Mainos

Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2019–2023

  • 349 763
  • 3 250

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Jos jotain ratahankkeita tässä maassa pitäisi tehdä niin se ehdottomasti tärkein on Jäämeren rata.

Jos Venäjä joskus kriisiyttää Itämeren, niin ettei siellä laivaliikenne seilaa, niin Suomen vienti ja tuonti lakkaa siihen paikkaan. Jäämeren radan kautta Suomen huoltovarmuus olisi turvattu kriisin keskellä.

Jos tilanne Itämerellä kiristyisi ja laivaliikenne siellä ei onnistu, niin veikkaan hyvin harvaa lohduttavan se, että Turusta pääsee Helsinkiin hieman nopeammin junalla.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Radoista ja sen puutteista tulee mieleen vahvimmin Forssa. Jumalauta mikä sijainti, eikä junat kulje. Missähän muualla maailmassa vastaava tilanne, jossa kolmen ison kaupungin keskeltä ei kulje junat.

On tämä perseaukinen takapajula.
Kun kerta tämä keskustelu on muuttunut ratakeskeiseksi, niin pitää mainita Raahe. Aikanansa kun pohjoiseen rakennettiin rataa, niin suunnitelmissa oli viedä se Raahen kautta Ouluun. Perinteikkään purjelaivakaupungin Raahen viisaat kaupunginisät eivät ymmärrettävästi tuollaisista hömpötyksistä piitanneet ja rata päädyttiin vetämään 30 km sisämaan puolelta Vihannista.

Myöhemmin toki tuli hätä käteen ja erillinen pistorata rakennettiin. Tokikaan sillä ei enää vuosikymmeniin ole matkustajaliikennettä mennyt. Rautaruukki/SSAB vielä sitä sentään käyttää.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun kerta tämä keskustelu on muuttunut ratakeskeiseksi, niin pitää mainita Raahe. Aikanansa kun pohjoiseen rakennettiin rataa, niin suunnitelmissa oli viedä se Raahen kautta Ouluun. Perinteikkään purjelaivakaupungin Raahen viisaat kaupunginisät eivät ymmärrettävästi tuollaisista hömpötyksistä piitanneet ja rata päädyttiin vetämään 30 km sisämaan puolelta Vihannista.

Myöhemmin toki tuli hätä käteen ja erillinen pistorata rakennettiin. Tokikaan sillä ei enää vuosikymmeniin ole matkustajaliikennettä mennyt. Rautaruukki/SSAB vielä sitä sentään käyttää.
Raumalla vähän samatyylinen tilanne. Sähköistetty pistoraide on jolla rahtia sentään liikkuu, muttei matkustajajunia. Tarkistamatta muistelen että Rauma on Suomen isoin kaupunki johon ei henkilöjunalla pääse matkustamaan.

Kun politiikkakeskustelussa ollaan niin vituttaa esim joku Hanko. Rkp:n teholypsämisellä tuppukylän pistoraiteella kyllä kulkee junat pienillä matkustajamäärillä. Rauman radan hankeselvityksissä arvioidut matkustajamäärät olisivat selvästi Hankoa suurempia. Mutta minkäs teet kun Rauman gielel ei ole omaa tukipuoluetta. Satakunnan ja Rauman ainoalla kokoomuskansanedustajalla on sunnuntain jälkeen kova homma lunastaa puheitaan junaliikenteestä, että mitä on tullut lupailtua.
 
On lähinnä poliittista lahjattomuutta siirtyä äänestämään kääpiöpuolueita ideologisten syiden takia. Paljon järkevämpää on pyrkiä muokkaamaan suuren puolueen linjaa itseä miellyttävään suuntaan. Pienpuolueissa ääni menee vääjäämättä hukkaan, tai mikä pahempaa, poliittisen vastustajan hyödyksi. Esimerkin vuoksi, jos kaikki Likke nyt -äänestäjät äänestäisivät Kokoomusta, ei näiden vaalien voittajasta ja pääministeristä olisi mitään epäselvää. Nyt voi käydä niin, että Harkimon avulla Marin jatkaa pääministerinä.
Olen nykyään eri mieltä. Äänestän Liberaaleja koska en pidä Orposta. Taktinen äänestäminen loppui jo useammat vaalit sitten.
Jos Kokoomus voittaa, saa tutiseva heikko Orpo mandaatin jatkaa seuraavat 2-4 vuotta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Radoista ja sen puutteista tulee mieleen vahvimmin Forssa. Jumalauta mikä sijainti, eikä junat kulje. Missähän muualla maailmassa vastaava tilanne, jossa kolmen ison kaupungin keskeltä ei kulje junat.

On tämä perseaukinen takapajula.
Menee aiheen vierestä, mutta olihan siellä Forssassa maankuulu autokeidas, jossa moni limsapullo tuli lapsena juotua - ja moni kolikko pajatsoon tuhlattua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
On lähinnä poliittista lahjattomuutta siirtyä äänestämään kääpiöpuolueita ideologisten syiden takia. Paljon järkevämpää on pyrkiä muokkaamaan suuren puolueen linjaa itseä miellyttävään suuntaan. Pienpuolueissa ääni menee vääjäämättä hukkaan, tai mikä pahempaa, poliittisen vastustajan hyödyksi. Esimerkin vuoksi, jos kaikki Likke nyt -äänestäjät äänestäisivät Kokoomusta, ei näiden vaalien voittajasta ja pääministeristä olisi mitään epäselvää. Nyt voi käydä niin, että Harkimon avulla Marin jatkaa pääministerinä.
Ja jos kaikki Perussuomalaisten äänestäjät äänestäisivät kiltisti Kokoomusta ja Keskustaa niin olisi edelleen se mukava kolmen suuren maailma, eikä ylimääräisiä tarvitsisi miettiä. Aina on se tilanne että ei voi äänestää pienpuolueita, koska muuten vastustajat saavat enemmän väkeä sisään. Jos haluaa Petteri Orposta eroon niin miten Kokoomuksen äänestäminen edistää tätä tavoitetta? Miten status quo muuttuu ikinä?
 
Jos jotain ratahankkeita tässä maassa pitäisi tehdä niin se ehdottomasti tärkein on Jäämeren rata.

Jos Venäjä joskus kriisiyttää Itämeren, niin ettei siellä laivaliikenne seilaa, niin Suomen vienti ja tuonti lakkaa siihen paikkaan. Jäämeren radan kautta Suomen huoltovarmuus olisi turvattu kriisin keskellä.

Jos tilanne Itämerellä kiristyisi ja laivaliikenne siellä ei onnistu, niin veikkaan hyvin harvaa lohduttavan se, että Turusta pääsee Helsinkiin hieman nopeammin junalla.
Tässä mielestäni aika kattava juttu koskien pohjoisen ratoja Ruotsin ja Norjan puolelle. Näitä olen itse odotellut erityisesti matkustajaliikenteen osalta pitkään, ja toivottavasti lähitulevaisuudessa onnistuu. Turvallisuuspoliittisten hyötyjen lisäksi helpottaisi myös omaa kulkemistani huomattavasti. Ei toki liity tähän ketjuun kuin mutkien kautta, mutta menkööt...

Muutamia poimintoja:

"Joulukuussa 2024 on tavoitteena päästä matkaamaan Suomen ja Ruotsin välillä matkustajajunalla. Näin saadaan pitkään puuttunut yhteys paitsi Suomen ja Ruotsin välille, myös Norjan puolelle aina Narvikiin saakka."
...
"Tällä hetkellä tavaraliikenne kulkee diesel-junilla maiden välillä. Henkilöjunaliikenteestä päätös on kuitenkin vielä tekemättä."
...
"– Jos nyt viimein Suomi alkaisi katsoa länteen päin! Pitkään ajateltiin, että täällä ei riitä väkeä eikä toimintaa. Rahat tuntuvat usein ohjautuvan sinne, missä päättäjätkin ovat. Suomessa ei ole pohjoisen politiikkaa, Kangastalo sanoo.

Kangastalon mukaan asia on edennyt ennemminkin ruotsalaisten vaikutuksesta. Suomi on ollut hänen mukaansa asiassa “nihkeämpi osapuoli”."
...
"– Juna yhdistäisi koko Pohjoiskalotin alueen: Norjan, Ruotsin ja Suomen. Tavaraliikenne pääsisi kulkemaan sujuvasti Narvikista Suomen puolelle. Näinä aikoina on lisäksi tärkeää muistaa Pohjoismaiden välinen puolustusyhteistyö, jota junayhteys auttaisi, listaa Göran Wigren Haaparannan puolelta."
...
"Junamatkailusta toivotaan myös vaihtoehtoa Lapin turisteille. Ympäristöystävällisyys on noussut monelle yhdeksi tekijöistä matkoja suunnitellessa."
...
"Junamatkustamisen ei kuitenkaan ole tarkoitus korvata lentämistä, vaan tuoda toinen vaihtoehto rinnalle."
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei porvooseen saa mitään ratoja rakennella, kun semmoiset tuovat typeriä Suomalaisia RKP:n nurkille ja menee kaupunki pilalle, kun saattavat jopa muuttaa ja äänestää jotain muuta kuin RKP.
Sipoohan se oli oikea jarrutuspolitiikan mestari kun ihan Helsingin kyljessä saatiin kunta pidettyä enemmistöltään ruotsinkielisenä hyvin pitkään. Ei kauheasti kaavoitettu mitään ja silloin kun myytiin tontteja tarkastettiin ostajien äidinkieli.

Tämä aikakausi sitten päättyi kun Helsinki liitti itseensä väkisin läntisimpiä Sipoon alueita.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei porvooseen saa mitään ratoja rakennella, kun semmoiset tuovat typeriä Suomalaisia RKP:n nurkille ja menee kaupunki pilalle, kun saattavat jopa muuttaa ja äänestää jotain muuta kuin RKP.
Porvoossa toki ruotsinkieliset ovat nykyään vähemmistö 28,8% osuudella. Näin yleisestihän Porvoo on varsin uinuva ja edelleen pienehkö kaupunki, jolla on paljon lunastamatonta potentiaalia.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Sipoohan se oli oikea jarrutuspolitiikan mestari kun ihan Helsingin kyljessä saatiin kunta pidettyä enemmistöltään ruotsinkielisenä hyvin pitkään. Ei kauheasti kaavoitettu mitään ja silloin kun myytiin tontteja tarkastettiin ostajien äidinkieli.

Tämä aikakausi sitten päättyi kun Helsinki liitti itseensä väkisin läntisimpiä Sipoon alueita.

Mennään yhä kauemmas aiheesta, mutta ei niille Helsinkiin liitetyille alueille kyllä ole juuri mitään rakennettu, ei edes kaavoitettu rakennettavaksi. Helsingillä ei oikein tullut mieleen, että kaupunkirakennetta voi olla pikkuisen hankala jatkaa suuntaan, joka koostuu pääasiassa luonnonsuojelualueista.
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mennään yhä kauemmas aiheesta, mutta ei niille Helsinkiin liitetyille alueille kyllä ole juuri mitään rakennettu, ei edes kaavoitettu rakennettavaksi. Helsingillä ei oikein tullut mieleen, että kaupunkirakennetta voi olla pikkuisen hankala jatkaa suuntaan, joka koostuu pääasiassa luonnonsuojelualueista.
Tuo oli aivan turha pakkoliitos. Tuonnehan kaavailtiin jopa metroon perustuvaa joukkoliikennettä. En silloin, enkä nyt, ymmärrä miksi Helsinki nuo maat halusi.

Toki valtiovaltahan tuon liitoksen lopulta siunasi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Ennusteen mukaan kolme suurinta a) yli 40+ edustajaa b) vaalivoittajia eli enemmän paikkoja kuin neljä vuotta sitten.

Onkos tällainen lopputulema kuinka tavanomaista? Toki, ei tää nyt valtaisasti poikkea neljän vuoden takaisesta tilanteesta. Paitsi, että persut nyt olis mahdollisesti, ehkä lähellä nousta suurimmaksi puolueeksi.
 

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Okei, eli täällä viitataan kintaalla siis siihen mitä vasemmisto ja oikeisto ihan aikuisten oikeasti tarkoittavat ja keksitään näitä omia kulttuurisodan myötä syntyneitä jakolinjoja, joissa arvoliberaalius olisi jostain syystä vasemmistolaisuutta. Ayn Rand pyörii haudassaan.

Pidän tätä suuntausta idioluution ilmentymänä oikeassa maailmassa.

Tämä vitsaushan ei valitettavasti ole mitenkään uutta, vaan vastaavaa on ollut enemmän tai vähemmän jo vuosia. Eikä taida miksikään muuttua. On sattunut omiinkin aivoihin jo kauan.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Porvoossa toki ruotsinkieliset ovat nykyään vähemmistö 28,8% osuudella. Näin yleisestihän Porvoo on varsin uinuva ja edelleen pienehkö kaupunki, jolla on paljon lunastamatonta potentiaalia.

Juu totta. Alkoi kiinnostaa aihe kun on aika tuttu paikka Porvoo, niin vertailin Vaasaan joka sitten taas ei ole yhtään tuttu itselleni. Vaasaan verrattuna enemmmän Ruotsalaisia prosentuaalisesti, mutta pienempi kaupunki. Kuitenkin melkolailla Suomen toisiksi suurin Ruotsin kielisten keskittymä, kun siinä viellä ympäriltä Sipoota ja Loviisaa lyödään mukaan.

Minulla on aina ollut käsitys Porvoon seudusta, ettei se oikein haluakkaan kehittyä uinuvasta kaupungista muuksi. Porvoon ja Sipoon Ruotsalaiset tykkäävät pitää kiinni omasta idyllistään ja vahvasta kaksikielisyydestä. Potentiaalia ei edes välttämättä ole pyrkimyksenä lunastaa, koska ei ole intressissä kasvaa yhtään mihinkään ainakaan kaksikielisyyden kustannuksella.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos haluaa Petteri Orposta eroon niin miten Kokoomuksen äänestäminen edistää tätä tavoitetta? Miten status quo muuttuu ikinä?

Tässä onkin kysymys siitä, kummasta haluaa enemmän eroon, Orposta vai Marinista. Ja vastaus on minulle, vaikka en Petteristä yhtään diggaakaan, aika lailla selvä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kokoomuksen sulaminen on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Luulisi, että puolueessakin aihe on esillä. Jotain prosenttiyksikkö viikossa on kyllä kovaa alamäkeä.

Toinen jännä juttu on demareiden valittu taktiikka. Pääministeri oli siivoamassa tai lähdössä diskoon aina, kun hallituskauden aikana olisi pitänyt jonkun kanssa keskustella taloudesta. Nyt ehkä nätisti sanottuna vähän on näkynyt takamatka osaamisessa ja rutiinissa vaalitenteissä.

Hankala vain on tehdä korjaavia toimenpiteitä täydellisen kanssa...

Keskusta on vaihteeksi vedenjakaja. Oppositioon jääminen on mahdollista, mutta jos viimeiset ennusteet vähänkään toteutuvat, eiköhän hallitusjunan pilliin taas vihelletä. Nyt vain oikeasti muiden pitäisi tehdä selväksi, että kiristys on ohi. Ennenaikaisia vaaleja vain kukaan ei edelleenkään halua kauden aikana.
 

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On lähinnä poliittista lahjattomuutta siirtyä äänestämään kääpiöpuolueita ideologisten syiden takia. Paljon järkevämpää on pyrkiä muokkaamaan suuren puolueen linjaa itseä miellyttävään suuntaan. Pienpuolueissa ääni menee vääjäämättä hukkaan, tai mikä pahempaa, poliittisen vastustajan hyödyksi.

Sitten vielä jengi ihmettelee kun mikään ei muutu hallituksen kokoonpanosta riippumatta. On kyllä kumma, kun oikeistossa (sanan varsinaisessa merkityksessä) ei ole liberaaleille kuin kokoomus ja ruotsinkielisille RKP. Kannatus joka vaaleissa 20% tuntumassa ja pöhöttyminen paistaa Utsjoelle asti.

Anekdootti, mutta allekirjoittanutkin harkitsi kokoomuksen äänestämistä, ajatus Orposta oli vain ratkaiseva miksi jäi toteutumatta. Sinänsä jännä, että jos pj olisi ollut Häkkänen tai Valtonen, olisin varmaankin äänestänyt, vaikka arvokartalla ovatkin toisistaan suhteellisen kaukana. Ovat vain molemmat huomattavasti uskottavampia poliitikkoja.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

Byvajet

Jäsen
Ylen gallupissa kokoomus nosti vähän kannatustaan ja siirtyi kärkeen. Demarit menettivät kohuihinsa nähden vähän, 0,6 prosenttiyksikköä. Persut menettivät prosenttiyksikön, keskusta melkein yhtä paljon. Vasemmistoliitto ja vihreät nousivat selvästi, vasurit liki kaksi prosenttiyksikköä.

Näinköhän taas käy niin, että kokoomuksen suosio pysyy ja hallituskumppani vajoaa. Keskustan oppositiotaival ei näytä tuovan tulosta ja vasemmisto osoittaa orastavaa kokonaisnousua.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös