Ralliketju

  • 1 700 281
  • 13 485
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
En nyt tiedä meneekö tämä Off-topiciksi kun täällä pääsääntöisesti keskustellaan Rallin MM-sarjasta (mikä ei tietenkään mikään huono juttu ole). Tarkoitus olisi kuitenkin kysellä ajaako täällä Jatkoajan keskustelijoista kukaan itse Rallia, Rallisprinttiä tai vaikka Jokkista? Tai jos ei itse aja niin onko kukaan mukana missään rallitouhussa esim. huoltoporukassa tai kilpailujen järjestyshommissa? Entä käykö kukaan penkan päällä katselemassa kisoja vai onko kaikki tyytyväisiä sohvalta seuraajia? :D

Itse olen rallipiireissä pyörinyt ihan vaahtosammuttimen kokoisesta asti josta saan kiittää isääni joka itse aloitti kilpailemisen nuoruusvuosinaan, hänen jalanjäljillään olen sitten itsekin edelleen. Aloitin itse rallin ajamisen vuonna 2007 ja ihan harrastepohjalta ollaan menty aina tähän päivään asti... ja eteenpäin, eli lähes kaikki menee omasta pussista :)

Nuo rallipiiritkin ovat sen verran pienet (varsinkin tuolla harrastetasolla) että olisi kiva kuulla onko kukaan muu rallitouhuissa mukana ja ehkä tämän johdosta mahdollista vaihtaa kuulumisia kisapaikoilla.

Itse kävin viime sunnuntaina ajamassa Jalasjärven Rallisprintissä jossa ei tällä kertaa ajot omasta mielestäni ihan nappiin mennyt, pari tyhmää virhettä tuli tehtyä mutta auto ehjänä kuitenkin kotio.

In-car videon tuosta ajostani voi katsoa alta jos kiinnostaa:

https://www.youtube.com/watch?v=Lr7WZSfbnRw&feature=youtube_gdata_player

Vähän tuo uusi kamerateline vielä täristi kuvaa, mutta eiköhän siihen ratkasu keksitä tuleviin kisoihin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tarkoitus olisi kuitenkin kysellä ajaako täällä Jatkoajan keskustelijoista kukaan itse Rallia, Rallisprinttiä tai vaikka Jokkista? Tai jos ei itse aja niin onko kukaan mukana missään rallitouhussa esim. huoltoporukassa tai kilpailujen järjestyshommissa?

En ole ikinä itse ajanut yhtään virallista kilpailua mutta on tullut järjestelyporukoissa pyörittyä aika monessa kisassa niin rallin, sprintin kuin erityisesti jokkiksen puolella. Jokkiksen puolella myös huoltomiehenä ja katsojana, aikaisemmin hyvinkin paljon mutta nyt on parina viime kesänä jäänyt vähemmälle. Rallia ei niin hirveästi tule paikan päältä katsottua kun siinä ei loppujen lopuksi hirveästi ehdi niitä suorituksia näkemään ja ei oikein pysy kartalla kilpailun tilanteestakaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En nyt tiedä meneekö tämä Off-topiciksi kun täällä pääsääntöisesti keskustellaan Rallin MM-sarjasta (mikä ei tietenkään mikään huono juttu ole). Tarkoitus olisi kuitenkin kysellä ajaako täällä Jatkoajan keskustelijoista kukaan itse Rallia, Rallisprinttiä tai vaikka Jokkista?

Minultakin löytyy ralliauto ja tulevana lauantaina olisi tarkoitus 1000 Lakes Rallissa startata. Edellinen kisa viime syksynä Kaavilla ja nyt vaihdelaatikko rempan jälkeen taas intoa täynnä kuin ilmapallo. Harrastuksen kannalta kurvailen itseäni säikytellen, hitaasti mutta holtittomasti...

Oma rallikipinä iski vuonna -77 Jyskälässä joka on niitä ensimmäisiä muistoja lapsuudesta. Isä-ukko vei katsomaan rallia Humalamäkeen ja siitä se alkoi. Sen jälkeen on tullut rallia seurattua ja harrastettua varsin aktiivisesti kilpailijana ja huoltopuolella. Kilpailijana suurimmat menestykset on kartturina. Palkintokaapista löytyy kaksi Neste Rallin luokkavoittoa. Ja silläkin tavalla eräs haave on toteutunut kun ole saanut tehdä rallia myös osin ammatikseni ja saanut tästä rakkaasta harrastuksesta ihan palkkaa. Se tosin mekaanikkona eikä kilpailijana...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
In-car videon tuosta ajostani voi katsoa alta jos kiinnostaa:

https://www.youtube.com/watch?v=Lr7WZSfbnRw&feature=youtube_gdata_player

Vähän tuo uusi kamerateline vielä täristi kuvaa, mutta eiköhän siihen ratkasu keksitä tuleviin kisoihin.

Ihan näppärän näköistä menoa, aika hulppeita suoria tuossa pätkällä. Ajokkisi taisi olla BMW, jos tuosta äänestä jotain pystyi tunnistamaan? Noita muita videoita tuli katseltua, niin veljesi kanssa käytte rallia ajamassa myös? Mikäs auto siinä käytössä? Luonnollisesti joku takatuuppari? Tässä pari ulosajoa tuosta samasta sprintistä missä ajoit, in-car kuvassa tuo ulosajopaikka näyttikin aika hurjalta: https://www.youtube.com/watch?v=98xQ67BrkEs&feature=related.

Ei ole omakohtaista ajokokemusta ralliautolla tai muustakaan moottoriurheilusta, mutta jo pienestä natiaisesta lähtien 80-luvun alusta on nimenomaan ralliautoilua tullut seurattua, kun Vääksystä ja Jämsästä ovat löytyneet mökit, mistä käsin on pystynyt seuraamaan Suurajoja. Nyt on tämäkin lysti loppunut, kun Jämsän mökki on myyty pois (sukulainen kuoli).
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Ihan näppärän näköistä menoa, aika hulppeita suoria tuossa pätkällä. Ajokkisi taisi olla BMW, jos tuosta äänestä jotain pystyi tunnistamaan? Noita muita videoita tuli katseltua, niin veljesi kanssa käytte rallia ajamassa myös? Mikäs auto siinä käytössä? Luonnollisesti joku takatuuppari?

Joo tuo pätkä on kyllä nopea, varsinkin tuo loppupää. Tuosta pätkän nopeudesta johtuen nuortenluokan kuskit eivät ole saaneetkaan osallistua kyseiseen osakilpailuun.

Tuo oma kilpurini tosiaan on BMW ja velipoika osti myös itselleen viime talvena ensimmäisen ralliautonsa, joka tosin ei ole takatuuppari niinkuin epäilit vaan kyseessä on Opel Kadett joka luonnollisesti raapii edestäpäin. Kalustotiedot löydät tuolta: Half Moon Riders

Ollaan tosiaan velipojan kanssa ajettu rallia vuonna 2008 jolloin veli oli minulla kyydissä sen kauden kisoissa ja nyt tänä vuonna veli ajoi ensimmäisen rallinsa ykköskuljettajana jolloin istuin itse kakkoskuljettajan paikalla. Noina välivuosina on tullut ajettua enemmän noita rallisprinttejä mut pari ralliakin on mahtunut joukkoon.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pientä päivitystä rallin SM-sarjasta, kun tuli paikalla Kouvolassa oltua.

SM1- eli nelivetoluokassa Esapekka Lappi otti taas voiton ja tutusti Juha Salo oli toinen. Salo johti vielä puolimatkan huoltotauolla, mutta kun aamupäivällä ajettu lenkki mentiin uudestaan, oli latu puhdistunut mukavasti ensimmäisenä ajaneelle Lapille. Lapin Fiestassa oli jotain pientä sähköhäiriötäkin ekalla lenkillä, mutta ei ne montaa sekunttia vaikuttaneet. Tampereen nuori Jussi Tiippana ajoi ns. elämänsä kisan ja otti kolmannen sijan.

Tämä tarkoitti samalla sitä, että Lappi varmisti nyt jo SM1-luokan mestaruutensa. Syynä se, että Salo jättää näillä tiedoilla kauden viimeisen kisan Keravalla väliin, koska ajaa samaan aikaan Walesissa MM-rallia Protonilla. Salo vie hopeamitalin kunhan kerää muutamia pisteitä Merikarvialta, joka on seuraava kisa.

Etuvetoisissa Joonas Lindroos oli voittamaton. Rohkeasti Hondaansa käskevä Jämsän äijä sai vielä 10 sekunnin penaltynkin, mutta siltikin luokkavoitto oli selvä. Mestaruus on menossa Lindroosille selvällä erolla.

Kouvolan seudulla oli hyvä keli ja kansaakin oli mukavasti tien varsilla. Muutama paha ulosajokin nähtiin, mutta kaikissa tapauksissa taidettiin selvitä enemmänkin henkisillä kivuilla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Neste Ralli lähestyy. Kiinnostuneille tiedoksi, että lauantaina MAX näyttää suorana peräti kuusi pätkää. Hurja määrä. Totta kai olen itse metsässä, mutta kaikilla siihen ei liene mahdollisuutta. Lauantaina tosiaan suorana lähetyksenä Surkeet, Leustut ja Ounit.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa katsottua Areenasta mielenkiintoinen ja hyvä dokumentti B-ryhmän ralliautoista 80-luvulla. Paljon tuli uusia yksityiskohtia eri onnettomuuksista ja itse autoista kuskeineen.
Tuon dokumentin perusteella taas ymmärsi kuinka huikea määrä huippukuskeja Suomesta on tullut ja tulee ralliin sekä formuloihin.
"-If you want to win, take a Finn"

Rallin vaaralliset vuodet
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Neste Ralli lähestyy. Kiinnostuneille tiedoksi, että lauantaina MAX näyttää suorana peräti kuusi pätkää. Hurja määrä. Totta kai olen itse metsässä, mutta kaikilla siihen ei liene mahdollisuutta. Lauantaina tosiaan suorana lähetyksenä Surkeet, Leustut ja Ounit.

Hienoa että maikkari kerrankin panostaa ralliin kunnolla. Voisikin harkita katsomon ostamista viikonlopuksi jos kerta näkee 6 EK:ta suorana. Tosin edelleen toivoisin semmoista palvelua josta voisi seurata jokaista erikoiskoetta suorana incar kuvaa autojen sisältä ja ei tarvitsisi olla selostajaa ollenkaan vain kartturin/auton ääntä tulisi. Tuommoisesta palvelusta voisi jopa maksaa hyvänkin hinnan.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Parina viime vuonna on MAX:n televisioinnin kannalta kiusallisesti osunut Unkarin F1-kisa samalle viikonlopulle. Nyt ei ole vastaavaa.

Jää tällä kertaa kyllä Suomen MM-rallin seuraaminen vähemmälle muista kiireistä johtuen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko muuten WRC:n tv-oikeussotku jo selvinnyt?

Ehdin jo innostua koko lajista lisää viime ja toissa vuonna kun tuntui tulevan kehitystä että jokunen EK livenä +Power Stage.

En ole rallia juurikaan tänä vuonna seurannut. Onko kehitys jatkunut vai taantunut?


_
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Onko muuten WRC:n tv-oikeussotku jo selvinnyt?

Ehdin jo innostua koko lajista lisää viime ja toissa vuonna kun tuntui tulevan kehitystä että jokunen EK livenä +Power Stage.

En ole rallia juurikaan tänä vuonna seurannut. Onko kehitys jatkunut vai taantunut?

Homma on vielä sekaisin. Ainoastaan Suomessa homma toimii hyvin. Kun uudet kuvaajat saapuivat sopparin ensimmäiseen ralliin, he kuvittelivat kuulemma lajia radalla ajettavaksi. Kyselivät, että montakos autoa kerralla lähtee jne. Sopimus oli siis todella kyseenalainen rallin MM-sarjan kannalta. Nämä tiedot vajaan parin kuukauden takaa ERITTÄIN luotettavasta lähteestä. Suomen rallissa kuten mainittua näkyy lauantaina suorana peräti kuusi erikoiskoetta. Torstaina ja perjantaina vain yleisöerikoiskokeet.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Laitetaanpas tässä kapinan alkua odotellessa linkki jenkkiparivaljakon (Christopher Duplessis ja Alexander Kihurani) rahankeruusivulle. Eli kaverit keräsivät netissä rahaa päästäkseen osallistumaan Suurajoihin. Tavoite oli 10 000 taalaa mikä ylittyi lähes kaksinkertaisesti eli kassaan kilahti $22,226.

First All-American Team to Compete in World Rally Finland in 40 Years -- Indiegogo

Kaverukset ajavat numerolla 101 ja alla on Ford Fiesta R2. Heiluttakaa ja taputtakaa kaukaisille vieraille kun kiitävät ohitse. Ja ovat siis ensimmäinen amerikkalainen parivaljakko Jyskälässä sitten vuoden 1973.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eka päivä Neste rallissa takana ja Loeb hallitsee miten haluaa, eroa Hirvoseen jo +7,3 sek.. Huomenna tosin vasta ralli alkaa, mutta hankala tuota ranskalaista on päihittää... se kun ei tee niitä virheitä.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Eka päivä Neste rallissa takana ja Loeb hallitsee miten haluaa, eroa Hirvoseen jo +7,3 sek.. Huomenna tosin vasta ralli alkaa, mutta hankala tuota ranskalaista on päihittää... se kun ei tee niitä virheitä.

Hirvonen on kyllä pahasti nukkunut alun. Joo, on matkaa vielä helvetisti jäljellä, mutta tuo on todella iso ero tässä vaiheessa.

Itseäni kiinnostaa kovasti nuo tykytyksiään vastaan taistelevat Ketomaa, Rantanen ja Tahko. Kaikki ajavat omalla tavallaan tulevaisuudestaan, Rantasen kohdallahan tilanne on kaikkein rajuin.
Jännättävää riittää myös siinä, että missä järjestyksessä Tänak, Neuville, Latvala ja Block ajavat ulos..

Salo-Lappi-battle on ennakkoon periaatteessa mielenkiintoinen myös, mutta uskon E-Pn olevan ylivoimainen tuossa kohtaa.

Etuvetoisissa Lindroos ja Evans varmaan vahvimmat. Korhonen löytynee varmaan pensaista eikä muut mukanaolevat kärkikaksikon vauhtiin varmaan pysty.

Ihan kiva olisi ollut nähdä tuossa Linholmin autossa vaikka Lappi. Olisi vähän eri meininki. Huomaisikohan Basti edes, että alla on ässä eikä WRC-tykki? Samat fiilistelyt silläkin saisi ajeltua.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Hyvä startti! Loeb lähti Mikon säädöillä heti liitoon ja Mikko ei jäänyt liikaa. Kertoi testeissä, että keskittyy ottamaan iisisti torstain ja viimeistelee auton hyökkäykseen. Aamulla Mikko menee lujaa. Mikko ohittaa Sebin ensimmäisten kolmen pätkän aikana ja Latvala jää parivaljakosta selvästi jälkeen.

Hyvä startti! Aamulla herätys Urrialle. Rallikuume!
 

TJ MACKEY

Jäsen
Hyvä startti! Loeb lähti Mikon säädöillä heti liitoon ja Mikko ei jäänyt liikaa. Kertoi testeissä, että keskittyy ottamaan iisisti torstain ja viimeistelee auton hyökkäykseen. Aamulla Mikko menee lujaa. Mikko ohittaa Sebin ensimmäisten kolmen pätkän aikana ja Latvala jää parivaljakosta selvästi jälkeen.
Hirvonen on kyllä pahasti nukkunut alun. Joo, on matkaa vielä helvetisti jäljellä, mutta tuo on todella iso ero tässä vaiheessa.
Jaa a.. Loebin meno nyt ei ole kai yllättänyt ketään, mutta suomalaisten vaisuus kyllä. Mikon nyt tiesi vähän varovan, viime vuosien takia, mutta Jari-Matti oli itsekin hieman pihalla siitä, miksi vauhti ei riitä. Ja onhan se vähän outoa, että muissa ralleissa J-M on vauhdillisesti ollut Sebin kanssa aika tasaväkinen.
Östberg ajaa helvetin hyvin, jälleen kerran. Aliarvostettu kaveri.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaa a.. Loebin meno nyt ei ole kai yllättänyt ketään, mutta suomalaisten vaisuus kyllä. Mikon nyt tiesi vähän varovan, viime vuosien takia, mutta Jari-Matti oli itsekin hieman pihalla siitä, miksi vauhti ei riitä. Ja onhan se vähän outoa, että muissa ralleissa J-M on vauhdillisesti ollut Sebin kanssa aika tasaväkinen.
Östberg ajaa helvetin hyvin, jälleen kerran. Aliarvostettu kaveri.

Tainut olla vähän joka vuosi Latvalan kohdalla ettei aluksi meinaa säädöt osua ja sitten ne löytyy ja mennään kovaa ja nopeasti ulos...

Mutta katsotaan nyt rauhassa kun huomenna ralli alkaa kunnolla mitä tapahtuu. Tosin pahoin pelkään että rallissa tulee heti huomenna pari ulosajoa ja lauantaille ei jää enää juurikaan jännitettävää..
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tosin pahoin pelkään että rallissa tulee heti huomenna pari ulosajoa ja lauantaille ei jää enää juurikaan jännitettävää..

Tämä on enemmän kuin todennäköistä, top-10:stä pari jätkää vetelee metsähallituksen puolelle jo heti aamusta, ehdokkaat: Neuville ja Novikov. Aamuhuollon jälkeen sitten joku kärkikuljettajista sössii omat mahdollisuutensa kisan voitosta. Loeb sanoi, että Hirvosesta on hyötyä näissä pohjolan ralleissa auton säätöjen suhteen ja niin totisesti näyttää olevan. Loebistä ei vaan ole Hirvoselle mitään hyötyä asfaltille, koska Mikko on joka tapauksessa siellä hidas.

edit. päivän eka pätkä ajettu (Urria) ja Loeb teki vaihteeksi pohjat parin kymmenyksen erolla seuraaviin. Solberg nousi neljänneksi kokonaistilanteessa ja menee vielä ohi suomalaiskaksikosta.

edit2. Esapekka Lappi otti aamun ekalla pätkällä Ogieria sekunnilla kiinni, eroa on tällä hetkellä n. 2 sek. Huikea nuorukainen kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:

TJ MACKEY

Jäsen
Ei vedellä vielä ranteita auki, helvetin kovaahan Loeb vetää, mutta Mikko ei luovuta. Jukojärvessä Mikko pistää 3 sekunnin pohjat. Taistelu ei ole ohi.
Latvala sen sijaan taitaa nyt jäädä liikaa, eikä edes itse tiedä miksi jää niin paljon.

Edit: Ja Novikov ilmeisesti pihalla. Ja kaatanut rajusti.
 

rasmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pool, Konalan Pallo
Eiköhän Citroen kohta kiellä Mikkoa ajamasta kilpaa Loebin kanssa :). Latvala yrittää ilmeisesti päästä maaliin tällä kertaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ei vedellä vielä ranteita auki, helvetin kovaahan Loeb vetää, mutta Mikko ei luovuta. Jukojärvessä Mikko pistää 3 sekunnin pohjat. Taistelu ei ole ohi.
Latvala sen sijaan taitaa nyt jäädä liikaa, eikä edes itse tiedä miksi jää niin paljon.

Jep, Hirvonen löytänyt attackin päälle, mutta tuo Latvalan ajaminen muistuttaa tällä hetkellä sunnuntai ajelua verrattuna kärkikaksikkoon, turpiin tuli aivan liikaa. Tämä tietää sitä, että Latvala alkaa ottamaan huoltotauon jälkeen riskejä ja kaikki tietävät mitä siitä seuraa. Solberg ajoi jälleen hyvin ja meni jo Latvalasta ohi.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Eiköhän Citroen kohta kiellä Mikkoa ajamasta kilpaa Loebin kanssa :). Latvala yrittää ilmeisesti päästä maaliin tällä kertaa.
Miksi ihmeessä kieltäisi kilvanajon, kun Citikalla on MM-sarjassa jonkun tuhannen pisteen ero seuraaviin?
Helvetin muodikas Latvala-ulos ilmiö nostaa kaikilla kirjoittajilla päätään ja onhan J-M ajanut aivan liikaa viime vuosina pihalle, mutta Suomessa kuitenkin kolme viimeistä kertaa maaliin asti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös