@jalperi @Petri1981 ja
@puuntakaa tästä jalkaväkimiina-aiheeseen olen mahdollisesti tässä ketjussa (tai sitten toisessa) keskustellut enemmänkin. Minusta tuossa artikkelissa on jollain tapaa tarkoitushakuista sävyä.
Tausta: olen siis käynyt armeijan taistelupioneerina. Nyt ensimmäinen ja tärkein juttu tässä asiassa näin pioneerin näkökulmasta katsottuna on se, että panssarimiinoja Ottawan sopimus ei kiellä. Näin pioneerina henkilökohtaisesti sanoisin, että JV-miinat panssarimiinoitteessa ovat vähän niin ja näin. Jos sitä miinoitetta valvotaan konekiväärillä, niin ei sitä panssarimiinoitetta kukaan lähde jalan purkamaan, oli siellä mukana JV-miinoja tai ei. Kyllä, panssarimiinoitteen purkaminen käsin on helpompaa, jos sinne ei ole kylvetty laatikkokaupalla sakaramiinoja, mutta sen voi oikeastaan tehdä vasta sitten, kun taistelut sillä alueella ovat ohi(*). Ensisijaisesti kentästä pyritään yli raivaimilla (raivauspanssarivaunu, putkiraivaimella tai rakettiraivaimella) ja näihin mihinkään JV-miinat eivät pure millään tavalla.
(*) Suhtaudun JV-miinoihin panssarimiinoissa vähän kuin niihin venäläisten Ukrainassa jälkeensä jättämiin ansoihin siviilirakennuksissa. Se on minusta pelkkää ilkeyttä ja pahansuopuutta, taistelu on joka tapauksessa silloin päättynyt tappioon.
Panssariesteessä JV-miinat nimenomaan vaikeuttavat sitä rauhan ajan purkamista, sen ajan kun alueella on taisteluja, niin vaikutus on minusta vähäinen tai jopa nolla.
Toinen esitetty käyttö on esim. sivustojen suojaus. Ja totta vieköön, pioneerin näkökulmasta Suomen peitteinen maasto on ihanteellinen sakara- ja putkimiinoille. Niitä voi kylvää ihan surutta pitkin ryteikköä eikä niitä sieltä kukaan huomaa. Mutta tässä pitää muistaa se, että niitä sivustoja voi suojata myös tähystettävillä miinoilla, ne ajavat käytössä aika lailla saman asian.
Lisäys: Sitä paitsi Ottawan sopimus ei kiellä esimerkiksi valopanoksen laittamista putkimiinan tapaan eli jos joku joukko-osasto jonkun ryteikön läpi yrittää, niin laukaisulangasta lähtevä valopanos paljastaa yrityksen.
Siinä pitkässä keskustelussa nousi esiin yksi sellainen paikka, jossa JV-miinoista on minustakin paljon iloa - sissitoiminta. Sissitoiminnassa urat ja leirit on kyllä hyvä suojata JV-miinoilla enkä ole siihen hommaan oikein keksinyt mitään kovin järjellistä vastaavaa asetta.
Näillä saatesanoilla sanon sen, että oma suhtautumiseni JV-miinoihin on joka tapauksessa hyvin kahtiajakoinen. Kyllä, ne ovat äärimmäisen tehokkaita jalkaväkeä vastaan, pelkästään jo pelotevaikutus on suunnaton. Kyllä, ihminen voi tehdä sellaisen virheen, että lähtee pioneeriksi ja tietää joutuvansa purkamaan tuollaisia kenttiä - mutta minä olen siihen syytön, tai no puoliksi syytön, viestipuolelle minun piti mennä. Mutta sitten toisaalta siinä määrissä missä pioneerit käyttävät miinoja, ja kun pioneereilla joka tapauksessa ensisijainen torjuttava ovat ajoneuvot ja panssarit, niin JV-miinat ovat ehkä vain niitä nonparelleja kakun päällä noin niin kuin taistelukäyttöä ajatellen.
Eli jos niin päätetään, että JV-miinat tulevat uudestaan käyttöön, se sopii minulle, jos PV sanoo, ettei niitä välttämättä enää tarvita, se sopii minulle.