Jääkiekko Suomessa ei ole bisnes. Sen arvot ovat ihan muualla kuin sijoitetun pääoman tuotossa. Sen tähden ei kannattaisi verrata jääkiekkoyhtiön osakeantia pörssiyhtiöön tai edes pörssiin kuulumattomaan perusfirmaan.... Jos olisit itse ostanut tuhdin pinon osakkeita hintaan 70 euroa per kappale ja paria vuotta myöhemmin joku merkitsisi niitä samoja osakkeita alle puolella hinnalla, niin ottaisiko päähän?
Itse puhuin 2010 osakeannin hinnanasetannasta.
Alkuperäinen osakkeen arvo oli muistaakseni 500 markkaa eli 84,09 euroa/osake. Vinnie ilmoitti 2010 annissa tuon mainitsemasi 70 euroa per osake, josta Ilveksen kokonaisarvoksi määräytyi reilu 4 miljoonaa euroa. Tästä hinnasta ei tingitty senttiäkään. Vinnien hinnanasetanta osui siis hetkellä:
- Ilves liigan karsinnoissa (Ilves Hockey Oyn toinen jumbosija suht lyhyellä historialla)
- 1.1 miljoonan euron tappiot kahdelta kaudelta
- Yhteistyökumppanit suivaantuneena
- Agenttien yhteinen kanta muodostettuna
Hinnanasetannassa - johon Vinnielle pääomistajana luonnollisesti oli täysi yksinoikeus - ei siis pyritty selvittämään Ilves Hockey Oy:n todellista myyntiarvoa. Jos Ilveksen sen hetkistä myyntiarvoa oltaisiin todella haluttu selvittää, olisi ulkopuolisen puolueettoman arvioijan toimesta kaksinumeroinen euromäärä osaketta kohden ollut jo kiven takana. Plussapuolella oli toki liigalisenssi + brändi ja vaa'an toisessa kupissa 1.1 miljoonaa tappioita ja erittäin pahasti ryvetetty brändi. Toki myös ostajat olivat erittäin Ilves-henkisiä -useammilla paljon pidempi Ilves-tausta kuin Vinniellä-, eikä tuolloin Ilvestä vertailtu pörssiyhtiöiden osakkeisiin missään nimessä. Tuolloin sijoituksen arvoa ei mitata pelkästään euroissa. Tämän vuoksi malli, jossa Vinnie olisi saanut itselleen pienemmän osan ja Ilves suoraan suuremman osan (Vinnielle epäsuoraa arvon tuottoa) oli mielestäni ehdotuksena hyvä. Siinä ostajia olisi varmasti lisämotivoinut se, että mitä enemmän kerätään, sitä enemmän menee myös Ilveksen kassaan. Yrittäjänä toki ymmärrän senkin, että Vinnie halusi mahdollisimman paljon suoraan itselleen peittämään menneitä sijoituksia.
Kevään 2010 tapahtumista voidaan siis todeta, että Vinnie oli halukas myymään ja ostajat olivat innokkaita ostamaan. Kysyntä ja tarjonta vain olivat erittäin kaukana toisistaan. Ilveksen arvo kaikkine tunnesiteineenkin oli kaikkea muuta kuin reilu 4 miljoonaa euroa.
Mikä olisikaan ollut Vinnien hinnanasetanta, jos 2000-luvulla oltaisiin menty edes joka toinen vuosi suoraan pleijareihin ja tahkottu nihkeää nollatulosta. Olisiko arvio ollut yli 10 miljoonaa euroa?
========
Kuvitellaan hetki vielä sitä vaihtoehtoa, jossa Ilves olisi saanut 2010 tarjouksessa (aika ennen osakeantia) suuremman osan sijoituksia kassaansa ja Vinnie pienemmän osan suoraan itselleen. Nyt olisi todennäköisesti tilanne, että kassaan kerätty raha olisi kattanut tulevan notkahduksen, pelaajahankintoihin olisi ehkä myös ollut käytössä rahaa ja Vinnien kannalta olisi ollut iloista, että hänellä olisi nyt lompakossaan esim. 400-500 tuhatta euroa tamperelaisilta sijoittajilta sen sijaan, että hän on joutunut pumppaamaan Ilvekseen lisää rahaa. +400 lompakossa on paljon iloisempi juttu kuin -400 tuhatta euroa.
Toki omistajaosuus kasvoi 62%:sta, mutta oliko se loppujen lopuksi sitä, mitä Vinnie halusi?
========
Itse olen tehnyt useita erittäin huonoja sijoituksia. Ostin aikoinani tyhmänä Soneran osakkeita 64 euron hintaan per osake ja ne rypistyivät käteeni. Nyt niiden todellinen arvo on reilu 5 euroa/osake. Ottaa pattiin aivan hemmetisti vieläkin, vaikka ostosta on yli kymmenen vuotta. Voisin kyllä tarjota niitä jollekin 45 eurolla (tai olisin iloinen jos saisin niistä vaikka kympinkin). Ostatteko? Uskon, että valtaosa aikoinaan Ilvekseen sijoittaneista ovat sen verran ammattimaisia sijoittajia, että he olisivat olleet tietoisia keväällä 2010, että sijoituksen arvo oli pudonnut. Moni vanha sijoittaja jättikin 2010 merkitsemättä osuuksiaan pettyneenä joko toimintaan tai hintaan tai molempiin. Sen vuoksi Vinnie joutui merkitsemään enemmän kuin oman osuutensa.
Toivottavasti minua ei kuitenkaan ymmärretä väärin. Minä arvostan Vinnietä ihmisenä ja uskon vilpittömästi hänen Ilvesfaniuteen (enkä kyseenalaista hänen kissansa nimeä). Mutta, jos kysytään mielipidettäni, niin minun mielestäni Vinnien tai kenenkä muun tahansa pääomistajuus Ipasta ei ole Tampereen Ilveksen etujen näkökannasta paras vaihtoehto. Väärällä hinnanasetannalla ei pystytty optimoimaan Ilvekseen tulevaa ulkopuolista pääomaa.
Sitä en osaa arvioida vähentääkö Vinnien omistajuus myös Ilvekseen vuosittain sijoittavien yhteistyökumppaneiden määrää. Toivottavasti ei, mutta kuten Ahde mainitsi, niin 2010 Heikki Mälkiän jatkosopimus pysäytti yritysmyynnin. Tuona aikana -keväällä 2010- lienee ollut käynnissä myös kauden 2010-2011 sopimusneuvottelut yhteistyöyritysten kanssa. Tästä voi siis päätellä, että tuo vaikutti myös viime kauden tuloslaskelmaan merkittävästi? Ainakin osakeannissa epäluuloa kylvi se, että pääomistajana Vinnie voi tehdä itsenäisiä liikkeitä.
Vinnie ei ole siis iso paha susi, mutta asioiden edettyä tähän pisteeseen, missä ne nyt ovat, ei hänen pääomistajuuttaan voi missään nimessä laskea yhdeksi tukipilariksi, jonka varaan rakentaa menestystä.
Ratkaistavia ongelmia on toki paljon muitakin. Ensimmäinen on karsinnoista selviytyminen.
Nyt on muuten sitten taas valvottu Ilveksen vuoksi.
Hyvää kevättä kaikille Ilves-faneille,
Kunto