Mainos

Ralliketju

  • 1 838 184
  • 14 821

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Sordo totesi Sardinian jälkeen että sillä oli kahden kisan soppari tälle kaudelle ja viimeisessä haastattelussa oli vähän rivien välistä luettavissa että se oli sit siinä...

Oli myös maininta että ehkä vielä jotain.

Saas nähdä miten loput kisat menee. EP toki toivoi itse vajaata ohjelmaa, mutta Mikkelsen on ollut todella hidas tähän asti. Jos vertaa vaikka Teemuun viime kaudella. Toisaalta tämä kausi tiputtaa osakkeita huimasti (niinkuin Emilillä)

Ja vaikka tuo rally 2 auto on tällä auttamattoman hidas niin ei se silti hyvältä näytä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
1. parannus olisi, että pe+la pisteiden ehdollisuus otettaisiin pois. Pisteet jakoon lauantai iltanaja sunnuntai aamuna lähdetään kisaan puhtaalta pöydältä. Silloin kaikki voisivat ajaa oikeasti kisaa eikä kenenkään tarvitse pelata varman päälle, jo ''saatuja pisteitä''.
Jep, tämä uudistus olisi kyllä paikallaan. Ja samalla uudistus siihen, että rallin voittaja saisi aina sen suurimman pistepotin.

Joka tapauksessa sekavuudestaan ja valuvioistaan huolimatta nykyinen pistelaskusysteemi tuntuu tehneen sunnuntaista aikaisempaa mielenkiintoisemman päivän.
 

Sambody

Jäsen
Kolme kuskia jakamassa yhtä paikkaa, niin siinä on se neljä kisaa jokaiselle. Lappi ajaa varmaan vielä Latvian ja Jyväskylän, Mikkelsen Puolan+ asvaltit ja Sordolle Akropolis ja Chile.
Ihmettelen mikäli ei Lappi ole Chilessäkin kolmoskuskina. Mikkelsenin suunnitellut kilpailut loppukaudelle voi kyllä nopeastikin vähentyä mikäli ei ala näyttämään parempaa vauhtia kuin tähän mennessä. Äkkiä Sordo, Lappi tai Suninen saa vielä puhelun, että miltä kuulostaisi reissu Keski-Euroopan ralliin ja Japaniin.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Fia vahvisti tänään, että nykyautot pysyvät pääluokkana vuoden 2026 loppuun. Joulukuussa on tarkoitus lyödä lukkoon 2027 ja siitä eteenpäin olevat autot ja luokat.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Fia vahvisti tänään, että nykyautot pysyvät pääluokkana vuoden 2026 loppuun. Joulukuussa on tarkoitus lyödä lukkoon 2027 ja siitä eteenpäin olevat autot ja luokat.
Jep eli saamme seuraavat kaksi kautta ihmetellä stagnaattista pääsarjaa. Vaikka varmasti nuo kaudet tulee katsottua, niin silti tulee ärsyttämään se asia että kuljettajat ja automäärät eivät tule muuttumaan mihinkään. Vielä kun pitävät tuon paskan pistesysteemin niin avot. Se Rally2:n kittisarja oikeasti oli mielenkiintoinen konsepti, mutta nyt se vesittyy, kun ykkösille jää tuo hybridi. Toivottavasti tuo edes etähuollot, niin saataisiin erilaisia ralliformaatteja.

ERC tulee onneksi samasta striimauspalvelusta.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Jep eli saamme seuraavat kaksi kautta ihmetellä stagnaattista pääsarjaa. Vaikka varmasti nuo kaudet tulee katsottua, niin silti tulee ärsyttämään se asia että kuljettajat ja automäärät eivät tule muuttumaan mihinkään. Vielä kun pitävät tuon paskan pistesysteemin niin avot. Se Rally2:n kittisarja oikeasti oli mielenkiintoinen konsepti, mutta nyt se vesittyy, kun ykkösille jää tuo hybridi. Toivottavasti tuo edes etähuollot, niin saataisiin erilaisia ralliformaatteja.

ERC tulee onneksi samasta striimauspalvelusta.
Hyvin tiivistetty! En oikein jaksa enää vaahdota mikä kaikki tuossa sarjassa on pielessä, vaan totean vain, että voi voi sentään FIA
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lopulta kuitenkin oikea päätös pitää nykyiset säännöt voimassa kaksi seuraavaa kautta. Ei se olisi uusia valmistajia mukaan tuonut kuitenkaan. Tärkeintä on nyt keskittyä uusiin sääntöihin vuodelle 2027 ja varmistaa että ne ovat houkuttelevat ja saadaan uusi/uusia talleja mukaan. Tuo rally2+ kitti on hieman kyseenalainen. Olisiko kuitenkaan riittänyt haastamaan pääluokkaan autoja vai olisiko jäänyt torsoksi ja nykyisten luokkien väliin, jolloin olisi ollut täysin turha uudistus. Kuten sanottua nyt on laadittava uudet säännöt ja ne on saatava nuijittua läpi hyvissä ajoin, viimeistään tämän vuoden aikana, jotta voidaan oikeasti haaveilla uusista talleista. Kaksi vuotta on lyhyt aika rakentaa talli tyhjästä.

Promoottori on ainakin jollain tasolla nyt mukana Seskin ja Pajarin rally1 ajoissa, joten tätä kaavaa sopisi jatkaa pari seuraavaakin kautta, jotta uudet kuljettajat saisivat näyttöpaikkoja pääsarjaan. Jokatapauksessa muutaman vuoden sisällä tuolta alkaa paikkoja vapautumaan, kun Neuville, Tänak, Evans, Sordo ja Ogier alkavat väistymään uusien kuljettajien tieltä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Promoottori on auttanut nyt Fordin ja Toyotan ohjaimiin kuljettajan. Vahvasti ennustan että myös Hyundai saa saman avun johonkin kisaan tällä kaudella...
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Hyvä pointti. Voisikohan esimerkiksi yhdistelmä Rossel ja Keski- Euroopaan ralli olla tässä lähellä totuutta oleva veikkaus tällaiseen?

Edit Typo
Rossel olisi oikeasti pätevä valinta tuohon ralliin Hyundailta. Monta kautta ollut jo kakkosluokan kärkinimi ja nimenomaan asfaltilla kerännyt ne isoimmat pistesaldot. Ansaitsisi näytön edes alustaspesialistina, vaikka myös hitaat sorarallit taittuvat.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi ehdottomasti halunnut nähdä Rosselin jo tällä kaudella Mikkelsenin paikalla, joten toivottavasti toteutuisi... Tästähän ei mitään huhujakaan ole, pelkästään toiveita ja Rosselin ongelma on se ettei ole mitään kytkyjä Hyundaihin. Hyundallahan on omassa junnuteamissa Lindholm ja kai Suninekin jollain tavalla. Viimevuonna Hyundain junnuteamissa ajoi mm. Fabrizio Zaldivar Paraguaista joten Chilen ralliin siinä olisi yksi Etelä-Amerikkalainen vaihtoehto...
 
Viimeksi muokattu:

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Olisi ehdottomasti halunnut nähdä Rosselin jo tällä kaudella Mikkelsenin paikalla, joten toivottavasti toteutuisi... Tästähän ei mitään huhujakaan ole, pelkästään toiveita ja Rosselin ongelma on se ettei ole mitään kytkyjä Hyundaihin. Hyundallahan on omassa junnuteamissa Lindholm ja kai Suninekin jollain tavalla. Viimevuonna Hyundain junnuteamissa ajoi mm. Fabrizio Zaldivar Paraguaista joten Chilen ralliin siinä olisi yksi Etelä-Amerikkalainen vaihtoehto...
Hmm tässähän on nyt kaksi vähän vastakkaista esimerkkiä. Pajarilla on totta kai kytky Toyotaan, mutta niin näyttäisi myös Sesk olevan Instagraminsa perusteella Toyotan asiakas. Toki Fordilla nyt ei varsinaisesti taida mitään akatemiaa ollakaan, mutta silti... Toivottavasti Rossel pääsisi kokeilemaan Rally ykköstä edes joskus, kun mahdollisuuden kyllä tosiaan ansaitsisi.

Toki Zaldivar Chilessä olisi varmasti miehelle itselleen hieno kokemus, mutta jotenkin en näe häntä kuitenkaan niin kovana kuljettajana, että tulisi välttämättä koskaan ajamaan kärkipaikoista pääluokassa, joten vähän mietin, että olisiko siltä kantilta kuinka järkevää rahankäyttöä promoottorilta hommata hänet pääluokan pirssiin Chilessä
 

Sambody

Jäsen
Joo hintalappu kaukokisaan voi olla hieman toista luokkaa kuin eurooppaan. Tarvinnee kuitenkin auton lisäksi viedä paikan päälle enemmän henkilöstöä huoltoon, varaosia yms. Paras tilanne mielestäni olisi tosiaan Rossel Keski-Euroopan ralliin. Toki ei haittaisi suomalaisena yhtään, jos promoottorin lompakon nyörit aukeavat vielä Hyundainkin osalta ja Suninen/Lindholm saisi johonkin kisaan tällä kaudella Hyundain Rally1:n alle. Ei esimerkiksi haittaisi yhtään vaikka kilpailu olisi Suomen mm-ralli.

Jossain spekuloitiin saisiko Pajari myös mahdollisuuden Suomessa Toyotan Rally1:n puikoissa, mutta tuo tieto, että promoottori on tuota ollut mahdollistamassa taitaa pitää Samin pois Rally1:n ratista Suomessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo hintalappu kaukokisaan voi olla hieman toista luokkaa kuin eurooppaan. Tarvinnee kuitenkin auton lisäksi viedä paikan päälle enemmän henkilöstöä huoltoon, varaosia yms. Paras tilanne mielestäni olisi tosiaan Rossel Keski-Euroopan ralliin. Toki ei haittaisi suomalaisena yhtään, jos promoottorin lompakon nyörit aukeavat vielä Hyundainkin osalta ja Suninen/Lindholm saisi johonkin kisaan tällä kaudella Hyundain Rally1:n alle. Ei esimerkiksi haittaisi yhtään vaikka kilpailu olisi Suomen mm-ralli.

Jossain spekuloitiin saisiko Pajari myös mahdollisuuden Suomessa Toyotan Rally1:n puikoissa, mutta tuo tieto, että promoottori on tuota ollut mahdollistamassa taitaa pitää Samin pois Rally1:n ratista Suomessa.

Luulisi että jokainen talli saa tuon promootorin mahdollisuuden jolloin esim. Lindholm saataisiin johonkin kisaan. Ylipäätänsä kyllähän koko laji tulevaisuudessa tarvitsisi tuota että lisää autoja viivalle. Tässä voisi olla saumaa vaikka jonkinlaiselle promotorin junioriohjelmalle tulevaisuudessa. Eli maksaisivat osan kuluista jos talli pyörittää nelosautoa kisoissa. Jotta homma jotenkin toimii niin jatkossa kyllä pitäisi olla yli 10 kuskia joka kisassa minimissään, tuo nykyinen 8 autoa on aivan liian vähän.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hmm tässähän on nyt kaksi vähän vastakkaista esimerkkiä. Pajarilla on totta kai kytky Toyotaan, mutta niin näyttäisi myös Sesk olevan Instagraminsa perusteella Toyotan asiakas. Toki Fordilla nyt ei varsinaisesti taida mitään akatemiaa ollakaan, mutta silti... Toivottavasti Rossel pääsisi kokeilemaan Rally ykköstä edes joskus, kun mahdollisuuden kyllä tosiaan ansaitsisi.

Toki Zaldivar Chilessä olisi varmasti miehelle itselleen hieno kokemus, mutta jotenkin en näe häntä kuitenkaan niin kovana kuljettajana, että tulisi välttämättä koskaan ajamaan kärkipaikoista pääluokassa, joten vähän mietin, että olisiko siltä kantilta kuinka järkevää rahankäyttöä promoottorilta hommata hänet pääluokan pirssiin Chilessä
Zaldivar ja Sesks mielestäni kuskeina suunnilleen samalla tasolla. Kumpikaan ei vältämättä sen suurempi tulevaisuuden lupaus, mutta lähinnä nuoria(molemmat alle 25v kun Rossel 29v) ja markkina-alueelle sopivia. Markkinoinnistahan siinä pääosin on kyse ja kiinnostuksen kasvattamisesta laajemmin. Varsinkin kun Argentiinan kisan paluusta ensi kaudelle on ollut puhe niin en ihmeenä pitäisi vaikka Etelä-Amerikan kuski olisi yhtenä potentiaalisena valittuna varsinkin kun Sesks ja Pajari ovat Euroopasta... Toki henkilökohtaisesti edelleen Rosselin sinne haluaisin mutta nämä on usein vähän monimutkaisempia kuvioita... Ja toki myös Bolivian Bulacia on toinen Etelä-Amerikkalainen nuori nouseva nimi
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huhua maailmalta... Eli Paraguaihin ollaan tekemässä MM-ralli sopimusta ensikaudelle joten siihenkin peilaten tuo Zaldivar voisi hyvinkin olla potentiaalinen nimi,,,



Chile varmaan väistyy pois tuon alta, koska tuskin Etelä-Amerikkaan kahta rallia tulee.

Ihanne mm-kalenteri omasta mielestä olisi:
Monte
Ruotsi
Safari
Portugali
Sardinia
Jyväskylä
Akropolis
RAC
Uusi-Seelanti
Korsika
+ Jenkkilä sekä pari assukisaa
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aiemmin on mielestäni puhuttu, että Amerikoissa olisi 2-3 kisaa, kun sitä Yhdysvaltain kisaa hamuilevat myös. Sitten Chile ja Argentiina. Nyt toki Paraguay olisi uutena mukana. Olisi mielenkiintoista nähdä minkälainen ralli tuo sitten olisi. Jos oikein hyvä on, niin kenties tuolla tulevaisuudessa olisi jotain vuorettelua noiden kolmen E-Amerikan maan välillä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuonne esim. Saksan asfalti olisi hyvä saada ja muutenkin voisi hieman erityyppisiä kisoja. Tiedä voisiko jonkinlaista vuorottelua olla joidenkin kisojen osalta.
 

Sambody

Jäsen
Kai omankin listan voisi laittaa omaan silmään mieleisestä 13 kisan kalenterista:

Monte
Ruotsi
Safari
USA
Kroatia
Portugali
Sardinia
Saksa
Suomi
Akropolis
Korsika
Australia
RAC

No Saudit "saatiin" kalenteriin ja Japanikin lienee mukana. Etelä-Amerikka jäisi tuossa minun listassa koluamatta, mikä selvästi on puute, mutta ei kai kaukokilpailujakaan määräänsä enempää voi olla mukana ja mielummin näkisin rallin mm-sarjan Pohjois-Amerikassa.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Olisi kyllä nykyisellä uutisoinnilla tulossa melko laaja kalenteri ensi kaudeksi, joka on oikeasti hyvin epätodennäköistä. Tulee mieleen joku 2000-luvun puoliväli, kun ajettiin 16 osakilpailun kalenteria.

Eli uusia olisivat nyt sitten USA, Saudit, Paraguay ja Kanariansaaret? EI voi olla kaikki ensi kaudella mukana.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllähän tuonne esim. Saksan asfalti olisi hyvä saada ja muutenkin voisi hieman erityyppisiä kisoja. Tiedä voisiko jonkinlaista vuorottelua olla joidenkin kisojen osalta.

Eikös viime kaudella(kin) ajettu "Keski-Euroopan" kisa ajettu 3 eri maan alueella? Taisi olla ihan suht. toimiva paketti. Jos saadaan järkevä reitti, järkevälle alueelle, niin eikai sillä ole väliä, monenko maan alueella ajetaan.
Eikös aikanaan ajettu Ruotsin ja Norjan yhteiskisa?

Edit

Kai omankin listan voisi laittaa omaan silmään mieleisestä 13 kisan kalenterista:

Monte
Ruotsi
Safari
USA
Kroatia
Portugali
Sardinia
Saksa
Suomi
Akropolis
Korsika
Australia
RAC

Mä tekisin pikku muutoksen... Akropolis ja Korsika tonne Saksan ja Suomen "edelle". Ja Portugalia siirtäis kanssa...

"Kroatia
Akropolis
Korsika
Sardinia
Portugali"

Siirtymät olisi "fiksumpia" ja siinä voisi vetää vaikka 3 kisaa 4 viikkoon, kuten taisi joskus olla, tyyliin Korsika, SanRemo ja Catalonia
 
Viimeksi muokattu:

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kalenteri on mitä ilmeisemmin seuraavanlainen peilaten sopimuksiin :
1.Monte Carlo
2.Ruotsi
3.Kenya
4.Croatia
5.Kanariansaaret
6.Portugali
7.Sardinia
8.Viro
9.Suomi
10.Kreikka
11.Paraguay(Chile)
12.Saksa/Tsekki/Itävalta
13.Japani
14.Saudit

Usa ja Irlanti ovat puheissa vuodelle 2026. Silloin mahdolliset poistujat ovat kolmen maan ralli ja Viro joilla ei ole sopimusta, tai sitten Croatia. Mutta sinne on vielä aikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös