Mainos

Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2019–2023

  • 350 193
  • 3 250

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Totta, mutta miksi jättää Kepun varaan? En luota tippaakaan, että saisivat tätäkään aikaan.
Kepuhan todennäköisesti mieluummin rakentaa junaratansa jonnekin kuolevampiin kyliin. Eikös se Lappeenrannan junaratakin rakennettu kepun myötävaikutuksella ja nyt ei taida enää olla käytössä? Hmm. Ei se Lappeenranta ollut, vaan Savonlinna. Noh samalla suunnalla.

 

Tuamas

Jäsen
Mjoo oikeasti Kokoomuksessa ei edes ole mitään vasemmistoa tai vasemmistosiipeä. Kokoomus kerää yhteen oikeiston äänestäjät liberaaleista ja konservatiiveista.

Niin, Kokoomuksessa jakolinja menee talouspolitiikassa pro market vs. pro business markkinataloudessa/oikeistolaisuudessa, valitettavasti EK:n vaikutusvallan myötä pro business linja korporatismeineen on ollut viime vuosikymmenet vallitsevana.
 

Wristlock

Jäsen
Valtonen/Häkkänen ja Lindtman eivät ole kovin pettyneitä, jos omalla puolueella menee nämä vaalit enemmän tai vähemmän vihkoon. Ehkä jopa päinvastoin, koska kalifiksi kalifin paikalle. Elämä on raadollista ja politiikka vielä raadollisempaa.

Viimeisimpien gallupien ja historian perusteella tähän troikkakuponkiin voisi jo laittaa isohkon summan Toto-luukulla:

1. Perussuomalaiset
2. Kokoomus
3. SDP

Hallitus kasassa juhannukseksi ja vähintään yhdellä puolueella alkaa puheenjohtajan vaihtoviikot.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kepuhan todennäköisesti mieluummin rakentaa junaratansa jonnekin kuolevampiin kyliin. Eikös se Lappeenrannan junaratakin rakennettu kepun myötävaikutuksella ja nyt ei taida enää olla käytössä? Hmm. Ei se Lappeenranta ollut, vaan Savonlinna. Noh samalla suunnalla.


Äläs nyt kyllä sitä osataan kuule ihan joka puolueessa junaratoja suunnitella.


Meiltä kuule Kouvolasta pääsee Helsinkiin kohta kahdeksan minuuttia nopeammin kun ei tarvitse Lahden kautta kiertää. Ollaan jo suunnittelussa niin pitkällä että ollaan saatu jo yhdelle Kouvolan kaupungin virkamiehelle eläkevirka suunnitteluyhtiön toimitusjohtajana.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Äläs nyt kyllä sitä osataan kuule ihan joka puolueessa junaratoja suunnitella.


Meiltä kuule Kouvolasta pääsee Helsinkiin kohta kahdeksan minuuttia nopeammin kun ei tarvitse Lahden kautta kiertää. Ollaan jo suunnittelussa niin pitkällä että ollaan saatu jo yhdelle Kouvolan kaupungin virkamiehelle eläkevirka suunniteluyhtiön toimitusjohtajana.
Menee nyt ehkä vähän aiheen ohi, mutta todellinen hyötyjä tuosta Itäradasta on Kouvolan sijaan Porvoo. Yli 50 00 asukkaan kaupunki ja taitaa olla Suomen suurin sellainen kaupunki, johon ei säännöllistä raideyhteyttä ole.
 

12961

Jäsen
En usko, että Häkkänen karkoittaisi monia liberaaleja äänestäjiä pois Kokoomuksesta. Minne ne äänestäjät häipyisivät? Ei ole mitään oikeistoliberaalia vaihtoehtoa. Noh liberaalipuolue joo, mutta aika marginaalista on kuitenkin kyse. Vihreät taasen ovat lähteneet niin selvästi vasemmalle, ettei liikehdintää Kokoomuksen ja Vihreiden välillä hirveästi ole odotettavissa.

Mahdollista sekin, etteivät liiku ja tyytyvät konservatiivisempaan pj:n. Ainakin Häkkäsen kokoomuksella olisi valmius kalastella syvemmällä PS, KD ja ehkä myös kepun vesillä.

Tai sitten myös ehdokkaita alkaa liikkua. Oli se omakin ääni jo aika hilkulla ja ainakin minun oikeistoliberaalissa kuplassani kuuluu paljon keskustelua siitä, miten olisi haluttu äänestää liberaaleja mutta vaalitaktisista syistä jäätiin kokoomuksen kelkkaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mahdollista sekin, etteivät liiku ja tyytyvät konservatiivisempaan pj:n. Ainakin Häkkäsen kokoomuksella olisi valmius kalastella syvemmällä PS, KD ja ehkä myös kepun vesillä.

Tai sitten myös ehdokkaita alkaa liikkua. Oli se omakin ääni jo aika hilkulla ja ainakin minun oikeistoliberaalissa kuplassani kuuluu paljon keskustelua siitä, miten olisi haluttu äänestää liberaaleja mutta vaalitaktisista syistä jäätiin kokoomuksen kelkkaan.

On lähinnä poliittista lahjattomuutta siirtyä äänestämään kääpiöpuolueita ideologisten syiden takia. Paljon järkevämpää on pyrkiä muokkaamaan suuren puolueen linjaa itseä miellyttävään suuntaan. Pienpuolueissa ääni menee vääjäämättä hukkaan, tai mikä pahempaa, poliittisen vastustajan hyödyksi. Esimerkin vuoksi, jos kaikki Likke nyt -äänestäjät äänestäisivät Kokoomusta, ei näiden vaalien voittajasta ja pääministeristä olisi mitään epäselvää. Nyt voi käydä niin, että Harkimon avulla Marin jatkaa pääministerinä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Moottoritie Oulusta Rovaniemelle, turpeen käytön tukeminen jne. Kyllä kepu hallitukseen lähtee iltalypsylle jos vaan on mahdollista.

Heille myös erittäin suurella todennäköisyydellä tarjoutuu tälläkin kertaa paikka tällaiseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Menee nyt ehkä vähän aiheen ohi, mutta todellinen hyötyjä tuosta Itäradasta on Kouvolan sijaan Porvoo. Yli 50 00 asukkaan kaupunki ja taitaa olla Suomen suurin sellainen kaupunki, johon ei säännöllistä raideyhteyttä ole.

Kyllä mutta siltarumpupolitiikasta kertoo se että a) hanke ei ole kannattava b) tarvitsee osakaskuntien panostamisen lentorataan, ilman lentorataa hanke ei toteudu c) hyöty on kaikille muille kuin Porvoolle minimaalinen, mutta muut kunnat kuitenkin maksavat 75% kuluista.

Mutta joo OT:ta jatkaminen, vaikkakin Keskustan politiikkaan hivenen liittyikin.
 

Tuamas

Jäsen
Tällä viitataan siihen poliittiseen akseliin missä on oikeisto, vasemmisto, liberaalit ja konservatiivit.

Mulle on aivan sama kuka pyörii missäkin haudassaan mutta jos Häkkänen ja Valtonen (taisin muistaa aiemmin nimen väärin) kamppailevat Kokoomuksen puheenjohtajan paikasta niin ainoa syy erottaa heitä toisistaan lienee sitten kusivärkit.

Siis minua kiinnostaa millä ilveellä Häkkäsestä saa oikeistolaisemman kuin Valtosesta?

Ei ainakaan talouspoliittisten näkemysten perusteella.

Tämän toki pitäisi olla päivänselvää kaikille, mutta tueksi vielä Ylen vaalikone.
 

Liitteet

  • A4C94AEA-95E4-4CAB-B6D0-EFF05B0BAB91.jpeg
    A4C94AEA-95E4-4CAB-B6D0-EFF05B0BAB91.jpeg
    426,2 KB · kertaa luettu: 107
  • EEC37399-F669-481C-8CBF-EAD428BAD877.jpeg
    EEC37399-F669-481C-8CBF-EAD428BAD877.jpeg
    434,1 KB · kertaa luettu: 107

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kyllä mutta siltarumpupolitiikasta kertoo se että a) hanke ei ole kannattava b) tarvitsee osakaskuntien panostamisen lentorataan, ilman lentorataa hanke ei toteudu c) hyöty on kaikille muille kuin Porvoolle minimaalinen, mutta muut kunnat kuitenkin maksavat 75% kuluista.

Mutta joo OT:ta jatkaminen, vaikkakin Keskustan politiikkaan hivenen liittyikin.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Keskusta ei ole näiden uusien ratahankkeiden ( Turun tunnin rata, Itä-Suomen rata ja Helsinki - Tampere) kannattaja. Usein olen kuullut sen, että he kannattavat nykyisen väyläverkoston kunnostusta nykyaikajan tarpeita vastaavaksi huomioiden tavaraliikenteen ja henkilöliikenteen tarpeet.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Keskusta ei ole näiden uusien ratahankkeiden ( Turun tunnin rata, Itä-Suomen rata ja Helsinki - Tampere) kannattaja. Usein olen kuullut sen, että he kannattavat nykyisen väyläverkoston kunnostusta nykyaikajan tarpeita vastaavaksi huomioiden tavaraliikenteen ja henkilöliikenteen tarpeet.

Olet oikeassa ja itse olen täysin samaa mieltä Keskustan kanssa tästä asiasta. Ihan puoleisiin katsomatta se on vaan hyvin paljon seksikkäämpää rakentaa joku uusi monumentti kuin oikeasti tylsästi parantaa nykyistä infraa.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Keskusta ei ole näiden uusien ratahankkeiden ( Turun tunnin rata, Itä-Suomen rata ja Helsinki - Tampere) kannattaja. Usein olen kuullut sen, että he kannattavat nykyisen väyläverkoston kunnostusta nykyaikajan tarpeita vastaavaksi huomioiden tavaraliikenteen ja henkilöliikenteen tarpeet.
Älä nyt pilaa hyvää mouhoamista, että taas on Keskusta tehnyt sitä ja tätä.
 

Tuamas

Jäsen
Totta, oli virhe mutta tarkoitin tuota konservatiivi/liberaaliakselia menemättä sen pidemmälle että kuinka perseellään se on määrittelyltään. Sinä puhuit taloudesta, minä en.

Jos mietitään akselin oikeaa ylälaitaa "oikeistolaiseksi" niin sinne ajattelin Häkkäsen sijoittaa. Pidemmälle kuin Valtosen.

Aa, eli tätä kulttuurisotiemme veteraanien perseilyä, eli juuri sitä mitä kielsit tehneesi.

Talous määrittää oikeisto-vasemmisto -akselin, arvot sitten konservatiivi-liberaali-akselin, kuten aivan oikein totesit ja sitten syystä tai toisesta unohdit.

Ei se ylälaita ole yhtään sen ”oikeistolaisempi” kuin se alalaitakaan.

On ihan käsittämätöntä uuvattiutta lähteä sekoittamaan näitä.

Noh, idioluutio livenä.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On lähinnä poliittista lahjattomuutta siirtyä äänestämään kääpiöpuolueita ideologisten syiden takia. Paljon järkevämpää on pyrkiä muokkaamaan suuren puolueen linjaa itseä miellyttävään suuntaan. Pienpuolueissa ääni menee vääjäämättä hukkaan, tai mikä pahempaa, poliittisen vastustajan hyödyksi. Esimerkin vuoksi, jos kaikki Likke nyt -äänestäjät äänestäisivät Kokoomusta, ei näiden vaalien voittajasta ja pääministeristä olisi mitään epäselvää. Nyt voi käydä niin, että Harkimon avulla Marin jatkaa pääministerinä.
Tätähän itsekin olen pelännyt. Toki pienpuolueita on joka lähtöön. VKK, Sinimusta liike ym. ISKTR-osasto syövät ääniä Perussuomalaisten oikealta laidalta, Kommunistit vasemmistoliitolta jne., mutta potentiaalisia kokoomusäänestäjiä "kaappaavat" Liike Nyt ja Liberaalipuolue ovat näitä kaikkia voimakkaampia. Luonnollisesti on yhtä lailla Kokoomuksella peiliin katsomisen paikka, miksi eduskunnan ulkopuoliset pienpuolueet houkuttelevat monia porvariäänestäjiä establisoitunutta vaihtoehtoa enemmän, mutta samanaikaisesti oikeistoliberaalien tavoitteiden ajamiseksi Kokoomus pääministeripuolueena on se paras vaihtoehto ainakin tällä hetkellä. En ole omista Kokkarien jäsenkirjaa, mutta osaltaan juuri vaalitaktisista syistä ääni on nyt useat vaalit putkeen mennyt ruiskukalle.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Olet oikeassa ja itse olen täysin samaa mieltä Keskustan kanssa tästä asiasta. Ihan puoleisiin katsomatta se on vaan hyvin paljon seksikkäämpää rakentaa joku uusi monumentti kuin oikeasti tylsästi parantaa nykyistä infraa.
Väyläverkoston kunnossapito ja korjausvelka on nykyään noin kolmen miljardia euroa. Jos mitään ei tehdä niin summa suurenee huomattavasti nykyisestä.

Kolmen uuden ratahankkeen kustannusarvio on reilusti yli 10 miljardia euroa. Kannattaa tehdä arviolaskelma siitä mikä on kustannuksiltaan kustannustehokkain niin pitkällä kuin lyhyellä aikajanalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No on ainakin raakapuuliikenne hyötynyt tuosta uudistetusta radasta Savonlinnan länsipuolella kun Joroisista ja Rantasalmelta ajetaan puuta metsäteollisuudelle. Ja ehkä sekin rata olisi pitänyt remontoida jossakin vaiheessa. Ymmärrän kritiikin ja tavallaan tottakin..

En minäkään uusia ratahankkeita kannata. Rataverkolla muitakin huolia. Käytännön esimerkki eiliseltä, yksi matkustajajuna onnistui myöhästymään kahteen otteeseen toisen junan myöhästyttyä ensin. Nokialla ja Karkussa ei toista välilaituria ja juna odottaa ensin Lielahdessa ja sitten Suoniemellä. Ja Porin radalla pääosin asemavälisuojastus eli rajoittaa junien kulkua peräkkäin. Tai tavaraliikenteelle kolmioraiteita, jos on vaikka raakapuujuna Suolahdesta UPM:lle Kuusankoskelle, joutuu veturinkuljettaja kääntämään junan kolmesti (Jyväskylä, Pieksämäki, Kouvola.) Menee aikaa aina.

Jos nyt uusia pitäisi laittaa niin mieluummin näkisin, että oikea rantarata HKI-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina. Saataisiin uusia paikkakuntiakin rautatieliikenteeseen ja paljonko matka-aika vähenisi Kotkasta. Toisaalta satakuntalaisena joskus haaveilen edes Uusikaupunki-Rauma radasta ja sitten joskus Poriin. Mutta tuleeko tulevalla vaalikaudella jo esimerkiksi Soklin rata oikeasti keskusteluun näiden sijasta?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos rahaa olisi niin liikenneinfra kaipaisi todella laajalti parannusta ja myös tietyiltä osin lisäystäkin. Ei olisi tyhmin asia maailmassa ottaa lainaa tälläisiin projekteihin, jotka vahvistavat taloutta jo toteuttamisvaiheessa sekä myös pitkällä tähtäimellä - sen sijaan että otetaan sitä lainaa rakenteelliseen vajeeseen, syömävelkaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos rahaa olisi niin liikenneinfra kaipaisi todella laajalti parannusta ja myös tietyiltä osin lisäystäkin. Ei olisi tyhmin asia maailmassa ottaa lainaa tälläisiin projekteihin, jotka vahvistavat taloutta jo toteuttamisvaiheessa sekä myös pitkällä tähtäimellä - sen sijaan että otetaan sitä lainaa rakenteelliseen vajeeseen, syömävelkaan.
Juurikin näin ja omasta mielestä nämä voisivat olla se hopeareunus PersKeKon toteutuessa, viinien ruokakauppamyynnin ohella. Olen megaprojektien "fani" ja ison mittakaavan elvytystä tämä maa todella tarvitsee.

Tunnin junat, Turun ja Vantaan raitiotiet, lentorata jne. Kyllä kiitos!
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Jos rahaa olisi niin liikenneinfra kaipaisi todella laajalti parannusta ja myös tietyiltä osin lisäystäkin. Ei olisi tyhmin asia maailmassa ottaa lainaa tälläisiin projekteihin, jotka vahvistavat taloutta jo toteuttamisvaiheessa sekä myös pitkällä tähtäimellä - sen sijaan että otetaan sitä lainaa rakenteelliseen vajeeseen, syömävelkaan.
Juurikin näin. Yritykset kaipaavat toimivan väyläverkoston ja ennenkaikkea hyvin sujuvan julkisen liikenteen eri puolilla Suomea. Jotta tänne saadaan uusia yrittäjiä ulkomailta pitää täällä olla toimiva infra / infrastruktuuri.

Useat yritykset ovat tarkkoja siitä, että täällä on riittävästi luontoystävällistä energiaa ja sähköä saatavilla jatkuvasti. Samoin täällä pitää olla riittävästi ammattitaitoista työvoimaa saatavilla tai toinen vaihtoehto on se, että Suomessa voidaan kouluttaa tarpeeksi osaajia työnantajille yhä kiristyvässä kilpailutilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos nyt uusia pitäisi laittaa niin mieluummin näkisin, että oikea rantarata HKI-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina. Saataisiin uusia paikkakuntiakin rautatieliikenteeseen ja paljonko matka-aika vähenisi Kotkasta. Toisaalta satakuntalaisena joskus haaveilen edes Uusikaupunki-Rauma radasta ja sitten joskus Poriin. Mutta tuleeko tulevalla vaalikaudella jo esimerkiksi Soklin rata oikeasti keskusteluun näiden sijasta?
Tämä olisi kyllä kaakonkulman elinvoimalle todella hyvä hanke. Asun Helsingissä ja töissä on tullut vastaan pendelöijiä, jotka tulevat töihin Lahdesta ja Hämeenlinnasta saakka, mutta idän suunnassa tuntuu että juuri kukaan ei tule Porvoota kauempaa. Kotka on ihan vastaavanlaisen etäisyyden päässä kuin Lahti ja Hämeenlinna, mutta autoiluun tai bussiin perustuva pendelöinti ei houkuttele.

Se on toki sitten oma kysymyksensä, että halutaanko pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta levittää entisestään.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Menee nyt ehkä vähän aiheen ohi, mutta todellinen hyötyjä tuosta Itäradasta on Kouvolan sijaan Porvoo. Yli 50 00 asukkaan kaupunki ja taitaa olla Suomen suurin sellainen kaupunki, johon ei säännöllistä raideyhteyttä ole.

Ei porvooseen saa mitään ratoja rakennella, kun semmoiset tuovat typeriä Suomalaisia RKP:n nurkille ja menee kaupunki pilalle, kun saattavat jopa muuttaa ja äänestää jotain muuta kuin RKP.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Radoista ja sen puutteista tulee mieleen vahvimmin Forssa. Jumalauta mikä sijainti, eikä junat kulje. Missähän muualla maailmassa vastaava tilanne, jossa kolmen ison kaupungin keskeltä ei kulje junat.

On tämä perseaukinen takapajula.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös