Kyllä tuossa on Lapilla ihan helvetin huonoa tuuriakin ollut. Nyt rengas räjähti ihan ilman mitään. Paljon myös selkeästi vaikuttaa tuo Hyundain auto kun ei tunnu oikein tunnu sopivan kenenkään hanskaan noista kuskeista. Kaikki valittaneet auton paskaa ajettavuutta vuorollaan. Sitten kun auton paskuutta täytyy korjata ajamalla vähän yli, että pysyisi edes jotenkin Toyotien perässä niin silloin useammin sattuu ja tapahtuu.Virolaisella Timo Mäkinen -simulaattori. Ei sentään pää sivuikkunasta ulkona...
Esa-Pekka Lappi rakentaa kyllä itsestään entisestä vahvempaa kuvaa Ratti-Matin manttelinperijänä sellaisesta kuskista, joka ei pysy tiellä.
18 voittoa 67 palkintopallisijaa 539 erikoiskoe pohjaa. Että kyllä se Latvala toisinaan siellä tielläkin on pysynytTörmää puuhun, ajaa kiveen jne. Varmasti suoralla tiellä kova kuten Ratti-Mattikin (joka äsken näytti pyörähtävän). Kaikenlaisia selityksiähän voimme keksiä.
18 voittoa 67 palkintopallisijaa 539 erikoiskoe pohjaa. Että kyllä se Latvala toisinaan siellä tielläkin on pysynyt
Kenestä edesmenneestä kirjoitat? Nyt lyö pää tyhjää....ja nolla mestaruutta, vaikka useampaan kertaan siihen kelpoinen auto oli. Toki sama mestaruudettomuus koskee Hirvosta, joka taisi pysyä enemmän tiellä, ja samaa kovasti rakennetaan Lapista. Kovaahan nuo kumpikin parhaimmillaan menevät tai ovat menneet.
Kauhea kritiikki ja dissaaminen oli sen sijaan erästä edesmennyttä kuskia kohtaan, kun hän ei ajanut joka pätkää täysillä, mutta voitti kuitenkin mestaruuden.
Latvala ja Hirvonen olivat hyviä kuskeja, mutteivat ihan huippuja. Hirvonenkin oli 5 kertaa mm-hopealla, mutta Loeb oli aina vaan parempi ja tasaisempi....ja nolla mestaruutta, vaikka useampaan kertaan siihen kelpoinen auto oli. Toki sama mestaruudettomuus koskee Hirvosta, joka taisi pysyä enemmän tiellä, ja samaa kovasti rakennetaan Lapista. Kovaahan nuo kumpikin parhaimmillaan menevät tai ovat menneet.
Kauhea kritiikki ja dissaaminen oli sen sijaan erästä edesmennyttä kuskia kohtaan, kun hän ei ajanut joka pätkää täysillä, mutta voitti kuitenkin mestaruuden.
Kenestä edesmenneestä kirjoitat? Nyt lyö pää tyhjää.
Kenestä edesmenneestä kirjoitat? Nyt lyö pää tyhjää.
Vaikea silloin on voittaa kun on ranskalaiset goatit vastassa....ja nolla mestaruutta, vaikka useampaan kertaan siihen kelpoinen auto oli. Toki sama mestaruudettomuus koskee Hirvosta, joka taisi pysyä enemmän tiellä, ja samaa kovasti rakennetaan Lapista. Kovaahan nuo kumpikin parhaimmillaan menevät tai ovat menneet.
No ei kai Burnsia kamalasti ole mollattu. Latvala on saanut vähän liikaakin paskaa niskaan samoin kun Hirvonen.Ainoasta englantilaisesta rallin MM-sarjan voittaneesta kuskista, eli Richard Burnsista, joka pysyi tiellä ja ajoi järkevästi. Aivan valtava arvostelu meillä (toki varmaan vähän happamia, sanoi -hengessä), kun hän menikin ja voitti sillä tyylillä mestaruuden. Aika oleellinen taito pysyä tiellä tässä lajissa.
No ei kai Burnsia kamalasti ole mollattu. Latvala on saanut vähän liikaakin paskaa niskaan samoin kun Hirvonen.
Oli muuten melko tasainen toi 2001 mm sarja.
Ainakin Grönholm on puhunut suht arvosta asti Burnsista
Tuomisen podcastissa Grönholm sanoi, että eivät oikeen tullu toimeen Burnsin kanssa.No ei kai Burnsia kamalasti ole mollattu. Latvala on saanut vähän liikaakin paskaa niskaan samoin kun Hirvonen.
Oli muuten melko tasainen toi 2001 mm sarja.
Ainakin Grönholm on puhunut suht arvostavasti Burnsista
Kaksi erilaista kuskia saarivaltiosta, Burns ja Mcrae. Kaksi erilaista ajotapaa ja kuitenkin molemmat olivat maailmanmestareita. Monella tapaa voi voittaa.Eivät toki muut kuskit, heillähän on rallissa hieno kunnioitus toisiaan kohtaan - se on perinne. Suomalainen ralliväki sen sijaan, tältä palstaltakin löydät hakutoiminnolla tätä aihetta. (nykykirjoittajista varmaan melko moni on ollut aika nuori Burnsin aktiiviseurannan aikoihin)
Mutta se edesmenneestä, rauha hänen muistolleen. Järkevällä, vähän säästeliäälläkin ajotavalla voi mestaruuden voittaa, ja joskus se saattaisi näille rämäpäisimmille olla hyväksi.
Mä arvelen, että toi "vihanpito" voisi liittyä tuohon Mäkinen vs. McRae taisteluun kun saarilla pidettiin Colinia paljon kovempana kuskina kun Mäkistä. Muistan jonkun otsikon kun McRae nousi eniten voittoja saavuttaneeksi kuljettajaksi, "nyt on suomalaistenkin pakko myöntää Colin on kaikkien aikojen rallikuski". Mestaruuksia sitten vähän eri määrä.Eivät toki muut kuskit, heillähän on rallissa hieno kunnioitus toisiaan kohtaan - se on perinne. Suomalainen ralliväki sen sijaan, tältä palstaltakin löydät hakutoiminnolla tätä aihetta. (nykykirjoittajista varmaan melko moni on ollut aika nuori Burnsin aktiiviseurannan aikoihin)
Mutta se edesmenneestä, rauha hänen muistolleen. Järkevällä, vähän säästeliäälläkin ajotavalla voi mestaruuden voittaa, ja joskus se saattaisi näille rämäpäisimmille olla hyväksi.
Joo ja avasi syitä varsin loogisesti, enemmän mä näin että siinä oli sitä kilpailuhenkisyyttä enemmän kuin mitään muuta. Ja vielä harmitteli sitä että oli ollut vähän tyly kun Burns tuli talliin.Tuomisen podcastissa Grönholm sanoi, että eivät oikeen tullu toimeen Burnsin kanssa.
Burnshan ei itsekään ollut kaikista helpoin työkaveri kuulemma. Mukava heppu kavereilleen mutta ilmeisesti aika sulkeutunut persoona tuon ydin-kaveripiirinsä ulkopuolella. Ja äärimmäisen keskittynyt aina viilaamaan kaikkia yksityiskohtia ja omaa tekemistään paremmaksi. Burnshan ei ollut kuljettajana ehkä ihan lahjakkaimmasta päästä mutta kompensoi sitä kovalla työnteolla ja juuri tuolla yksityiskohtien viilaamisella.Joo ja avasi syitä varsin loogisesti, enemmän mä näin että siinä oli sitä kilpailuhenkisyyttä enemmän kuin mitään muuta. Ja vielä harmitteli sitä että oli ollut vähän tyly kun Burns tuli talliin.
Itse ainakin olen pitänyt Latvalaa yhtenä parhaimmista suomalaisista ralli kuskeista aina. Toki voi olla etten ole tarpeeksi ralli-fani. Latvala kuitenkin vielä "eläkepäivillään" ajaa erinomaisia aikoja wrc2 luokassa huippujen kanssa. Viime vuonna Rally1 autolla myös hyvä tulos. Kaikilla kuskeilla on erilainen paineensietokyky, joka näkyy eritavalla eritilanteissa. Esimerkiksi Rovanperä tuntuu olevan erittäin kylmän rauhallinen verrattuna näihin muihin nykykuskeihin, eikä päästä huonoa yksittäistä ajo virhettä tms ihon alle.Latvalalla ei riittänyt ihan koskaan mestaruuteen asti, ja on sen ihan itsekin myöntänyt, että henkinen kantti ei vaan riittänyt. Mutta sitä en oikein ymmärrä ja sulata, miksi Latvalasta pitää aina puhua niin halventavaan sävyyn (juuri nämä fb-keskusteluista ja palstoilta tutut "Ratti-Matti-kommentit" ym. naureskelut). Latvala on kuitenkin, nollasta mestaruudestaan huolimatta, yksi Suomen menestyneimpiä rallikuljettajia. Ja tämäkin meneillään oleva kisa on taas todiste siitä, että ei voi olla ihan hupiukko jos lähes kylmiltään tulee ja pesee suurimman osan sarjan vakiokiertäjistä. Vaikka Latvala noita historic-kisoja ym. säännöllisesti kiertelee, niin ei sitä voi kuitenkaan ihan suoraan verrata siihen että ajaa näitä kovia MM- ja EM-ralleja säännöllisesti.
Mutta kai Latvala on ollut suomalaiselle ralliyleisölle liian tunteensa näyttävä kuljettaja, niin on tehnyt itsestään liian helpon sylkykupin?
Tasaisuus on yleensä menestymisen tae. Kallekin oli viime vuonna vähintään neljäs joka kisassa paitsi Suomessa.Urheilussa, oli sitten kyseessä moottoriurheilu, kestävyysurheilu tai vaikkapa mailapelit on samaa se, että oma tekeminen pitää suhteuttaa siihen ketä on vastassa. Siis jos haluat voittaa ja olla kaikista paras.
Jos Nieminen lähti pelaamaan Federeriä vastaan niin ei siinä paljon perustuuppaukset auttaneet. Piti koko ajan lyödä pienellä marginaalilla ja se saattoi näkyä joidenkin silmään useina helppoina virheinä. Se kuitenkin oli matsissa ainoa tapa yrittää voittoa. Miehet muuten pelasivat yhteensä 15 peliä. Ex-maailman listan 13., voitti noista 0.
Kestävyyslajeissa saattaa joutua ottamaan myös isoja riskejä. Lähteä riskillä liian kovaa ja sitten ehkä katketa ja olla 7. Kun varmistelemalla olisi voinut olla 3. Ehkä tuo sija joskus tyydyttääkin, mutta joskus kunnianhimoinen urheilija haluaa voittaa. Ja kun epäonnistuu, niin saa lokaa. Ainakin Suomessa.
Latvalan tapauksessa vastassa on ollut herroja Loeb/Ogier. Ei silloin varmistelemalla voittoja pääsääntösesti tullut. Riskejä oli otettava. Ja kuten täällä jo joku kirjoitti, ei tuolla ihan hirveän moni eri kuski Latvalan aikakaudella mestaruuksia voittanut.
2001 Burns voitti 1 kisan ja oli 6 kertaa podiumilla, kun skabattiin 14 kisaa. Ja oli mestari.
1982 Keke voitti 1 kisan ja oli 6 kertaa podiumilla, kun skabattiin 16 kisaa. ja oli mestari.
Sitten on ollut toisenlaisia kausia ja mestareita. Ja toisenlaisia aikakausia. Sekä rallissa että formuloissa.