Ralliketju

  • 1 687 274
  • 13 413

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä pisti powerin tuloksissa silmään erityisesti se, että seitsemän parhaan ajat olivat 4,9 sekunnin sisällä toisistaan. Tahtoo sanoa sitä, että sijojen 2.-7. välinen ero oli 2,4 sekuntia ja sitten on Kalle ihan omissa sfääreissään, vaikka taatusti jokainen tuosta porukasta tuuttasi pätkän tosissaan, eikä Kalle varmasti erittäin fiksuna kuskina ottanut extra-riskejä. Uskomaton kaveri 22-vuotiaaksi.

Kommentoidaan vaikka tähän. Muistuu mieleen ralliradion JKL WRC rallin ennakkolähetys muutaman vuoden takaa kun Rovanperä oli osallistumassa ensimmäistä kertaa Rally1 autolla kisaan.

Haastateltavana tai kommentaattorina oli joku ole school kartturi joka oli ollut ties kuinka monen kuskin kartanlukijana ja hän piti myös jonkinlaista koulua nuorille kuskeille. Nimeä en saa päähän.

Siinä lähetyksessä kertoi esimerkin Rovanperästä, esimerkki oli jostain Mikkelin SM rallista tms. Sanoi että johonkin tiettyyn mutkaan kaikki kuskit tuli tietyllä "normaalilla" tavalla siten kuten se mutka kai tavallaan kuuluu ajaa. Sitten kun Rovanperä ajoi saman kohdan niin ajolinja oli ihan eri kuin muilla. Ja kello oli sitä mieltä että Rovanperän tapa ajaa mutka oli parempi.

Tämä oli tällainen epämääräinen anekdootti. Mutta kaiketi Rovanperä on oikeasti vaan hieman erilainen ja ehkä parempi kuski kuin moni muu.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Rally1-luokassa autojen kokoa saa skaalata, kuten esim. M-Sport on tehnyt Puman kanssa.
Näin on. Mutta Subarun mallistosta ei löydy ainakaan tällä hetkellä yhtään henkilöautoa, joka olisi lähelläkään edes Puman mittoja. Jotenkin tuntuu, että lähtökohta pitäisi kuitenkin olla mieluummin lähempänä neljää kuin neljää ja puolta metriä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Subaru USA taitaa hallita USA:n ARA-rallisarjaa itse rakentelemillaan Impreza-aihioillaan. Toki ARA:n säännöt antavat hiukan enemmän vapauksia rakentaa Sedan-pohjaisia autoja. Oikeastaan olisi piristävää nähdä myös muita kuin hatchback-pohjaisia ratkaisuja myös WRC:ssä.
 

Sambody

Jäsen
Subaru USA taitaa hallita USA:n ARA-rallisarjaa itse rakentelemillaan Impreza-aihioillaan. Toki ARA:n säännöt antavat hiukan enemmän vapauksia rakentaa Sedan-pohjaisia autoja. Oikeastaan olisi piristävää nähdä myös muita kuin hatchback-pohjaisia ratkaisuja myös WRC:ssä.
Eikös Impreza ole nykyään hatchback. ARA:ssa ovat rakentaneet Subaru WRX:stä ralliversion. Sinänsä hauska, että tuo WRX on mitoiltaan vielä isompi kuin nykyinen Impreza.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oikeastaan olisi piristävää nähdä myös muita kuin hatchback-pohjaisia ratkaisuja myös WRC:ssä.
Olisi kyllä ihan mukavaa, jos olisi vähän erilaisia konsepteja eikä pelkästään noita minikokoisia hatchbackeja. Silloin 90-luvun alussahan A-ryhmän aikoihin oli suht' kompaktin kokoisen Lancia Deltan lisäksi Toyotan coupésta rakennettu Celica, niinikään pienet hatchbackit Nissanilta ja Mazdalta, mutta sitten myös nämä laivan kokoiset Ford Sierra, Mitsubishi Galant ja Subaru Legacy. Sittenhän nuo autot alkoi pikkuhiljaa pienenemään ja Mitsubishi taisi lopulta olla viimeinen mohikaani, joka vähän pidempään roikkui mukana isommalla autolla (Lancer) ja menestyikin sillä.

Käytäntöhän tuon aika pitkälti sanelee, että minkä kokoisella autolla mukana kannattaa olla. Esim. Peugeot taisi aikoinaan valita markkinointisyistä sen isomman 307:n ja maksoi siitä lopulta kovan hinnan kun suorituskyky ei yltänyt lähellekään 206:n tasoa.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Olisi kyllä ihan mukavaa, jos olisi vähän erilaisia konsepteja eikä pelkästään noita minikokoisia hatchbackeja. Silloin 90-luvun alussahan A-ryhmän aikoihin oli suht' kompaktin kokoisen Lancia Deltan lisäksi Toyotan coupésta rakennettu Celica, niinikään pienet hatchbackit Nissanilta ja Mazdalta, mutta sitten myös nämä laivan kokoiset Ford Sierra, Mitsubishi Galant ja Subaru Legacy. Sittenhän nuo autot alkoi pikkuhiljaa pienenemään ja Mitsubishi taisi lopulta olla viimeinen mohikaani, joka vähän pidempään roikkui mukana isommalla autolla (Lancer) ja menestyikin sillä.

Käytäntöhän tuon aika pitkälti sanelee, että minkä kokoisella autolla mukana kannattaa olla. Esim. Peugeot taisi aikoinaan valita markkinointisyistä sen isomman 307:n ja maksoi siitä lopulta kovan hinnan kun suorituskyky ei yltänyt lähellekään 206:n tasoa.
Toki olisi kiinnostavaa nähdä erillaisia autokonsepteja sarjassa, mutta tämän hetken säännöissä kaikille identtiset putkirungot rajoittanevat aika paljon autonvalmistajien irtiotto mahdollisuuksia.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Olisi kyllä ihan mukavaa, jos olisi vähän erilaisia konsepteja eikä pelkästään noita minikokoisia hatchbackeja. Silloin 90-luvun alussahan A-ryhmän aikoihin oli suht' kompaktin kokoisen Lancia Deltan lisäksi Toyotan coupésta rakennettu Celica, niinikään pienet hatchbackit Nissanilta ja Mazdalta, mutta sitten myös nämä laivan kokoiset Ford Sierra, Mitsubishi Galant ja Subaru Legacy. Sittenhän nuo autot alkoi pikkuhiljaa pienenemään ja Mitsubishi taisi lopulta olla viimeinen mohikaani, joka vähän pidempään roikkui mukana isommalla autolla (Lancer) ja menestyikin sillä.

Käytäntöhän tuon aika pitkälti sanelee, että minkä kokoisella autolla mukana kannattaa olla. Esim. Peugeot taisi aikoinaan valita markkinointisyistä sen isomman 307:n ja maksoi siitä lopulta kovan hinnan kun suorituskyky ei yltänyt lähellekään 206:n tasoa.
Subarukin roikkui vielä sedanillaan vuoteen '07 asti. Sitten ottivat sen hatckback -mallin kaudeksi ja poistuikin finanssikriisin takia takavasemmalle.

Siellä käydään rallin MM-sarjan taustalla kilpailua eri rengasvalmistajien kesken, saa nähdä kuka vie voiton?


MRF:hän on ollut todella vahvalla jalansijalla ERC:n puolella, Toki onhan heillä selvästi aika vahva panostus sarjaan ja parhaat kuljettajat haalittu tallin alle. En tiedä olisiko rengassota mitään tähän kohtaan, vai onko sarja yksinkertaisesti semmoisessa vaiheessa, että muut seikat ensin kuntoon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siellä käydään rallin MM-sarjan taustalla kilpailua eri rengasvalmistajien kesken, saa nähdä kuka vie voiton?


Saisi tulla minusta kaikki kolme, olisi vähän vaihtelua voimasuhteisiin eri ralleihin ja kilpailua.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suninen ajaa Hyundailla Keski-Euroopan rallin. Eli kaksi kisaa nyt ainakin tälle vuoteen ykköskalustolla. Sordon olettaisin olevan Japanissa. Nyt Teemulle näistä kahdesta rallista hyvät tulokset, niin on vahvoilla ensi kaudelle ajamaan, riippuu nyt miten nämä kuskiruletit pyörii.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Suninen ajaa Hyundailla Keski-Euroopan rallin. Eli kaksi kisaa nyt ainakin tälle vuoteen ykköskalustolla. Sordon olettaisin olevan Japanissa. Nyt Teemulle näistä kahdesta rallista hyvät tulokset, niin on vahvoilla ensi kaudelle ajamaan, riippuu nyt miten nämä kuskiruletit pyörii.

Niin siis neljä kisaahan siitä tulee, kun Viron ja Suomen jo ajoi. Chile ja tuo Keski-Eurooppa siihen päälle.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jossakin lehtijutussa oli tässä viikolla, että Ogier ei olisi sittenkään halukas jatkamaan Toyotalla, mutta olisi kuitenkin jatkamassa uraansa samalla tavalla vajaalla ohjelmalla kuin tälläkin kaudella. Ogier tuskin lähtee M-Sportille enää rämpimään, joten tuossa tapauksessa Hyundai olisi se ainoa realistinen vaihtoehto. Samassa jutussa mainittiin myös, että Toyotalla ja Hyundailla olisi herrasmiessopimus siitä, että kumpikaan talli ei palkkaa talliinsa kahta maailmanmestaria (tämän täytyy tarkoittaa täyttä ohjelmaa, koska onhan Toyotalla jo nyt Rovanperä ja Ogier). Tämä olisi syynä siihen, miksi mm. Latvala ei oikein ottautunut noihin Tänak-huhuihin. Rovanperä on tekemässä kahden vuoden jatkodiiliä Toyotalle, joten silloin tuon herrasmiessopimuksen mukaan Tänakille ei olisi paikkaa tallissa. Tänak ilmoitti Kreikassa jatkavansa uraa, mutta dumasi samalla aika täydellisesti Fordin auton, joten voisi päätellä että hän ei ainakaan M-Sportilla ole jatkamassa.

Melkoinen huhumylly pyörii kyllä tällä hetkellä kuljettajien ympärillä, kun kilpailukykyisiä paikkoja on niin vähän. Jos sekä Tänak että Ogier siirtyvät Hyundaille, niin tuo tarkoittaa kyllä käytännössä sitä, ettei Lapille enää jää sinne paikkaa. Mutta Toyotalta taas vapautuisi ainakin yksi paikka, joten olisiko Lapilla mahdollisuus tehdä vielä yksi comeback Toyotalle? Katsuta ei vaan ole tällä kaudella kehittynyt odotetulla tavalla, joten Toyotakin kaipaisi Rovanperän ja Evansin rinnalle laadukkaamman kuljettajan.

M-Sportin tilanne erittäin epävarma, mutta en usko että olisivat kuitenkaan vielä lopettamassa. Mutta mikään haluttu paikka tuo ei varmaan kuljettajien keskuudessa tällä hetkellä ole. Palkkakuluissa säästetään isosti mikäli Tänak siirtyy Hyundaille, joten sieltä voisi avautua nyt paikka jollekin nuorelle lupaukselle kuten Solbergille.

Voisikohan nuo ensi kauden kuljettajapaikat mennä jotenkin näin?
Hyundai: Neuville, Tänak (Suninen/Ogier), (Sordo/Lindholm)
Toyota: Rovanperä, Evans, Lappi (Katsuta)
Ford: Solberg, Fourmaux (Munster, Serderidisin tukemana ja tämän omalla autolla)

Suluissa vajaan ohjelman ajavat kuljettajat.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Harmittavasti Lappi vähän epäonnistui Virossa ja Suomessa sitten el katastrof, eikä vauhti riittänyt
sinne päinkään Kreikassa. Chilessä olisi pakko lyödä jonkinlainen statement pöytään. Mielellään voitto
tai ainakin olla voittotaistelussa ja tuoda auto ehjänä maaliin.

Potentiaalia kyllä löytyy, mutta vähän väliinputoajan rooliin Esuppi on jäänyt.
Ei kuitenkaan ihan Rovanperän, Ogierin tai Tanäkin tasoinen ole ja Evans sekä Neuville
on vakiinnuttanut paikkansa talleissaan.

Toivottavasti Lappi saisi toisen täyden kauden Hyundailla ja kokemuksen myötä nähtäisiin
onko Lapista haastamaan Kallea, Tanäkia tai Neuvillea pitkässä juoksussa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sordo ilmeisesti lopettaa tähän kauteen ja huhuista huolimatta jotenkin en usko että Ogier tallia vaihtaa. Ja vaikka vaihtaakin niin Hyundai on puhunut neljännestä autosta, joten mahdollisuus on Neuville/Tänak/Lappi ajaa koko kauden ja Ogier/Suninen jakaa sitten neljännen. Lapin kausi ei kuitenkaan kokonaisuutena ole ollut mikään katastrofi vaikka tulosta toki olisi saanut tulla enemmän. Mutta eipä se Neuvillekään ole Kallelle pärjännyt. Lapin etuna tallissa on tekninen tietämys. Hänen säätötaidoillaan Neuvillenkin vauhti on kasvanut varsin merkittävästi esim. Virossa ja Suomessa ja sillä asialla voi olla suurempi merkitys kuin varsinaisella kilpailumenestyksellä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Mikähän Ogierilla oikein Toyotan puolella hitsaa? Menestystä on tullut ja auto on kaiken järjen mukaan tulevaisuudessakin hyvä. Herkästi mennyt Kallen pikku härnääminen Keniassa tunteisiin? Toisaalta Hyndain puolella on ainakin tähän asti tehty selväksi, että tallinääräyksiä käytetään maksimoimaan molempien mestaruuksien tavoittelu. Tuohon yhtälöön ei oikein sovi keikkakuski, joka ajaa tiimin ykköskuskin eteen, kuten Ogier Kallen kohdalla Monte Carlossa ja Keniassa. Mutta aivan varmasti Ogierin ehtona on oikeus tuohon, eikä lähde luovuttelemaan ainakaan voittoja kelleen.

En vaan Ogierin kannalta näe tuossa siirrossa mitään järkeä ellei sukset ole mennyt kunnolla ristiin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei minustakaan Hyundailla olisi oikeastaan mitään suurempaa syytä luopua Lapista, joka on kuitenkin vain sen vähän reilut 30 pistettä Neuvillen perässä ja kuuleman mukaan auttanut todella paljon myös Neuvillea säätöjen ja auton kehitystyön kanssa. Vähän epätasaista on ollut Lapin suorittaminen, mutta hänelle tekisi varmaan hyvää kun saisi vähän pysyvyyttä ja toisen kauden samassa tallissa. Mutta Tänak on niitä kavereita, jotka pystyisivät ehkä Rovanperänkin haastamaan, joten jos vastakkain on Lapin tai Tänakin palkkaaminen, niin kyllä se saattaa Tänakinin kallistua. Mutta ei tosiaan tiedä, onko asia oikeasti vai löytyykö Hyundailta molemmille paikka.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Mikähän Ogierilla oikein Toyotan puolella hitsaa?
En usko, että hitsaa sinänsä mikään, jos Ogier ylipäätään siirtyy Hyundaille, niin se voi johtua pelkästään siitä, että ranskalainen haluaa ajaa vielä uudella automerkillä ennen kuin siirtyy rallista lopullisesti kokopäiväiseksi eläkeläiseksi.
jos vastakkain on Lapin tai Tänakin palkkaaminen, niin kyllä se saattaa Tänakinin kallistua.
Jos tällainen asetelma tulee, niin ilman muuta Tänak on mahdollisen tuloksen kannalta parempi vaihtoehto, mutta pitää myös muistaa, että sitten puhutaan ihan eri luokan palkkakustannuksista, onko Hyundailla varaa palkata Tänak toisen kovapalkkaisen, Neuvillen rinnalle. Joka tapauksessa, jos Tänak tulee ja Lappi jatkaa ylipäätään Hyundailla, niin tuskin enää kaikkia kisoja ajaa? Neuvillehan on muuten ilmoittanut, että ajaa seuraavan kauden, mutta se saattaakin jäädä viimeiseksi ja siirtynee sen jälkeen "siviiliin".
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Tänak on loppujen lopuksi melkoisessa pattitilanteessa. Miten Hyundai olisi tällä kertaa erilainen aikaisempaan stinttiin verrattuna? Neuville on ykköskuski ja sen mukaan mennään. Toisaalta näkisin Fordin ilomielin sellaisena tallina, jossa on nuorta kuskia kisaamassa ja piristämässä kilpailua. Toki siellä ei ole varaa menettää enempää rahaa kaluston korjaamiseen, kun ulosajojen mahdollisuus moninkertaistuu.

Vaikka paikkoja on melko rajatusti, niin markkinat ovat mielenkiintoiset. Ogierin ja Tänakin liikkeet ratkaisevat paljon. Kalle todennäköisesti jatkaa Toyotalla kuitekin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En usko, että hitsaa sinänsä mikään, jos Ogier ylipäätään siirtyy Hyundaille, niin se voi johtua pelkästään siitä, että ranskalainen haluaa ajaa vielä uudella automerkillä ennen kuin siirtyy rallista lopullisesti kokopäiväiseksi eläkeläiseksi.

Jos tällainen asetelma tulee, niin ilman muuta Tänak on mahdollisen tuloksen kannalta parempi vaihtoehto, mutta pitää myös muistaa, että sitten puhutaan ihan eri luokan palkkakustannuksista, onko Hyundailla varaa palkata Tänak toisen kovapalkkaisen, Neuvillen rinnalle. Joka tapauksessa, jos Tänak tulee ja Lappi jatkaa ylipäätään Hyundailla, niin tuskin enää kaikkia kisoja ajaa? Neuvillehan on muuten ilmoittanut, että ajaa seuraavan kauden, mutta se saattaakin jäädä viimeiseksi ja siirtynee sen jälkeen "siviiliin".
Näinpä. Ja toisessa vaakakupissa painaa myös sitten tiimihenki ja kokonaisuus. Tänakin ja Neuvillen yhteiselo ei tainnut ihan ruusuista olla, vaikka osittain se kyllä johtui myös tallin johtopuolen ongelmista, ja Latvalakin puhui tuosta että Tänak ei ole varsinaisesti mikään tiimipeluri vaan enemmän yksilöurheilija joukkueen sisällä. Onhan tuo Lappikin melkoinen suorasuu välillä, ja heitellyt mm. Neuvillesta kauden mittaan aika mielenkiintoisia kommentteja, mutta uskoisin kuitenkin että Lappi on ehkä tiimipelurina parempi jo ihan siksikin, että hänellä ei ole mestarin statusta jolla voi alkaa esittämään jotain erityisiä vaatimuksia.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Miten Hyundai olisi tällä kertaa erilainen aikaisempaan stinttiin verrattuna? Neuville on ykköskuski ja sen mukaan mennään.
Minä näkisin, että tilanne saattaisi olla kuitenkin aika erilainen loppujen lopuksi. Hyundain johtamisessa oli aika paljon ongelmia Tänakin edellisen visiitin aikaan, mutta nyt johto on vaihtunut ja Abiteboul on nyt ehkä saanut tuohon vähän uudenlaista rotia. Ja vaikka Hyundailla onkin selkeästi suosittu Neuvillea tällä kaudella, niin en usko että Abiteboulin aikana Neuville saisi enää niin suurta roolia tallin sisällä kuin aiemmin. Se käsittääkseni oli se suurin asia mikä Tänakin ja Hyundain välillä hiersi. Jos Hyundai on uudelleen Tänakin perässä, niin en usko että he virolaista enää hommaavat Neuvillen kyykytettäväksi vaan hänelle annetaan ihan reilu mahdollisuus.
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinä lähetyksessä kertoi esimerkin Rovanperästä, esimerkki oli jostain Mikkelin SM rallista tms. Sanoi että johonkin tiettyyn mutkaan kaikki kuskit tuli tietyllä "normaalilla" tavalla siten kuten se mutka kai tavallaan kuuluu ajaa. Sitten kun Rovanperä ajoi saman kohdan niin ajolinja oli ihan eri kuin muilla. Ja kello oli sitä mieltä että Rovanperän tapa ajaa mutka oli parempi.

Tämä oli tällainen epämääräinen anekdootti. Mutta kaiketi Rovanperä on oikeasti vaan hieman erilainen ja ehkä parempi kuski kuin moni muu.
Samantapainen kommentti oli Lapilta Tänäkistä muutama vuosi sitten Jyskälässä. Lapilta kysyttiin, että "jäit taas Tänäkin vauhdista, mikä on syynä?". Lappi vastasi jotenkin näin: "Tänäkin ajolinjat on jotain sellaista mihin ei normaali ihminen uskalla ajaa".
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pirelli ei toimita WRC1-autojen renkaita enää kauden 2024 jälkeen. Sarjan rengastoimittajiksi ovat hakeneet Michelin, MRF ja Hankook.

 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös