Rakennusajan kehitysehdotuksia

  • 15 265
  • 77

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Maksupäätteitä saa nykyään monelta toimittajalta (esim android pohjaisena appsina), joustavilla ehdoilla ja tämä on mahdollistanut pienyrittäjille korttien käytön. Onhan se vähän tylyä, että menee ennen peliä fanimyymälään ja yrittää ostaa kortilla niin sanotaan, että "ei onnistu valitettavasti ennenkuin peli on alkanut, kun tuossa lipunmyynnissä on ainoa pääte" ja sitten ajattelee menevänsä pelin jälkeen fanimyymälään niin se on sitten suljettuna.
 

Steus

Jäsen
Hajatelmia, joita syntyi ketjua lukiessa:

Lipunmyynti
C-ovelle seisomapaikkoja myyntiin cash-only. Tokihan siihen tarvitsisi tulostaa kuititkin kaikesta valmiiksi, mutta sen voisi hoitaa jo vaikka aikaisempana päivänä. Istumapaikkojen suhteen mentäisiin yhä vanhoilla luukuilla, mutta koska seisomakatsomo = paikaton, niin sen luulisi onnistuvan vailla tuskaa. Toimintaa lippuluukuilla pitää kyllä mielestäni tehostaa, kuten MurhaaMenoa jo teroittikin aiemmin. Liikaa aikaa menee tädeillä ihmettelyyn.

Myyntipisteet
Kioskijonot voisi oikoa salkosiimalla (vai mitä koiruutta se nyt onkaan) lentokenttätyyliin. Nykyään erityisesti A-puolen jonot ovat v-mäisiä heti kun porukkaa on +2000.
Juoksusuoran buffet-puolellahan on ollut olutmyyntiä toissa vai sitä edellisellä kaudella. En näe mitään syytä miksei sama onnistuisi tulevaisuudessakin. Tänne voisi myös laittaa niitä minipizzoja ja muita "vaihtoehtosnackseja" myyntiin. Myyntipisteitähän on hallin puolelle tulossa muutama lisää, mutten muista kuollaksenikaan tarkempia tietoja sijainneista tai myyntiartikkeleista.

Go Go Girls / Show
Go Go Girls on ehdottomasti osa jäähallin tunnelmaa ja likat tehneet pitkään hyvää duunia KooKoon eteen. Heiltä ei varsinaisesti tarvitsisi viedä mitään pois. Kummastutti kylläkin viime ottelussa, kun tytöt eivät olleet tanssimassa, niin silti DJ laittoi rockia pauhaamaan faniryhmän chantin päälle. Pienen pohdiskelun jälkeen: ehkä kolmannessa erässä ja muuten tiukoissa tilanteissa (tappioasema+YV+aloitus kaverin päästä, jne.) voisi jättää musiikkia & tanssia vähemmälle ja antaa faniryhmälle tilaa hoilata? Otaksun, että yleisö syttyy enemmän faniryhmän KooKoo-tap-tap-tapista kuin jostain JVG:stä ja pyörivistä pyllyistä.

Nettikauppa / fanituotteet
Nettikauppa kuuluu ehdottomasti liiga-joukkueen repertuaariin. Nykyinen (fyysinen) fanikauppa on auttamattoman pieni, mutta voiko sitä oikeasti laajentaa mihinkään suuntaan? Voisiko jotain tiettyjä, yleisimpiä artikkeleita (mm. pipot, huivit) myydä muuallakin päin hallia kuin fanishopissa? Osa väestä haluaa käydä koko kaupan sisällön läpi, osa tietää valmiiksi mitä haluaa ostaa. Valikoima on vanhanaikainen ja siihen tulee varmasti päivityksiä. Päivityspuoli hoidetaan oletettavasti kevään aikana (tilausajat 1-4kk) ja nyt talvella kannattaakin olla yhteyksissä toimistoon, mikäli keksii jotain UUTTA perinteisten nahkamyssyjen rinnalle.

"Sirkus"
MurhaaMenoo antoi aika tylyn tuomion "sirkukselle", mutta "Shown" arvo kasvavaa jatkuvasti. Liigaa voi katsoa kotona 30e/kk, tai sitten voi mennä hallille ja maksaa +20e/3h. Jälkimmäinen vaihtoehto tarvii sitä kuuluisaa LISÄARVOA, jota voi tulla juurikin vaikka jonkun paikallisen taikurin temppujen kautta. Jos haluaa nähdä vain matsin ja puhua siitä, niin se onnistuu ensi kaudella mukavasti kotisohvalta. Kutsuu vaikka muutaman kaverin käymään, juo Grafenwalderia jääkaapista ja lämmittää metripizzaa. Matsin jälkeen saunaan. Helvetin paljon halvempaa kuin hallille meneminen!

Korttikoneet
KKtig mainitsikin jo korttikoneiden lukumäärästä. Yhdellä koneella yhden ihmisen operoiminen vie aina sen 20s enemmän kuin käteisellä. Pitääkö hankkia lisää kortinlukijoita, vaiko kannustaa yleisö (millä?) tulemaan hallille taskut täynnä käteistä? Nythän on vähän paha, kun lähimmät automaatit löytyvät Anttilasta ja Manskilta, eikä mattimyöhäset saa Sumulaakson läheltä käteistä oikein mitenkään. Käteisalennukset eivät ole missään nimessä vaihtoehto, eivätkä korttimaksun lisähinnatkaan varmasti tyydyttäisi ketään. Ihmiset pitäisi saada vaan oppimaan käteiselle.

Kausariraha
JYPillä taitaa olla käytössään tuollainen kausarille ladattava "areenaraha"(?). Se ei ole kuitenkaan kait toiminut ihan toivotulla tavalla. Lisää kannattaa käydä lukemassa/kyselemässä JYPin ketjuista.
 

Pipo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hajatelmia, joita syntyi ketjua lukiessa:

Lipunmyynti
C-ovelle seisomapaikkoja myyntiin cash-only. Tokihan siihen tarvitsisi tulostaa kuititkin kaikesta valmiiksi, mutta sen voisi hoitaa jo vaikka aikaisempana päivänä. Istumapaikkojen suhteen mentäisiin yhä vanhoilla luukuilla, mutta koska seisomakatsomo = paikaton, niin sen luulisi onnistuvan vailla tuskaa. Toimintaa lippuluukuilla pitää kyllä mielestäni tehostaa, kuten MurhaaMenoa jo teroittikin aiemmin. Liikaa aikaa menee tädeillä ihmettelyyn.


Korttikoneet
KKtig mainitsikin jo korttikoneiden lukumäärästä. Yhdellä koneella yhden ihmisen operoiminen vie aina sen 20s enemmän kuin käteisellä. Pitääkö hankkia lisää kortinlukijoita, vaiko kannustaa yleisö (millä?) tulemaan hallille taskut täynnä käteistä? Nythän on vähän paha, kun lähimmät automaatit löytyvät Anttilasta ja Manskilta, eikä mattimyöhäset saa Sumulaakson läheltä käteistä oikein mitenkään. Käteisalennukset eivät ole missään nimessä vaihtoehto, eivätkä korttimaksun lisähinnatkaan varmasti tyydyttäisi ketään. Ihmiset pitäisi saada vaan oppimaan käteiselle.




Hyviä ideoita. Ollaan trendien aallon harjalla ja satsataan käteiseen rahaan! Olisikohan mitenkään mahdollista, että Kouvolan jäähallissa saataisiin myös Suomen markka takaisin maksuvälineeksi.

Miten olisi esim. satsaaminen näihin lähimaksupäätteisiin, joilla voi alle 25euron ostokset tehdä korttia käyttämällä koneen lähellä. Tähän toimitukseen menee aivan varmasti vähemmän aikaa kun kolikoitten kanssa puljaamiseen. Nordean sivuilta poimittua: http://www.nordea.fi/henkilöasiakkaat/päivittäiset+raha-asiat/kortit/lähimaksaminen/1607912.html
 

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
No mielestäni on vähän väärin, että joukkueen ja muun yleisön showta latistetaan sen takia, että Go Go Girlseille saadaan näkyvyyttä? Eikö nuo nyt ala olemaan aika "vanhaliiton liikunnanope"-juttuja mennä katsomaan lätkäpeliin cheerleadereita? Ei siinä, hyvää näkyvyyttähän varmasti he tuovat KooKoolle, mutta kyllä omasta mielestäni pitäisi ennen pelin alkua ottaa mediakuutiosta kaikki irti. Ehkä Go Go Girlsit pystyisivät jotenkin tähänkin vaikuttamaan?



Tämä viesti oikeastaan kuvastaa hyvin, mikä on tällä hetkellä aika monella organisaatiolla urheilun parissa pielessä ja se on se, että ottelusta ei tehdä tapahtumaa, vaan se on pelkkä jääkiekkomatsi. Nykyään on mahdollisuus katsoa kaikki matsit myös Mestiksestä, että Liigasta kotisohvalta, joten jos ei ole muuta tarjottavaa kuin se matsi, niin aika moni sen katsoo kotisohvalta. Ennen kaikkea tällöin on tärkeä olla hyvä keskuteluyhteys faniporukan kanssa, jonka kanssa kehittää hallin tunnelmaa -> tämä on yksi asia, joka saattaa olla se kytkin lähteä hallille. Eli kun katsoja odottaa saavansa paikanpäältä paremman katselukokemuksen hän lähtee paikalle. Kuitenkin kun tämä asia ei ole relevanttia, niin tarvitaan muita houkutuksia ja nähtävyyksiä matseihin. On ihan turha tosiaan odottaa enää, että paikan päälle tullaa katsomaan pelkkää peliä. 50% hallin väestä ei tajua hevonvittuakaan koko jääkiekosta ja se on huomioitava markkinoinnissa. Ei kai nyt paikallisista kyvyistä mitään tarvitsisi maksaa? Kyllä se 4000 ihmisen potentiaalinen yleisö saa varmasti aika monen esiintyjän lähtemään hallille. Minusta olisi ainakin siistiä, jos pubissa raikaisi liverokki ja siinä siemailisi kaljaa. Se on taas se asia mikä saa lähtemään hallille.

Lipunmyynnistä vielä sen verran, että kyllähän edelleen mielestäni on ihan turha edes myydä paikkalippuja luukulla näillä resursseilla. Jos kertakaikkiaan haluaa jonkun tarkanpaikan, niin varmasti näkee sen verran vaivaa, että hakee joko toimistolta lipun siihen tai tilaa sen internetistä.

Taisin epäonnistua yrittäessäni sanoa, että GoGoGöölsien ja Joukkueen yhteistyötä sisääntulossa tulisi vahvistaa ja siihen samaan voidaan mediamokkulasta ottaa lisätehoja irti. En minä mene katselemaan sinänsä nättejä tyttöjä, mutta jos he edelleen tekevät yhteistyötä joukkueen kanssa niin heille on oltava tilaa ja näkyvyyttä. Ei se homma ketään jaksa kiinostaa, jos annetaan pieni tontti juoksuradan reunalta ja sanotaan että huiskikaa siinä. Vai kuvitteletteko että näkymään tarkoitettu tanssija viitsii käydä olemassa esillä ei missään?

Viittaat tuolla kommentissasi että kaiken voi nykyään tehdä kotisohvalla. Näinhän se kai on. Miksi sinä itse käyt pelissä etkä ole kotisohvalla? Onko olemassa joku ryhmä katsojia, joka on kotisohvalla ja joka saadaan sieltä katsomasta Liigaa, Änäriä, KHLää tai Mestistä tulemaan hallille kaiken ottelun ulkopuolisen sälän takia? Ketä ihmeessä nämä kotisohvailijat ovat? Minun on vaikea tätä keksiä enkä millään keksi mikä olisi se oheistuote jonka vuoksi he tulisivat sieltä Änärin parista kotisohvalta katsomaan tämän oheistuotteen jälkeen myös sitä Mestistä. Näitä oheistuotteita on maailma ja etenkin netti pullollaan. Minusta on pelkkää kuvitelmaa ajatella oheistuotteen myyvän jääkiekko-ottelua ja tässä tapauksessa Mestistä. Mikä olisi se oheistuote, jonka vuoksi Te, Hyvät Palstaveljet olisitte valmiit matkustamaan esim. Lappeenrantaan katsomaan sitä tuotetta ja samalla SaiPaa?

Sanoit tuossa että 50% hallissa paikalla olevista ei tajua HEVONVITTUAKAAN JÄÄKIEKOSTA! Kovaa puhetta. Tajuatko sinä itse enemmän vai vähemmän kuin hevonvittuakaan vai juuri sen hevonvitunverran? Mitäs vieruskaveristi? Mihin kategoriaan hänet lukisit? Tällaisilla puheilla aliarvioit joko itseäsi tai sitten ...

Siellä hallilla on monta katsojaa, jotka ovat KooKoota seuranneet ihan ulkojäiltä asti. En tiedä kuulutko näihin enkä tosin tiedä sitäkään ymmärtävätkö nämä kauan seuranneet jääkiekosta sen enempää kuin innokkaat juniorit. Ja minäkin ymmärrän jääkiekiekkoa vain omalla tavallani. En väitä että joku ymmärtää huonommin vaikka myönnän että moni ymmärtää eri tavalla.

Mutta se TUOTE on siellä jäällä ja siihen liittyvät ominaisuudet ovat melko monelle katsojalle niitä ykkösasioita. Vai mistähän johtuu että jos niitä voittoja ei tule ja peli tökkii, kansa katoaa. Olisiko kato pienempi jos olisi niitä oheistuotteita tarpeeksi?

Jos joukkueella on varaa kunnollisen päätuotteen jälkeen laittaa kaikenlaiseen oheishässäkään niin hienoa. Mutta yksikään lati ei mielestäni saa olla pois päätuotteesta. En ole yritysasiantuntija, mutta väitän että "suutari pysyköön lstissään" pätee edelleen.

Vertaaminen sinne rapakon taa on mielestäni turhaa. Se on täysin eri maailma vaikka samasta pelistä puhutaankin. Minä en ainakaan toivo näkeväni kovin äkkiä sitä SIRKUSTA täällä vaikka sitä joka tuutista työnnetäänkin. Sen maailman sirkuksen klovnit tosiaan itkevät työajan jälkeen enkä siis tässä tarkoita pelkästään jääkiekkoa. Vain pienellä osalla heistä on aihetta nauruun.
 
Totta kai itse hallille tulen, koska minulle päätehtävä on katsoa peliä ja samalla aistia/luoda tunnelmaa, mutta kun enemmistölle se peliin tuleminen ei ole sama asia. He tulevat viihdyttämään itseään vapaa-ajallaan. He voivat myös käyttää rahansa elokuviin, stand-uppiin, rokki-keikkaan mihin tahansa muuhun. Enää ei riitä kertakaikkiaan se, että se jääkiekko on vaan viihdyttävää. Ei nämä ihmiset välitä miten KooKoo rakentaa peliä tai montako puolihidasta lähtöä sieltä otetaan, vaan he välittävät vain siitä, että kokevatko he tapahtuman viihdyttäväksi. Mitä jos KooKoo häviäkään 6-0 ja hallilla ihan masentava tunnelma, eikä meillä ole mitään muuta tarjottavaa kuin se, että meitä vedellään peräreikään? Luuletko, että seuraavan kerran vaikka tällainen perhe laittaa rahansa KooKoon matsiin vai käy vaikka elokuvissa samalla hinnalla?

Jos ottelutapahtuma ei ole kunnossa ei myöskään päätuote ole. Tärkeintä on ruokkia satunnaiskatsojien mielenkiintoa ja tehdä näistä pysyvämpiä kävijöitä ja tulevia kausarin ostajia.

NHL:ssä on tajuttu myydä ottelua jo tapahtumana, Euroopassa tätä ei ole osattu vielä kuin KHL:ssä suurilla seuroilla. Miksi muualla yleisömäärät tippuvat? No siksi, että ei se nelihenkinen perhe enää maksa siitä pelkästä jääkiekosta 60 euroa, kun he voivat samalla rahalla käydä vaikka vetämässä sisäfilettä kunnon kuppilassa.

Kaikki sellaiset myyntimiehet, jotka kuvittelevat pelkän lätkän riittävän pitäisi monottaa välittömästi ulos. Nyt ei ole enää ne ulkojääajat, vaan nyt ollaan jo vuodessa 2014. Harva marssii nykypäivänä ostamaan uutta autoa ja toteaa, etten tarvitse ilmastointia tai muita härpäkkeitä.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämä on vanha laulu, mutta KooKoo ei näy tällä hetkellä Kouvolan katukuvassa mitenkään. Liigakaudella pitää näkyä. Ne puhallettavat "härpäkkeet" pelipäivänä (Amarillon edessä taisi olla sellainen) ovat jonkinlainen askel. Edelleen haaveilen samanlaisesta näkyvyydestä, kuin minkä Pelicans sai pari vuotta sitten Lahdessa. Koko kaupunki oli koko finaalikevään sinimusta. KooKoon ei tarvitse värjätä koko kapunkia, mutta esim. ensi kesänä voisi tehdä yhteistyötä KPL:n kanssa.

Täällä on ollut hyviä pointteja itse ottelutapahtumasta, mutta ei niillä etälukijoilla ja SHOW:lla tee mitään, jos kukaan ei tiedä; että Kouvolassa pelataan liigaa. Kuinka monta jäähalli -opastetta löytyy Kouvolan keskustasta?
 
Tuohan se ikuinen ongelma on ollut, että seura näkyy ihan perkeleen vähän katukuvassa ja muutenkin mediassa, vaikka siihen nyt on tullut paikallistv-mainosten avulla vähän parannusta, mutta eipä noitakaan nyt hirveästi ole viime aikana näkynyt. Kun onnistuttaisiin saada jonkinlainen mainostaulu keskustaan ja Veturiin, niin siinnäkin olisi jo alku! Eihän noissa kauppakeskuksissa tarvitsisi välttämättä olla edes mitään elektronista vaan joku manuaalinen taulu. Myöskin näkisin noita banderolleja muita ympäri cityä missä näkisi pelipäivät jne.. Joku mainostaulu kouvolalaisseurojen kesken keskustaan tai johonkin vilkkaan tienvarteen olisi bueno.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
KooKoon liigakausikorttien myynti alkoi:

http://www.kookoo.fi/fi/ajankohtaista/body0=3144

Kortteja voi tilata KooKoon toimistolta sähköpostitse (matti.lindholm@kookoo.fi) tai paikanpäällä (jäähallin 2. kerros, Topinkuja 1, 45100 Kouvola).

Kehitysehdotus:

KooKoon kotiotteluiden yhteyteen jäähallille myyntipiste, jossa voi varata / maksaa kausikortin. Kausikorttien myyntipiste voi olla vaikkapa heti pääovien läheisyydessä.

Lisäksi myyntikampanjoita voitaisiin järjestää ympäri Kouvolan. Hyviä myyntipaikkoja, voisi olla ainakin Veturi, Prisma ja Manski.
Kymen Seudun Osuuskauppa ja Kauppakeskus Veturi ovat molemmat KooKoon pääyhteistyökumppaneita, joten varmasti molempiin paikkoihin voisi saada ihan kiinteät KooKoon myyntipisteet fanituotteille ja kausikorteilla.

Prismassa on ainakin aikaisemmin ollutkin KooKoon fanituotteiden myyntipiste, mutta myyntipiste on ollut siellä aivan väärässä paikassa. Lähde nyt etsimään maailman suurimmasta Prismasta myyntipistettä varsinkaan, jos et osaa lähteä sitä etsimään. KooKoon fanishopit olisi hyvä saada Prismaan ja Veturiin näkyville paikoille heti pääovien läheisyyteen.
Tai jos sopivaa tilaa ei löydä niin KooKoon peliasuun puettu mallinukke osittamaan oven suulle reittiä KooKoon fanishoppiin.
 

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikö sieltä liikenisi välillä muutama pelaaja kampanjoimaan kausarimyyntiä Veturiin tai muuhun kauppakeskukseen. Fanituotteille tulee ilmeisesti nettikauppa jossain vaiheessa ja se on hyvä se.
 

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
Eivät oheistapahtumat huonoja ole jääkiekko-ottelussa. Niiden budjetoinnissa vaan pitää olla tarkkana. Jos aletaan suunnitella ottelun oheen mitä sitten ikinä keksitäänkään niin tähän hommaan lienee rakennettava oma organisaationsa tai jokin porukka, joka sitten todella keskittyy tähän. Tällaista kai KooKoolla ei vielä ole. Ja tietenkin on sitten varattava ihan oma rahamassi tähän toimintaan ja sen järjestämiseen. Jos lähdetään vain sooloilemalla järjestämään sitä ja tätä niin jossain vaiheessa huomataan että ei hemmetti, mihin ne rahat katosivat. Toinen vaara on se, että sellaiset henkilöt joiden homma olisi joku ihan muu, sähläävät muualla ja varsinainen toimenkuva hämärtyy ja kärsii. Siis selkeä tapahtumabujetti ja tapahtumienjärjestäjät.

On kyllä hemmetin epäreilua verrata NHL / Farmisajojen, KHL -suurseurojen ottelutapahtumia vaikkapa Liigaan tai joihinkin muihin eurooppalaisiin sarjoihin. En mitenkään ymmärrä miten näitä voisi verrata reilusti. Paljonko on keskimääräisen NHL -joukkueen tai KHL -suurseuran budjetti? KooKoohan on jo jonkilaisen budjettiarvion ensi kautta varten esittänyt. Voidaanko näitä millään muotoa verrata? Montako nollaa pitää ottaa änäribudjetista pois että päästäisiin edes samalla A4 -arkille?
 

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
Tarkennetaan siis vielä sitä, että kun sanoin Ei Sirkusta Sirkukseen niin tarkoitin että ei ole mielekästä järjestää ihan mitä sattuu ja miten sattuu eli kaikkea mahdollista pientä sinne ja tänne. Tuossa edellisessä viestissä sanoin ettei oheistapahtumissa mitään pahaa ole, kunhan ne ovat hyvin suunniteltuja ja järjestettyjä. Oheistapahtumien on soitava yhteen päätuotteen kanssa ja muodostettava selkeä ottelutapahtumakokonaisuus. Myös jatkuvuus ja tiettyjen asioiden toistuvuus eli perinne ovat monille tärkeitä.

Mutta silti meidän, jotka menemme hallille (jos olemme maisemissa) kelillä kuin kelillä voi silti olla vaikea ideoida ja ymmärtää satunnaiskatsojan mielenmaisemaa ja sitä, miten hänet saadaan tulemaan hallille ja tulemaan uudestaan. Aina voi tietysti yrittää mennä toisen mieleen ja ihon alle. Mutta jos sellaisen taidon joku markkinamies osaa niin hän on äkkiä miljardööri. Ja onhan joita tietysti isonrahan äärellä.
 

Steus

Jäsen
Maksuasiat
Hyviä ideoita. Ollaan trendien aallon harjalla ja satsataan käteiseen rahaan! Olisikohan mitenkään mahdollista, että Kouvolan jäähallissa saataisiin myös Suomen markka takaisin maksuvälineeksi.
Ei nyt tarvitse ilkeäksi heittäytyä, ei ollut missään nimessä tarkoitus rääpiä päätä sinun mutkikkaasta myöhästymisestäsi(, jonkalaisia myös itselle on sattunut vuosien varrelle). Kouvolan jäähallin tila ei käsittääkseni ole ihan optimaalinen noille lukulaitteille rakenteellisista syistä, joten itse tykkään luottaa käteiseen. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun kortti kädessä lippuluukulla jonottaville ihmisille on kerrottu jostain mysteerisestä häiriöstä. Itse olen ennen kausariaikaa löytänyt näissä tilanteissa aina lainaajan, onneksi. Nuo lähimaksupäätteet vaikuttavat kyllä hyvältä idealta. Käytetäänkö niitä muualla? Jos käytetään ja homma toimii, niin mikä ettei. Itse vaan epäilen niiden liisaus-hinnan olevan melko korkea. Sakke & kumppanit varmasti laskevat toimistolla senkin kannattavuuden.

Cheerleaderit
En minä mene katselemaan sinänsä nättejä tyttöjä, mutta jos he edelleen tekevät yhteistyötä joukkueen kanssa niin heille on oltava tilaa ja näkyvyyttä. Ei se homma ketään jaksa kiinostaa, jos annetaan pieni tontti juoksuradan reunalta ja sanotaan että huiskikaa siinä. Vai kuvitteletteko että näkymään tarkoitettu tanssija viitsii käydä olemassa esillä ei missään?
Cheerleadereiden tulee tukea ottelutapahtumaa. Yhteistyön edellytys ei voi olla se, että KooKoo takaa heille touhutilaa ottelutapahtuman kustannuksella, vaan Go Go Girlsin pitää tarjota jotain, joka mahtuu otteluohjelmaan. Heidän facebookista luettuna: jotain poikkeuksellista tapahtuu lauantaina klo 16.56; juuri tällaista minä kaipaan! Ottelu ei kärsi, vaan minulla on syy olla katsomossa jo hyvissä ajoin ennen pelin alkua, kun siellä on jotain nähtävää. Tiedä vaikka menisin ratabaariin nauttimaan maltaisen ennen tuota?

Ottelu paikan päällä vs TV:ssä?
Onko olemassa joku ryhmä katsojia, joka on kotisohvalla ja joka saadaan sieltä katsomasta Liigaa, Änäriä, KHLää tai Mestistä tulemaan hallille kaiken ottelun ulkopuolisen sälän takia? Ketä ihmeessä nämä kotisohvailijat ovat?
Kannattaa käydä lueskelemassa yleisömääräketjua tuolta yläkerran puolelta, sieltä löytyy moniakin jatkoaikalaisia, jotka järkevästi perustelevat kotiinjääntinsä. Ihan jo perusmatikallakin: autoilu Ksnk-Kvl-Ksnk 5-10e, ottelulippu 20e, olut 5e(1. erätauko), makkara ja kahvi 5e (2. erätauko) = 35-40e. Tässä oli siis YHDEN ihmisen ottelukustannukset YHTEEN otteluun. Ruudusta näkee KAIKKI pelit kuukauden aikana 30:llä eurolla. On myös niitä, jotka eivät yksinkertaisesti jaksa lähteä työpäivän jälkeen sahaamaan Kouvolaan matsin takia. Perustelu voisi olla: "Näkee sen Ruudustakin". Syyt on monet. Kotisohvalle saa vaikka minkänäköisten timojutiloiden ja esatikkasten kommentit, joita puolestaan ei hallilla saa. Miksi siis lähteä peliin? Hallilla on oltava jotain, mitä kotisohvalla ei ole. Ei kausariton välttämättä lähde hallille, koska haluaa tukea joukkuetta rahallisesti. Joitain tosiaankin kiinnostaa vain se viihde.

Lajitietous
Mielestäni on perusteltua sanoa, että OSA katsojista (ei 50 %) ei tajua kiekosta juurikaan. Voisin yleistää naiset (ei toki kaikkia). En usko kovin monen yksilahkeisen ymmärtävän luonnostaa, miksi peli pyörii viimeisessä erässä KooKoon päässä, kun se kuitenkin johtaa jo 4-0, tai miksi YV:llä on yleensä kaksi sentteriä, tai miksi se-ja-se-pelaaja ei saa peliaikaa. Heille pitää olla siellä muutakin kuin semi-paskaa marraskuista tiistai-kalpaa, ylihintaisia kahviotuotteita ja cheerleadereiden perseitä. Ei nyt välttämättä mitään Samuli Edelmania laulamaan erätauolla, mutta -jumalauta- jotain. Osittain sitä varten tämä ketju lienee pystyssä.

Näkyvyys kylillä
Kouvolan kaupunki on toistaiseksi ollut melko jäyhä tuon näkyvyyden suhteen ihan jokaiselle Kouvolan urheiluseuralle. Tässä tilanteessahan Kuudes Kenttäpelaaja voisi epävirallisesti pyrkiä jonkinlaiseen epäviralliseen sissimarkkinoinnilliseen yhteistyöhön seuran kanssa, vai? *hymiö* Toivotaan liiga-paikan auttavan asiassa.
Ainakin KPL:n kanssa on ollut viritteillä jotain markkinointiyhteistyötä liittyen näkyvyyteen kaupungilla, mutta sen toteutumisesta ei ole vielä varmuutta.
Veturista löytyy omat valotaulut (8kpl?), jotka olivat kesällä KPL:llä käytössä. En näe mitään syytä, miksi sama ei toimisi KooKoon kanssa.

Ensimmäisestä kaudesta tulee varmasti pelillisesti haastava; Sport toimii hyvänä esimerkkinä. Olen melko varma, että tuplabudjetilla operoivat IFK:t tulevat ajamaan meitä anneliin aika kovaa etenkin alkukaudesta. Silloin on tärkeää, että väki jaksaa työpäivän jälkeen tulla tsemppaamaan KooKoota, vaikka mikään ei enteilisikään voittoa illan ottelusta. Voittajaa tullaan kyllä katsomaan ("keskimääräisesti on kivempi voittaa kuin hävitä"), mutta tällä ensimmäisellä kaudella se ei varmasti tule olemaan mitään jokapäiväistä herkkua.

PS. Muista liiga-joukkueista kannattaa toki kopioida kaikki mahdollinen. Ei ole järkeä keksiä pyörää uudestaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nuo lähimaksupäätteet vaikuttavat kyllä hyvältä idealta. Käytetäänkö niitä muualla? Jos käytetään ja homma toimii, niin mikä ettei. Itse vaan epäilen niiden liisaus-hinnan olevan melko korkea.

Käsittääkseni jos nyt hankkii maksupäätteen, niin kaikissa malleissa on lähimaksamisominaisuus. Mikään pakkohan tuota ei ole ottaa käyttöön, mutta ei se kai mitään lisäkuluja kuitenkaan tuo. Siis jos uusia päätteitä pitää joka tapauksessa hankkia.
 
Mainonnassahan nyt tärkeää on juurikin se näkyvyys ja tuotteen tyrkyttäminen. Kyllähän monesti on tehnyt mieli kuristaa ja mutiloida Nicke Lingell, kun se on telkkarissa päässyt siinä helvetin ärsyttävässä mainoksessa irti, mutta niin ne VitaePro-hyllyt notkuu vain kaupoissa tyhjinä. Mainonnassa on tärkeä saada asiakkaan alitajuntaan istutettua se siemen, että peliinkin voisi mennä. Kun jonain iltana sitten asiakkaalla ei ole tekemistä ja hän huomaakin mainonnasta, että kappas onkin KooKoon peli, niin silloin yleensä saadaan uusi katsoja. Kuitenkin jos näkyvyys on luokkaa tienvarsimainokset ja nyrkin kokoinen mainos lehdessä, niin nämä kaikki ovat täyttä haihattelua. Onhan se heiluva ranskanperuna Amarillon edessä nyt kehitystä, mutta lisää tarvitaan ja hemmetisti. Tuliko tänä vuonna mitään KooKoo-liitettäkään ennen kauden avausta? Toki tämä Liiga-paikka nyt on ollut ilmaista mainosta, mutta nyt pitäisi lypsää niin perkeleesti asiaa, ettei se jäisi keneltäkään unholaan.

Se on tosiaan aika vääristynyt tapa ajatella, että se pertsaperusinsinööri tulee sen takia hallille, että sieltä saa tänään KooKoo-viireistä 15% pois hinnasta ja että näkee jonkun cheerleaderin kamelinvarpaan. Jollekin se saattaa toimia, mutta tällainen henkilö nyt tulee muutenkin hallille. En ymmärrä MurhaaMenoo'n budjetti-ihmettelyitä, koska eihän nyt helvetissä millekkään paikallisille pikkupumpuille mitään tarvitsisi juuri maksaa? Hehän tekevät nimeään itselleen, joten eiköhän sieltä tultaisi ihan brenkkupalkalla esiintymään.

Esimerkiksi nyt on jo tiedossa, että JYP-Akatemia-matsista tulee ihan hirveää kuraa johtuen jo siitä, että moni fanikatsomostakin on SMJK:n kanssa touhuilemassa Huuhkajien pelissä Kreikkaa vastaan. Itseänikin tällä hetkellä jopa vituttaa mennä koko peliin ja joudun todennäköisesti juomaan muutaman ruskean ennen kuin jaksan mennä edes hallille. Miten tässä tilanteessa saadaan houkuteltua muitakaan hallille, jotka eivät näin kiihkeästi KooKoota seuraa? Toki nyt on jaettu siihen tylsyyden multihuipentumaan vapaalippuja, mutta se on pidemmän päälle vain huonoa bisnestä.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Toki nyt on jaettu siihen tylsyyden multihuipentumaan vapaalippuja, mutta se on pidemmän päälle vain huonoa bisnestä.

Kyse on siis ilmeisesti 500 vapaalipusta, jotka eräs nimeltä mainitsematon Veturissa sijaitseva urheiluliike jakaa asiakkailleen ostojen yhteydessä. KooKoolle tämä ei sinänsä ole huonoa bisnestä, koska siis kyseinen KooKoon yhteistyökumppani maksaa KooKoolle vapaalippujen hinnan.
 
Kyse on siis ilmeisesti 500 vapaalipusta, jotka eräs nimeltä mainitsematon Veturissa sijaitseva urheiluliike jakaa asiakkailleen ostojen yhteydessä. KooKoolle tämä ei sinänsä ole huonoa bisnestä, koska siis kyseinen KooKoon yhteistyökumppani maksaa KooKoolle vapaalippujen hinnan.
Kyllä se on KooKoollekin huonoa bisnestä pidemmällä aikajänteellä. Vapaaliput on siitä huonoja, että ihmiset tottuvat niihin ja sitten he alkavat kyselemään niiden perään joka paikasta. Vapaalippua kun ei sitten enää herukkaan, niin nämä tyypit jäävät kotiin kiltisti odottelemaan sitä kertaa, kun saavat taas vapaalipun. Kuitenkin tällä kertaa tuo on ihan positiivista, että saadaan halliin edes yli 1000 ihmistä Tylsämekatiaa vastaan, jos noista vaikka 40% saapuisi hallille.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä se on KooKoollekin huonoa bisnestä pidemmällä aikajänteellä. Vapaaliput on siitä huonoja, että ihmiset tottuvat niihin ja sitten he alkavat kyselemään niiden perään joka paikasta. Vapaalippua kun ei sitten enää herukkaan, niin nämä tyypit jäävät kotiin kiltisti odottelemaan sitä kertaa, kun saavat taas vapaalipun. Kuitenkin tällä kertaa tuo on ihan positiivista, että saadaan halliin edes yli 1000 ihmistä Tylsämekatiaa vastaan, jos noista vaikka 40% saapuisi hallille.

Totta tämäkin, mutta toisaalta on mielestäni ihan ok, että johonkin JYP-Akatemia peliin voidaan jonkin verran yhteistyökumppanien toimesta vapaalippuja jakaakin. Ensi kaudella kun vieraaksi saapuu JYP-Akatemia sijasta SaiPa, HIFK jne. ei vapaalippuja tarvitse enää jakaa vaan kysyntää lipuille riittää muutenkin aivan varmasti. KooKoolla on kyllä tällä kaudella ollut yllättävänkin hyvät yleisömäärät. KooKoon yleisökeskiarvo lienee noin 2000 ja tällä kaudella ei ole taidettu aikaisemmin jakaa vapaalippuja. JYP- Akatemia saapuu KooKoon vieraaksi lokakuussa kaksi kertaa vajaan kahden viikon sisään, joten kyllähän nämä melkoista pakkopullaa alkaa olla liigapelejä odotellessa.
 

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
Ehkä en ymmärrä ns. ottelutapahtumakokonaisuudesta mitään, joten kai minun on turha tänne myöskään mitään kommentoida. Muut kirjoittajat ovat tämän nyt minulle osoittaneet.

Tätä tukee vielä se, että en viihdy kotisohvalla, en vaivaudu enää oluen ääreen ja paikallinen ilmainen rokkipändi särkee epävireisenä korviani.

Näyttää siis siltä että elän jossain "toiseudessa" ja olen totaalisesti syrjäyttänyt itseni.

Se vaan ihmetyttää että väitetään että ottelutapahtumaan saadaan kaikkea uutta ihan ilmaiseksi eikä kenenkään tarvitse laittaa työaikaansa peliin tämän ilmaisen huvin järjestämiseksi. Tämä ihmetykseni on herännyt noita muita kirjoituksia lukemalla.

Jätän tämän ketjun lueskelun asteelle, kuten "ketjulottoketjunkin". Taidan vain olla liian huono haaveilemaan, suunnittelemaan ja ideoimaan. Minun kai on vaikea ymmärtää että eiväthän haaveet ja suunnitelmat mitään maksa. Mieleen tulee kuitenkin kysymys siitä että kuka haaveet sitten toteuttaa?
 
Se että on erimieltä asioista ei tarkoita sitä, etteikö voisi "enemmistön" kanssa asioista keskustella. Vaikka tosin täällä Jatkoajan keskustelupalstalla ei saakkaan skenepisteitä ellei ratsasta mielipiteillään jatkuvasti trendien aallonharjalla.Tämän ketjun tarkoitus on keskustella niistä asioista mitkä pistävät meidän silmäämme ottelutapahtumissa ja sen ympärillä. Tämä on käytännössä sama asia kuin laittaisi toimistolle palautetta, mutta täällä me pääsemme myös kommentoimaan toistemme näkemyksiä.

Se vaan ihmetyttää että väitetään että ottelutapahtumaan saadaan kaikkea uutta ihan ilmaiseksi eikä kenenkään tarvitse laittaa työaikaansa peliin tämän ilmaisen huvin järjestämiseksi. Tämä ihmetykseni on herännyt noita muita kirjoituksia lukemalla.

Edelleen varmasti jotain kuluja tulisi, mutta ne ovat käytännössä kosmeettisia. Eihän esimerkiksi Kouvolan kaupunkikaan "Kellareista Manskille"-tapahtumassa varmaankaan millekkään bändille mitään maksanut, mutta hienosti näytti olevan silti osallistujia. Se, että lyö jollekin trubaduurille 150 euroa siitä, että soittaa kolme biisiä per erätauko pubissa ei ole mikään rahallinen taakka, varsinkin jos tämä parantaa monen ihmisen tapahtumassa viihtymistä. Sama asia jollekin muulle viihdyttäjälle kuin esimerkiksi muusikolle. Nämä ovat vain ideoita ja ajatuksia millä saataisiin se jengi tulemaan hallille nauttimaan Liiga-matseista, vaikka takkiin ensimmäisellä kaudella "pikkasen enemmän" kuin viime vuosina ollaan totuttu.

Jätän tämän ketjun lueskelun asteelle, kuten "ketjulottoketjunkin". Taidan vain olla liian huono haaveilemaan, suunnittelemaan ja ideoimaan. Minun kai on vaikea ymmärtää että eiväthän haaveet ja suunnitelmat mitään maksa. Mieleen tulee kuitenkin kysymys siitä että kuka haaveet sitten toteuttaa?

Kuka sitten haaveet toteuttaa? Minulla on vahva veikkaus, että se sama joukkio joka on nostanut ensi vuodeksi meidän liikevaihdon kuusinkertaiseksi sen jälkeen, kun koko edustuskiekkoilu Kouvolassa meinattiin lopettaa on ihan pätevä myös toteuttumaan näitä pieniä asioita. Myös me itse voimme vaikuttaa ja toteuttaa näitä haaveita. Itsekin lähden ilomielin talkoolaisena purkamaan ja tarvittaessa rakentamaan/maalaamaan esimerkiksi seisomakatsomoa, kuten jo viime kesänä sovittiin faniporukan ja seuran välillä.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hotelli Cumulus alkaa järjestämään KooKoon klubi-iltoja jääkiekon merkeissä:

Cumulus Kouvola kutsuu majoittuvat HBC-asiakkaansa klubi-iltoihin jääkiekon merkeissä
  • keskiviikkona 15.10. KooKoo - SaPKo
  • keskiviikkona 3.12. KooKoo - KeuPa
  • keskiviikkona 18.2.2015 KooKoo - Jukurit
Kokoontuminen hotellin vastaanottoon klo 18.00, josta yhteiskuljetus jäähallille. Pelin jälkeen ruokailemme hotellin ravintola Huviretkessä, ja lisäksi kuulemme pelaajan kommentit pelistä!

http://www.hotelbonusclub.com/klubi-illat/fi_FI/Kiekkoiltoja-kouvolassa/
 

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
No, jos nyt sitten luvan kanssa vielä hämmennän vähän.

Kun tuolla vertailtiin NHL, jne. ottelutapahtumia ja Suomikiekon vastaavia niin vedin ne budjeti siihen. Tällä tarkoitin sitä, että noin suurissa ympyröissä seuroilla on varmasti ihan omat organisaatiot kaken ulkoisen järjestämiseen ja jopa monia organisaatioita erillisine budjetteineen.

Nyt jos me täällä kehittelemme kaikkia hyviä ideoita niin meidän ei pidä luulla, että ne kaikki ovat helposti toteutettavia. Siis tyyliin: Lista menemään Välimaalle, Välimaa napsauttaa sormia ja Purho on vääntämässä ilmapalloa joka puolella hallia erätauoilla, Nasse Setä viihdyttää perheen pienempää väkeä (tai ihan isojakin) pääaulassa, ilmaiset kymenlaaksolaiset huippupändit rukkaavat keikkakalenterinsa uusiksi täyteen KooKoon kotiotteluita ja kaljahanoista juoksee jokaisen lempiolutta sekä ja kas vihdoin: Ne Lihikset ovat lämpimiä.

Tässä siis yritän sanoa sitä, että jos aletaan rakentaa korkeatasoista ottelutapahtumaa niin siihen tarvitaan tekijänsä, jotka todella paneutuvat siihen muuten kuin oman toimen ohessa. Välimaalla tulee varmasti olemaan tekemistä vaikkei hän olisikaan päävastuullinen ottelutapahtuman uudesta ilmeestä. Eikä tuota hommaa voida Kultasellekaan sysätä.

Ja toistan vielä että mielestäni tarvitaan tällaiseen ehdottomasti se oma budjetointi ettei homma karkaa käsistä vaan voidaan oikeasti laskea millaisiin spektaakkeleihin on varaa.

Voidaan tietysti jäädä puuhastelemaan kaikkea pientä, mutta ratkaistaanko sellaisella sitten noita ongelmia joihin moni kirjoittaja viittaa ja joita en viitsi toistella?

Mutta siinä näen sen suurimman ristiriidan että verrataan Jättilaisseuroja ja tulevaa KooKoota. Mutta KooKoo tehnee omat valintansa ottelutapahtuman suhteen.

Miten muuten näette sen, että KooKoo on valinnut erittäin maltillisen linjan lippujen hinnottelussa verrattuna vaatimuksiin monipuolisesta ottelutapahtumasta? Ymmärrän edelleen sen näkökulman että sieltä sohvalta on saatava sitä porukkaa hallille.

Mukava myös lukea että porukka on lähdössä talkoisiin hallihommissa. Harmillisesti en voi osallistua moiseen täältä Joensuusta käsin enkä jaloin.
 
Miten muuten näette sen, että KooKoo on valinnut erittäin maltillisen linjan lippujen hinnottelussa verrattuna vaatimuksiin monipuolisesta ottelutapahtumasta? Ymmärrän edelleen sen näkökulman että sieltä sohvalta on saatava sitä porukkaa hallille.
Loistava juttu. Varmasti prosentti olisi alun jälkeen isompi jäädä kotisohvalta katsomaan ennakkostudioiden kera joku Ilves-matsi kotona, mutta kun lipunhinta on Liiga-tasolle erittäin huokea, niin se saa kyllä varmasti ison osan lähtemään hallille. Myöskin toivoisin edelleen sitä, että seisomakatsomoon saadaan luotua kunnon kulttuuri, jolloin monelle tulee jo siitäkin tapa, että pääsee sinne purkamaan paineitaan (älkää nyt mitään kaksimielisiä heittäkö).

Ei täällä kukaan vaadi kaikkia asioita toteuttumaan, mutta täällä niitä voi tuoda ilmi mitkä omasta mielestään voisi olla paremmin.
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Sen verran sekoitan keskusteluanne ja annan tukeni MurhaaMenolle, että kyllä minua ainakin kyrsisi jos jääkiekko-ottelusta tehtäisiin sirkus. Esimerkiksi Jukurien ottelutapahtuma, kuten varmaan KooKoonkin, on ihan sitä tasoa millä Liigassa loistavasti pärjää. Ällötti esimerkiksi Kalevankankaan Suomi-Saksa -maaottelussa, kun oli juuri suurinpiirtein yhdessä nurkassa live-bändi, yhdessä nurkassa taikuri ja yhdessä sirkuspelle(silloin se oli Tamin asussa). Maalin tullessa mediakuutiolla pyöri (hidastuksen sijasta) ihana Maali!-animaatio ja moving headit kääntyivät vilkuttamaan Saksalaiskassarin maalille. Pelikatkojen nautinnon kruunasi huutomittari ja KissCam(R). Myös jotain kalastuspeliä sai pelata; mitä kovempaa yleisö huutaa, sitä enemmän ruudulla kalastava äijä saa haukea(ja 90% huudosta tuli äänentoistolaitteistosta). Tämä kaikki=Myötähäpeä ja jääkiekko-ottelun seuraamisen totaalinen vaikeutuminen.

Aiheellisia kysymyksiä lienee ainakin a) Viihdyttäväisivätkö kaiken maailman sirkushuvit oikeasti ketään ja b) Haluaako palstan porukka täällä kyseisiä huveja oikeasti viihtyäkseen paremmin vai ainoastaan näyttääkseen muille Liigaseuroille sekä betonikaupunkilaisille että kyllä täältä tullaan NHL-tasoisella ottelutapahtumalla!(siellähän homma nimenomaan on edellä kuvattua pelleilyä)
 
Tämä nyt ei ehkä ole niinkään rakennusajan kehitysehdotus, mutta samalla kun dj opettelee olemaan enimmäkseen soittamatta musiikkia kannattajien päälle, joku voisi pohtia kuinka seuran identiteetin ja ottelutapahtuman rakentumista voisi edelleen edesauttaa audiolla. Sisääntulobiisi on toki maailman paras ja syytä säilyttää, maalibiisi ihan jees, erien aloitukset, jne, mutta niiden ohella tuntuu olevan hyvin vähän mitään omaa. Tällä tarkoitan sitä, ettei tarvitse kuin pari kertaa kuulla ja nähdä vaikkapa IFK:n räätälöityä tämän maan legendaarisinta maalisummeria, Jokereiden yhteistyössä kannattajien kanssa toteutettua katupoikien laulua (tosin playback-laulun volume on aika nolo), tai SKA:n matseissa käytettävää Pietarin laivastohistoriaan ja lätkän soturiretoriikkaan istuvaa Pirates of the Caribbean -rallia, niin huomaa että KooKoolta puuttuu jotain, kun ensimmäisenä mainittujen sisääntulo- ja maalibiisien jälkeen brändistä ja ottelutapahtumasta muistuu mieleen paikallisen energiayhtiön mainos "lisäää energiaa.."... Se 'yhteistyöartisti' jonka simppeleitä renkutuksia luukutettiin viime keväällä on ehkä jotain vähän oikean suuntaista tekemistä mutta ei sitten ihan kuitenkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös