Ralliketju

  • 1 694 488
  • 13 457

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jossain kohtaa lähetystä olin kuulevinani, että Kajetanowiczin keskeytettyä Lindholmille riittäisi viides sija varmistamaan mestaruuden?
Itse asiassa taitaisi riittää seitsemäskin sija. Mikkelsenillä 109 pistettä ja Lindholmilla 104, Mikkelsenillä kolme voittoa ja Lindholmilla kaksi, joten kuusi pistettä tarvitsee Lindholm mestaruuteen. Sen verran vähän on tekijämiehiä nyt mukana myös WRC2:n puolella, että jos vaan auto pysyy nipussa ja ei tule mitään auton tuhoavaa ulosajoa, niin pitäisi kohtuu-helpolla olla otettavissa tuo sijoitus.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse asiassa taitaisi riittää seitsemäskin sija. Mikkelsenillä 109 pistettä ja Lindholmilla 104, Mikkelsenillä kolme voittoa ja Lindholmilla kaksi, joten kuusi pistettä tarvitsee Lindholm mestaruuteen. Sen verran vähän on tekijämiehiä nyt mukana myös WRC2:n puolella, että jos vaan auto pysyy nipussa ja ei tule mitään auton tuhoavaa ulosajoa, niin pitäisi kohtuu-helpolla olla otettavissa tuo sijoitus.
Lasketaan kuuden parhaan kilpailun pisteet lopullisiin tuloksiin. Tällä hetkellä Lindholmin huonoin saalis on 3pistettä joten tästä kisasta tarvitaan kuudes(9pistettä) sija että pääsee tasapisteisiin Mikkelsenin kanssa, ja viides niin menee pisteellä ohi. Tuo kolme pistettä on nyt laskettu pisteisiin joten siksi tuo laskenta on vähän sekava... Sitä en tiedä kummalle tasapisteissä mestaruus menee...
E: Jep. Eli tasapisteissä Mikkelsen voittaa koska enemmän voittoja. Eli minimi minkä Lindholm tarvitsee on 10 pistettä. Joko viides tai sitten kuudes ja powerilta lisäpisteitä...
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lasketaan kuuden parhaan kilpailun pisteet lopullisiin tuloksiin. Tällä hetkellä Lindholmin huonoin saalis on 3pistettä joten tästä kisasta tarvitaan kuudes(9pistettä) sija että pääsee tasapisteisiin Mikkelsenin kanssa, ja viides niin menee pisteellä ohi. Tuo kolme pistettä on nyt laskettu pisteisiin joten siksi tuo laskenta on vähän sekava... Sitä en tiedä kummalle tasapisteissä mestaruus menee...
E: Jep. Eli tasapisteissä Mikkelsen voittaa koska enemmän voittoja. Eli minimi minkä Lindholm tarvitsee on 10 pistettä. Joko viides tai sitten kuudes ja powerilta lisäpisteitä...
Näinpäs muuten olikin tuossa WRC2:n puolella!

Lindholmille EK6:lta huono aika ja tippui Pajarin ja Sunisen taakse. Mutta ei mitään hätää vielä koska siellä on Munsteriin, Zaldivariin, Johnstoniin jne. vielä ihan reilusti eroa.
 

Sambody

Jäsen
Olihan aikamoista sekoilua kun pikakelasin pätkät läpi näin aamu tuimaan. Sääli homma Hyundaille tuo miljoonan euron autopalo ja kilpalun kannalta, että sen takia taidettiin seuraava ek perua aikataulun hajottua. Sen lisäksi siviiliautoja reitillä? Mitä helvettiä. Breenin ulosajon takia sekin pätkä poikki. Se että tuon kaiteen rikkoutumisen takia jätettiin ek7 ajamatta oli suhteellisen outo ratkaisu. Vauhti ei näyttänyt kovin kovalta, joten alunperinkin kaide on ollut aikamoista paperia, kun siitä Breen on läpi mennyt.

Loppujen lopuksi siis Rally ykköset ajeli suurelta osin läpi 4 ek:ta koko päivänä. Tuon lisäksi kuvayhteydet ihan surkeat noilla metsäisillä osilla pätkiä. Kaiken kaikkiaan katsojan ja kilpailunkin kannalta aika surkea ensimmäinen todellinen ajopäivä Japanissa.

Sentään kilpailu voitosta pysyi täysin auki. Evans, Neuville ja Rovanperä 5 sekunnin sisällä. Eikä Tänak myöskään ulkona voittokamppailusta ole, jos vain tiimi saa lukko ja hybridi ongelmat huomiselle korjattua.

WRC2 luokassa suomalaisittain pullat ovat hyvin uunissa. Luokassa Lindholm, Suninen ja Pajari ajaa ihan omille sekunttiluvuilleen. Näistä Lindholm pyrkii vain pitämään Skodan tiellä ilman ongelmia. Tuossa onnistuessaan pääsee juhlimaan maailmanmestaruutta WRC2-luokassa. Pajari on hieman yllättänyt ja oli Sunistakin nopeampi tänään. Tosin Teemulla oli jotain ongelmia auton kanssa ilmeisesti, joten epäilen Teemun karkaavan horisonttiin huomenna Lindholmin varmistellessa. Joka tapauksessa lupaavaa vauhtia Pajarilta tänään.
 

Sambody

Jäsen
Millaisellahan motivaatiolla siellä korjaillaan Tänakin auton vikoja? Mies joka irtisanoi sopimuksensa melko töykeästi ilmeisesti (median mukaan) ja on haukkunut koko kauden ajan autoa.
Olisi tiimiltä hyvin vastuutonta jättää tahallaan korjaamatta auton vikoja. Pahimmassa tapauksessa vaikka tuon voimansiirron ongelman takia Ott vetää Huihainsa metsähallituksen puolelle ja vähintään tiimille kilpailun hinta sen kuin entisestään kasvaa ja paskimmillaan kuljettajaparille käy huonosti.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihmeellistä kun tuo FIA oli käskenyt suomalaiskuskeja kommentoimasta /arvostelemasta kisajärjestäjiä siihen ek:lla vastaan tulevasta autosta. Onni että ei käynyt kuinkaan mutta onhan nuo turvallisuus asiat ihan retuperällä kun noin pääsee tapahtumaan. Montakohan ek:ta ylipäätään päästään ajamaan koko rallissa. Hyvä jos puolet.
 

Sambody

Jäsen
Kuuntelin tuossa ohi mennen Service Park lähetystä. Olihan mielenkiintoista tietoa Kajetanowichin ulosajosta. Ajoi siis ulos tuon paljon puhetta aiheuttaneen kapean tunnelin ulostulossa.

Tunnelin loppuun oli noussut hirveä pölypilvi jo Rovanperän autosta eikä siinä tunnelin lopussa nähnyt yhtään mitään. Sitä pölyn nousemista tunnelin lopussa oli ihmetelty jo aiemmin ja nyt oli selvinnyt, että nuotituksessa asfaltissa oli ollut hirveät kolot tunnelin loppupäässä mitkä oli täytetty järjestäjien toimesta soralla. Tuosta sorasta oli aiheutunut pöly sinne.

No mikä tästä tekee mielenkiintoisen Kajetanowichin ulosajon kannalta oli, että Kajetanilla oli nuotissa nuo kolot tienpinnassa ja ne merkkasi hänellä jarrutuspaikkaa. Nyt hän laski tulemaan sokkona pölypilveen odottaen koloja joita ei siis ikinä vastaan tullut vaan sen sijaan vastaan tuli tunnelin loppu ja sen jälkeen kallion seinä.

Taas ikävä kyllä yksi vähän kyseenalainen asia liittyen rallin järjestäjiin, joka kostautui tällä kertaa Wrc2-luokan mestaruustaistossa vielä mukana olleelle kuskille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No mikä tästä tekee mielenkiintoisen Kajetanowichin ulosajon kannalta oli, että Kajetanilla oli nuotissa nuo kolot tienpinnassa ja ne merkkasi hänellä jarrutuspaikkaa. Nyt hän laski tulemaan sokkona pölypilveen odottaen koloja joita ei siis ikinä vastaan tullut vaan sen sijaan vastaan tuli tunnelin loppu ja sen jälkeen kallion seinä.
On järjestäjätkin tötöilleet, mutta onhan tuo nyt Kajetaniltakin aika aivopieru. Jarrumerkkiä odotellessa ajaa sitten mettään siinä mutkassa johon piti jarruttaa. Varsinkin jos et näe mitään, niin oikea ajatus varmaan olisi jarruttaa ennen sitä merkkiä eikä ollenkaan. Suoraa seinään ajo näkyy ainakin tässä:

 

Sambody

Jäsen
On järjestäjätkin tötöilleet, mutta onhan tuo nyt Kajetaniltakin aika aivopieru. Jarrumerkkiä odotellessa ajaa sitten mettään siinä mutkassa johon piti jarruttaa. Varsinkin jos et näe mitään, niin oikea ajatus varmaan olisi jarruttaa ennen sitä merkkiä eikä ollenkaan. Suoraa seinään ajo näkyy ainakin tässä:
Enpä tiedä. Sitä vartenhan ne nuotit tehdään, ettei tarvitsisi pelkällä silmällä ajaa. Korostuu varsinkin näkyvyyden heikentyessä ja silloin myös eroja tehdään sen eduksi, joka pystyy nuottiin luottamaan ja sen mukaan ajamaan. Jälkikäteen on hyvä sanoa ettei olisi kannattanut nuottiin luottaa vaan vetää yhtä kymppiä silmällä pölypilven läpi.

Mielestäni harmillista tuosta tekee, että järjestäjä on tiehen tehnyt muutoksia nuotituksen jälkeen eikä siitä ole tieto selkeästi mennyt kilpailijoille. Kaiken kukkuraksi tehneet vielä niin päin vittua muutokset, että siitä aiheutui täysin nollan näkyvyyden tilanne tuohon tunnelin päähän mistä kärsi kaikki autokunnat Kallen jälkeen ja Kajetan nyt kaikista eniten.

Sinällään ei Kajetanowichin vauhti olisi riittänyt Emiliä haastamaan, mutta ei se suurin ihme olisi jos Lindholm ei ruutulippua näkisi ja kyllä ihan terävimmän kärjen takana Kajetanin vauhti olisi kilpailukykyistä ollut.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Sambody No juu, mutta edelleen, se mutka ei sieltä katoa vaikka jarrupaikkaa ei näkyvyyden takia tietäisikään. Typerä riskinotto tai ei oikeastaan edes sellainen, vaan ajatusvirhe. Kuitenkin aika hököllä piti olla että pakko sen tunnelin on kohtsillään loppua.

AIka usein on muuten näitä järjestäjien omia sovelluksia. Onko rallissa jotain kisajohtajaa F1:sen tyyliin, jolla olisi vakiorooli kauden kaikissa kisoissa ja joka olisi opastamassa että ettehän te nyt voi sitä soraa sinne laittaa.

Jep. Breenin ulosajon takia kaide paskana...
Pätkän peruminen taisi johtua siitä Pajaria vastaan ajelleesta siviiliautosta, mutta tästä ei ilmeisesti sen enempää ole tarkoitus tiedottaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Et taida tietää mitään paloturvallisuudesta, etkö varsinkaan sähköpalosta. Sitä kun ei pystytä juuri mikään.

Ei minusta poista sitä että paloa olisi todennäköisesti ainakin saatu viivytettyä jos olisi ollut jotain jolla autoa sammuttaa. Oikein pahaa tekisi ajatella jos autossa olisi kuski tajuttomana tai jumissa ja ekana paikalla seuraava autokunta tuon pienen käsisammuttimen kanssa, nytkään ei järkkäreitä tai muita ihmisiä lähimainkaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei minusta poista sitä että paloa olisi todennäköisesti ainakin saatu viivytettyä jos olisi ollut jotain jolla autoa sammuttaa. Oikein pahaa tekisi ajatella jos autossa olisi kuski tajuttomana tai jumissa ja ekana paikalla seuraava autokunta tuon pienen käsisammuttimen kanssa, nytkään ei järkkäreitä tai muita ihmisiä lähimainkaan.
Sammutin järjestelmässä on kaksi pulloa (muistaakseni) jotka tyhjenee ohjaamoon ja konehuoneeseen. Tuo käsisammutin on sitten apuna. Konehuoneen ja ohjaamon palot sammuu kyllä tehokkaasti. Toki paha palo on aina ikävä tilanne ja sellaista tokikaan ei kukaan toivo...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En tiedä tuntuuko minusta vain siltä, vai onko Suninen jätetty näissä YLEn päiväkoosteissa jostain syystä "paitsioon"? Jo Kataloniassa tuntui että Sunisen olemassaolo kuitattiin vain selostuksessa eikä miestä otettu ollenkaan kuviin ja sama jatkui nyt ainakin Japanin ensimmäisenä päivänä kun lakonisesti vain todettiin Sunisen olevan Pajarin jälkeen toisena WRC2:ssa?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei lähtenyt Kallelta toinen päivä ihan putkeen. Heti ekalla pätkällä osuma kallioon ja rengasrikko, joutui vaihtamaan renkaan pätkällä ja hävosi yli 2,5 minuuttia. Autosta meni jotain muutakin rikki ja hävisi vielä pari minuuttia lisää, ja kaiken lisäksi myöhästyi AT:ltä ja sai minuutin aikasakon. On nyt sijalla 12, mutta nousee kyllä vielä helposti pisteille jos saavat nyt huollossa auton kuntoon.

WRC2:ssa näyttää tilanne hyvältä. Lindholm nousi takaisin johtoon ja suomalaisilla siellä kolmoisjohto. Gregoire Munster kun saataisiin siitä välistä vielä pois niin olisi neloisjohto. Heikki Kovalainen kun on tällä hetkellä sijalla 11. ja luokkansa viides.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Taas yksi EK peruttu Japanissa. En tiedä mikä lienee syynä, mutta jotenkin ei ihan ole vakuuttaneet nämä Japanin MM-rallin järjestelyt. Yllättävän paljon ollut ylimääräistä säätöä ja hämminkiä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Vikana ajettava yleisöpyöritys oli tarkoitus ajaa kahdesti lomittain niin, että kun kuljettaja tulee maaliin, niin siirtyy saman tien uudelleen lähtöjonoon väliin ja lähtee pätkälle uudestaan. Pätkä on hiekkaa ja pöly olisi tässä ajomuodossa muodostunut liian isoksi haitaksi, kun se oli sitä jo nytkin ja sen vuoksi ajettiin vain kertaalleen. Mutta kyllä kaikkiaan on ollut kaikenlaista sekoilua järjestely puolella. Rallihan on todella suosittua Japanissa, mutta siihen nähden yleisöä näkyy pätkien varsilla todella vähän. Toki huoltoparkissa ja muualla heitä taitaa olla paikoin sankoin joukoin. Olisiko sitten pätkien varsilla sen verran tiukat turvatoimet, että yleisöä ei juurikaan lasketa kuin tarkoin valvottuihin paikkoihin.

Lähetyksestä kävi ilmi, että Kovalainen on muuttanut Suomeen ja käynnissä on projekti, että hän ajaisi rallin SM-sarjan. Kovalainen olisi hyvä lisä sarjaan, sillä entinen formulakuljettaja kiinnostaa varmastikin osaa yleisöä, jotka eivät muuten niin tarkoin seuraa rallia. Kiva olisi nähdä hänet ensi kesänä viivalla täällä Joensuussakin juhla SM-Itärallin merkeissä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei minusta Kovalaisen tarvitse yhtään hävetä suoritustaan tässä rallissa. Vaikka mukana kisassa on aika vähän näitä ykkös- ja kakkoskorinkaan miehiä, niin kyllä siellä nämä Johnstonit, Zaldivarit, Munsterit jne. ovat ihan kohtalaisen paljon ajaneet MM-ralleja, ja osa jonkinlaista tulostakin välillä. Ja ei Kovalaisen vauhti ole tähän suomalaiskolmikkoonkaan verrattuna mitään toivottoman huonoa ollut, vaikka Kovalainen itse ajaa aika vanhalla Fabian R5-versiolla ja Lindholmilla, Sunisella ja Pajarilla on alla paljon uudempaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ei minusta Kovalaisen tarvitse yhtään hävetä suoritustaan tässä rallissa.
Kyllä, ihan kelpo kyytiä vetää. Nyt ollaan hänen kotikentällään ja mielialustalla, niin todella varmasti on pystynyt ajamaan. Jos tulee rallin SM-sarjaan, niin nähdään millaista vauhtia maailman nopein Heikki vetää sitten vaativilla teillä lumella ja soralla? Mielenkiinnolla odotellaan, että saisi paketin sarjaan kasaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tällä kaudella on jaossa yhteensä 11 kpl henkilökohtaisia FIA:n maailmanmestaruuksia: WRC (kuljettaja ja kartturi), WRC2 open (kuljettaja ja kartturi), WRC2 junior (kukjettaja ja kartturi), WRC2 masters (kuljettaja ja kartturi), WRC3 open (kuljettaja ja kartturi) ja WRC3 junior (pelkkä kuljettaja). Jos Lindholm huomenna hoitaa homman kotiin, kuten nyt näyttää, niin tämän kauden mestaruuspysteistä kahdeksan tulee Suomeen (yli 70 %).

Kun tuohon vielä lisää, että WRC-tallimestaruus menee vahvasti suomalaistaustaiselle Toyotalle, niin voi sanoa että melko hyvä rallivuosi suomalaisittain. Tärkeintä tietysti, että yli 20 vuoden mittaiseksi venähtänyt kuiva kausi tärkeimmässä luokassa katkesi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä, ihan kelpo kyytiä vetää. Nyt ollaan hänen kotikentällään ja mielialustalla, niin todella varmasti on pystynyt ajamaan. Jos tulee rallin SM-sarjaan, niin nähdään millaista vauhtia maailman nopein Heikki vetää sitten vaativilla teillä lumella ja soralla? Mielenkiinnolla odotellaan, että saisi paketin sarjaan kasaan.

Olisi kyllä johonkin kisaan huima veto jos saataisiin Kimi, Bottas ja Kovalainen kaikki kolme vaikkapa tunturiralliin. Bottas ajanutkin edellisillä vuosina tunturin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Power stagelle tulossa aika erikoiset tulokset kun vetävät kunnon sateessa ilman saderenkaita. Breen on tällä hetkellä ykkösenä, mutta kun kisan kärkikaksikko on vielä tulematta niin pisteitä on ottamassa mm. Mauri Miele, Gregoire Munster ja Teemu Suninen WRC2-autoilla.

EDIT: No nut on kärkikin maalissa. Neuville kiilasi väliin pisteille mutta koko em. kolmikko power stagen pisteille.

Neuville voitti, Tänak kakkonen ja Katsuta hienosti kotikisassaan pallille. Lindholm luokkakolmonen ja se tuo hänelle WRC2-mestaruuden.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuka mahtaa olla vanhin MM-pisteitä ottanut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös