Tästä koko päädyn kokoisesta seisomakatsomosta on haaveiltu jo iät ja ajat, mutta olen miettinyt että olisiko sille aikuisten oikeasti riittävästi kysyntää? Loppujen lopuksi ääneenkannattaminen on aika pienten piirien hommaa suhteessa suureen katsojamassaan. Luulen, että mikäli tuossa hypoteettisessa seisomakatsomossa olisi jonkinlaiset penkit, siitä tulisi runkosarjan tiistaipeleissä käytännössä halvempi istumakatsomo, kuten Raksilan vanha EF-seisomakatsomo aikoinaan oli. Ei sillä että siis vastustaisin sitä, mutta ei kuulosta liiketoiminnan kannalta järkevältä ratkaisulta ja sitä myöten realistiselta, kun keskivertokatsojalta voi kuitenkin nyhtää sen istumapaikkalipun hinnan verran.
Fanikatsomon pitää ehdottomasti toki sijaita keskellä päätyä uudessa hallissa.
Tästä koko päädyn kokoisesta seisomakatsomosta on haaveiltu jo iät ja ajat, mutta olen miettinyt että olisiko sille aikuisten oikeasti riittävästi kysyntää? Loppujen lopuksi ääneenkannattaminen on aika pienten piirien hommaa suhteessa suureen katsojamassaan. Luulen, että mikäli tuossa hypoteettisessa seisomakatsomossa olisi jonkinlaiset penkit, siitä tulisi runkosarjan tiistaipeleissä käytännössä halvempi istumakatsomo, kuten Raksilan vanha EF-seisomakatsomo aikoinaan oli. Ei sillä että siis vastustaisin sitä, mutta ei kuulosta liiketoiminnan kannalta järkevältä ratkaisulta ja sitä myöten realistiselta, kun keskivertokatsojalta voi kuitenkin nyhtää sen istumapaikkalipun hinnan verran.
Fanikatsomon pitää ehdottomasti toki sijaita keskellä päätyä uudessa hallissa.
Todellakin on. Olisi hölmöä ajatella seisomakatsomon olevan vain äänenkannattajien paikka. Entäpä pienituloiset opiskelijat? Pienituloiset nuoren perheen isät? Kaikki pienituloiset ihmiset? Heidänkö ei pidä päästä Kärppien peleihin ollenkaan. Ei se 2000€/kk tienaava isä voi viedä poikaansa/poikiansa 30€ maksaville istumapaikoille. Siinä tapauksessa ostetaan joko se 10-15€ maksava lippu seisomakatsomoon tai jäädään kotiin. Ja jälleen Kärpät menettää potentiaalisia tulevia faneja tai maksavia asiakkaita.
Entäpä jos joku lätkäfani yrittää ottaa mukaansa kaverin, joka ei ole vielä kiinnostunut jääkiekosta. Se kaveri kieltäytyy viimeistään siinä vaiheessa, kun lipun hinnat ovat luokkaa 30-40€. Ne tosifanit ovat varmasti valmiita maksamaan hinnan kuin hinnan, mutta satunnaiskatsoja ei. Tässä pitää siis ajatella hieman omaa nenäänsä sekä huomista pidemmälle.
Kärppien organisaatio alkaa pikkuhiljaa olemaan sillä tasolla, että lipputulojen merkitys budjettiin lienee mitäänsanomaton. Eli varmasti uuden areenan myötä voitaisiin nostaa hinnat pilviin. Toinen asia on, kannattaako se pitkässä juoksussa. Minä sanon, ettei kannata.
Ja loppuun vielä sitaatti Bayern Munchenin johtoportaasta, jossa kausikortista veloitetaan 200€/kausi. Kyllä, luit oikein, eikä luvusta puutu nollia.
"
We could charge more than £104. Let's say we charged £300. We'd get £2m more in income, but what's £2m to us?” In a transfer discussion you argue about that sum for five minutes. But the difference between £104 and £300 is huge for the fan. We do not think the fans are like cows, who you milk. Football has got to be for everybody. That's the biggest difference between us and England.”
Toki tuolla tasolla pyöritetään "hieman" isompaa pumppua kuin Kärpät tekee, mutta tosin menotkin on suurempia. Ehkä saitte kiinni ajatuksesta, jota ajan takaa?