Kyllä Rock on selkeä parannus viime vuosinaan aika kulahtaneeseen Radio Cityyn. Vaikka legendaarinen Cityn nimi poistuikin vasta vuoden vaihteessa, niin alkuperäinen sielu oli jättänyt maallisen tomumajansa jo aikoja sitten...
Oliko tältä palstalta kukaan muu Radio Rockin kuuntelutilaisuudessa huhtikuussa Kansallismuseon auditoriossa? Itse sain yllätyksekseni kutsun, ja olin usean sadan muun joukossa arvoimassa soitettavaa musiikkia. Tilaisuudessa soitettiin 700 biisiä muutaman sekunnin mittaisina pätkinä, ja ne piti arvioida lomakkeelle muistaakseni seuraavin vaihtoehdoin:
- pidin paljon
- pidin jonkin verran
- olen joskus pitänyt, mutta nyt kyllästynyt
- en pitänyt
- en tuntenut kappaletta
Lyhyessä ajassa ei pysty paljon miettimään, vaan aika tunteella täytyi heittää nopean vaikutelman perusteella. Pätkät soitettiin kappaleiden keskeltä, ei vain alusta. Suurin osa biiseistä oli tuttuja, mutta muutamia itselleni vieraitakin mahtui joukkoon. Yksittäisistä bändeistä eniten tuli varmaan Iron Maidenia ja Metallicaa, sekä uutta että vanhaa tuotantoa, molemmilta kymmenkunta.
Itse käytin aika runsaalla kädellä tuota "olen joskus pitänyt, mutta nyt kyllästynyt" -kategoriaa. Se tuli isolle osalle vanhan Cityn soittolistan kuluneimmista klassikoista (mm. Nirvanan monelle biisille - sorry fanit!) Myös "nu metal" sai lähes poikkeuksetta minulta heikot arvosanat. Klassikkobändien harvinaisemmille taas annoin aina "pidin paljon" -lausunnon, vaikka kaikki eivät suurimpia suosikkejani olisi olleetkaan, koska halusin omalta pieneltä osaltani manipuloida systeemiä soittamaan vähän harvinaisempiakin biisejä. No, ei meikäläisen mielipide niin paljon paina niin isossa porukassa.
Tilaisuuden alkaessa ei täysin varmasti tiedetty, mitä varten tänne ollaan kokoonnuttu, mutta kyllä se oli helppo arvata, koska jo kutsun yhteydessä kyseltiin Radio Rockista. Ihan mielenkiintoista oli osallistua - enkä ota vastuuta kaikista huonoista kappaleista, mitä Rockissa soi, koska oli siellä muitakin vaikuttamassa...