Ralliketju

  • 1 833 248
  • 14 797

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Semmoista ylivoimaa että jos sama jatkuu, pitäisi Kallen olla ehdoton valinta Vuoden Urheilijaksi. Pahoittelen jos menin jinxaamaan.

Toivottavasti Valevuori ei huomaa Kallea ja anna paska-midaan kuolemansuudelmaa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kallella lähes puolen minuutin johto huomiselle. Perusajolla maaliin ja pisteet kotiin. Powerille veikkaan kyllä Kallen hyökkäävän ja tavoittelevan täyttä 30 pisteen pottia, kun on meno maistunut hyvin koko viikonlopun. Jos näin käy, niin tässä voi pian ruveta jo spekuloimaan milloin mestaruus on katkolla Kallelle. Hyvältä näyttää!
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kalle tehnyt vain kuusi pohja-aikaa putkeen tälle päivälle tähän mennessä. Vielä pari pätkää ajettavana.
Ei kuutta ilman seitsemättä, ihan hyvin on ajanut. No helppohan se on parhaalla autolla ajaa, mitäs jos alla olisi milloin mistäkin mätänevä Huihai tai muuten vaan paska Ford.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kuutta ilman seitsemättä, ihan hyvin on ajanut. No helppohan se on parhaalla autolla ajaa, mitäs jos alla olisi milloin mistäkin mätänevä Huihai tai muuten vaan paska Ford.
Parhaat kuljettajat ajaa yleensä parhailla autoilla. Toyota on toki varsinkin tänä vuonna ollut todella hyvä. Mutta kahtena viime kautena mestaruudesta loppuun saakka Ogieria haastanut Evans on ollut aivan yössä Kallea vastaan tänä vuonna. Tänak lie nykykuskeista ainoa, joka pystyisi Toyotalla vastaamaan Kallen huutoon. Olisiko se tarpeeksi, niin siihen ei meillä vastausta ole olemassa. Harmi kyllä. Tänakkia saattaa kyllä näin jälkikäteen hieman harmittaa tuo Hyundai siirto. Kaksi ja puoli kautta nyt siellä ajanut ja tilillä kolme voittoa. Mitä se olisi ollut Toyotalla, jos olisi jatkanut tallissa?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Parhaat kuljettajat ajaa yleensä parhailla autoilla. Toyota on toki varsinkin tänä vuonna ollut todella hyvä. Mutta kahtena viime kautena mestaruudesta loppuun saakka Ogieria haastanut Evans on ollut aivan yössä Kallea vastaan tänä vuonna. Tänak lie nykykuskeista ainoa, joka pystyisi Toyotalla vastaamaan Kallen huutoon. Olisiko se tarpeeksi, niin siihen ei meillä vastausta ole olemassa. Harmi kyllä. Tänakkia saattaa kyllä näin jälkikäteen hieman harmittaa tuo Hyundai siirto. Kaksi ja puoli kautta nyt siellä ajanut ja tilillä kolme voittoa. Mitä se olisi ollut Toyotalla, jos olisi jatkanut tallissa?
Evans on lyöty ojan pohjalle, tässäkin kisassa ajanut hyvin mutta nuori kloppi vetelee ympäri korvia. Tänakin tekniikkamurheet alkaa saamaan jo sääliä minun osalta, mitä mielikuvituksellisimpia vikoja tulee kisasta toiseen, kai Suomessa jää ratti käteen ja kaikki neljä rengasta irtoaa samanaikaisesti.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Fordilta varmasti käy puhelin kuumana Evansin, Tänakin ja Neuvillen suuntaan. Breen ei vaan riitä ja kukin on vähän ajautunut umpikujaan omissa talleissaan; Evans ei pärjää Kallelle, Tänakilla ei kestä auto ja Neuville on tuolla ollut kohta kymmenen vuotta ilman mestaruutta. Toki miten sopimuksensa ovat, niistä en tiedä. Breen ei vaan riitä M-Sportin ykköseksi ja Loeb ei enää ajaa kuin haluamansa kisat.

Selkein muutos kuskimarkkinoilla luulisi kuitenkin olevan Oliverin siirto WRC2-luokkaan. Tämä rämpiminen ei palvele Solbergin kehitystä yhtään, pahimmillaan tulee uusi Latvala jossa jo varhain mennään väärille raiteille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Semmoista ylivoimaa että jos sama jatkuu, pitäisi Kallen olla ehdoton valinta Vuoden Urheilijaksi. Pahoittelen jos menin jinxaamaan.
Eiköhän Pekingin olympialaisissa jo nähty Vuoden Urheilija. Mutta kolmen joukkoon Kalle kyllä on matkalla, ellei jotain ihmeellistä tapahdu kauden jälkipuoliskolla.

Aikalailla alkaa kehumissanat loppumaan, kun auton #69 etenemistä katsoo. Johan tässä menikin useita vuosia, kun Ranskasta tuli hallitsija. Nyt on taas sinivalkoisen lipun vuoro olla keskellä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Evans on lyöty ojan pohjalle, tässäkin kisassa ajanut hyvin mutta nuori kloppi vetelee ympäri korvia. Tänakin tekniikkamurheet alkaa saamaan jo sääliä minun osalta, mitä mielikuvituksellisimpia vikoja tulee kisasta toiseen, kai Suomessa jää ratti käteen ja kaikki neljä rengasta irtoaa samanaikaisesti.
Tänakin tuskaa verrattiin eräällä foorumilla Grönholmin aikakauteen Peugeot 307:n ratissa. Aina oli jotain hämminkiä. Jos ei auto hajonnut, niin kuskilta tuli jokin virhe. Mutta käy itsellänikin hieman Tänakia sääliksi. Nopeutta miehellä on, mutta vehkeet ei kestä leikkiä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Fordilta varmasti käy puhelin kuumana Evansin, Tänakin ja Neuvillen suuntaan. Breen ei vaan riitä ja kukin on vähän ajautunut umpikujaan omissa talleissaan; Evans ei pärjää Kallelle, Tänakilla ei kestä auto ja Neuville on tuolla ollut kohta kymmenen vuotta ilman mestaruutta.
Tätä Evansia olen itsekin miettinyt. Kalle on ajanut jäljet selkään mennentullen ja palatessa tänä vuonna. Tuskin meno tästä ainakaan rauhoittuu. Jos Evans mestaruudesta haaveilee voisi mahdollinen siirto M-Sportille ensi kaudeksi vielä toimia. Tietysti resurssit M-Sportilla ei ole Toyotan ja Hyundain luokkaa, joten on täysi kysymysmerkki kuinka kilpailukykyinen auto on ensi vuonna. Viimeksi kun säännöt muuttuivat (2017) Ogier ajoi tallissa kaksi mestaruutta -17 ja -18. Joten ensi kaudella voisi vielä pieni ikkuna olla mestaruuskamppailuun.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ja ennen Kallea, Evans joutui taistelemaan Ogieria vastaan... Siirto toiseen talliin avaiai mahdollisuuksia, mutta ei välttämättä taisteluun mestaruudesta, jos Toyo jatkaa ylivoimaansa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja ennen Kallea, Evans joutui taistelemaan Ogieria vastaan...
Tämä on varmaan se musertavin fakta Evansille. Moni, kuten minäkin, odotti Evansin olevan todella vahvoilla voittamaan tämän kauden mestaruuden jos auto on hyvä. Kallen uskoin olevan haastajan roolissa, mutta ei ihan riittäisi vielä mestaruuteen. No homma on mennyt aika erilailla. Vihdoin ranskalainen hallitsija poistui rallin maailmasta ja vain taivas oli auki. Sitten tuli nuori suomalainen ja on vienyt kautta näytöstyyliin. Ei varmasti ole Evansille helppo paikka. Jos tästä vielä ensi kaudeksi Toyotalla kasaa itsensä on kaveri todella kova. Mutta itse näkisin Evansin tähyilevän paikkaa muualta. Toyotalla Kalle on nyt näyttänyt kuka käskee. Evansin sopimustilanteesta en kyllä tiedä yhtään mitään, että onko siirto muualle edes mahdollinen.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kallella lähes puolen minuutin johto huomiselle. Perusajolla maaliin ja pisteet kotiin. Powerille veikkaan kyllä Kallen hyökkäävän ja tavoittelevan täyttä 30 pisteen pottia, kun on meno maistunut hyvin koko viikonlopun. Jos näin käy, niin tässä voi pian ruveta jo spekuloimaan milloin mestaruus on katkolla Kallelle. Hyvältä näyttää!

Riippuu tietysti vähän säistä yms. missä kunnossa powerstage on mutta periaatteessa Kallen ei tarvitse välttämättä edes erikoisesti hyökätä PS.llä ajaa vaan läpi niin maksimit sieltä tulee.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Evansin sopimustilanteesta en kyllä tiedä yhtään mitään, että onko siirto muualle edes mahdollinen.

Ei noista googlella haetuista uutisista oikein saanut selvää, onko Evansilla vielä ensi kauden kattava kontrahti. Hyundailla on Tänakin ja Neuvillen kanssa monivuotiset diilit, joten Evansin vaihtoehdot ovat lähinnä M-Sport tai jatkaminen Toyotalla (ellei omaa jo sopimusta Toyotan kanssa).
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Omasta mielestäni Evansin kannattaa jatkaa Toyotalla. Tällä hetkellä paras auto ja lienee todennäköistä, että on vahva jatkossakin. Ja jos aikoo voittaa mestaruuden, niin kannattaa ajaa parasta autoa.
Eiköhän Evans itsekin tiedä, että isoin este hänen mestaruudelleen ovat omat virheet ja jos ne jatkuvat, niin ei sitä mestaruutta tule millään autolla. Siis olisi jo maailmanmestari ilman omaa virhettä silloin 2020 Monzassa.

Tällä kaudella teki virheet heti kahdessa ensimmäisessä kisassa Montessa ja Ruotsissa. Montessa oli Rovanperän edellä ja Ruotsissa Rovanperän takana toisena keskeyttäessään. Kroatiassa jäi reilusti Rovanperälle, mutten tarkemmin muista miten kisa Evansilla meni (rengasrikko taisi olla heti alussa). Portugalissa tuli Rovanperän takana toiseksi. Sardiniassa Evansilla hajosi auto kärkipaikalta kolmannella erikoiskokeella. Safarissa Evans tuli toiseksi Rovanperän takana.

Kyllähän Rovanperä on ollut nopeampi, mutta erityisesti Rovanperä on ollut varmempi. Eli kyllä Evans mielestäni ainakin tietyissä ralleissa pystyy laittamaan Rovanperälle kampoihin hyvinkin vahvasti. Mutta keskeytyksiä ei saisi tulla. Ja mestaruuden voittaakseen hän joutuu ehkä toivomaan vähän epäonnea Rovanperälle. Silti olen sitä mieltä että hänen kannattaa pysyä Toyotalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Selkein muutos kuskimarkkinoilla luulisi kuitenkin olevan Oliverin siirto WRC2-luokkaan. Tämä rämpiminen ei palvele Solbergin kehitystä yhtään, pahimmillaan tulee uusi Latvala jossa jo varhain mennään väärille raiteille.

En tiedä kumpi sarja on oikea kehityksen kannalta, mutta jo alunperin olisi pitänyt Solbergin ohjelma semmoinen että silloin kun rally1 auto alla niin ajaa neljättä autoa ilman tehdaskuskin paineita.
 

Sambody

Jäsen
En tiedä kumpi sarja on oikea kehityksen kannalta, mutta jo alunperin olisi pitänyt Solbergin ohjelma semmoinen että silloin kun rally1 auto alla niin ajaa neljättä autoa ilman tehdaskuskin paineita.
Vähän spekuloitiin jo ennen kauden alkua, että aikamoisella riskillä lähti Hyundai liikkeelle, kun eivät ottaneet kokeneempaa kuljettajaa ajamaan tallipisteistä kolmanteen autoon. Nyt tuo riski on vain konkretisoitunut vahvemmin, kun autossa ollut teknisiä ongelmia jolloin aika harvassa kilpailussa karkikuskitkaan päässeet ongelmitta maaliin. Sordo on tehnyt hyvää työtä taas ja tuonut auton podiumille kummassakin ajamassaan rallissa. Oliver taas ei ole toimittanut, kun Tänäk tai Neuville on ollut ongelmissa.

Toyotalla taas vastaavasti Lappi ja Ogier keskeytyksistä huolimatta tuoneet auton podiumille Montessa ja Ruotsissa missä Evansilla tuli virheitä. Tosin heiltäkin hieman enemmän olen odottanut, mutta kuitenkin tehneet sitä työtä paremmin mitä kolmannelta tehdastiimin autolta odotetaan kuin Solberg.

No toisaalta Hyundain luotettavuudella ei kuuluisikaan olla taistella merkkimestaruudesta, mutta kuitenkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toyotalla taas vastaavasti Lappi ja Ogier keskeytyksistä huolimatta tuoneet auton podiumille Montessa ja Ruotsissa missä Evansilla tuli virheitä. Tosin heiltäkin hieman enemmän olen odottanut, mutta kuitenkin tehneet sitä työtä paremmin mitä kolmannelta tehdastiimin autolta odotetaan kuin Solberg.

Ennen kaikkea Toyotalla ollut vielä Katsuta neljäntenä autona, tuo on varmasti jo ihan testausmielessä iso juttu ja pisteitä viemässä muilta. Tähän Hyundain osalta juuri Solberg olisi voinut olla se neljäs auto ja yrittäisi haastaa tuonkin kautta Toyotaa. Ihmetyttää ettei Teemu Sunista nostettu Viroon ja Suomeen.

Hyundain tilanteessa vielä se että Tänäk ei ole edes pohjiin yltänyt vielä. Mikähän pelihuumori on jos Suomessa ei voittotaistelussa ole mukana?
 

Seinänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Hyundain tilanteessa vielä se että Tänäk ei ole edes pohjiin yltänyt vielä. Mikähän pelihuumori on jos Suomessa ei voittotaistelussa ole mukana?
C Moren rallilähetyksissä Ketomaa ja varsinkin Tahko koko viikonlopun puhuneet, kuinka Hyundailla ei ajeta rallin voitosta näissä nopeimmissa soraralleissa Toyotaa vastaan missään nimessä. Siellä on auton suunnittelussa tehty perustavanlaatuisia virheitä alustan ja jousituksen kanssa, joita ei oikein pystytä kesken kauden muuttamaan enää, muuta kuin säädöillä hieman ehkä helpottaa.
Hitaimmissa soraralleissa ja asfaltilla nuo eivät ole niin suuria ongelmia ja siellä Hyundailla voitoista pystyy ajamaan.

Joten jo tässä vaiheessa voitaneen sanoa, että Suomessa voitosta ajaa Rovanperä ja Evans. Ja mikäli Rovanperä tänä vuonna saa säädöt kohdalleen pre-testeissä ja pää vaan kestää niin voitto tulee.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tossa Hyundain touhussa on aika vahva sellainen "Kyllä Stefa hoitaa"-fiilis. Ihan nyt pelkästään tässä kisassa Tänakilta irtosi se lämmityslaitteen letku ja Solbergilla ollut ongelmaa penkin ja keskikonsolin kanssa. Ja edellisessä kisassa Tänakilla katkesi vaihdekeppi. Vähän jää sellainen maku, että ei ole kaikkia yksityiskohtia hierottu kuntoon.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onkos Virossa jälleen taivas revennyt ja tiet ovat menneet velliksi, kun Lappi ajoi tokavikalle pätkälle aika paljon nopeammin kuin muut? Taisi kuitenkin kärki vain varmistella... Ilmeisesti, sadetta luvassa myös powerille?
 

Outsider

Jäsen
Onkos Virossa jälleen taivas revennyt ja tiet ovat menneet velliksi, kun Lappi ajoi tokavikalle pätkälle aika paljon nopeammin kuin muut? Taisi kuitenkin kärki vain varmistella... Ilmeisesti, sadetta luvassa myös powerille?
Lapin jälkeen tuli reilusti vettä ja liukasta näytti olevan. Suninen haastaa vielä tosissaan Mikkelseniä.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Lapin jälkeen tuli reilusti vettä ja liukasta näytti olevan. Suninen haastaa vielä tosissaan Mikkelseniä.
On kyllä jotenkin huikeaa tuo miten tasaisesti tuollainen merkittävä muutos säässäkin vaikuttaa kärkikuskien vauhtiin. Siis sateen ja liukkauden takia kaikki joutuvat pudottamaan vauhtia ja ajamaan vähän varman päälle. Ja sitten siltikin kolme kokonaiskisan kärkikuskia ajavat vajaan parin sekunnin sisään toisistaan.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Kaiken kruunaa se et tuo on ilmeisesti ollut virallinen katselualue (tai kuten ikuisuusvalittajat sanoisivat, yleisökarsina)...

Yleensähän nuo on kevyttä värikynää käyttäen n. 1km päässä tiestä, niinkuin tämä ed. mainittu ihmisryhmä kritisoi, kun aivan tiensivussa ei saa olla katsomassa (toki sinänsä se ja sama onko välimatka tiehen 10m vai 10km, yleensä nämä kritisoivat ovat käyneet katsomassa kisaa paikanpäällä viimeksi silloin kun markka oli rahayksikkönä ja Tommi Mäkinen maailmanmestarina...)

Solbergilla ollut ongelmaa penkin ja keskikonsolin kanssa
Solbergilla kyllä tuntuu suurimmat ongelmat olevan ratin ja penkin välissä. Koko kausi yhtä perseilyä Hyundain ratissa, mutta mikäs siinä kun yksi maailman suurimmista jonnejuomista on pääsponssina. Jos tilalla oisi ollut joku muu nuori lupaus, niin aika äkkiä oisi kisat olleet siinä...

Powerstage alkaa kohta, suurin mielenkiinto kohdistuu WRC2:n puolelle, Mikkelsen vs. Suninen - taistelussa eroa vaan 3sec. Jos Suninen saisi korvattua nyt Fafen töppäilynsä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös