Mainos

Ralliketju

  • 1 845 540
  • 14 887
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Oma veikkaus että ensikauden kuskivalinnat on talleilla vielä niin kesken ettei mitään varmaksi pysty sanomaan.
Oma veikkaus, että valinnat ovat varmastikin osin kesken, mutta sopimuksia tehdään kuitenkin usein jo hyvissä ajoin ennen niiden julkistamisia, se on yksi osa tätä peliä, ja näinhän se on todennäköisesti tälläkin kertaa. Rallia seuraavalla yleisöllä ei ole luonnollisestikaan tietoa, mitä tiimeillä on.

Se mitä tiedetään, niin Hyundai on ilmoittanut harkitsevansa ensi kaudella ajattavansa kolmea autoa kokoaikaisilla kuljettajilla tai sitten kolmatta autoa ajaa vuorottain kaksi eri kuljettajaa. Jos tämä toteutuu, niin siinä menee joka tapauksessa ajopaikkoja pois. Hyundain kärkikaksikko on jo tiedossa (Neuville&Tänak) ja katsotaan kuka ajaa sitten kolmatta autoa, onko se huhuttu Fourmaux, vai vaikkapa Solberg?

Se on faktaa, että Toyotalla ykköskuskin pesti on varattu Kallelle ja Ogier on ilmoittanut haluavansa ajaa osa-aikaisena. Olen melko varma, kuten Tahkokin eilen tuumasi rallistudiossa, niin Pajarilla on jo ainakin jonkinlainen sopimuspohja olemassa Toyotalle ja yksityiskohdat selviävät myöhemmin. Pajarin kisaohjelma muodostunee pitkälti Ogierin ohjelman mukaan. Katsuta pysynee mukana, mutta pienemmässä roolissa kuin ennen. Kuka on sitten Toyotan ns. kakkoskuski, vaihtoehdot lienevät, että Evans jatkaa tai Fourmaux ottaa hänen paikkansa. Tämän toteutuessa Evans suuntaisi todennäköisesti Fordille. Jos Fourmaux meneekin Hyundaille, kuten välillä on huhuttu, niin Evans jatkanee Toyotalla ja sama tilanne, jos Fourmaux päättääkin jäädä Fordille. Olipa kuka tahansa Fordin palkkakuljettaja, niin muut Ford-kuljettajat ajavat rahalla.

Fourmaux on kertonut neuvotelleensa kaikkien kolmen tiimin kanssa ja hänelle pääasia on, että hän ajaa kokoaikaisena ja on paljon mahdollista, että Fourmauxilla on jo nimi sopparissa. Lapin, Mikkelsenin sekä Sordon osakkeet taitavat olla jo laskussa ja uusina kuljettajina markkinoita ovat tulossa hämmentämään Pajari, Sesks sekä Solberg. Meneepä ajopaikat, miten menee, niin mielenkiintoista nähdä, milloin tiimit alkavat julkistamaan kuljettajiaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Reelseissä tuli vastaan hieno kopteri-/dronevideo tuosta kun Sesksin Fordista irtosi takasiipi sunnuntaina juuri ennen pätkän maalia. Näkee hyvin, kuinka paljon downforcea tuo siipi tuottaa, kun auton perä hyppää saman tien ilmaan kun jousitusta alas painava voima häviää.

Sesks itse ei edes maalissa tiennyt, että siipi on jäänyt kyydistä. Ihmetteli vaan kun auto ei meinannut pysähtyä maalin jälkeen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Reelseissä tuli vastaan hieno kopteri-/dronevideo tuosta kun Sesksin Fordista irtosi takasiipi sunnuntaina juuri ennen pätkän maalia. Näkee hyvin, kuinka paljon downforcea tuo siipi tuottaa, kun auton perä hyppää saman tien ilmaan kun jousitusta alas painava voima häviää.

Sesks itse ei edes maalissa tiennyt, että siipi on jäänyt kyydistä. Ihmetteli vaan kun auto ei meinannut pysähtyä maalin jälkeen.
Korjataan sen verran että se perä siis hyppää hypystä korkealle kun takasiipi irtosi vs. normi tilanne missä auto hyppää suht tasaisesti. Ei se perä siis itsestään pompannut taivaalle kun takasiipi irtosi vaan siinä oli ihan hyppy...
 

Sambody

Jäsen
Oma veikkaus, että valinnat ovat varmastikin osin kesken, mutta sopimuksia tehdään kuitenkin usein jo hyvissä ajoin ennen niiden julkistamisia, se on yksi osa tätä peliä, ja näinhän se on todennäköisesti tälläkin kertaa. Rallia seuraavalla yleisöllä ei ole luonnollisestikaan tietoa, mitä tiimeillä on.
Furmoo paljasti Dirtfishille tehneensä ratkaisunsa ja siis tietää ensi kauden ajopaikkansa. Ei toki sitä vielä paljastanut. Toivottavasti jää Fordille. M-Sport on ollut kärsivällinen miehen kanssa ja nyt on kasvanut varteenotettavaksi kuljettajaksi ihan podium ja voittotaistoja ajatellen. Toki osansa M-Sportin kärsivällisyydessä miehen kanssa on varmasti Adrien sponsoreilla, jotka ovat motivoineet varmasti vuosien saatossa myös kiitettävästi rahallisessa muodossa M-Sporttia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Furmoo paljasti Dirtfishille tehneensä ratkaisunsa ja siis tietää ensi kauden ajopaikkansa. Ei toki sitä vielä paljastanut. Toivottavasti jää Fordille. M-Sport on ollut kärsivällinen miehen kanssa ja nyt on kasvanut varteenotettavaksi kuljettajaksi ihan podium ja voittotaistoja ajatellen. Toki osansa M-Sportin kärsivällisyydessä miehen kanssa on varmasti Adrien sponsoreilla, jotka ovat motivoineet varmasti vuosien saatossa myös kiitettävästi rahallisessa muodossa M-Sporttia.

Vähän toivoisi tosiaan että jäisi M-Sportille ihan tasapainon vuoksi ja täytyisi toivoa että sinne saisi jatkossa kolme kuskipaikkaa. Jännä myös nähdä miten Toyota aikoo kuskipolitiikkaa pyöräyttää. Katsuta kun on vain väläytellyt ja Pajari taas opettelemassa niin kuka ajaa tallipisteissä kun Ogier ei ajamassa.. siinä voisi myös ihan Lapin paikka olla jos saavat vain sitten Pajarille nelosauton alle.

Esim.
Hyundai:
Tänäk
Neuville
Lappi/Mikkelsen
(Sordo)

M-Sport:
Fourmaux
Solberg
Sesk/ munster

Toyota:
Rovanperä
Evans
Ogier
Katsuta/Pajari
 

Sambody

Jäsen
Jos minä saisin toivoa niin about tuollaisen rosterin minäkin haluaisin. Hyundain kolmosauton tilanne on haastava, jos Fourmaux ei sinne päädy. Jotain sille täytyisi tämän kauden jälkeen tehdä, koska Mikkelsen ei aja tällä kaudella siellä missä on kilpailukykyisimmillään ja Lappi kärsii pitkistä ajotauoista. Sordo toimittaa, mutta ei hänenkään suorituskyvylle voi hyvää tehdä pitkät ajotauot. Vähintään sieltä pitää yksi tiputtaa rotaatiosta pois.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos minä saisin toivoa niin about tuollaisen rosterin minäkin haluaisin. Hyundain kolmosauton tilanne on haastava, jos Fourmaux ei sinne päädy. Jotain sille täytyisi tämän kauden jälkeen tehdä, koska Mikkelsen ei aja tällä kaudella siellä missä on kilpailukykyisimmillään ja Lappi kärsii pitkistä ajotauoista. Sordo toimittaa, mutta ei hänenkään suorituskyvylle voi hyvää tehdä pitkät ajotauot. Vähintään sieltä pitää yksi tiputtaa rotaatiosta pois.

Eniten mietityttää miksi Mikkelsen otettiin lopulta mukaan jolla kokemusta nykyisistä rally1 autoista ei ollut. Sunisella olisi kuitenkin muutama kisa ja testejä alla, myös asfaltti sujuu vähintään yhtä hyvin kun näillä konkareilla ellei paremmin. Lisäksi jos olisi jatkettu kunnolla junioriohjelmaa niin olisi nelosautolla voinut Lindholm käydä huristelemassa pari rallia osittain promotorin tuella ja sitten autoa olisi voinut muutamassa rallissa pyöritellä vaikka Sunisella. Olisi säilytetty ajotuntumaa paremmin tuolla nelosauto kuviolla.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Katsuta kun on vain väläytellyt ja Pajari taas opettelemassa niin kuka ajaa tallipisteissä kun Ogier ei ajamassa..
Jos Ogier ei ole ajamassa, niin silloin Pajari vaan laitetaan ennakkoluulottomasti ajamaan pisteistä, varmastikin loppupeleissä tuo yhtä paljon pisteitä kuin kokeneempi, mutta erittäin paljon virheitä tekevä riskialtis Katsuta.
Hyundain kolmosauton tilanne on haastava, jos Fourmaux ei sinne päädy.
Totta ja lisäksi, jos Hyundai päätyy siihen, että kolmatta autoa ajaa kokoaikaisesti vain yksi kuljettaja, niin Hyundailta jää pari ajopaikkaa pois, kun ennen Sordo, Lappi ja Mikkelsen vuorottelivat kolmatta autoa. Jos Fourmaux ei tule, niin voihan siihen siltikin tulla joku ulkopuolelta ja tuolloin edellä mainittu kolmikko jää ilman ajopaikkaa.

Meikäläisen rosteri olisi:

HYUNDAI: Neuville, Tänak ja Solberg (tässä vaihtoehdossa olisi siis kolme kokoaikaista kuljettajaa.)

TOYOTA: Rovanperä, Fourmaux, Ogier/ Pajari ja Katsuta. Lisäksi Bertelli nähtäneen taas kerran Ruotsissa.

M-SPORT: Evans (palkkakuski) ja Munster. Lisäksi Sesks ajaa kisoja sen mukaan, mitä saa kerättyä rahoitusta sekä Serderidis 1-3 kisaa. Virves ajanee kotikisassaan, jos saa tarvittavan rahoituksen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Solberg tosin kävi jo kertaalleen Hyundailla, mutta sai kenkää. Uskoisin tuon kortin olevan jo katsottu. Muuten uumoilisin samaa.

Kuulostaisi vähän oudolta poimia kokematon Solberg uudestaan samaan pestiin ohi Mikkelsen, Sordo, Lappi, Suninen nelikon jos Fourmaux ei saatavissa.

Eiköhän tuossa ole M-Sport se ainoa vaihtoehto Solbergilla, mutta rahaa pitäisi pistää likoon. Siinä taas taisi olla omia mutkia Monsterin kanssa. Olisikohan yksityistallin pistäminen pystyyn vaihtoehto?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Solberg tosin kävi jo kertaalleen Hyundailla, mutta sai kenkää. Uskoisin tuon kortin olevan jo katsottu. Muuten uumoilisin samaa.
Solberg oli liian nuori ja hänet nostettiin liian nopeasti ykköstiimiin, ja homma meni sen takia persauksilleen Hyundailla. Mutta en tiedä, jäikö tuosta varsinaisesti niin paljon pahaa verta, etteikö Solbergille voitaisi antaa vielä toista mahdollisuutta. Kyllähän tuo poika ihan selvästi lahjakas kuitenkin on, ja nyt on pari kautta kokemusta WRC2-luokan kärkikamppailusta, niin on todennäköisesti valmiimpi pääluokkaan. Kyllähän Hyundai vielä Mikkelseninkin haalasi takaisin vaikka ei hänenkään aiempi yritys Hyundailla ihan putkeen mennyt.
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Solberg oli liian nuori ja hänet nostettiin liian nopeasti ykköstiimiin, ja homma meni sen takia persauksilleen Hyundailla. Mutta en tiedä, jäikö tuosta varsinaisesti niin paljon pahaa verta, etteikö Solbergille voitaisi antaa vielä toista mahdollisuutta. Kyllähän tuo poika ihan selvästi lahjakas kuitenkin on, ja nyt on pari kautta kokemusta WRC2-luokan kärkikamppailusta, niin on todennäköisesti valmiimpi pääluokkaan. Kyllähän Hyundai vielä Mikkelseninkin haalasi takaisin vaikka ei hänenkään aiempi yritys Hyundailla ihan putkeen mennyt.
Niinpä, en osaa tuosta sanoa jäikö siitä paha maku suuhun Hyundaille. Solbergille ehkä jäi. Ehdottomasti kannattaisin Solbergia M-Sportille tai Toyotalle.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Solberg tosin kävi jo kertaalleen Hyundailla, mutta sai kenkää. Uskoisin tuon kortin olevan jo katsottu.
Kävi kyllä ja potkut tuli, mutta kyllähän potkutkin/ mahdolliset erimielisyydet pitää pystyä käsittelemään ammattimaisesti, bisneksestähän tässä on kuitenkin kyse. Toki voihan olla, että Hyundailla ei ole muutenkaan tarvetta Solbergille, mutta joka tapauksessa olihan tilanne tuolloin ihan eri, mitä nyt. Silloin nuori kuljettajanalku puskettiin liian varhaisessa vaiheessa ajamaan MM-sarjan pääluokkaan, kuten Dinokin tuossa aiemmin nostaa esiin. Aika Rally2 puolella on selvästikin tehnyt kaverille hyvää ajollisesti sekä kilpailutaktisesti. Henkistä kypsymistä, malttia ja viisautta on selvästikin tullut, vaikka mestaruuden menettäminen näyttikin ottavan, jopa yllättävän koville. Toki protestien osalta epäilen, että yli-innokas isä Solberg oli taas kerran taustalla hämmentämässä. Kuka tahansa tekeekin Solbergin kanssa sopimuksen, niin saa mukana kaupanpäälle myös vuoden 2003 maailman mestarin.

Itseasiassa yksi Solbergin ongelmista taitaa juurinkin olla, kuten monella muullakin urheilijalla lajista riippumatta taustalla hämmentävät yli-innokkaat vanhemmat ja onhan siellä taustatiimissä vielä muutakin porukkaa. Kun Solberg ajoi Hyundailla, niin isä Solberg sai muistaakseni välillä porttikiellonkin tiimin huoltopilttuuseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vauhtiahan Solbergillä on ja tuntuu että on kypsynytkin, mutta lopputulema kuitenkin lienee että WRC2 mestaruus sarjan parhaalla tai ainakin kilpailukykyisellä autolla jää ottamatta, onko syy sitten töhöily vai huono tuuri, mutta kuitenkin. Onhan se pettymys kun on kuitenkin rally1-statuksen kuski.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vähän epätoivoiselta jo tuntuu, mutta toki pitää yrittää kaikki keinot mitkä käytettävissä on. Mukavampihan se on mestaruus voittaa kuin olla kakkonen, ja on Solbergilla vähän huonoa tuuriakin ollut mukana. Mutta en tiedä, onko tuosta Greensmithistä Pajarin mahdollisuuksien torpedoijaksi. Aika keskinkertaisen kauden on ajanut Safarin voitosta huolimatta, eikä ole tainnut missään kisassa yltää Pajarin vauhtiin, kun ovat yhtä aikaa olleet samassa kisassa. Mutta toki tuo Japani on erityisesti sääolosuhteiltaan aika hasardi kisa, ja jokainen vähänkin parempi kuljettaja siellä listoilla heikentää voiton mahdollisuuksia jos tulee joku yht'äkkinen monsuuni ja sen takia epätasaiset olosuhteet saman luokan kuljettajille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pajarilla on hyvät mahdollisuudet mestaruuteen jo ihan senkin vuoksi, että nyt hän istuu paljon autossa kypärä päässä. Ajamalla oppii ajamaan, by Aurinkokuningas #74.

Toki kuten Dino tuossa edellä mainitsee, Japanissa olosuhde saattaa muuttua ihan minuuteissa sellaiseksi, että kärsit paljon verrattuna vastustajaan vaikka et tee mitään väärää. Kuiva keli siellä olisi se paras vaihtoehto, mutta saas nähdä miten käy.

Solbergin kohdalla voisi sanoa, että en pidä kovin hyvänä voittajana ihmistä, joka tekee protestin tuomariston päätöksestä, joka kuitenkin on ihan säännöissä kirjoitettu. Eikä se rengas mennyt rikki itsestään, vaan ihan ajamalla hän itse sen rikotti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Seuraava MM-ralli ajetaan siis parin viikon kuluttua. Aikataulua katsoessani yksi asia kiinnitti huomioni. Ei ole iso epäkohta, mutta voi sillä pieni vaikutus olla.

Kilpailu alkaa torstaina ja alkuillasta ajetaan Tsekissä kilpailun toinen EK (11,78km). Lähtö on juuri auringon painuttua mailleen. Aurinko laskee alueella klo 18:09 ja pimeys alkaa klo 18:41. Kun ensimmäinen auto eli Neuville lähtee EK:lle klo 18:26, hän ehtii ajamaan koko EK:n "puolihämärässä". Jo muutaman auton (3min lähtövälit) jälkeen ollaan tilanteessa, jossa EK:n joutuu ajamaan läpi pimeässä. Katsuta on siinä rajalla ja Pajari ajaa jo varmasti sen pimeässä. Ei olisi tarvinnut kuin 20min aikataulua myöhästyttää, kaikki olisivat ajaneet EK:n pimeässä, eikä näin ollen kukaan olisi saanut etua luonnon valosta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös sellainen melkein pimeä hullunhämärä, jossa ei oikein tiedä onko valoista hyötyä, ole kuskeille näkemisen kannalta jopa hankalampi kuin pilkkopimeys lisävaloilla?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eikös sellainen melkein pimeä hullunhämärä, jossa ei oikein tiedä onko valoista hyötyä, ole kuskeille näkemisen kannalta jopa hankalampi kuin pilkkopimeys lisävaloilla?
Se kokemus mikä mulla on asiasta, niin päivän valo on aina etu verrattuna pimeään. Eniten se näky jarrutuspaikoissa, jotka erotat vaan kauempaa, kun päivän valoa on tarjolla.

Ja nyt kun ajetaan asvaltilla, jossa tulee kovia ja teräviä jarrutuksia, ero vaan lisääntyy. Pimeässä ajavat joutuvat nostamaan jalkaa kaasulta jo hieman aiemmin, kun ei vaan näe sitä tarkkaa paikkaa niin hyvin. Hyvällä nuotilla toki pystyy asiaa kompensoimaan, mutta se ei poista kaikkea huonon näkyvyyden takia.
 

Maanmittari

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KPK, asuinpaikkasympatiat VG-62
Kallella riittä kiirettä "välivuodesta" riippumatta.

Nämäkin kisat voi vahdata YouTubesta. PCC Italia-kanava striimaa. Tämänpäiväinen lähetys alkaa ihan just klo. 17.15. Edelliset striimit olleet tosin vain italiankielisellä selostuksella.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Pajarilla on hyvät mahdollisuudet mestaruuteen jo ihan senkin vuoksi, että nyt hän istuu paljon autossa kypärä päässä. Ajamalla oppii ajamaan, by Aurinkokuningas #74.
Nähtäväksi jää tosiaan vielä sekin, että miten moni WRC2-kuljettaja ilmoittautuu Japaniin. Näillä kaukokisoilla monesti ollut vähän ohkaisemmat osallistujalistat koska kaluston kuskaaminen on kallista ja kalenterin viimeisessä kisassa monella ei välttämättä ole enää mitään panosta. Pajari saattaa saada siitä vähän etua, jos kilpailu luokassa on vähäisempää. Toki tuo Greensmith on sinne jo ilmoittautunut haastajaksi mutta Pajarilla on myös sellainen etu, että hänen ei välttämättä tarvitse voittaa vaan hänelle pitäisi riittää kaikissa skenaarioissa myös kakkostila mestaruuteen.

Suurin uhka on tosiaan nuo Japanin todella arvaamattomat olosuhteet. Saatat olla kisan selkeästi nopein ja hävitä kisan yhdellä pätkällä jos olosuhteet muuttuvat sopivasti.

E: Kun katsoo sarjan top10-kuljettajia ja heidän kisamääriään, niin sen puolesta mahdollisuus Japaniin on ilmoittautua Grjazinilla, Joonalla, Solansilla, Kajetanowiczilla, Virvesillä ja Greensmithillä. Noista voisi olettaa, että ainakin Grjazin ja Kajetanowicz ovat mukana, koska ovat tainneet aiemminkin Japaniin osallistua, ja Greensmith on mukana varmuudella. Että ei se kakkossijakaan ihan ilmaiseksi joka tapauksessa tule.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pajarilla on myös sellainen etu, että hänen ei välttämättä tarvitse voittaa vaan hänelle pitäisi riittää kaikissa skenaarioissa myös kakkostila mestaruuteen.
Jossain luki että jos Rossel voittaa niin Pajarinkin pitää voittaa?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Vähän epätoivoiselta jo tuntuu, mutta toki pitää yrittää kaikki keinot mitkä käytettävissä on.
Mutta en tiedä, onko tuosta Greensmithistä Pajarin mahdollisuuksien torpedoijaksi.
Epätoivoista tai ei, mutta juurikin näin pitää tiimin toimiakin, kun koitetaan saada oma kuljettaja mestariksi. Jos, tekniikkamurheet tai omat törttöilyt eivät sotke Pajarin rallia, niin pelkästään ihan puhtaasti ajamalla Pajarin voittaminen on, mitä todennäköisimmin liian kova haaste Greensmithille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös