon/Gallin/Andersonin paikkaan asti ja sen jälkeen käännyttiin oikealle pienelle teille...

Jep. Kokolailla sama pätkä kuin Kakariston EK 2014. Ajosuunta vain eri.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvän oloinen maku jäi ensi alkuun tästä reitistä. Sunnuntaille peukkua.
 

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani
Todella hyvältä vaikuttaa reitti. Perjantailta Halinen on täysin tuntematon itselle. Äänekoski-Valtra on varmaan osittain vanhaa Koivistonkylän pätkää, mutta eipä sitä kukaan nykykuski tunne. Ouni ja Päijälä odotetusti käännetty, Päijälä varsinkin todella mielenkiintoinen. Lempää sieltä sitten kuitenkin reittiin ilmaantui, vaikken sitä oikein odottanutkaan. Lempäätä on ajettu viimeksi 2011 ja 2012 Jyväskylän äffäcupissa ja Ovisepät rallissa, joten siinä mielessä looginen ratkaisu ottaa tuo pätkä mukaan kun se on todettu hyvin toimivaksi jo pienemmässä kisassa. Toki ei se ole samassa muodossa nyt, kuin näissä kylä kisoissa. Oittilaa myös ajettu 2011 äffässä ja 2013 Ovisepät rallissa, sekä Ovisepät Spint ajettu tuolla 2011.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Tuosta sitä sitten suunnittelemaan omaa reittikarttaa. Alustavasti vaikuttaisi siltä, että to-ilta Harju. Perjantaina Mökkiperä 1, Surkee 1, ruokatauko, Jukojärvi 2/Mökkiperä 2, mahdollisesti Harju 2. Lauantaina Ounix2 + Saalahti 2. Sunnuntaina Lempääx2.
 

Al Dente

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Jokipojat, HIFK
Äkkiseltään katsottuna tuosta voisi saada jotain tämmöistä: to: Harju. pe: Surkee1, Mökkiperä2 tai Jukojärvi2, Horkka2. La: Pihlajakoski1, Ouni2, Saalahti2. Su: Oittila tai Lempää kahteen kertaan. Tukikohta Muurameen. Tosin melko samanlainen kierros tehtiin viime kesänä, joten pitää varmaan vielä miettiä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hyvältä kuulostaa Neste Rallin reitti. Mökkiperässä on tullut useana vuonna käytyä ja luultavasti sama on edessä tänäkin vuonna.

Sen sijaan Volkswagenin väistyvän tallipäällikön Jost Capiton ehdottama idea aikaerojen jakamisesta kymmenellä Power Stagea varten ei kuulosta vieläkään hyvältä. Sana "vieläkään" siksi että Capito ehdotti aikaerojen kymmenisosittamista jo muutama vuosi sitten, mutta se tyrmättiin selvästi. Capiton mukaan ko. malli toisi rallin autourheilun kruununjalokiven eli F1-sarjan tasolle.

Idea oli älytön jo vuosia sitten ja on sitä nytkin. Ralliin kuitenkin kuuluu isotkin aikatappiot ja se että kaikki pätkät ovat kuta kuinkin tasavertaisia(pl. Powerin extrapisteet). Ja kun Jost-herra nosti esiin formulat, niin luulisi hänen tietävän fanien negatiivisen suhtautumisen radikaaleihin ja ennen kaikkea keinotekoisiin uudistuksiin.

http://www.mtv.fi/sport/ralli/uutin...a-ideaansa-ralli-nousisi-f1-n-tasolle/5811274(Linkki Maikkarin juttuun Capiton ehdotuksesta)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta Capiton ehdotuksesta tulee vaan mieleen että minkä helvetin takia ajaa 2,5 päivää jos voittaja ratkaistaan kuitenkin käytännössä yhdellä pätkällä? EIkö olisi sama järjestää vain se Power Stage ja ratkaista voittaja siinä? Tulisi halvemmaksikin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mielenkiintoinen reitti ihan, voi niinkin hullusti käydä että Äänekoskellekin eksyy... mutta se on rapian 120pv päästä nähtävissä. Netistähän nuo kartat jo näkyypi eli ei muutakuin googlettelemaan paikkaa retkituolille: Maps, Schedule | WRC Neste Oil Rally Finland 2016 | Rally-Maps.com

Capiton mukaan ko. malli toisi rallin autourheilun kruununjalokiven eli F1-sarjan tasolle.
Keksiikö joku muka oikeasti jonkun uudistuksen viimevuosilta joka ois F1:ssä toiminut? Jotenkin tuntuu että mitä enemmän höpistään sääntöuudistuksia niin sitä karmeempia floppeja ne on. (vai oisko syy sittenkin siinä että monimutkaiset uudistukset yritetään saada aivan liian tiukalla aikataululla käyttöön)

Onneksi tää saksainen tajuaa väistyä rallisirkuksesta... Vähän veikkaan että jos B-ryhmän / A-ryhmän aikana ois tälläisiä mennyt ehdottelemaan niin ois kyllä aika äkkiä naurettu virasta pihalle. Olen edelleen vakuuttunut siitä, että eron kaventaminen kymmenysosaan on paras ratkaisu...

Vai oiskohan se järkevin ratkaisu sittenkin se että siellä ois lähtöluettelossa vähän enemmän mielenkiintoisia nimiä. Nytkin Argentinan kisasta puuttuu taas vaihteeksi Citroenit, Kubican sponsorihommat taisi mennä Monten ulosajon jälkeen pihalle kans, sama juttu sen ERC:ssä ajavan puolalaisen kanssa (Kajetonowits tjsp)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isoin ongelma noissa uudistuksissa on että rallia lähdetään tekemään Show takia ja viedään lajia poispäin siitä minkä takia sitä seurataan. Vähän sama kun formuloissa. Käytännössä lähdetään parantelemaan tuotetta joka ei varsinaisesti ole "rikki". Hienosäädöllä pärjäisi mutta lähdetään tekemään ihme sääntöjä ja muokkaamisia. Varmaan seuraava siirto on ettei Jyväskylässä ajeta vaan siirtyy lähemmäksi pääkaupunkiseutua, saadaan hieman enemmän ehkä rahaa, mutta samalla ihmetellään kun laji on syöksykierteestä. Joistakin perinteistä kannattaa pitää kiini vaika rahallisesti se ei paras juttu olisikaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Keksiikö joku muka oikeasti jonkun uudistuksen viimevuosilta joka ois F1:ssä toiminut?
Minä pidän DRS:ää onnistuneena uudistuksena. Toki sitäkin voisi vielä viilata, mutta pääosin DRS on omasta mielestäni tuonut positiivista lisäarvoa kilpailuihin.

No, se formuloista, ja sitten siihen oikeaan kuninkaaseen eli ralliin:

Citroenin tallipäällikkö Yves Matton saattaa tarjota testimahdollisuutta Sebastien Loebille, joskin Mattonin mukaan Loebin kanssa ei ole vielä puhuttu mahdollisesta testipestistä.

Olisihan se tosiaan mielenkiintoista. Toisaalta Loeb on kuitenkin loikannut jo sisarmerkki Peugeotille eikä se merkin vaihtaminen takaisin ole helppoa edes saman konsernin sisällä. Lisäksi Loebille taisi olla aika kova paikka, kun Citroen pisti miehen pihalle WTCC:stä ja sivuutti hänet kylmästi alkuperäisistä C3-auton testisuunnitelmista eli paljon olisi vielä auki, vaikka se tarjous tulisikin.

E: Virkkeitä muokattu ehdollisimmiksi.

http://www.mtv.fi/sport/ralli/uutin...lenkiintoisen-mahdollisuuden-loebille/5811998(Linkki Maikkarin uutiseen Loeb-kuviosta)
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä pidän DRS:ää onnistuneena uudistuksena. Toki sitäkin voisi vielä viilata, mutta pääosin DRS on omasta mielestäni tuonut positiivista lisäarvoa kilpailuihin.

Toki pitää muistaa että tuota tarvittiin osittain myös noiden sääntömuutoksien takia kun ohittaminen on vaikeantunut niiden takia ja ei niin kannattavakaan myöskään yrittää edes ohi. Muutenkin tuotakin voisi verrata melkein siihen että rallissa kaikki kuskit jotka on toista aina vaikka 2 sekuntia jäljessä erikoiskokeen alussa saisi jonkun turbonapin käyttöön jolla saisi lisää tehoja ja mahdollisuuden mennä toisesta ohi.

Citroenin tallipäällikkö Yves Matton saattaa tarjota testimahdollisuutta Sebastien Loebille, joskin Mattonin mukaan Loebin kanssa ei ole vielä puhuttu mahdollisesta testipestistä.

Ei tuossakaan uutisessa taideta olla kun vastattu kysymykseen ajaako Loeb testiä uudella autolla ja on sitten vain vastattu että ei olla keskustelu, "mutta olisihan se hienoa" tyylinen vastaus. Eli ei varmaan käytännössä taida hirveästi kertoa mitään. Mutta jos tässä vielä vähän verrataan F1 niin pitihän Schuminkin ajaa ura loppuun ferrarilla ja olla palkkalistoilla sen jälkeen loputtomiin, mutta niin vain jatkoikin toisessa tallissa. Eli ei tuossa nyt varmaan Loeb jos palaa vielä rallin MM-sarjaan niin välttämättä ole Citroen eka paikka jossa neuvottelee.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei tuossakaan uutisessa taideta olla kun vastattu kysymykseen ajaako Loeb testiä uudella autolla ja on sitten vain vastattu että ei olla keskustelu, "mutta olisihan se hienoa" tyylinen vastaus. Eli ei varmaan käytännössä taida hirveästi kertoa mitään.
Kyllä, on ympäripyöreä juttu, minkä tuo otsikonkin kysymysmerkki ja Maikkarin jutun sanamuodot tyyliin "saattaa" kertovat.

Vaikkka se tarjous Mattonilta lähtisikin, niin tosiaan olisi vielä pitkä matka siihen että Loeb oikeasti sinne Citroenin ohjaamoon istuisi.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tässä ketjussa oli aikaisemmin juttua etuvetoisesta Citroen Xsara kit car:sta jolla voitettiin asvalttiralleja 1999. Etuvetoisuuden lisäksihän se oli vapaasti hengittävä ja todella kevyt. Säännöt olivat ilmeisesti muutenkin erilaiset wrc autoihin nähden. Oliko tuo sitikan kone kuitenkin tehokkaampi erilaisten sääntöjen ansiosta kuin wrc autojen? Entä oliko auton keveys vain sen ansiota, että vetovammainen nyt sattuu painamaan nelikkoa vähemmän vai johtuiko tämäkin sääntöjen tuomista vapauksista?

Pystyttäisiinköhän tänä päivänä voittamaan asvalttikisoja vajaavetoisilla autoilla mikäli ainoa etu olisi nelivedon puuttumisesta saatava painonsäästö? Siis jos autot olisivat muuten teknisesti samanlaisia ahdettuja vempaimia kuin nyky wrc:t ilman mitään sääntöhelpotuksia?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä ketjussa oli aikaisemmin juttua etuvetoisesta Citroen Xsara kit car:sta jolla voitettiin asvalttiralleja 1999. Etuvetoisuuden lisäksihän se oli vapaasti hengittävä ja todella kevyt. Säännöt olivat ilmeisesti muutenkin erilaiset wrc autoihin nähden. Oliko tuo sitikan kone kuitenkin tehokkaampi erilaisten sääntöjen ansiosta kuin wrc autojen? Entä oliko auton keveys vain sen ansiota, että vetovammainen nyt sattuu painamaan nelikkoa vähemmän vai johtuiko tämäkin sääntöjen tuomista vapauksista?

Pystyttäisiinköhän tänä päivänä voittamaan asvalttikisoja vajaavetoisilla autoilla mikäli ainoa etu olisi nelivedon puuttumisesta saatava painonsäästö? Siis jos autot olisivat muuten teknisesti samanlaisia ahdettuja vempaimia kuin nyky wrc:t ilman mitään sääntöhelpotuksia?
Luokituksethan sen painon määrää ja jos oikein muistan niin Xaran luokituspaino oli jossain 950kg pinnassa. Sen ajan WRC:n luokituspaino taas oli 1230kg. Eli lähes 300kg:n painoetu. Ja Xsarassa oli tehoa noin 300hv vs WRC:n noin 330hv... Siihen aikaan vaparissa ei muistaakseni ollut mitään kuristimia(jos oli niin aika iso) kun taas turboissa ne oli pakolliset(34mm?). Eli ei ihme että niillä mentiin niin perkeleesti. Assulla pitoa on niin paljon että vajaavetoisuudestakaan ei ollut haittaa, päinvastoin olivat monesti ketterämpiäkin kuin nelikot. Nykyisin luokituspainot ovat nousseet myös kaksivetoisilla ja niihinkin on tullut kuristimia joilla tehoa rajoitetaan joten ihan tuollainen temppu ei onnistu. Nuo Xsarat ja Pösön kaksivetoiset tuolta ajalta ovat kyllä soundeiltaan yksiä hienoimpia laitteita mitä ralliin on tehty... Autoistahan saa tehtyä paljonkin kevyempiä mitä ne ovat mutta tosiaan luokitus ja säännöt määrää paljonko sen on painettava. Ja tarvittaessa sinne on laitettava lisäpainoja että sääntö täyttyy...
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Ogier valitti taas kisan aikana siitä kuinka joutuu auraamaan tietä ja näinollen hänen kärkitaistossa oleminen vaikeutuu. Voivoi. Jotenkin ärsyttää tuo ainainen nurina auraamisesta. Kummasti samaa nurinaa ei kuulu esim. asvalttiralleissa.

Asiaahan se puhuu. Onhan tuo ihan käsittämätöntä kun puhutaan urheilulajista, että keinotekoisesti aletaan tasoittamaan kilpailua. Hyi helvetti miten oksettavaa. Vähän sama asia kun jääkiekossa annettaisiin huonommalle joukkueelle aina viisi maalia eteen. Jos joku on niin ylivoimainen omassa lajissaan, ettei muilla ole antaa mitään vastusta, niin voi voi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös