Ralliketju

  • 1 683 129
  • 13 393

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Tuu jo Latvala pois sieltä. Seiska pätkän jälkeen oli vielä listoilla neljäntenä, mutta päivän päättävillä "HEADTOHEADSUPERSPECIALSTAGE"-pätkillä miestä ei enää näy tuloslistoilla. En saa mistään vahvistusta tähän hätää mitä siellä (taas) on tapahtunut, mutta kisa lienee Jari-Matilta ohi. Sait nimesi komeasti historiankirjoihin eniten mm-startteja startanneena kuskina, nyt on aika tunnustaa, että ei vaan enää riitä. Parhaina päivinä olit kova, ja mestaruuden olisi mies ansainnut, mutta nuotit eivät olleet tarpeeksi suosiolliset. Nyt on aika matkustella Maisan kanssa businesseissa ympäri mualimaa. Kiitos ja näkemiin Jari-Matti Latvala.

edit: "Latvala in trouble
Jari-Matti's car will not restart in the pre-stage light fitting zone. Driver and co-driver are pushing the car. They had some sort of problem after Las Minas (SS7) and worked on the car for a long time on the road section. They only just checked into the control on time."
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaaahas taaas keskeytys Jari-Matille.
3 kisaa ajettu niin alkaa mestaruustaisto oleen taas taputeltu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika farssilta koko rallikin tuntuu olevan avauerikoiskokeella hajosi keinotekoinen hyppyri ja perjantain jäljiltä kun ralli ei ole edes puoliväliä ylittänyt näytti 16 autoa ajavan joista 6 kpl WRC autoja. Jokunen auto voi varmaan lauantaina jatkaa mutta eipä tämäntyyliset kisat kovin hyvää mainosta lajille ole.

EDIT: nimenomaan tuo tilanne autojen määrän suhteen, kyllähän meksikon tyylisiä rallejakin varmaan hyvä kalenterissa olla.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aika farssilta koko rallikin tuntuu olevan avauerikoiskokeella hajosi keinotekoinen hyppyri ja perjantain jäljiltä kun ralli ei ole edes puoliväliä ylittänyt näytti 16 autoa ajavan joista 6 kpl WRC autoja. Jokunen auto voi varmaan lauantaina jatkaa mutta eipä tämäntyyliset kisat kovin hyvää mainosta lajille ole.

EDIT: nimenomaan tuo tilanne autojen määrän suhteen, kyllähän meksikon tyylisiä rallejakin varmaan hyvä kalenterissa olla.

Meksikossa reitille starttasi yhteensä 24 autokuntaa, mikä kuulostaa aika pieneltä määrältä. Siihen vaikuttaa tietenkin se, ettei tuolla ole noita "normaaleita" WRC2 ja -PRO kuskeja mukana oikeastaan ollenkaan. Pieniazek vetää yksi WRC2PRO skabaa ja noi muut WRC2 kuskit on lähinnä luokkaa ynnä muut. Meksikolaisia autokuntia mukaan starttasi kokonaiset 5 kpl. Lisäksi jonkun kolumbialaisen kartturina on yksi mehikaani. Ei siis mielestäni mikään valtava menestys. En kuitenkaan tarkoita, että noita autokuntia pitäisi olla aina kahta sataa, mutta noihin oloihin 24 starttia, niin vähiinhän ne lopulta käyvät.

Lisäksi tuo rallikalenteri on ihan perseestä tämän Meksikon/Korsikan osalta. Näinä vihreinä aikoina lennätetään kalusto Monten ja Ruotsin jälkeen Meksikoon, josta palataan Korsikaan, jonka jälkeen mennään puolestaan takaisin Etelä-Amerikkaan ajamaan Argentiinaan ja Chileen. Näiden jälkeen onkin Euroopassa jälleen kesä, jolloin karavaani palaa taas tänne. Ei noilla WRC2 yksityistalleilla ole juuri haluja reissata tuota väliä tuonne Meksikoon, jossa tiedetään kaluston herkästi hajoavan noilla teillä. Missään muualla ei käsittääkseni myöskään ajeta noin korkealla, mikä aiheuttaa omat metkunsa moottorille. Liian kallista lystiä monelle. Kysymys kuuluukin, että tarvitseeko rallin MM-sarja oikeasti millään muotoa tuota Meksikon MM-rallia? Markkinointi ja näkyvyys talleille?

Hohhoijaa.

Yrittääkkö Suninen voittaa nää rallit ekalla pätkällä?? Vituttaa tämmönen perseily.

Vissiin, mutta noita Sunisen komentteja lukiessa tuli sellainen käsitys, että eturengas osui ensin johonkin merkaamattomaan kiveen, rengas irti ja siitä auto vielä kallioon. Maikkarin sivuilla oli ainakin kuva autosta, niin aika paskana tuo keula oli. Moottoriinkin vissiin hittiä ja pohjapanssaria irti, joten ihan reilu osuma se on ollut.

Tänään tulee Areenasta suorana klo 19.00 alkaen EK12 ja huomenna Poweri klo 20.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja sinne jäi Lappi. Eiköhän Latvalakin onnistu viellä uudestaan keskeyttää ja menetä ne mahdolliset pari pistettä.

EDIT: ilmeisesti pätkä keskeytettiin joten jo joku vaan pukkaa Lapin takaisin tielle niin taitaa leikissä edelleen mukana olla. Ogierilla myös oli rengasrikko olisi Meeke mennyt johtoon ilman keskeytystä :D
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinhän se Latvala sitten ajoi ulos toiseksi viimeisen erikoiskokeen lopussa ja tippui 7 sijalta 8 sijalle ja ei saanut sitten Powerilta pisteitä kotia. Laturiviasta ei taida pystyä syyttelemään kuskia mutta ei vaan voi jatkuvasti menettää oman hölmöilyn takia noita jämäpisteitäkin mitä otettavissa sen takia että hyökätään sitten kun ei mitään panosta.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Olipahan kyllä melkoista touhua tuolla Meksikon maalla. Katsojat olivat ilmeisesti siirtäneet noita päätä isompia kivenlohkareita tielle nuotituksen jälkeen. Ja ainakin yhdellä pätkällä olivat näppärästi käyneet sulkemassa jonkinsortin karjaportin, kun Mikkelsenin kartturi joutui avauspuuhiin.
Lisäksi rallin toimihenkilöiden toiminta AT-asemilla taisi olla melko verkkaista (ilmeisesti osasyyllinen Latvalan laturin kärähtämiseen). Kun ajetaan rallin maailmanmestaruudesta, niin ei sen pitäisi olla mitään selviytymistaistelua vaan nimenomaan nopeuskilpailua. Selviytymistä varten on kehitetty nuo Dakar-rallin tyyppiset kilpailut.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Ralli Korsika pamahtaa käyntiin torstaina ja tänään sattui silmään Sunisen Facebook officialista, että siellä on lunta ja mahdollisesti luvassa on lisää. Lisää talvirallia siis kenties luvassa...
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ralli Korsika pamahtaa käyntiin torstaina ja tänään sattui silmään Sunisen Facebook officialista, että siellä on lunta ja mahdollisesti luvassa on lisää. Lisää talvirallia siis kenties luvassa...

Ennuste näyttää päivälämpötiloiksi noin +15 ja öiksi +5. Toki aamuisin siis saattaa olla viileää etenkin vuoristossa, mutta ei nyt ehkä kannata ihan talvirallista puhua.

Mielenkiintoinen kilpailu varmastikin tulossa, kun asfaltilla ajetaan eikä lähtöpaikoilla ole näin ollen niin paljoa merkitystä. Pystyykö Neuville haastamaan Ogieria ja Tänakia, vai meneekö joku tuosta kolmikosta peräti omia menojaan? Toivottavasti mahdollisimman moni auto pysyisi pitkään mukana ilman suurempia virheitä, ettei ainakaan Meksikon kaltaista pudotuspeliä nähtäisi.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Ennuste näyttää päivälämpötiloiksi noin +15 ja öiksi +5. Toki aamuisin siis saattaa olla viileää etenkin vuoristossa, mutta ei nyt ehkä kannata ihan talvirallista puhua...

No joo, ehkä vähän leikkimielisyyttä oli viestissäni kuten Sunisen päivityksessäkin. Mielenkiintoinen ralli tulossa tosiaan, voittaako Ogier, Tänak vai Neuville. Kuka suomalaisista pysyy ojienvälissä. Ja ralli tietty alkaa perjantaina, eikä torstaina.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan jännä ralli tosiaan tulossa siltä osin että lähtöpaikat ei ainakaan sotke juurikaan tuloksia, kaikki pääsee täysillä vetään voitosta. Ainakin jos joku kärkikolmikon takaa haluaa vielä taisteluun mukaan niin viimeisiä hetkiä. Jos näin positiivisesti lähtee ajatteleen kisaa niin jos suomalaiset ei taaskaan pääse maaliin niin pääsevät taas ainakin hyviltä lähtöpaikoilta kun soralla ajetaan.. :D
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa muuten huomioida että Yle areenasta tulee ek 8 suorana lauantaina klo 10.00, tuota ei alunperin tainnut ohjelmatiedoissa olla. Lisäksi tulee EK 11 klo 17 yle tv2 ja Poweri sunnuntaina klo 13 tv1.
 

Gust

Jäsen
Mielenkiintoinen rallin alku. Toyotat menee kovaa lukuun ottamatta Latvalaa, joka jäi tuhottoman paljon edellisellä EK:lla. Harmillisesti Meekelle tuli rengasrikko heti ekalla pätkällä, mutta vielä tuolta ehtii hyville sijoille. Ogier on ihmeen hidas.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ylen koostetta odotellessa. Pakka on vielä ihan ok tavalla kasassa ja esim. rengasrikolla menetät monta sijaa. Citikka ei kulje nyt edes Ogierin käsissä, kun Ogier on Tänakistakin jo yli 30s perässä ja lähtevät sentään peräkkäin. Suninen on ihan ok vauhdissa, kun ottaa huomioon, että nyt tallin toiveissa on jo saada auto maaliin asti. OK, Evans menee kovaa, mutta Sunisella voi olla hieman varaa kiristää. Esuppi tekee kai sen, minkä pystyy ja 10s Ogieriin ei ole paha tappio. Jartsalla on taas normaalia omaa sekoilua nyt nuottien kanssa ja huonohkoa tuuria rengasrikon takia. Tuolla kokemuksella tuollaiset nuottisekoilut tuntuvat hieman... joltain.

Toi WRC2 setti on taas sitten ihan oma stoorinsa. Prossa ajaa tasan kaksi kuskia, joista Kalle johtaa n. kolmella minuutilla. Jipii. Vitun hyvä uudistus tämä PRO-luokka. Tavallisessa luokassa on sentään yli 10 kuskia vielä jäljellä. Luokkaa johtaa Eric Camilli, josta Kalle on/"olisi" jäljessä 1min. 21s. Ihan ei siis kulje Kallellakaan, mutta kaiketi mitään isompia ulkoiluja Kallella ei ole tainnut olla. Tästä en ole varma, kun katselen vain wrc.comista tuloksia. Instassa Kalle on päivittänyt, että "First day done. It was a difficult one struggling with the car. After the first loop we got a bit better touch, but now we’ll head to service to think what else could be done to make the car even more enjoyable." Ilmeisesti siis auto ei ole vaan sattunut lapaseen. Skodalla on kyllä Gryazin ja Andolfi ajaneet Kallea kovempaa, joten kai siinä Kallen autossa on sitten jotain ollut pahemman kerran viturallaan, kun ei ole ajallisesti pärjännyt muille R5-kuskeille.

No, huomenna ajavat näköjään kolme pätkää kahteen kertaan ja yksi huomisista pätkistä on 47.18 km pitkä Castagniccia. Tuollaisissa rykäisyissä saatta taas tapahtua rengasrikkoja vaikka kenelle vaan. Pysyisi toi Suninen edes sen verran tuossa iskuetäisyydellä, että mahdollisten toisten huolien sattuessa olisi heti siinä kärkkymässä jopa pallille. Maaliin Sunisen on nyt jo hyvä päästä, joten tyhmät hölmöilyt pois ja tallille mahdollisimman isot pisteet, niin seuraavaan skabaan Etelä-Amerikkaan on taas mukavampi lähteä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Latvalalta taas semmoista suorittamista että kauankohan Toyotalla katsotaan tuota menoa? Tuntuu kuitenkin että sielläkin on aika kova paine menestyksen suhteen johdonkin osalta. Jotenkin taas tuosta enää puuttuisi se että Latvala ei onnistu ajamaan maaliin ja saamaan niitä paria hajapistettä + powerin pisteitä. Kalenteriakin kun katsoo niin useampi kisa kuitenkin ennen Suomeakin josta vois ijotain odottaa. Toisaalta ketä sitten olisi nostettavissa tilalle jos potkut tulisi?
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tänak siirtyi juuri Korsikalla kärkeen EK9:n jälkeen 2,3 sekunnilla. Suninen hävisi tällä yli 47 kilometrin monsterilla Ogierille yli 28s ja Ogier meni näin 24 sekunnilla Sunisen edelle viidenneksi. Ilman muiden keskeytyksiä tuo kuudes sija on parasta, mitä Suninen voi saavuttaa.

WRC2 puolella Kalle näyttää vissiin keskeyttäneen tällä EK:lla. Ainakaan kahta viimeistä splittiä ei ole tullut. Kalle oli kyllä spliteissä ihan hyvässä vauhdissa, vain 3 sekunnin päässä Andolfin kolmannen splitin kärkiajasta kaikista WRC2 autoista.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No perkele! Evans ajoi tokavikalla pätkällä täysin muille jäljet selkään! Erityisesti tietenkin Neuville jäi 16s ja Evans johtaa nyt 11,5 sekunnilla. Suninen oli muuten pätkän kolmanneksi nopein, joten Fordi on hyvässä lyönnissä nyt. Poweri alkaa yhden jälkeen ja siinä on paljon pelissä.
 

Gust

Jäsen
Powerilla ratkeaa kuka lähtee auraamaan Argentiinassa. Esimerkiksi Tänakilla on vielä mahdollisuus säilyttää mm-johto tai tippua kolmanneksi, joka olisi selvästi parempi paikka startata seuraavaan ralliin.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Powerilla ratkeaa kuka lähtee auraamaan Argentiinassa. Esimerkiksi Tänakilla on vielä mahdollisuus säilyttää mm-johto tai tippua kolmanneksi, joka olisi selvästi parempi paikka startata seuraavaan ralliin.

Lopulta se sitten kääntyi niin että Neuville auraa Ogierin ja Tänakin seuratessa. Ja kaikki kolme taitavat olla 5 pinnan sisällä kokonaistaulukossa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli järjestys on Neuville 82, Ogier 80, Tänäk 77, Evans 43, Meeke 42, Lappi 26, Latvala 15, Suninen 14.

Tiukkaa on taistelu kyllä ja käänteitä kyllä kisassakin riitti :) Se mikä itsellä ainakin pistänyt silmään että kärkikolmikkolla oikeastaan kaikilla on riittänyt se maltti taistella siitä mestaruudesta, vaikka avauspäivänä ei olla porukan nopein niin mennään sitä omaa ajoa. Eri alustoilla tuntuu kalustoeroja olevan. Mukava myös nähdä että Fordilla on vauhtia riittänyt autossa mutta kuskit on liian kokemattomia ja malttamattomia ollut.

Paljon jaksanut Latvalaa puolustella viimevuosina mutta olipahan kyllä vähän naurettava viikonloppu jonka kruunasi se ettei Powerilta pisteitä vaikka tallikaveri Meeke oli nopein. Meekille muutenkin tuntunut yllättävän hyvin istuvan auto ainakin Latvalaan nähden. Jos saa veikata niin ensikaudella jatkaa tallissa ja kolmoskuskiksi sitten joku nuori kuski (Rovanperä?).
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Japanin ralli tulossa varmasti 2020 kalenteriin, liipasimen alla neljä Euroopassa ajettavaa rallia, toteaa WRC:n promoottori Oliver Ciesla. Kaksi tippuu pois mikäli Safari-rallikin tekee paluun.

https://www.rallit.fi/wrc-promoottori-listasi-mitka-mm-rallit-ovat-liipaisimen-alla/

Mitäänhän minä en mistään ymmärrä, mutta jos kisaan osallistuu alle 30 autokuntaa (vrt. Meksiko & Argentiina), niin miten ne kisat eivät ole liipasimella? Chilessä sentäs 63 autokuntaa.
 

Gust

Jäsen
En keksi muuta syytä kuin sen, että Meksiko ja Argentiina ovat suuria markkinoita autonvalmistajille. Mitään urheilullista perustettahan noita ralleja ei ole ajaa. Chilessä on tosiaan ihan hyvin osallistujia, myös paikallisia ja tiestökin on ennakkoon hyvin mielenkiintoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös