Semmoista ylivoimaa että jos sama jatkuu, pitäisi Kallen olla ehdoton valinta Vuoden Urheilijaksi. Pahoittelen jos menin jinxaamaan.
Toivottavasti Valevuori ei huomaa Kallea ja anna paska-midaan kuolemansuudelmaa.
Semmoista ylivoimaa että jos sama jatkuu, pitäisi Kallen olla ehdoton valinta Vuoden Urheilijaksi. Pahoittelen jos menin jinxaamaan.
Ei kuutta ilman seitsemättä, ihan hyvin on ajanut. No helppohan se on parhaalla autolla ajaa, mitäs jos alla olisi milloin mistäkin mätänevä Huihai tai muuten vaan paska Ford.Kalle tehnyt vain kuusi pohja-aikaa putkeen tälle päivälle tähän mennessä. Vielä pari pätkää ajettavana.
Parhaat kuljettajat ajaa yleensä parhailla autoilla. Toyota on toki varsinkin tänä vuonna ollut todella hyvä. Mutta kahtena viime kautena mestaruudesta loppuun saakka Ogieria haastanut Evans on ollut aivan yössä Kallea vastaan tänä vuonna. Tänak lie nykykuskeista ainoa, joka pystyisi Toyotalla vastaamaan Kallen huutoon. Olisiko se tarpeeksi, niin siihen ei meillä vastausta ole olemassa. Harmi kyllä. Tänakkia saattaa kyllä näin jälkikäteen hieman harmittaa tuo Hyundai siirto. Kaksi ja puoli kautta nyt siellä ajanut ja tilillä kolme voittoa. Mitä se olisi ollut Toyotalla, jos olisi jatkanut tallissa?Ei kuutta ilman seitsemättä, ihan hyvin on ajanut. No helppohan se on parhaalla autolla ajaa, mitäs jos alla olisi milloin mistäkin mätänevä Huihai tai muuten vaan paska Ford.
Evans on lyöty ojan pohjalle, tässäkin kisassa ajanut hyvin mutta nuori kloppi vetelee ympäri korvia. Tänakin tekniikkamurheet alkaa saamaan jo sääliä minun osalta, mitä mielikuvituksellisimpia vikoja tulee kisasta toiseen, kai Suomessa jää ratti käteen ja kaikki neljä rengasta irtoaa samanaikaisesti.Parhaat kuljettajat ajaa yleensä parhailla autoilla. Toyota on toki varsinkin tänä vuonna ollut todella hyvä. Mutta kahtena viime kautena mestaruudesta loppuun saakka Ogieria haastanut Evans on ollut aivan yössä Kallea vastaan tänä vuonna. Tänak lie nykykuskeista ainoa, joka pystyisi Toyotalla vastaamaan Kallen huutoon. Olisiko se tarpeeksi, niin siihen ei meillä vastausta ole olemassa. Harmi kyllä. Tänakkia saattaa kyllä näin jälkikäteen hieman harmittaa tuo Hyundai siirto. Kaksi ja puoli kautta nyt siellä ajanut ja tilillä kolme voittoa. Mitä se olisi ollut Toyotalla, jos olisi jatkanut tallissa?
Eiköhän Pekingin olympialaisissa jo nähty Vuoden Urheilija. Mutta kolmen joukkoon Kalle kyllä on matkalla, ellei jotain ihmeellistä tapahdu kauden jälkipuoliskolla.Semmoista ylivoimaa että jos sama jatkuu, pitäisi Kallen olla ehdoton valinta Vuoden Urheilijaksi. Pahoittelen jos menin jinxaamaan.
Tänakin tuskaa verrattiin eräällä foorumilla Grönholmin aikakauteen Peugeot 307:n ratissa. Aina oli jotain hämminkiä. Jos ei auto hajonnut, niin kuskilta tuli jokin virhe. Mutta käy itsellänikin hieman Tänakia sääliksi. Nopeutta miehellä on, mutta vehkeet ei kestä leikkiä.Evans on lyöty ojan pohjalle, tässäkin kisassa ajanut hyvin mutta nuori kloppi vetelee ympäri korvia. Tänakin tekniikkamurheet alkaa saamaan jo sääliä minun osalta, mitä mielikuvituksellisimpia vikoja tulee kisasta toiseen, kai Suomessa jää ratti käteen ja kaikki neljä rengasta irtoaa samanaikaisesti.
Tätä Evansia olen itsekin miettinyt. Kalle on ajanut jäljet selkään mennentullen ja palatessa tänä vuonna. Tuskin meno tästä ainakaan rauhoittuu. Jos Evans mestaruudesta haaveilee voisi mahdollinen siirto M-Sportille ensi kaudeksi vielä toimia. Tietysti resurssit M-Sportilla ei ole Toyotan ja Hyundain luokkaa, joten on täysi kysymysmerkki kuinka kilpailukykyinen auto on ensi vuonna. Viimeksi kun säännöt muuttuivat (2017) Ogier ajoi tallissa kaksi mestaruutta -17 ja -18. Joten ensi kaudella voisi vielä pieni ikkuna olla mestaruuskamppailuun.Fordilta varmasti käy puhelin kuumana Evansin, Tänakin ja Neuvillen suuntaan. Breen ei vaan riitä ja kukin on vähän ajautunut umpikujaan omissa talleissaan; Evans ei pärjää Kallelle, Tänakilla ei kestä auto ja Neuville on tuolla ollut kohta kymmenen vuotta ilman mestaruutta.
Tämä on varmaan se musertavin fakta Evansille. Moni, kuten minäkin, odotti Evansin olevan todella vahvoilla voittamaan tämän kauden mestaruuden jos auto on hyvä. Kallen uskoin olevan haastajan roolissa, mutta ei ihan riittäisi vielä mestaruuteen. No homma on mennyt aika erilailla. Vihdoin ranskalainen hallitsija poistui rallin maailmasta ja vain taivas oli auki. Sitten tuli nuori suomalainen ja on vienyt kautta näytöstyyliin. Ei varmasti ole Evansille helppo paikka. Jos tästä vielä ensi kaudeksi Toyotalla kasaa itsensä on kaveri todella kova. Mutta itse näkisin Evansin tähyilevän paikkaa muualta. Toyotalla Kalle on nyt näyttänyt kuka käskee. Evansin sopimustilanteesta en kyllä tiedä yhtään mitään, että onko siirto muualle edes mahdollinen.Ja ennen Kallea, Evans joutui taistelemaan Ogieria vastaan...
Kallella lähes puolen minuutin johto huomiselle. Perusajolla maaliin ja pisteet kotiin. Powerille veikkaan kyllä Kallen hyökkäävän ja tavoittelevan täyttä 30 pisteen pottia, kun on meno maistunut hyvin koko viikonlopun. Jos näin käy, niin tässä voi pian ruveta jo spekuloimaan milloin mestaruus on katkolla Kallelle. Hyvältä näyttää!
Evansin sopimustilanteesta en kyllä tiedä yhtään mitään, että onko siirto muualle edes mahdollinen.
Selkein muutos kuskimarkkinoilla luulisi kuitenkin olevan Oliverin siirto WRC2-luokkaan. Tämä rämpiminen ei palvele Solbergin kehitystä yhtään, pahimmillaan tulee uusi Latvala jossa jo varhain mennään väärille raiteille.
Vähän spekuloitiin jo ennen kauden alkua, että aikamoisella riskillä lähti Hyundai liikkeelle, kun eivät ottaneet kokeneempaa kuljettajaa ajamaan tallipisteistä kolmanteen autoon. Nyt tuo riski on vain konkretisoitunut vahvemmin, kun autossa ollut teknisiä ongelmia jolloin aika harvassa kilpailussa karkikuskitkaan päässeet ongelmitta maaliin. Sordo on tehnyt hyvää työtä taas ja tuonut auton podiumille kummassakin ajamassaan rallissa. Oliver taas ei ole toimittanut, kun Tänäk tai Neuville on ollut ongelmissa.En tiedä kumpi sarja on oikea kehityksen kannalta, mutta jo alunperin olisi pitänyt Solbergin ohjelma semmoinen että silloin kun rally1 auto alla niin ajaa neljättä autoa ilman tehdaskuskin paineita.
Toyotalla taas vastaavasti Lappi ja Ogier keskeytyksistä huolimatta tuoneet auton podiumille Montessa ja Ruotsissa missä Evansilla tuli virheitä. Tosin heiltäkin hieman enemmän olen odottanut, mutta kuitenkin tehneet sitä työtä paremmin mitä kolmannelta tehdastiimin autolta odotetaan kuin Solberg.
C Moren rallilähetyksissä Ketomaa ja varsinkin Tahko koko viikonlopun puhuneet, kuinka Hyundailla ei ajeta rallin voitosta näissä nopeimmissa soraralleissa Toyotaa vastaan missään nimessä. Siellä on auton suunnittelussa tehty perustavanlaatuisia virheitä alustan ja jousituksen kanssa, joita ei oikein pystytä kesken kauden muuttamaan enää, muuta kuin säädöillä hieman ehkä helpottaa.Hyundain tilanteessa vielä se että Tänäk ei ole edes pohjiin yltänyt vielä. Mikähän pelihuumori on jos Suomessa ei voittotaistelussa ole mukana?
Lapin jälkeen tuli reilusti vettä ja liukasta näytti olevan. Suninen haastaa vielä tosissaan Mikkelseniä.Onkos Virossa jälleen taivas revennyt ja tiet ovat menneet velliksi, kun Lappi ajoi tokavikalle pätkälle aika paljon nopeammin kuin muut? Taisi kuitenkin kärki vain varmistella... Ilmeisesti, sadetta luvassa myös powerille?
On kyllä jotenkin huikeaa tuo miten tasaisesti tuollainen merkittävä muutos säässäkin vaikuttaa kärkikuskien vauhtiin. Siis sateen ja liukkauden takia kaikki joutuvat pudottamaan vauhtia ja ajamaan vähän varman päälle. Ja sitten siltikin kolme kokonaiskisan kärkikuskia ajavat vajaan parin sekunnin sisään toisistaan.Lapin jälkeen tuli reilusti vettä ja liukasta näytti olevan. Suninen haastaa vielä tosissaan Mikkelseniä.
Mielenkiintoisessa paikassa katsojat tässä kohtaa, olivatkohan toisella ajokerralla vielä samassa paikassa?
Solbergilla kyllä tuntuu suurimmat ongelmat olevan ratin ja penkin välissä. Koko kausi yhtä perseilyä Hyundain ratissa, mutta mikäs siinä kun yksi maailman suurimmista jonnejuomista on pääsponssina. Jos tilalla oisi ollut joku muu nuori lupaus, niin aika äkkiä oisi kisat olleet siinä...Solbergilla ollut ongelmaa penkin ja keskikonsolin kanssa