Mainos

Ralliketju

  • 1 837 620
  • 14 817

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin mutta ei aina kaikkia pätkiä tarvitse ajaa pohja-ajoille. Mitä sitten vaikka olisi ollut tasoissa. Vielä hyvä mahdollisuus voittaa.
Ihan turha keskustelu. Rallissa voi sattua kaikenlaista, ei se jos ajaisi perjantain erikoiskokeet 0,2 sekuntia hitaammin poista sitä ulosajon riskiä. Tuskin edes merkittävästi vähentää.

Ja sittenhän on ajettava vastaavasti lauantaina kovempaa, jos on tasatilanne perjantain jälkeen. Miksei se ulosajo tulisi sitten lauantaina jos se hieman kilpakumppania kovemmin ajaminen on niin vaarallista? Jossain vaiheessa se ero on kuitenkin otettava, jos aikoo rallin voittaa.

MM-sarjan tilanne huomioiden ei Rovanperä tee pistesijoilla oikein mitään. Jyväskylän voitto sen sijaan olisi jotain erityistä, joten pelkästään voitosta ajetaan. Silloin kannattaa kasvattaa eroa kilpailijoihin tasaisesti, kuitenkaan isoja riskejä ottamatta. Ja juuri niin Rovanperä teki, mutta riskiä ulosajoon ei pysty eliminoimaan kokonaan jos voitosta ajaa.

Ei Rovanperän taktiikassa ollut mitään vikaa, eikä asiasta edes puhuttaisi jos ei olisi sattunut käymään paska säkä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Niin mutta ei aina kaikkia pätkiä tarvitse ajaa pohja-ajoille. Mitä sitten vaikka olisi ollut tasoissa. Vielä hyvä mahdollisuus voittaa.
Joo, minäkin laitoin Kallelle jo somen kautta viestiä, että muistaa sitten ensi vuonna himmailla Myhinpäässä, kun siellä voi sattua virheitä ja iskee sen sijaan jollain toisella EK:lla. Voi luoja.

Asiasta seuraavaan, vanhan aviopari Latvala/Hännisen menoa ja haastatteluja on suunnaton ilo seurata! Jätkillä tuntuu olevan fiilis todella tapissa ja juttua tulee pätkän maalissa niin, että pitää melkein keskeyttää, kun seuraava on jo perässä jonossa. Eikä se vauhtikaan ole lainkaan huonoa muistaen, ettei ole ajanut nykyautolla koskaan tosissaan ja käyttämässään Yariksessa on osin viime kauden komponentteja. Tähän mennessä 188,58 EK-kilometriä takana ja JML on jäänyt näissä keskimäärin 0,81s/km, ja mitä pidemmälle mennään, sitä paremmin Latvala tuntuu saavan kyydistä kiinni. Pistelee jo nyt paikoin Pierluista pataan ja se on kova suoritus kaverilta, joka on viimeksi ajanut tehdastiimin autolla neljä vuotta sitten!
 

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Ihan turha keskustelu. Rallissa voi sattua kaikenlaista, ei se jos ajaisi perjantain erikoiskokeet 0,2 sekuntia hitaammin poista sitä ulosajon riskiä. Tuskin edes merkittävästi vähentää.

Ja sittenhän on ajettava vastaavasti lauantaina kovempaa, jos on tasatilanne perjantain jälkeen. Miksei se ulosajo tulisi sitten lauantaina jos se hieman kilpakumppania kovemmin ajaminen on niin vaarallista? Jossain vaiheessa se ero on kuitenkin otettava, jos aikoo rallin voittaa.

MM-sarjan tilanne huomioiden ei Rovanperä tee pistesijoilla oikein mitään. Jyväskylän voitto sen sijaan olisi jotain erityistä, joten pelkästään voitosta ajetaan. Silloin kannattaa kasvattaa eroa kilpailijoihin tasaisesti, kuitenkaan isoja riskejä ottamatta. Ja juuri niin Rovanperä teki, mutta riskiä ulosajoon ei pysty eliminoimaan kokonaan jos voitosta ajaa.

Ei Rovanperän taktiikassa ollut mitään vikaa, eikä asiasta edes puhuttaisi jos ei olisi sattunut käymään paska säkä.
Virhe kuitenkin. Ajovirhe niin kuin sanottiin. Se mikä sen virheen aiheutti niin siitä olen eri mieltä kanssasi mutta virhe kuitenkin tuli siinä.
 

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Joo, minäkin laitoin Kallelle jo somen kautta viestiä, että muistaa sitten ensi vuonna himmailla Myhinpäässä, kun siellä voi sattua virheitä ja iskee sen sijaan jollain toisella EK:lla. Voi luoja.

Asiasta seuraavaan, vanhan aviopari Latvala/Hännisen menoa ja haastatteluja on suunnaton ilo seurata! Jätkillä tuntuu olevan fiilis todella tapissa ja juttua tulee pätkän maalissa niin, että pitää melkein keskeyttää, kun seuraava on jo perässä jonossa. Eikä se vauhtikaan ole lainkaan huonoa muistaen, ettei ole ajanut nykyautolla koskaan tosissaan ja käyttämässään Yariksessa on osin viime kauden komponentteja. Tähän mennessä 188,58 EK-kilometriä takana ja JML on jäänyt näissä keskimäärin 0,81s/km, ja mitä pidemmälle mennään, sitä paremmin Latvala tuntuu saavan kyydistä kiinni. Pistelee jo nyt paikoin Pierluista pataan ja se on kova suoritus kaverilta, joka on viimeksi ajanut tehdastiimin autolla neljä vuotta sitten!
Kumma suhtautuminen tähän asiaan. Eikö voi yhtään ajatella mitään muuta mahdollisuutta kuin että pitää ajaa ykkösenä koko viikonloppu pohja-aikoja tehden? Tosiaanko pitää ajaa ihan täysillä koko ajan? Ei tarvitse kun nähdään nytkin että ei ne nopeimmat kuskit ole sinne podiumille menossa. Mutta tästä turha väitellä kun lähtökohtaisesti näkemykset hyvin erilaiset.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kumma suhtautuminen tähän asiaan. Eikö voi yhtään ajatella mitään muuta mahdollisuutta kuin että pitää ajaa ykkösenä koko viikonloppu pohja-aikoja tehden? Tosiaanko pitää ajaa ihan täysillä koko ajan? Ei tarvitse kun nähdään nytkin että ei ne nopeimmat kuskit ole sinne podiumille menossa. Mutta tästä turha väitellä kun lähtökohtaisesti näkemykset hyvin erilaiset.
Pitkässä juoksussa ne nopeimmat kuskit kuitenkin mestaruuksia voittavat. Samanlaisia virheitä on kun tuo Rovanperän rallin päättänyt virhe on tehnyt jokainen kuski jo tällä viikonlopulla jopa riskittömästi ajava Latvala. Kallen kohdalla sattui olemaan muuta kuin heinää vastassa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kumma suhtautuminen tähän asiaan. Eikö voi yhtään ajatella mitään muuta mahdollisuutta kuin että pitää ajaa ykkösenä koko viikonloppu pohja-aikoja tehden? Tosiaanko pitää ajaa ihan täysillä koko ajan? Ei tarvitse kun nähdään nytkin että ei ne nopeimmat kuskit ole sinne podiumille menossa. Mutta tästä turha väitellä kun lähtökohtaisesti näkemykset hyvin erilaiset.
Olet varmasti viimeisen lauseen osalta täysin oikeassa. En nyt tähän hätään löydä juttua siitä, missä Latvala totesi, että Kallen oli tarkoitus iskeä nimenomaan Myhinpäässä ja pönkittää siellä johto sille tasolle, että muiden on hankala raapia edes kymmenyksiä, vaikkei jatkossa ihan täyttä syöttöä menisikään. Pätkän väliajat tukevat tätä, Kalle oli viimeiseksi jääneessä splitissä huimat kolme sekuntia seuraavan edellä. Niinhän se monessa rallissa menee, että kilpailijoiden selkärangat pyritään nimenomaan katkaisemaan tietyllä erikoiskokeella, jossa koetaan siihen mahdollisuus olevan. Nyt vaan ei käynyt niin ja se siitä.

Lisäksi kun muistelee vaikka kahden viikon takaista Viron rallia, jossa Kalle mainitsi naputellessaan jo ylivoimaisessa johdossa voiton käytännössä ratkettua, ettei tykkää ajaa yhtään hiljempaa, jottei ajotuntuma katoa, niin hankala siihen on mennä täältä levollisesta nojatuolista sanomaan, että ajelisit nyt vähän hiljempaa.

Sinänsä aivan jonninjoutavaa semantiikkaa jauhaa siitä, tapahtuiko "the virhe", vai oliko lopputulos vain yllättävien olosuhteiden ja surkeiden yhteensattumien summa. Varsin vaikea uskoa, että pitkälti umpirehellisiä kommentteja laukova Kalle yrittäisi jotenkin valkopestä tapahtunutta vaikkapa seuraavalla lausunnollaan.

"– En löydä oikein mitään syytä sille. Jarrusta asti tuntui, että kaikki on ihan hyvin. Oikealla linjalla ja hyvällä vauhdilla mutkaan. Kun ei ollut linjaa ensimmäisenä autona, takapyörien linjalle jäi jotain paskaa. Pikkuautot ajaneet sisämutkaan. Mentiin täyteen sladiin, eikä saanut korjattua. Pudottiin ojaan ja lähdettiin lentoon, Rovanperä selvitti ja tiivisti, miksi häntä erityisesti harmitti."

Linkki: Yle.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Taisi olla voittajaksi jotain 100 paikkeilla ja 15 podiumille. Oli ainakin vedonlyönnissä arvioitu että pystyisi ajamaan nopeammin kun Loubet ja lähes samaa kun Katsuta ja Suninen.

Tuo tosin kääntyi päinvastoin aika nopeasti, Loubet 1,55. Katsutaa vastaan yli taas jotain 40% tms. ulkomuistista.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Latvala ei ihan hirveästi jää Loubetin vauhdista. En tiedä mistä se kertoo, mutta ei tuo nyt Lubeen kannalta ihan hirmu hyvältä näytä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Latvala ei ihan hirveästi jää Loubetin vauhdista. En tiedä mistä se kertoo, mutta ei tuo nyt Lubeen kannalta ihan hirmu hyvältä näytä.

Loubet ikäänkuin "ryösti" Fourmauxin paikan tälle kaudelle, mutta ei ole osoittanut ollevansa ajopaikkansa arvoinen. Ensimmäinen täysi kausi pääluokassa, ja about joka rallissa morjestaa metsähallitusta. Hänen duuninsa Tänakin kakkosena olisi kuitenkin vain tuoda varmat pisteet tallille. Väläyttelee kyllä vauhtia ajoittain, mut ei pysy tiellä.

E: jumalauta Evans tulee kovaa
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Saako suomalaisten perseelleen mennyt ralli jatkoa? Latvalalla Västilä 2:n jälkeen "hybrid issue". Toivotttavasti ei mikään ajamista estävä vika.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Huttunen sivussa.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Saako suomalaisten perseelleen mennyt ralli jatkoa? Latvalalla Västilä 2:n jälkeen "hybrid issue". Toivotttavasti ei mikään ajamista estävä vika.
Näyttää jatkuvan, nyt on Huttunen "parkkeerannut" tien laitaan.
 

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
"– En löydä oikein mitään syytä sille. Jarrusta asti tuntui, että kaikki on ihan hyvin. Oikealla linjalla ja hyvällä vauhdilla mutkaan. Kun ei ollut linjaa ensimmäisenä autona, takapyörien linjalle jäi jotain paskaa. Pikkuautot ajaneet sisämutkaan. Mentiin täyteen sladiin, eikä saanut korjattua. Pudottiin ojaan ja lähdettiin lentoon, Rovanperä selvitti ja tiivisti, miksi häntä erityisesti harmitti."

Linkki: Yle.
– Täytyy muistaa, että Kalle on ajanut koko vuoden hurjalla tasolla. Hän ei ollut tehnyt yhtään virhettä alkukaudesta. Kukaan ei aja virheetöntä kautta. Harmi Kallen kannalta, että se iso virhe sattui siten juuri täällä Jyväskylässä, Latvala symppasi.

Linkki Iltalehti
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Olikin sellainen mutka ja kivi tuo että oli vain ajan kysymys milloin kellahtaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ralliradiossa naureskelivat aamupäivällä jollain pätkällä, että ei jotain kohtaa vain voi ajaa kovemmin.
Tästä tuli mieleen jonkun vanhan legendan tokaisu, olikohan Kankkunen kun oli ajanut Alenin tai oliko peräti kolme suomalaista ajanut Jyväskylässä saman pohja-ajan jollain pätkällä. Haastattelija tästä oli kiinnostunut niin vastaus oli ollut, ei tätä pätkää vaan voi ajaa tuon nopeammin.

Muistaako joku paremmin tämän tarinan?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Ralliradiossa naureskelivat aamupäivällä jollain pätkällä, että ei jotain kohtaa vain voi ajaa kovemmin.
Tästä tuli mieleen jonkun vanhan legendan tokaisu, olikohan Kankkunen kun oli ajanut Alenin tai oliko peräti kolme suomalaista ajanut Jyväskylässä saman pohja-ajan jollain pätkällä. Haastattelija tästä oli kiinnostunut niin vastaus oli ollut, ei tätä pätkää vaan voi ajaa tuon nopeammin.

Muistaako joku paremmin tämän tarinan?
Aika lailla noin se meni kuten kuvailitkin, eli kolme kuskia ajoi täsmälleen saman ajan ja sitten oli kysytty että miten tuo on mahdollista? Siihen tosiaan annettiin vastaus "Ei sitä voi yhtään tämän kovempaa ajaa". Kankkunen tuohon tarinaan liittyi mielestäni ainakin, olisikohan sitten ollut Alen ja Vatanen mukana myös.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika lailla noin se meni kuten kuvailitkin, eli kolme kuskia ajoi täsmälleen saman ajan ja sitten oli kysytty että miten tuo on mahdollista? Siihen tosiaan annettiin vastaus "Ei sitä voi yhtään tämän kovempaa ajaa". Kankkunen tuohon tarinaan liittyi mielestäni ainakin, olisikohan sitten ollut Alen ja Vatanen mukana myös.
Jyväskylän suurajot 1986:
Matti Kyllönen pätkän maalissa: 
"Sinä, Markku ja Timo ajoitte kaikki saman ajan, miten se on mahdollista?"
Juha Kankkunen: 
"Kato kun tätä pätkää ei voi kovempaa ajaa."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös