Monessa tälläisessä viestissä eri aiheissa voi sanoa vain, että ottaa ne nostalgialasit pois päästä ja kyllä se nykyään on ihan yhtä samanlaista kuin ennenkin, mutta rallissa voi kyllä huoletta sanoa, että ennen oli asiat paremmin.Mitään ottamatta pois ranskalaisilta mestareilta, mutta kyllähän rallin mm-sarja on ollut viimeiset 10 vuotta ihan pelkkä vitsi vaan ?!! AInakin minun mielestä. Ei siellä ole ollut enään mitään kunnon taisteluita voitoista, saati mestaruuksista. Muutama hassu kuski on taistellut voitosta. Toista se oli silloin joskus kauan sitten, kun osakilpailun voitosta ajoi jopa 7-8 kuskia ja erot olivat todella pieniä.
2000-luvun paikkeilla siellä oli parhaimmillaan: Kankkunen, Mäkinen, Grönholm, Rovanperä, Sainz, Burns, McRae yms. yms. yms. ja silti meni voittoja myös välillä näiden ulkopuolelle etenkin juuri asvaltilla.
Ja se rata-automaisuus on johtanut oikeastaan siihenkin että kärkimiehet ei pahemmin kaatele autoaan. Ennenhän saattoi kaikki kärkipään kuskit lipsautella ulos yliyrittämisen seurauksena. Tietenkin pätkästä saa enemmän irti tietoa nykyään kun on googlemapsit ja incarit käytössä mutta silti. Haastavuutta kaipaisi lisää.Ja ennen tosiaan oli selkeämmin näitä eri alustojen spesialisteja, kun autot käyttäytyivät hyvin eri tavalla eri olosuhteissa. Nyt näitä autoja viedään koko ajan kuin rata-autoa, olipa alustana asfaltti, sora, lumi tai jää, joten enää ei oikein nouse sellaisia "yhden kisan spesialisteja" jotka saattoivat nousta sotkemaan yllättävälläkin tavalla pakkaa. Jos handlaat nyky-WRC:n ajotyylin niin sitten menet kovaa missä tahansa olosuhteissa. Muutenkin rallit on (tietenkin TV:n ehdoilla, minä tavallaan ymmärtää) puristettu liikaa samaan muottiin, ja se kestävyysaspekti on poistunut. Joskus oli mukana näitä Safari-rallin kaltaisi erikoiskisojakin MM-sarjassa, jotka olivat niin erilaisia että niissä saatettiin nähdä todella yllättäviäkin tuloksia näiden kisojen "erioismiesten" toimesta.
Aika käsittämättömällä vehkeellä Henri tuolloin ajoi. Ja siihen onnettomuuteen se B-ryhmän taru loppuikin.Kankkusia ja Mäkisiä ja Vatasia on ollut ja tullut mutta oli vain yksi Henri Toivonen.
Elettiin vuotta 1986. Päivämäärä oli 2.5. Kohta ensimmäisen vuosikymmenensä täyteen saava 9v Tom-poika kävelee kaverillensa Hannulle ja kuulee naapurin äänekkäästä radiosta uutisen, joka järisyttää pikkupojan maailmaa.
Nykyiset WRC:t ovat aika reilusti nopeampia kuin B-ryhmän tykit oli aikanaan ja ensivuonna nopeutuvat entisestään. Siipiä tulee lisää ja tehot kasvavat. Mun mielestä mennään väärään suuntaan. Mutkanopeudet kasvavat entisestään ja sitten kun pito loppuu niin ulosajovauhti on sen verran raju että pelkään oikeasti tuollaisten Henkan kaltaisten uutisten paluuta... Tätä nykyistä kehitystä on jo kärkikuskit kritisoineetkin. Mutta heitähän ei tietenkään kuunnella. Turhaapa sitä asiantuntijaa...Jos totta puhutaan, niin ei nykyisistä WRC-autoista kyllä saa juuri mitään irti: 1300 kg/350-400 hp (?) - huoh! Jos toivoa saisi, niin Loebin Pikes Peakin voittaja-auto Peugeot 208 edustaisi sitä oikeaa tyyliä.
Njaa. Ihmettelin että mitä UK:n moottoriurheilusäätiön kirjeitä ja vetoomuksia jotkut jakaa sosiaalisessa mediassa mutta kyse olikin tuosta. Pitääpäs mennä englannin pikakielikurssille ja ottaa aiheeksi rallienglannin sanaston että osaa lukea ja tajuta jotain tuosta vetoomuksesta.Lokakuussa kilpailtava Walesin MM-ralli saattaa peruuntua, koska paikallinen ympäristöviranomainen on päättänyt pyytää valtiollisten teiden käytöstä 90 prosenttia(!!) suurempaa tiemaksua kuin mitä viime vuonna oli. Tällä hetkellä Britannian moottoriurheiluliiton ja viranomaisten neuvottelut tiemaksuista ovat umpikujassa eli ei hyvältä näytä.
Nykyiset WRC:t ovat aika reilusti nopeampia kuin B-ryhmän tykit oli aikanaan ja ensivuonna nopeutuvat entisestään. Siipiä tulee lisää ja tehot kasvavat. Mun mielestä mennään väärään suuntaan. Mutkanopeudet kasvavat entisestään ja sitten kun pito loppuu niin ulosajovauhti on sen verran raju että pelkään oikeasti tuollaisten Henkan kaltaisten uutisten paluuta... Tätä nykyistä kehitystä on jo kärkikuskit kritisoineetkin. Mutta heitähän ei tietenkään kuunnella. Turhaapa sitä asiantuntijaa...
Autoja pitäisi muuttaa vaikeammin ajettavaksi mutta aavistuksen nykyistä hitaammiksi. Alustaa rajoitettava esim. joustovaroja rajoittamalla. Renkaita voisi myös vähän muuttaa seoksiltaan kovemmiksi. Nuo olisi aika helppo toteuttaa ja niillä pääsisi alkuun...
Nyky-WRC:t lienee nopeimpia ralliautoja mitä MM-sarjassa on koskaan nähty, mutta samalla meno näyttää niin steriilin siistiltä että antavat sellaisen vaikutelman etteivät kulje mihinkään. Se mikä teki noista B-ryhmäläisistä niin hurjia oli se tehon ja ajettavuuden suhde, tehoa suhteessa auton ajo-ominaisuuksiin oli valtavasti ja meno oli siksi karmean näköistä reuhaamista ja fyysisesti erittäin rasittavaa. Nämä nykyautot on kuin rata-autoja jotka menevät liukkailla pinnoillakin kuin kiskoilla, ja autoa viedään koko ajan keula edellä ja luistot on pyritty minimoimaan. Siksi meno on niin tylsän näköistä ja saa autot näyttämään paljon hitaammilta kuin mitä ovat.
Kyllähän B-ryhmän viehätys piili myös siinä, että autot olivat jo ulkonäöltään näyttäviä ja osa myös puhtaasti erittäin kauniita.
Jos B-ryhmäläiseen laitetaan tämänpäivän renkaat ja iskarit niin väitän että nyky WRC on silti nopeampi. Siihen pitäisi muuttaa koko alustageometria että jotain radigaalia vauhdin kasvua tapahtuisi ja sitten kysessä ei ole enää B-ryhmän auto vaan prototyyppi...Toki, eihän tässä kukaan ole rengas- ja alustakehitystä ymv. kiistänyt, mutta päivityksillähän nyky-wrc jäisi täydellisesti paikalleen. Lähtökohtaisesti nykyautoissa on aivan liikaa kompromisseja (etumoottori, vahvasti rajoitetut tehot/turbot, reilu ylipaino jne.) että tuo vertailu olisi millään lailla tasainen, jos se perusteellisesti toteutettaisiin.
Onko tulossa oleva tehonlisäys oikeasti niin dramaattinen että riskit olennaisesti kasvaisivat? Eikö ralli aina ole ollut vaarallista?.
EP Lappi, Suninen, Rovis jr...Ja Latvalan jälkeen ei taida ihan äkkiä tulla kuskia. Kalle Rovanperäkin on ihan lapsi vielä....
EP Lappi, Suninen, Rovis jr...
Urheilusanomat kirjoitti (miltähän lie Autosportilta ovat tämänkin kopsanneet) tämänviikkoisessa numerossaan, että Dani Sordo neuvottelee paluusta Citroenille ensi kaudeksi. Mutta Sordo ei lehden mukaan ole sulkenut pois myöskään jäämistä Hyundaille ja Citroenkin vielä miettii, että laitetaanko Meeken pariksi kokenut kuljettaja vai nuori lupaus.
Minusta Sordo olisi nappivalinta Sitikalle, koska spanski tuntee tallin toimintatavat ja hän on WRC-sarjan kokenein kuljettaja heti Latvalan jälkeen. Eihän Sordo nyt mikään nopeuden perikuva ole, mutta tasaisen varma suorittaja kuitenkin.
Kakkoskuskihan Sordo Sitikalla oli (kuten oikeastaan kaikki muutkin Loebin tallikaverit Sainzin jälkeen), mutta en täysin allekirjoita sitä että Sordolla olisi riittänyt nopeutta kaikissa tilanteissa. Asfaltilla Sordo on aina ollut nopea ja varmaotteinen, sen sijaan soralla (ja lumella) hän on edustanut keskikastia. Ei Sordo mikään Panizzi/Liatti-tason "pelkkä asfalttisoturi" sentään ole, heikkoudet kuitenkin löytyvät päällystämättömältä tieltä.Niin Sordo taisi olla aika "apupoika" aikanaan Citroenillä. Vähän kävi miestä "sääliksi" kun ei saanut täysin ajaa voitosta. Kyllä se oli Loeb jota suosittiin ja Dani teki kiltisti sen työn mistä sai palkkaa. Vauhtia olisi kyllä varmasti riittänyt...
Sordo takuulla osaisi kehittää autoa, joten voisi siksi olla parempi vaihtoehto kuin nuori rämäpää...