Ensinnäkin pahoittelut vieraisiin pöytiin huutelusta, mutta mitäs nyt helvettiä. Vertaillaanko täällä ihan oikeasti näitä Suomilätkän eläviä legendoja keskenään? Mun kirjoissani tämä kolmikko Selänne, Peltonen, Koivu kuuluu siihen kastiin, että koskaan, ikinä, missään ei tule kyseenalaistaa sitä mitä nämä herrat ovat Suomen jääkiekkoilun eteen tehneet. Tuskin yksikään näistä herroista edes haluaisi tällaista keskustelua käytävän? Kättä lippaan siis ja kunnioitusta kehiin!
Vaikka mulla (tietenkin) on värilasit päässä, niin en todellakaan kykene kyseenalaistamaan Villen uraa, saavutuksia, johtajuutta tai sitä panosta minkä hän on Suomalaiselle jääkiekolle antanut. Täysin sama pätee myös herroihin Selänne ja Koivu, sekä todella moneen muuhunkin nimeen, mutta niitä lienee tässä turha mainita erikseen. Teemu nyt tietenkin on mulle se suurimmista suurin johtuen seurataustoista, mittavasta NHL-urasta ja ihan yksinkertaisesti siitä, että olen aktiivisesti kyseisen herran uraa seurannut pikkupojasta saakka (aina ollut mun lempipelaaja). Eikä Temen maajoukkueuraakaan sovi yhtään väheksyä. Se, että mulle Teemu on se suurista suurin ei kuitenkaan ota mitään pois näiltä muilta herroilta - heitä kaikkia arvostan todella paljon.
Itse ymmärsin Summasen kommentit lähinnä sillä tavalla, että hän halusi julkisuudessa tehdä selväksi arvostuksensa Villeä kohtaan ja sillä tavalla luoda myös joukkueen sisälle positiivista fiilistä ja asennetta. Mielestäni kommentti olisi kyllä voinut jäädä siihen, eikä Selännettä olisi tuohon pitänyt vetää millään tavalla mukaan. Kuten meillä kaikilla, niin myös Summasellakin on persereikä, joten miksi moisesta jutusta pitäisi kenenkään vetää herneitä nenään?
Aiheuttaako viimekauden tapahtumat vieläkin sellaisen skisman fanien välille, että tosiasioita ei voida myöntää?
Mikä on oikeasti tuo "no se teki kolme byyriä silloin -95 ja that's it" -asenne? Jokainen kiekkoihminen ja jokerifanikin sisimmässään sen tietää, että Ville antanut tälle lajille aika paljon enemmänkin kuin kolme maalia. Minkä helvetin takia Villeä arvostettiin meidän leirissä erittäin paljon sillon kun hän meillä pelasi, mutta nykyään kuvailuun käytetään lähinnä alatyylisiä sanoja, joita en viitsi tässä edes toistaa?
On melkoisen absurdia myös väittää, että johtamistaidot perustuisivat siihen, että onko rinnassa C vaiko ei. Johtajuutta ja hyvää henkeä voi tuoda pukukoppiin ja kentälle muullakin kuin kapteeniudella. Teemua on arvostettu aina pukukopissa ja hän on ollut myös pelillisen liideriyden lisäksi erittäin tärkeä palanen henkisellä puolella - sitä tuskin kukaan kiistää?
Loppukaneettina sanottakoon, että missä tahansa Teemu tai Ville pelaakaan - he nauttivat aina erittäin suurta arvostusta ja luottamusta, niin valmennukselta, pelikavereilta kuin myös seurajohdolta. Toivottavasti tässä nyt myös fanit tunnustavat tosiasiat ja jakavat näille herroille myös oman arvostuksensa.