Ralliketju

  • 1 821 834
  • 14 734

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Virolaisella Timo Mäkinen -simulaattori. Ei sentään pää sivuikkunasta ulkona...

Esa-Pekka Lappi rakentaa kyllä itsestään entisestä vahvempaa kuvaa Ratti-Matin manttelinperijänä sellaisesta kuskista, joka ei pysy tiellä.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Virolaisella Timo Mäkinen -simulaattori. Ei sentään pää sivuikkunasta ulkona...

Esa-Pekka Lappi rakentaa kyllä itsestään entisestä vahvempaa kuvaa Ratti-Matin manttelinperijänä sellaisesta kuskista, joka ei pysy tiellä.
Kyllä tuossa on Lapilla ihan helvetin huonoa tuuriakin ollut. Nyt rengas räjähti ihan ilman mitään. Paljon myös selkeästi vaikuttaa tuo Hyundain auto kun ei tunnu oikein tunnu sopivan kenenkään hanskaan noista kuskeista. Kaikki valittaneet auton paskaa ajettavuutta vuorollaan. Sitten kun auton paskuutta täytyy korjata ajamalla vähän yli, että pysyisi edes jotenkin Toyotien perässä niin silloin useammin sattuu ja tapahtuu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Törmää puuhun, ajaa kiveen jne. Varmasti suoralla tiellä kova kuten Ratti-Mattikin (joka äsken näytti pyörähtävän). Kaikenlaisia selityksiähän voimme keksiä.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Ei kaikista mestareita tule, mutta Rattimatti ja Lappi ovat hyvän tason kuskeja, joista Latvala oli vielä napsun tai pari parempi kuin mitä Lappi on. Rovanperät erikseen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
18 voittoa 67 palkintopallisijaa 539 erikoiskoe pohjaa. Että kyllä se Latvala toisinaan siellä tielläkin on pysynyt

...ja nolla mestaruutta, vaikka useampaan kertaan siihen kelpoinen auto oli. Toki sama mestaruudettomuus koskee Hirvosta, joka taisi pysyä enemmän tiellä, ja samaa kovasti rakennetaan Lapista. Kovaahan nuo kumpikin parhaimmillaan menevät tai ovat menneet.

Kauhea kritiikki ja dissaaminen oli sen sijaan erästä edesmennyttä kuskia kohtaan, kun hän ei ajanut joka pätkää täysillä, mutta voitti kuitenkin mestaruuden.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
...ja nolla mestaruutta, vaikka useampaan kertaan siihen kelpoinen auto oli. Toki sama mestaruudettomuus koskee Hirvosta, joka taisi pysyä enemmän tiellä, ja samaa kovasti rakennetaan Lapista. Kovaahan nuo kumpikin parhaimmillaan menevät tai ovat menneet.

Kauhea kritiikki ja dissaaminen oli sen sijaan erästä edesmennyttä kuskia kohtaan, kun hän ei ajanut joka pätkää täysillä, mutta voitti kuitenkin mestaruuden.
Kenestä edesmenneestä kirjoitat? Nyt lyö pää tyhjää.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
...ja nolla mestaruutta, vaikka useampaan kertaan siihen kelpoinen auto oli. Toki sama mestaruudettomuus koskee Hirvosta, joka taisi pysyä enemmän tiellä, ja samaa kovasti rakennetaan Lapista. Kovaahan nuo kumpikin parhaimmillaan menevät tai ovat menneet.

Kauhea kritiikki ja dissaaminen oli sen sijaan erästä edesmennyttä kuskia kohtaan, kun hän ei ajanut joka pätkää täysillä, mutta voitti kuitenkin mestaruuden.
Latvala ja Hirvonen olivat hyviä kuskeja, mutteivat ihan huippuja. Hirvonenkin oli 5 kertaa mm-hopealla, mutta Loeb oli aina vaan parempi ja tasaisempi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kenestä edesmenneestä kirjoitat? Nyt lyö pää tyhjää.

Ainoasta englantilaisesta rallin MM-sarjan voittaneesta kuskista, eli Richard Burnsista, joka pysyi tiellä ja ajoi järkevästi. Aivan valtava arvostelu meillä (toki varmaan vähän happamia, sanoi -hengessä), kun hän menikin ja voitti sillä tyylillä mestaruuden. Aika oleellinen taito pysyä tiellä tässä lajissa.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
...ja nolla mestaruutta, vaikka useampaan kertaan siihen kelpoinen auto oli. Toki sama mestaruudettomuus koskee Hirvosta, joka taisi pysyä enemmän tiellä, ja samaa kovasti rakennetaan Lapista. Kovaahan nuo kumpikin parhaimmillaan menevät tai ovat menneet.
Vaikea silloin on voittaa kun on ranskalaiset goatit vastassa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ainoasta englantilaisesta rallin MM-sarjan voittaneesta kuskista, eli Richard Burnsista, joka pysyi tiellä ja ajoi järkevästi. Aivan valtava arvostelu meillä (toki varmaan vähän happamia, sanoi -hengessä), kun hän menikin ja voitti sillä tyylillä mestaruuden. Aika oleellinen taito pysyä tiellä tässä lajissa.
No ei kai Burnsia kamalasti ole mollattu. Latvala on saanut vähän liikaakin paskaa niskaan samoin kun Hirvonen.
Oli muuten melko tasainen toi 2001 mm sarja.

Ainakin Grönholm on puhunut suht arvostavasti Burnsista
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No ei kai Burnsia kamalasti ole mollattu. Latvala on saanut vähän liikaakin paskaa niskaan samoin kun Hirvonen.
Oli muuten melko tasainen toi 2001 mm sarja.

Ainakin Grönholm on puhunut suht arvosta asti Burnsista

Eivät toki muut kuskit, heillähän on rallissa hieno kunnioitus toisiaan kohtaan - se on perinne. Suomalainen ralliväki sen sijaan, tältä palstaltakin löydät hakutoiminnolla tätä aihetta. (nykykirjoittajista varmaan melko moni on ollut aika nuori Burnsin aktiiviseurannan aikoihin)

Mutta se edesmenneestä, rauha hänen muistolleen. Järkevällä, vähän säästeliäälläkin ajotavalla voi mestaruuden voittaa, ja joskus se saattaisi näille rämäpäisimmille olla hyväksi.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ei kai Burnsia kamalasti ole mollattu. Latvala on saanut vähän liikaakin paskaa niskaan samoin kun Hirvonen.
Oli muuten melko tasainen toi 2001 mm sarja.

Ainakin Grönholm on puhunut suht arvostavasti Burnsista
Tuomisen podcastissa Grönholm sanoi, että eivät oikeen tullu toimeen Burnsin kanssa.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eivät toki muut kuskit, heillähän on rallissa hieno kunnioitus toisiaan kohtaan - se on perinne. Suomalainen ralliväki sen sijaan, tältä palstaltakin löydät hakutoiminnolla tätä aihetta. (nykykirjoittajista varmaan melko moni on ollut aika nuori Burnsin aktiiviseurannan aikoihin)

Mutta se edesmenneestä, rauha hänen muistolleen. Järkevällä, vähän säästeliäälläkin ajotavalla voi mestaruuden voittaa, ja joskus se saattaisi näille rämäpäisimmille olla hyväksi.
Kaksi erilaista kuskia saarivaltiosta, Burns ja Mcrae. Kaksi erilaista ajotapaa ja kuitenkin molemmat olivat maailmanmestareita. Monella tapaa voi voittaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Eivät toki muut kuskit, heillähän on rallissa hieno kunnioitus toisiaan kohtaan - se on perinne. Suomalainen ralliväki sen sijaan, tältä palstaltakin löydät hakutoiminnolla tätä aihetta. (nykykirjoittajista varmaan melko moni on ollut aika nuori Burnsin aktiiviseurannan aikoihin)

Mutta se edesmenneestä, rauha hänen muistolleen. Järkevällä, vähän säästeliäälläkin ajotavalla voi mestaruuden voittaa, ja joskus se saattaisi näille rämäpäisimmille olla hyväksi.
Mä arvelen, että toi "vihanpito" voisi liittyä tuohon Mäkinen vs. McRae taisteluun kun saarilla pidettiin Colinia paljon kovempana kuskina kun Mäkistä. Muistan jonkun otsikon kun McRae nousi eniten voittoja saavuttaneeksi kuljettajaksi, "nyt on suomalaistenkin pakko myöntää Colin on kaikkien aikojen rallikuski". Mestaruuksia sitten vähän eri määrä.

Ehkä Burns joutui vähän sijaiskärsijäksi. Itse muistelen että Burnsin mestaruus otettiin omassa kuplassani ainakin ihan hyvin vastaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tuomisen podcastissa Grönholm sanoi, että eivät oikeen tullu toimeen Burnsin kanssa.
Joo ja avasi syitä varsin loogisesti, enemmän mä näin että siinä oli sitä kilpailuhenkisyyttä enemmän kuin mitään muuta. Ja vielä harmitteli sitä että oli ollut vähän tyly kun Burns tuli talliin.
 

Sambody

Jäsen
Kilin Colinit yms vie otsikot. Joku Burns, Hirvonen ja tällä hetkellä vaikka Evans ei juuri ylistyssanoja kerää, kun tuovat autoa maaliin pistesijoilla. Mitä tulee Latvalan ja Hirvosen puuttuviin mestaruuksiin, niin kertokaa toki kuinka moni muu on voittanut Loebin ja Ogierin ajaessa uransa huipulla mestaruuksia? Jos ei Loebin ensimmäistä täyttä kautta laske mukaan niin taitaa Tänak olla ainoa. Jos haluaa vuoden 2003 laskea mukaan niin lisätään joukkoon Petter Solberg.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Latvalalla ei riittänyt ihan koskaan mestaruuteen asti, ja on sen ihan itsekin myöntänyt, että henkinen kantti ei vaan riittänyt. Mutta sitä en oikein ymmärrä ja sulata, miksi Latvalasta pitää aina puhua niin halventavaan sävyyn (juuri nämä fb-keskusteluista ja palstoilta tutut "Ratti-Matti-kommentit" ym. naureskelut). Latvala on kuitenkin, nollasta mestaruudestaan huolimatta, yksi Suomen menestyneimpiä rallikuljettajia. Ja tämäkin meneillään oleva kisa on taas todiste siitä, että ei voi olla ihan hupiukko jos lähes kylmiltään tulee ja pesee suurimman osan sarjan vakiokiertäjistä. Vaikka Latvala noita historic-kisoja ym. säännöllisesti kiertelee, niin ei sitä voi kuitenkaan ihan suoraan verrata siihen että ajaa näitä kovia MM- ja EM-ralleja säännöllisesti.

Mutta kai Latvala on ollut suomalaiselle ralliyleisölle liian tunteensa näyttävä kuljettaja, niin on tehnyt itsestään liian helpon sylkykupin?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Joo ja avasi syitä varsin loogisesti, enemmän mä näin että siinä oli sitä kilpailuhenkisyyttä enemmän kuin mitään muuta. Ja vielä harmitteli sitä että oli ollut vähän tyly kun Burns tuli talliin.
Burnshan ei itsekään ollut kaikista helpoin työkaveri kuulemma. Mukava heppu kavereilleen mutta ilmeisesti aika sulkeutunut persoona tuon ydin-kaveripiirinsä ulkopuolella. Ja äärimmäisen keskittynyt aina viilaamaan kaikkia yksityiskohtia ja omaa tekemistään paremmaksi. Burnshan ei ollut kuljettajana ehkä ihan lahjakkaimmasta päästä mutta kompensoi sitä kovalla työnteolla ja juuri tuolla yksityiskohtien viilaamisella.

Muistaakseni Burnsilla oli mm. joku ihan oma nuottisysteemikin, jonka kaltaista ei juuri kukaan muu käytä. Siinä oli jotenkin jaettu jokainen mutka eri osioihin (sisäänmeno, apex, ulostulo) ja kaikille noille oli oma nuottinsa.
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Latvalalla ei riittänyt ihan koskaan mestaruuteen asti, ja on sen ihan itsekin myöntänyt, että henkinen kantti ei vaan riittänyt. Mutta sitä en oikein ymmärrä ja sulata, miksi Latvalasta pitää aina puhua niin halventavaan sävyyn (juuri nämä fb-keskusteluista ja palstoilta tutut "Ratti-Matti-kommentit" ym. naureskelut). Latvala on kuitenkin, nollasta mestaruudestaan huolimatta, yksi Suomen menestyneimpiä rallikuljettajia. Ja tämäkin meneillään oleva kisa on taas todiste siitä, että ei voi olla ihan hupiukko jos lähes kylmiltään tulee ja pesee suurimman osan sarjan vakiokiertäjistä. Vaikka Latvala noita historic-kisoja ym. säännöllisesti kiertelee, niin ei sitä voi kuitenkaan ihan suoraan verrata siihen että ajaa näitä kovia MM- ja EM-ralleja säännöllisesti.

Mutta kai Latvala on ollut suomalaiselle ralliyleisölle liian tunteensa näyttävä kuljettaja, niin on tehnyt itsestään liian helpon sylkykupin?
Itse ainakin olen pitänyt Latvalaa yhtenä parhaimmista suomalaisista ralli kuskeista aina. Toki voi olla etten ole tarpeeksi ralli-fani. Latvala kuitenkin vielä "eläkepäivillään" ajaa erinomaisia aikoja wrc2 luokassa huippujen kanssa. Viime vuonna Rally1 autolla myös hyvä tulos. Kaikilla kuskeilla on erilainen paineensietokyky, joka näkyy eritavalla eritilanteissa. Esimerkiksi Rovanperä tuntuu olevan erittäin kylmän rauhallinen verrattuna näihin muihin nykykuskeihin, eikä päästä huonoa yksittäistä ajo virhettä tms ihon alle.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Eisk toi Ralli-Matti ole arvosta lempinimi eikä pilkkaava? JM:hän on armoitettu rallin fani joka harrastaa vanhoja ralliautoja yms. Elää ja hengittää vain rallia
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Urheilussa, oli sitten kyseessä moottoriurheilu, kestävyysurheilu tai vaikkapa mailapelit on samaa se, että oma tekeminen pitää suhteuttaa siihen ketä on vastassa. Siis jos haluat voittaa ja olla kaikista paras.

Jos Nieminen lähti pelaamaan Federeriä vastaan niin ei siinä paljon perustuuppaukset auttaneet. Piti koko ajan lyödä pienellä marginaalilla ja se saattoi näkyä joidenkin silmään useina helppoina virheinä. Se kuitenkin oli matsissa ainoa tapa yrittää voittoa. Miehet muuten pelasivat yhteensä 15 peliä. Ex-maailman listan 13., voitti noista 0.

Kestävyyslajeissa saattaa joutua ottamaan myös isoja riskejä. Lähteä riskillä liian kovaa ja sitten ehkä katketa ja olla 7. Kun varmistelemalla olisi voinut olla 3. Ehkä tuo sija joskus tyydyttääkin, mutta joskus kunnianhimoinen urheilija haluaa voittaa. Ja kun epäonnistuu, niin saa lokaa. Ainakin Suomessa.

Latvalan tapauksessa vastassa on ollut herroja Loeb/Ogier. Ei silloin varmistelemalla voittoja pääsääntösesti tullut. Riskejä oli otettava. Ja kuten täällä jo joku kirjoitti, ei tuolla ihan hirveän moni eri kuski Latvalan aikakaudella mestaruuksia voittanut.

2001 Burns voitti 1 kisan ja oli 6 kertaa podiumilla, kun skabattiin 14 kisaa. Ja oli mestari.

1982 Keke voitti 1 kisan ja oli 6 kertaa podiumilla, kun skabattiin 16 kisaa. ja oli mestari.

Sitten on ollut toisenlaisia kausia ja mestareita. Ja toisenlaisia aikakausia. Sekä rallissa että formuloissa.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Urheilussa, oli sitten kyseessä moottoriurheilu, kestävyysurheilu tai vaikkapa mailapelit on samaa se, että oma tekeminen pitää suhteuttaa siihen ketä on vastassa. Siis jos haluat voittaa ja olla kaikista paras.

Jos Nieminen lähti pelaamaan Federeriä vastaan niin ei siinä paljon perustuuppaukset auttaneet. Piti koko ajan lyödä pienellä marginaalilla ja se saattoi näkyä joidenkin silmään useina helppoina virheinä. Se kuitenkin oli matsissa ainoa tapa yrittää voittoa. Miehet muuten pelasivat yhteensä 15 peliä. Ex-maailman listan 13., voitti noista 0.

Kestävyyslajeissa saattaa joutua ottamaan myös isoja riskejä. Lähteä riskillä liian kovaa ja sitten ehkä katketa ja olla 7. Kun varmistelemalla olisi voinut olla 3. Ehkä tuo sija joskus tyydyttääkin, mutta joskus kunnianhimoinen urheilija haluaa voittaa. Ja kun epäonnistuu, niin saa lokaa. Ainakin Suomessa.

Latvalan tapauksessa vastassa on ollut herroja Loeb/Ogier. Ei silloin varmistelemalla voittoja pääsääntösesti tullut. Riskejä oli otettava. Ja kuten täällä jo joku kirjoitti, ei tuolla ihan hirveän moni eri kuski Latvalan aikakaudella mestaruuksia voittanut.

2001 Burns voitti 1 kisan ja oli 6 kertaa podiumilla, kun skabattiin 14 kisaa. Ja oli mestari.

1982 Keke voitti 1 kisan ja oli 6 kertaa podiumilla, kun skabattiin 16 kisaa. ja oli mestari.

Sitten on ollut toisenlaisia kausia ja mestareita. Ja toisenlaisia aikakausia. Sekä rallissa että formuloissa.
Tasaisuus on yleensä menestymisen tae. Kallekin oli viime vuonna vähintään neljäs joka kisassa paitsi Suomessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Patamaja97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hattu päästä Kallelle mutta etenkin myös Pajarille! Huippu suorittamista "vieraalla vehkeellä"

Ei se kaukaa voi olla haettua että ensi kaudella Pajari ajaa ainakin sen puolikkaan kauden tojolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös