Ralliketju

  • 1 834 590
  • 14 798

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Japanin ralli tulossa varmasti 2020 kalenteriin, liipasimen alla neljä Euroopassa ajettavaa rallia, toteaa WRC:n promoottori Oliver Ciesla. Kaksi tippuu pois mikäli Safari-rallikin tekee paluun.

https://www.rallit.fi/wrc-promoottori-listasi-mitka-mm-rallit-ovat-liipaisimen-alla/

Mitäänhän minä en mistään ymmärrä, mutta jos kisaan osallistuu alle 30 autokuntaa (vrt. Meksiko & Argentiina), niin miten ne kisat eivät ole liipasimella? Chilessä sentäs 63 autokuntaa.

Eihän tuollaisessa kisassa jossa on alle 30 autoa, ole mitään järkeä.... No rahalla saa kaiketi ja hevosella päässee.

Tuossa linkissä mainittiin Ranskan ja Italian rallien "logistiikka ongelmat"... Miksi ne rallit on sitten pakko ajaa Sardiniassa ja Korsikalla ? Kuinkas moni muistaa "parin kymmenen vuoden takaa", kun 4 viikon aikana vedettiin, Catalonia, Korsika ja San Remo. Siinä oli aika tehokas kattaus rallia ja vielä suht lyhyillä välimatkoilla-
Jos kerta Korsika ja Sardinia ovat logistiset ongelmat, niin tuodaan rallit "maalle" ? Palautetaan San Remo takaisin kalenteriin ja viedään se Ranskan ralli sinne Loebin huudeille, oliko se nyt Alsace tjsp ?
San Remossa olisi kokonaan uutta, pitkään aikaan ajamatonta reittiä ?

Vähän ns. risti riitaiset fiilikset Safarin paluusta. Palaako ralli takaisin saman tyylisenä "seikkaluna" kun se on aikanaan ollut
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän ns. risti riitaiset fiilikset Safarin paluusta. Palaako ralli takaisin saman tyylisenä "seikkaluna" kun se on aikanaan ollut

Tuo vähän itseäkin kiinostaa minkälaista kilpailua tuohon meinataan vai tuleeko tuosta lopulta vähän samanlainen kestävyyskisa kun Meksikossa että 20 autoa lähtee nykyisellä kalustolla ajamaan hieman haastavampia teitä ja katsotaan kenellä tulee vähiten rengasrikkoja tai auto jää jumiin. Myös tämän kaltaisissa kilpailuissa pitäisi tehdä muutoksia superrallisääntöön, aikasakko pitäisi olla paljon suurempi kun muissa kisoissa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Safari on kyllä sen verran kova klassikko, että sopisi palata joskin nykyaikaan sopeutettuna. En tosin ymmärrä, miten SE EI olisi logistisesti raskas...

Kaikissa ralleissa on oma hohtonsa, paitsi ehkä joku Saksa. Senkin asemaa puoltaa hyvä saavutettavuus niin (eurooppalaisille) osallistujille kuin rallifaneillekin.

Jossain vaiheessa olisi jännä nähdä eestiläinen MM-ralli. Se on kova rallikansa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Safari on kyllä sen verran kova klassikko, että sopisi palata joskin nykyaikaan sopeutettuna. En tosin ymmärrä, miten SE EI olisi logistisesti raskas...

Kaikissa ralleissa on oma hohtonsa, paitsi ehkä joku Saksa. Senkin asemaa puoltaa hyvä saavutettavuus niin (eurooppalaisille) osallistujille kuin rallifaneillekin.

Jossain vaiheessa olisi jännä nähdä eestiläinen MM-ralli. Se on kova rallikansa.

Saksan kisa on ollut mielestäni tietyllä tapaa haastava, kapeita teitä viinialueiden keskellä. Virheitä ei oikein ole varaa tehdä, Latvalalta voi vaikka kysästä Volkkari ajalta, johtopaikasta viiniköynnösten sekaan ?
Saksassa on tullut käytyä katsomassa ko. rallia. Siirtymät tais olla aika lyhyet ja autolla pääsi aivan pätkän varteen. oisko pisimmillään kävelty alle kilsa. Lyhyemmillään alle 100 metriä kun auton sai pellolle parkkiin. Parkki tais maksaa vittu euron. Törkeää ryöstöä.
Ryanairilla oli helppo lentää "Haaniin" ja sieltä jatkaa vuokra-autolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän vain tuossa itsellä on pelkona että rallissakin lähdetään liikaa ajattelemaan rahaa ja sitten lähdetään viemään näiltä perinteisistä maista kisoja noihin kaukokisoihin joissa kyllä isot markkinat mutta ei kenties kannatusta kuitenkaan niin kova.

Okei Japani varmasti on tärkeä saada mukaan, mutta kyllähän jos näitä Ranskaa, Saksaa ja Walesia on listalla tippua niin esim. Meksiko ja Turkki pitäisi myös olla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Argentiinan rallin vuoro sitten, TV ohjelmat näyttää seuraavaa:

Torstai 25.4
Ennakko yle2 klo 21.50

Perjantai 26.4
Ek 1 yle2 01.00 (TO-Pe yö)
Päiväkooste 22.30 YLE 2

Lauantaina 27.4
EK 10 14.30 YLE Areena
EK 14 20.00 YLE 2 / Areena
Päiväkooste 22.40 YLE 2

Sunnuntai
Ek 16 15.00 TV2
EK 18 (power), 18.00 YLE 2 / areena
Päiväkooste 23.15 YLE 2

Eli ihan kivat 5 suoraa erikoiskoetta tarjolla tästä rallista. Suomalaisittain pitäisi asetelmat olla hyvä kun kaikilla hyvä lähtöpaikka, mutta katsotaan saako kukaan sitten sitä tulosta aikaan myös. Liian suureksi ei kannata varmaan odotuksia pistää. Latvalan kohdalla vain ainakin tiimalasi alkaa käymään vähiin jos täältä ei ehjää suoritusta saa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kaikissa ralleissa on oma hohtonsa, paitsi ehkä joku Saksa. Senkin asemaa puoltaa hyvä saavutettavuus niin (eurooppalaisille) osallistujille kuin rallifaneillekin.

Jossain vaiheessa olisi jännä nähdä eestiläinen MM-ralli. Se on kova rallikansa.
Saksastakin voisi sanoa, että Panzerplatten monsteripätkä on jo käsite rallimaailmassa, joten omat perinteensä silläkin on, vaikkei ehkä muuten erotukaan rallien massasta. Paitsi toki siten, että Loeb voitti siellä aina...

Kovasti Viroon yritetään MM-rallia saada, ja ainakin minä olen ehdottomasti katsomassa, jos se kalenteriin saadaan ja elämäntilanne sen vain sallii. Sen verran hienoa virolaisten meininki on Jyskälässä taas ollut, kun Viro on rallikartalle palannut.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
On nää suomalaiset kuskit vaan surkeita nykyään, ens kaudella ei taida olla tätä menoa kuin yksi kuljettaja mukana. Eihän tuollaisilla turisteilla tee yhtään mitään, kun taistelevat hädin tuskin pisteistä.

Latvala ihmettelee veden määrää. Eikö ne olosuhteet ole samat kaikille vai ovatko muut jotain mooseksia ja vedet väistyvät tieltä?
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei ole Poranterän junnukaan ihan mitään överiä dominointia tällä kaudella vielä esittänyt, mutta eiköhän toi IS:n uutisoima Skodan siirtyminen tehdastallina sähköpuolelle tarkoita sitä, että Kalle ottaa ensi kaudella JM:n paikan Toyotalla.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Tässä kun katselee Chilen rallin ekaa pätkää WRC All Liven kautta, niin onpa hämmentävän näköistä erikoiskoetta. Olosuhteet vaikuttaa hyvin samankaltaisilta kuin Suomessa tai Walesissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hämmentävästi kyllä taas Lappin ja Sunisen ralli on aika hukassa ollut. Varsinkin Suninen tuntuu menettäneen ihan kokonaan itseluottamuksen muutaman ulosajon jälkeen. Varmasti sanottu että auto pitää maaliin tuoda mutta ei sitä ehkä noin paljon tarvitse varmistella?
 
K

Kiekkokatsoja

Latvala. Ei osaa ajaa mestarin tavoin, mutta saa vuodesta toiseen uuden tilaisuuden.
Osaa puhua hyvin, saa miljoonan vuodessa, ja blondi bimbolta pesää. Elää siis nuoren suomalaismiehen unelmaa. Hyvä Latvala!
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tässä kun katselee Chilen rallin ekaa pätkää WRC All Liven kautta, niin onpa hämmentävän näköistä erikoiskoetta. Olosuhteet vaikuttaa hyvin samankaltaisilta kuin Suomessa tai Walesissa.

Katsoin tuon päiväkoosteen ja mietin aivan samoin. Aika paljon vaikutti olevan myös suoraan riviin istutettua puupeltoakin tuolla.

Esupin alku oli niin hankala, että vaikea tuosta on nousta. Ei kuulemma auton keula ja peräpää suostu yhteistoimintaan, onko lukkojen säätö kuitenkin ratin takana?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Esupin alku oli niin hankala, että vaikea tuosta on nousta. Ei kuulemma auton keula ja peräpää suostu yhteistoimintaan, onko lukkojen säätö kuitenkin ratin takana?

En tiedä mutta samanlaisella autolla tallikaveri nytkin taistelee podiumpaikasta ja muutenkin mestaruudesta, että ei kai se pelkästään muista asioista kun ratin takana voi kokoajan olla. Oikeastaan sama juttu sitten muidenkin suomalaisten talleissa. Jotenkin alkaa tuntua että eiköhän se Rovanperä ole seuraava suomalainen mestari jos kukaan nykykuskeista edes siihen voi yltää. Joskin Rovanperänkin kausi ollut surkea.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Rajusti alkanut aamu. Ensin Meeke kaataa autonsa aamun ekalla menettäen viitisen minuuttia, mutta ajaa sitten seuraavalla pätkällä ilman tuulilasia lähes kärkivauhtia. Tv-pätkällä rytisee sitten vielä pahemmin, Neuville 150 km:n vauhdista ulos ja ambulanssi paikalle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rajusti alkanut aamu. Ensin Meeke kaataa autonsa aamun ekalla menettäen viitisen minuuttia, mutta ajaa sitten seuraavalla pätkällä ilman tuulilasia lähes kärkivauhtia. Tv-pätkällä rytisee sitten vielä pahemmin, Neuville 150 km:n vauhdista ulos ja ambulanssi paikalle.

Toivottavasti ei pahemmin ole käynnyt, ainakin tv2 kuvissa ei juuri tilannetta näytetty ja lähinnä vain sitä että kartturi kävi muutaman kerran hyppäämässä autossa (toivottavasti kuitenkin Neuville on jo aikaisemmin viety tilanteesta jonnekin ettei siellä autossa enää tuossakohti ollut). Oikeastaan koko rallissa aika lampaanperse ollut tuo kuvaaminen ainakin avauspäivänä mitä liveä koittanut katsoa, sieltä täältä hypätty kuvaan ja aikaa ei ruudussa aina ym.. ei oikein loogisesti live ainakaan toiminut.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Toivottavasti ei pahemmin ole käynnyt, ainakin tv2 kuvissa ei juuri tilannetta näytetty ja lähinnä vain sitä että kartturi kävi muutaman kerran hyppäämässä autossa (toivottavasti kuitenkin Neuville on jo aikaisemmin viety tilanteesta jonnekin ettei siellä autossa enää tuossakohti ollut).

Aika railakasti tuo lähti! Pimeähkö oikea nypyn takana (kuten mielestäni Latvala tätä kuvasi) hiukan leveäksi, vasen takarengas odottamattomaan nyppyyn ja hirveä rulla. Toivottavasti selvittiin ruhjeilla ja niskakivuilla, on kyllä raju ulosajo ja kestävät nämä nykyautot uskomattoman kovia!

Youtube
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika railakasti tuo lähti! Pimeähkö oikea nypyn takana (kuten mielestäni Latvala tätä kuvasi) hiukan leveäksi, vasen takarengas odottamattomaan nyppyyn ja hirveä rulla. Toivottavasti selvittiin ruhjeilla ja niskakivuilla, on kyllä raju ulosajo ja kestävät nämä nykyautot uskomattoman kovia!

Youtube

Joo ja olisihan tuossa ollut ainekset pahempaakin jos Latvalalta olisi lähtenyt käsistä myös, olettaen että joku oli vielä tuossakohti autossa sisällä ja olisi sattunut osumaan yhteen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loeb muuten ollut loisto vedossa heti perjantain avauserikoiskokeiden jälkeen, olisikohan pikkuhiljaa saanut säätöjä ja luotton autoa kohtaan kuntoon kun tuntui ainakin noissa edellisissä kisoissa olevan melko hukassa auton tuntuman kanssa. Jopa oli eilen yleisöerikoiskokeella nopein joka on enemmän tuommoista pientä näpertämistä ja auton pyörittelyä, samalla erikoiskokeella muuten Suninen taas veti päin tynnyriä (mokasi myös edellisessä kisassa yleisöerikoiskokeella).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yllättävä uutinen rallirintamalla, Latvala ajoi kiveen ja keskeytti. Ilmeisesti vetoakseli meni osumisen johdosta. Toki aika helposti tuntuu Toyota hajoajan muihin autoihin nähden ,mutta alkaako tuo tuohu olemaan aika lähellä sitä että alkaa tosissaan kohta puhua että ajaako kautta loppuun?

Periaatessa ralleja on vielä niin paljon että mitään järkeä tuossa ei Latvalaa joka selkeästi myös menettänyt täysin itseluottamuksen ja ruoskii itseään ajosuorituksien jälkeen pitämäänkään. Toki isoin juttu että kuka tilalle? onkohan esim. Hänninen ollut miten testaamassa autoa pestinsä jälkeen? olisiko joku kenties joku jäi ilman tallipaikkaa mahdollinen. Rovanperälle aika taitaa olla vähintään vuosi liian aikaisin ehkä kaksi.
 
Viimeisen neljän kauden aikana Latvalalla on vain 3 voittoa. Ja muutenkin viimeiset neljä kautta ovat menneet loppupisteissä top 3 ulkopuolella (lasken jo tämänkin kauden menetetyksi top 3 osalta).

Toivottavasti Rovanperä lunastaa odotukset 5 vuoden sisällä, sillä juuri nyt ei näytä kovin hyvältä suomalaisen rallin kannalta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Periaatessa ralleja on vielä niin paljon että mitään järkeä tuossa ei Latvalaa joka selkeästi myös menettänyt täysin itseluottamuksen ja ruoskii itseään ajosuorituksien jälkeen pitämäänkään. Toki isoin juttu että kuka tilalle?

Samassa lauseessa sanot ettei Latvalaa ole mitään järkeä pitää ja sitten ihmettelet samaa kyytiä että kuka tilalle kun ei olekaan tarjolla parempia vaihtoehtoja? Koita nyt päättää taas.

Aika harvoin noita rallimaailman potkuja jaellaan kesken kauden, joten Latvalan potkuilla spekulointi on aika turhaa. Latvala pärjää muille onnistuessaan, paitsi kärkikolmikolle. Mutta Neuville/Ogier/Tänak - kolmikolle pärjää vauhdissa harvoin moni muukaan. Ainakaan yksittäisiä kisoja lukuunottamatta.

Mutta asiaa sivuten, mielenkiintoinen kuskiralli alkanee ennemmin tai myöhemmin. Tänakin ensi kauden ratkaisu on tietysti se, mikä dominopalat laittaa liikkeelle kun Neuvillella ja Ogierilla on sopimukset ensi kaudesta. Ja Lapilla taisi olla Citikan kanssa ensi kauden kattava diili.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samassa lauseessa sanot ettei Latvalaa ole mitään järkeä pitää ja sitten ihmettelet samaa kyytiä että kuka tilalle kun ei olekaan tarjolla parempia vaihtoehtoja? Koita nyt päättää taas.

Lähinnä siis pohdin ketä voisi olla tilalle sitten, eri kuskeilla jotka on jäänyt kuskipaikasta ulos kuitenkin muitakin ajotehtäviä sovittuna ja miten sitten on esim. Hännisen tai jonkun muun tilanne että onko ajanut testiä niin että voisi mahdollisuus olla hypätä vaikka heti mukaan. Se tuossa myös että ennen Suomea yleensä tallit aika paljon testailee että jos joku talliin tulisi pitäisi se melkein juuri ennen tuota rallia tehdä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Lähinnä siis pohdin ketä voisi olla tilalle sitten, eri kuskeilla jotka on jäänyt kuskipaikasta ulos kuitenkin muitakin ajotehtäviä sovittuna ja miten sitten on esim. Hännisen tai jonkun muun tilanne että onko ajanut testiä niin että voisi mahdollisuus olla hypätä vaikka heti mukaan.

Ei se WRC-autoon hyppääminen ole nyt niin sormien napsauttamista kuin annat ymmärtää. Siellä ei ole vapaana kuin Östberg sekä Paddon, joilla on kokemusta WRC-autosta ja kumpikaan ei taida olla ajanut metriäkään Toyotalla. Ihan turhaa lässytystä jostain Latvalan potkuista kun niitä ei tule tällä kaudella tapahtumaan. Ensi kauden kuljettajapaikka on sitten eri asia.
Ja Hännisen vastuulla on Toyotan haastajaohjelma, eli valmentaa tällä hetkellä käytännössä Takamoto Katsutaa.

Se tuossa myös että ennen Suomea yleensä tallit aika paljon testailee että jos joku talliin tulisi pitäisi se melkein juuri ennen tuota rallia tehdä.

Kyllähän tallit testaa autojaan jokaiseen kisaan erikseen. Eikä siellä käsittääkseni mitään uusia kuskeja kokeilla ennen Suomea, etenkin jos on kiinni toisessa tallissa. Ei kuskien sopimukset anna periksi mennä testaamaan Toyotaa jos vaikka olet Fordille kiinnitetty.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tallit testaa autojaan jokaiseen kisaan erikseen. Eikä siellä käsittääkseni mitään uusia kuskeja kokeilla ennen Suomea, etenkin jos on kiinni toisessa tallissa. Ei kuskien sopimukset anna periksi mennä testaamaan Toyotaa jos vaikka olet Fordille kiinnitetty.

Lähinnä meinasin että jos uusi kuljettaja tässä vielä kauden aikana sattuisi tulemaan niin kerkee autoa kyllä vielä hyvin testamaankin. Siinä se vähän myös Toyotan kanssa että mitä aikovat ensikaudella noiden kuljettajavalintojen suhteen. Halutaanko päästää Latvalasta irti ja kuka voisi se Toyotan kolmoskuski olla ensikaudella. Joku Östberg saattaisi hyvinkin olla myös ensikaudelle vaihtoehto. Toinen toki taitaisi olla Mikkelsen jolta taitaa loppua myös sopimus. Tietenkin yksi vaihtoehto on toivoa että Latvala löytää edes jonkinlaisen itseluottamuksen ja kenties vielä vuoden jatko ennenkuin markkinat lähtee taas enemmän pyörimään ja kenties Rovanperä on yksi niistä nimistä silloin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös