Punaviinit - hinta alle 7 €

  • 9 548
  • 75

nihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wild, Krylja
Alkossa asioidessa ei voi kuin kiitellä punaviinivalikoiman kattavuutta. Laajassa valikoimassa on vain yksi hankaluus - ongelmana on hyvän ja edullisen viinin löytäminen oikeaan tilanteeseen - eli siis viinin lipittämiseen, tiettyyn ruokaan sopiva viini jne.

Itse en ole valmis maksamaan punkkupullosta seitsemää euroa enempää. Ja kyllä tästäkin hintaluokasta löytyy. Pikainen haku Alkon sivuilla antoi yli kaksisataa punaviiniä joiden hinta on alle tuon maagisen rajan.

Avaukseksi, heitän oman tärppini hörpiskelyviiniksi:
Lupu Negru Cabernet Sauvignon - Merlot
Se on nimensä mukaisesti sekoitus kahta rypälettä, kotoisin Romaniasta ja maksaa 5.78€. Etiketissä on suden kuva.

Jostain syystä se maistuu paremmalle kun pullon tyhjentää ensin karahviin (kotoisasti mehukannuun). Ilmeisesti se johtuu Romanialaisen etikettisuunnittelun aiheuttamasta viipyvästä epäilyksen mausta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos ja kun alle 7 euron hintaluokassa pysytään, on yksi suosikeistani 006031 Pere Patriarche; 5,99 €. Erinomainen yleisviini, pehmeä, ei mitään negatiivista sanottavaa - loistokkuus tietysti puuttuu.

Mutta 2,7 euroa lisää ja koriin 461307 Torres Coronas Tempranillo, niin aletaan puhua asiaa!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse pidän esim. lintu- tai liharuoan kanssa kovasti J.P.Chenet Cabernet Syrahista.

Harvoin Alkon punkuista peruskäyttöön kannattaa paljon yli 7-8 € maksaakaan, valikoima on varsin laadukas hintaan nähden.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Erittäin hyvä aihe ketjulle. Tavalliselle kadun tallaajalle tuo viinien nimien muistaminen kun tuottaa aivan käsittämättömiä vaikeuksia.

Itse pidän ennen kaikkea espanjalaisista punaviineistä. Eritoten Rioja-alueen viinit ovat keskimääräisesti hyviä. Vaan onhan niitä silti muitakin: Erinomainen hinta-laatusuhde on argentiinalaisessa Mendoza-viinissä. Hinta on vain 5,51 euroa pullo ja silti kyseessä on aivan kelpo juoma niin pihvin kanssa nautittuna kuin ihan vaan seurustellessa.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Serrana ja El Tiempo. Viiden ekin hintahanurissa. Vaikee sanoa mistä rinteeltä ja mikä vuosikerta, mutta ihan syvät nahat näistä saa.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Chileläisten punaviinien ystävänä kehun mm. Santa Ceciliaa, Cabernet Sauvignon (pehmeä), Santa Ritaa, Merlot (hieman särmikkäämpi) ja Gato Negroja, Merlot ja Cabernt Sauvignon (sikavarmoja ruokaviinejä). Näillä pärjää jo aika hyvin. Viilailemaan, opiskelemaan, vertailemaan ja pähkäilemään voi toki ryhtyä pitemmälläkin listalla, mutta se onkin jo sitten asia erikseen. On hyvä löytää "perusviinejä" - ja antaa sitten teeman viedä mukanaan. Jep.
 

Jussu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viña Albali, juuri alle 7 euron on erinomainen. Sokkotestissä voisi luulla nauttivansa arvokkaammastakin juomasta.
http://www.alko.fi/wwwalkofi/wwwBachus.nsf/viewCountry/EF63CE73EB07490C422563B5002A2B0A?opendocument

Toinen hyvä espanjalainen, joka kylläkin ylittää annetun hintahaarukan 29 sentillä on Señorío de los Llanos Reserva:
http://www.alko.fi/wwwalkofi/wwwBachus.nsf/viewCountry/2413E5599C91FC15422562A700334433?opendocument
Tästä viinistä on olemassa myös tyyriimpi Gran Reserva, joka mielestäni kuitenkin häviää pikkuveljelleen niin maussa kuin erityisesti hinta-laatu-suhteessa. Eli tarkkana siellä Alkossa, etiketit ovat hyvin samannäköiset.

Edit: niin, mihin nämä sopivat. Albali on mainio seurustelujuoma, joka kyllä menee ruoankin kanssa, parhaimmillaan kuitenkin ehkäpä juustojen kanssa. Jos lautasella on kuitenkin erinomainen pihvi niin viininä on syytä harkita jotain muuta (esim. Raimat Abadia 9,36e). Los Llanos taasen on hieman Albalia luonteikkaampi, mutta käytön suhteen sama ohje kuin tuohon toiseenkin.
 
Viimeksi muokattu:

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti nihti

Jostain syystä se maistuu paremmalle kun pullon tyhjentää ensin karahviin (kotoisasti mehukannuun). Ilmeisesti se johtuu Romanialaisen etikettisuunnittelun aiheuttamasta viipyvästä epäilyksen mausta.

Punaviinit pitäisikin kaata ensin karahviin tai ainakin antaa viinin olla hetken aikaa ilman korkkia, jotta viini pääsee hengittämään. Näin olen kuullut.

Itse pidän Chileläisistä viineistä niiden tasaisen hyvän laadun takia. Otti mitä tahansa Chileläistä niin yleensä saa hyvää viiniä. Italialaisiin viineihin olen yleensä pettynyt.

Halvoissa viineissä on harmittavan paljon mehumaisia / mauttomia viinejä, jotka eivät juuri erotu toisistaan. (t.s. teiniviinejä) Toisaalta Alkossa on niin paljon halpoja viinejä, että paljon hyvääkin mahtuu joukkoon. Viinien nimien muistaminen on ylivoimainen tehtävä ja kun järki ei riitä kirjoittamaan hyvien viinien nimiä ylös, niin yleensä joutuu aina testaamaan taas jotain uutta.

Hyvä että täällä muut muistavat viinien nimiäkin. Pitääpä testailla.
 

Wirtanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Parhaita on ne, joita saa jossain 2-5 litran (?) törpöissä.

Katsokaas, ei se laatu, vaan se määrä.

Nii.. Ja hana täytyy olla.
 

Teukkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma suosikki halpisluokassa on Tocornal Cabernet Sauvignon, Chileläinen edullinen punkku. Voin lähinnä suositella sellaisille ihmisille, jotka eivät pidä voimmaakaan makuisista punkuista, joiden mielestä ko. viini voi olla jo pliisun makuinen...
Tsekkasin Alkon sivuilta ko. viiniä mutta etiketti näytti mielestäni eriltä. Muistaakseni etiketissä oli iso punainen T valkoisella taustalla, hyvin yksin kertainen etiketti.
Hinta on 5.99 /pll. Hmm.. Tartteekin poikata kaupan kautta kun menee himaan.. :)
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Punaviinit - hinta alle 7 €

Viestin lähetti VTVH
Punaviinit pitäisikin kaata ensin karahviin tai ainakin antaa viinin olla hetken aikaa ilman korkkia, jotta viini pääsee hengittämään. Näin olen kuullut.

Itse pidän Chileläisistä viineistä niiden tasaisen hyvän laadun takia. Otti mitä tahansa Chileläistä niin yleensä saa hyvää viiniä. Italialaisiin viineihin olen yleensä pettynyt.

Halvoissa viineissä on harmittavan paljon mehumaisia / mauttomia viinejä, jotka eivät juuri erotu toisistaan. (t.s. teiniviinejä) Toisaalta Alkossa on niin paljon halpoja viinejä, että paljon hyvääkin mahtuu joukkoon. Viinien nimien muistaminen on ylivoimainen tehtävä ja kun järki ei riitä kirjoittamaan hyvien viinien nimiä ylös, niin yleensä joutuu aina testaamaan taas jotain uutta.

Hyvä että täällä muut muistavat viinien nimiäkin. Pitääpä testailla.

Syytä en tiedä, mutta asiantuntijoiden mukaan on totta, että viinille kannattaa antaa happea ennen juomista. Eiköhän idea kuitenkin maun korostumiseen liity.
Hauska "kuulla", että chileläisten viinien ystäviä löytyy muitakin. Hyvin sanottu: "tasainen hyvä laatu". Meikäläistäkään italialaiset viinit eivät noin yleisesti ottaen houkuttele, mutta toki niistäkin, varmaan, löytyy monia mielekkäitä makuja. Pitäisi tutkia laajemmin. Minulle on tarttunut valitettavan usein "ei niin minun makuuni" -italialaisviinejä. Ranskalaiset puolestaan ovat myös tasalaatuisia. Vielä en ole kyseenalaiseen törmännyt.
Noin 7 euron viinit ovat periaatteessa jo v i i ne j ä, eli harvemmin silloin enää "mehuihin" törmää. Hinta sinänsä ei ole aina tae; joskus olen maistanut ökykallista punaviiniä, ja silloin olen ikävöinyt tavallista ja edullista Gato Negroa. Tämä tosin saattaa olla huonoa "tuuria", että kohdalleni ovat osuneet liian voimakkaat maut.
Mitkä viinit ja ruuat käyvät yksiin? Siinä kysymys, johon kannattaa hakea oppia alan kirjallisuudesta, tutkailla myös Alkon omia merkintöjä hyllyjen reunoissa ja luottaa myös omaan makuun. Makuasioista ei voi kiistellä; siksi on hyvä, että esimerkiksi punaviiniä saa pitää viileässä. Huoneenlämpö ei siis ole nykyisin ainoa "oikeaoppinen" lämpötila. Itse pidän viileästä. Lämmin viini ei sovi meikäläisen persoonalle yhtä hyvin.
Mielenkiintoista on se, että usein ihmiset jakaantuvat valko- ja punaviiniystäviksi. Itse kallistun punaisen puoleen, valkoinen on käytössäni harvoin - ja silloinkin hieman korvikkeen asemassa. Jotenkin kuivakin valkoviini vaikuttaa makeammalta kuin punaviini - siksi "valkkari" ei kolahda.
 

Kiekkojuristi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Punkkuja

Pelastetaanpa tämäkin välillä ylös...

Maistakaapa ennakkoluulottomasti seuraavia:

Vina Maipo Cabernet Savignon, chile, hinta jotain 6,66 €. Siinä viini jossa on ominaisuuksia.

Domaine Boyar Reserve Cabernet Savignon, BULGARIA (!), 6,98 €. Hinta-laatu suhde varmaan alkon parhainta...
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti mauri
Chileläisten punaviinien ystävänä kehun mm. Santa Ceciliaa, Cabernet Sauvignon (pehmeä), Santa Ritaa, Merlot (hieman särmikkäämpi) ja Gato Negroja, Merlot ja Cabernt Sauvignon (sikavarmoja ruokaviinejä). Näillä pärjää jo aika hyvin. Viilailemaan, opiskelemaan, vertailemaan ja pähkäilemään voi toki ryhtyä pitemmälläkin listalla, mutta se onkin jo sitten asia erikseen. On hyvä löytää "perusviinejä" - ja antaa sitten teeman viedä mukanaan. Jep.

Mauri anasti aikoinaan lähes sanatarkasti listani, joten ei siitä sen enempää. On se vaan itselle (tällaiselle peruslitkijälle) helppoa kun Alkossa voi turvallisin mielin kävellä ko. maan lipun luo ja alkaa haeskella sopivaa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Erittäin hyvä ketju. Allekirjoittaneen mielestä Alkon parhaimpia hinta/laatusuhde-viinejä punaviineistä on espanjalainen Marques de Chivé hintaan 5,93€. Nam.

Maurin toteamus chileläisistä viineistä pitää myös minun kohdallani paikkaansa. En muista koskaan joutuneeni pettymään kun chileläistä viiniä on tullut ostettua.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: Re: Re: Punaviinit - hinta alle 7 €

Viestin lähetti mauri
Syytä en tiedä, mutta asiantuntijoiden mukaan on totta, että viinille kannattaa antaa happea ennen juomista. Eiköhän idea kuitenkin maun korostumiseen liity.

Erittäin vanha quottaus... Viinin hengittäminen ei ns. asiantuntijapiireissä ole mikään yksiselitteinen juttu, eli asiasta ollaan montaa mieltä. Esim. halpojen (nuorien) viinien kohdalla hengittäminen pehmentää viinejä, eli liika kitkeryys häviää. Toisaalta vanhat viinit ovat jo valmiiksi usein pehmeitä, ja joutuessaan ilman kanssa tekemisiin ne saattavat menettää osan aromeistaan. Selvää on ainoastaa se, että ilman kanssa tekemisiin joutuminen muuttaa viinin luonnetta (uuhh.. ihana sana). Omalla kohdalla homma menee sillä tavalla, että pullon ensimmäistä ja viimeistä lasia on hieman hankala vertailla, koska alkaa olemaan jo sen verran jurrissa.
 
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Punkkua, punkkua...

Punaviinejä kaikille

Tuotteet mukavasti hintajärjestyksessa ja jokaisesta viinistä pieni luonnehdinta. Eihän tuosta saa makuja selville, mutta antaa jonkinlaista suuntaa.

Sitten vain punkkukaupan kautta Juhannuksen viettoon!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omia suosikkejani ovat mm. seuraavat:

espanjalaisista:
-Castillo Montroy Reserva 6,68 €
-Estola Reserva 7,36 €

chileläisistä:
-Viña Maipo Cabernet Sauvignon 6,73 €
- Santa Helena Gran Vino Cabernet Sauvignon 6,58 €

tunisialainen yllättäjä:
-Nilia Carignan Syrah 6,97 €

etelä-afrikkalainen:
-Kumala Cabernet Sauvignon-Shiraz 7,99 €

Alko on kaiken kaikkiaan uskomattoman hieno puoti viinien suhteen, eikä voi kuin ihmetellä henkilökunnan osaavuutta ja asiantuntemusta. Monta kertaa olen kysynyt viinisuosituksia tietyn ruoan kanssa ja aina ovat osanneet opastaa ja kertoa. Myös valikoima kestää kansainvälisen vertailun.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kuusi kirjainta, alkaa ässällä ja loppuu ässään. Jumalten nektari, joka jättää hampaisiin niin paksun töhnäkerroksen että vielä seuraavana aamunakin saa kännit. Ja juuri alle seitsemän euron.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Meikäläinen on kittaillut lähiaikoina ranskalaista -Maison du Soleil Cabernet Sauvignon- viiniä joka maksaa 5.99E, sekä myös Luna Negra CS:a 6.50E on maistunut. Ihan hintansa väärtejä molemmat.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
re: Vastaus viinivisaan

Viestin lähetti Everton
Kuusi kirjainta, alkaa ässällä ja loppuu ässään. Jumalten nektari, joka jättää hampaisiin niin paksun töhnäkerroksen että vielä seuraavana aamunakin saa kännit. Ja juuri alle seitsemän euron.

Hmmm alkaa ässällä ja loppuu ässään, jumalten nektari... Kyseessä ei varmaankaan ole Porilainen juoma vaikka ässät mainitaankin... jättää töhnäkerroksen josta saa kännit... alle seitsemän euroa... No veikkaan että kyseessä on siis S tai Linjuriauto.
 

Kumipatja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Everton
Kuusi kirjainta, alkaa ässällä ja loppuu ässään. Jumalten nektari, joka jättää hampaisiin niin paksun töhnäkerroksen että vielä seuraavana aamunakin saa kännit. Ja juuri alle seitsemän euron.

Entäs kahdeksan kirjainta, alkaa veellä ja loppuu ärrään. Huonoja kokemuksia, ihan alkaa ajatuskin kuvottaa. Noilla kyllä lähtee sarvet, uuuh. No, se niistä.

Niin, Chileläiset ovat tällä hetkellä kyllä niitä mitä minäkin pää asiassa ostelen. Hyvä hinta/laatu -suhde ja melkeinpä varmasti laatutavaraa, esim. Gato Negrot.

Kestosuosikkina hieman kalliimmista tietysti espanjalainen Sangre de toro.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Re: re: Vastaus viinivisaan

Viestin lähetti mikkoz
No veikkaan että kyseessä on siis S tai Linjuriauto.

Joo, ja S on lyhennys vielä sanasta "skate", jolloin saadaan lentävä skedeporukoiden jatkuvasti hokema laini. (??)

Omana punkku suosikkina on ollut bulkkituotteen concha y toro helmi: Sunrise Carménère, tai mikä leineekään virallinen nimi tuotteelle. Hintaa karvan alle 8€, ja tätä olen litkinyt koko kevään!

http://www.alko.fi/www/wwwBachus.nsf/viewAll/442107?opendocument
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Olen tutustunut viime aikoina "laatikkoviineihin" ja täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt. Laatu on ihan ookoo ruokaillessa. Ainoa on että se vie hieman juhlantuntua kun ei saa/tarvitse aukaista pullonkorkkia.

Olivatten muuten tehneet Englannissa tutkimuksen näistä viinipullojen korkeista. Yli puolet oli kierrekorkkeja vastaan. Väittivät että ne viinit eivät maistu yhtä hyvältä kuin viinit joissa on perinteinen korkki.
 

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Viestin lähetti finnishninja

Olivatten muuten tehneet Englannissa tutkimuksen näistä viinipullojen korkeista. Yli puolet oli kierrekorkkeja vastaan. Väittivät että ne viinit eivät maistu yhtä hyvältä kuin viinit joissa on perinteinen korkki.

Entäs kumi-/muovikorkki vs. korkkikorkki...?

Oma suosikki löytyy myös Chilen suunnalta, ikävä kyllä hinta menee aavistuksen tämän ketjun 7 euron yli.

Trio Cabernet Sauvignon:
http://www.alko.fi/www/wwwBachus.nsf/viewAll/005545?opendocument

Tämä onkin mukava ketju, pitänee seuraavalle alkon reissulle kirjoitella pari täällä mainittua nimeä lapulle...
 
Viimeksi muokattu:

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti finnishninja
Olivatten muuten tehneet Englannissa tutkimuksen näistä viinipullojen korkeista. Yli puolet oli kierrekorkkeja vastaan. Väittivät että ne viinit eivät maistu yhtä hyvältä kuin viinit joissa on perinteinen korkki.
Eihän tästä ole pitkääkään aikaa, kun televiisiosta tuli ranskalainen dokumentti, jossa äijä väitti maun säilyvän parempana ja pidempään kierrekorkillisissa pulloissa. Itse olen sitä mieltä, että antaa englantilaisten juoda niitä oluitaan ja jättäköön viinien arvostelun muille. Asia on itselleni tosin henkilökohtaisesti aivan sama, koska jostain syystä viini- ynnä muutkaan pullot eivät itselläni kuitenkaan järin pitkään säily...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös