Olisihan tuo parhaita väliaikaisratkaisuja mitä on.
Nyt vaikka Kärnälle viestiä ja hommaa eteenpäin.
Ihan mielenkiinnosta, en itse käsitä millä tapaa hidastetöyssyt auttavat tasoristeyksien turvallisuutta? Ja mitenkäs talviaika? Silloin ei ole töyssyistä apua. Samoin esim. raskaalle liikenteelle noista voi joissain kohdin olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Syy näissä turmissa on aina 100% autoilijan vika. Miltei poikkeuksetta syynä on asenne ja välinpitämättömyys. Junan ei tarvitse nopeuttaan sovittaa autoilijoiden mukaan mikä käy varmasti kaikille järkeen kun asiaa miettii, autoilija on aina väistämisvelvollinen. Lisäksi junaliikenteellä on aina etuajo-oikeus, raiteilla liikkumisessa on kuitenkin hieman eri massat, pysähtymismatkat sekä ongelmat (kumipyörä ja asfaltti vs. junanteli & kisko).
Joku tuossa toi esille että junan tulisi ajaa hiljennettyä nopeutta vartioimattomien tasoristeysten kohdalla. Samalla logiikalla pitäisi autoilijan tiputtaa nopeus isomillakin teillä jokaisella risteyspaikalla missä tien sivusta tulijat tulevat kolmion takaa.
Esimerkkinä Kuopio-Iisalmi välillä on reilun 86 kilometrin matkalla 46kpl tasoristeysksiä. Näistä 22kpl on varustettu varoitusvaloin tai puolipuomein. Eli sielläkin on 24 kappaletta vartioimattomia risteyksiä. Näissä kohdin, eli karkeasti n. 2km välein kun juna tiputtaisi nopeuden 140km/h -> 40km/h niin voi hahmotella miten joutuvaa on matkanteko. Tai kun kyseessä on 2,5 miljoona kiloa painava tavarajuna niin sillon matkavauhti olisi sen 40km/h tai alempi kun tuo maastokin hieman vauhtia jarruttaa...
Vaarallisia tasoristeyksiä on silti liikaa, siitä ei sinällään päästä mihinkään mutta niitä ei silti ole mitenkään hirvittävän suuri määrä. Niissä on haasteena aina maasto ja näkyvyys radalle, esim. juuri puurekat ovat ongelmissa niissä talvikelillä kun vauhtia pitäisi olla mutta näkyvyyttä radalle ei ole. Näihin tulisi puuttua ja saada kuntoon. Tukala paikka kun rekka on tasoristeyksen päällä ja juna tulee 10km päässä 140km/h (jos rataosuudella tasoristeyksiä on max. nopeus 140km/h). Siinä on kiire saada oikeat tahot kiinni, tuossa kohdin alkaa olemaan todellinen suuronnettomuus hyvin lähellä.
Esim. juuri tuolla Kuopio-Iisalmi välillä tasoristeys Norkotti oli vaarallinen. Ilmoituksia vaarallisuudesta huonon näkyvyyden vuoksi tuli paljon ja lopulta vaadittiin monen nuoren kuolema ennenkuin tasoristeys purettiin ja alikulku rakennettiin.
Summasummarum tästä, suurin osa ongelmista johtuu autoilijoiden käytöksestä ja välinpitämättömyydestä. Siinä ei auta vilkkuvalot, kilikellot tai hidastetömpsyt. Sitten on niitä vaaranpaikkoja joita on laiminlyöty vuosia, niitä joissa se vahinko voi sattua vaikka kuinka kuuliaisesti autoilija yrittäisi radan ylittää. Näissäkään kohdin se junan nopeus ei sinällään niin vaikuta, märkä kisko ja painava juna murskaa sen auton rusinaksi vaikka sitä nopeutta olisikin pienennetty.