Pulla vai torttu?

  • 10 611
  • 82

Runebergin torttu vai laskiaispulla?

  • Runebergin torttu

    Ääniä: 51 17,1%
  • Laskiaispulla

    Ääniä: 167 56,0%
  • Olen pelimies- Leivon tai ostan molempia

    Ääniä: 71 23,8%
  • En voi sietää kumpaakaan!

    Ääniä: 9 3,0%

  • Äänestäjiä
    298

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Viime vuosina kummatkin herkut ovat jääneet turhan vähälle, mutta viime viikolla maistoin pitkästä aikaa laskiaispullaa. Käsittämättömän hyvältä se kyllä maistui, joten ääneni annan laskiaispullalle. Toki molemmille leivoksille on paikkansa tässä yhteiskunnassa.
 

Glove

Jäsen
Runebergin torttuja tekis mieli, mutta kun niitä parhaita ei tästä kylästä saa. Joillakin leipomoilla nuo tortut voisi pistää "varo halpoja kopioita" -kategoriaan. Suoraan sanottuna ne on ihan kuraa, joko liian kuivia tai liian vetisiä tai epätasaisesti kostuneita. Ei auttanut vaikka kokeilin paikallista leipomoa ja suoraan tiskistä ostin. Onneksi tänään pääsee Ouluun ja voi piipahtaa Antellin leipomossa ostamassa kunnon tortun. Nami nami.
 

Fordél

Jäsen
Laskiaispulla on toki hyvää, mutta kyllä Runebergin tortussa on se oma juttunsa. Jotenkin niin suomalaista kaikessa yksinkertaisuudessaan. Suosittelen kiertämään kaukaa kaupoissa myytävät isojen firmojen liukuhihnatortut. Leipomoissa maksavat toki enemmän, mutta ovat järjestään aivan eri luokkaa. Itse en ymmärrä miksi Runebergin torttu pitäisi olla kostea eli allekirjoittaneen mielestä mitä kuivempi sen parempi.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Runebergin torttuja tekis mieli, mutta kun niitä parhaita ei tästä kylästä saa.

Tortut on erittäin helppo tehdä itsekin. Harmi vain, että olen kadottanut mieluisimman reseptini.

Tuossa on yksi resepti, joka kylläkin näyttää turhan mehevältä.

Tomusokeromönjän levittämiseen ei tarvitse pursotinta. Se sujuu helposti teelusikalla, kun ei tee massasta liian löysää.

http://www.hellapoliisi.fi/reseptit/reseptit/makeat-leivonnaiset/runebergin-leivokset.php
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Runebergin tortut vie tämän kisan helposti.

Turun seudulla ainakin myytävät Paimion leipomo Tannisten Runebergin tortut kelpaavat ainakin itselle. Sopivan kosteita, punssi maistuu, muttei ole liian äklö tai vetelä.

Laskiaispullakin kelpaa, tosin ehdottomasti mantelimassalla! Hillokermavaahtopullat sitten erikseen.
 

katinka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiprusoffin veljekset
Laskiaispulla ehdottomasti. Noita torttuja on tullut syötyä viimeksi lapsena. Laskiaispulla on siitäkin mahtava herkku, ettei tämänkokoisen ihmisen tarvitse koko päivänä syödä enää mitään muuta... Huonona puolena vain se, että pulla on pirun hankala syödä siististi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Huonona puolena vain se, että pulla on pirun hankala syödä siististi.
Lakki ja pohja syödään erikseen, niin se homma toimii.

Kävin ostamassa paikallisesta konditoriosta rommiin kastetun tortun, mutta ei se kyllä ole leivos mun makuuni. Ei se pahaa ollut, mutta ei niin hyvääkään, että joulutorttu- tai laskiaispullatyyliin olisi sesongin ehdoton hitti meikäläiselle.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Minä en jaksa metsästää mitään leipomistaiteen mestariteoksia ja vielä vähemmän jaksan väsätä leipomuksia itse. Tuossa on 150 metrin päässä lähikauppa, josta saa niin Fazerin kuin Ehonkin pullia ja torttuja. Molemmat kelpaavat.

Jos pitää laittaa järjestykseen, niin laskiaispulla hillolla on ykkönen. Runebergin torttu ilman karvasmanteliöljyä on erinomainen kakkonen. Noissa kaupan tortuissa ja pullissa kieltämättä kosteus- ja laatuprosentit vaihtelevat, mutta silloin tällöin osuu oikeinkin maukkaita yksilöitä kohdalle.

Rommitorttuihin en taas koske pitkällä tikullakaan, ja mantelipullissakin on poikkeuksetta ylisuuri mälli massaa keskellä. Minulla on 10-vuotiaan makuhermot ja olen niistä ylpeä - muut saa pitää kahvin, teen, alkoholin ja muut myrkkyöljynsä.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Runebergin torttu ehdottomasti. Tuli tossa päivällä syötyä yksi sellainen, punssilla kostutettuna tietty ja hyvää oli. No onhan se laskiaspullakin ihan hyvää, mut se nyt on kuitenkin vaan pulla kermavaahdolla ja mansikkahillolla. Tortussa on enemmän luonnetta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
mut se nyt on kuitenkin vaan pulla kermavaahdolla ja mansikkahillolla.

Juuri siksi siinä pitääkin olla kunnon töräytys mantelimassa eikä mitään mansikkahilloa mitä tungetaan joka jälkiruokaan aina letuista lähtien.

Punssilla kostutettu sopivan kostea Runebergi on myös leivonnaisten aatelia.


_
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Runebergin torttu on herkkujen aatelia. Ei voi kehua tarpeeksi. Laskiaispullakin on hyvää, mutta come on, se on vain kermavaahtoa ja pullaa. Ei mitään erikoista mielestäni. Runebergin torttu taas yhdistää hienostuneesti erilaisia makuja. Aah. Melkein housut kastuivat kun ajattelin kosteaa torttua suussani.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Runebergin torttu ei ole makuuni, en ymmärrä yhtään sen suosiota. Kyllä mä sen nasautan kitaani, jos joku tarjoaa, mutta muuten ei kiinnosta. Paskat se edes minkään ruuneperin hyppysistä ole lähtöisin.

Laskiaispulla ei ole sen kummempi, jos sen marketista ostaa. Heikoimmillaan vain kuiva käntty pienellä turauksella ylimakeaa kermaa ja hilloa. Parhaimmillaan laskiaispulla on taas mun makuuni aivan tajunnanräjäyttävä herkku. Lähinnä tämä onnistuu kotipullilla joskus tai sitten paikallisen konditorio St. Honoren mantelimassapullilla. Mantelimassan kun voi tehdä hyvinkin. Tällä viikolla pitää yksi käydä väijymässä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lähinnä tämä onnistuu kotipullilla joskus tai sitten paikallisen konditorio St. Honoren mantelimassapullilla. Mantelimassan kun voi tehdä hyvinkin. Tällä viikolla pitää yksi käydä väijymässä.

Ai muu perhe jää ilman kun sampio vetelee herkullista St. Honoren laskiaispullaa nassuun?

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ai muu perhe jää ilman kun sampio vetelee herkullista St. Honoren laskiaispullaa nassuun?

vlad.
Noh, kyllä mä niille saatan omat ostaa. Voi olla, että järjestän pullateeman ympärille iloisen yhteislaulutapahtuman, johon kutsun myös naapurit mukaan. Jos muutaman maakuntalaulun laulaisimme käsikädessä ja taputtelisimme toisiamme selkään. Pari halausta, kahvittelua ja vanhojen muistelua. Naapurin pappa juttelee teinipojille sotamuistojaan, mummeli tuo karjalanpaistin muuassaan ja heläyttää rehevän naurun jo eteisessä. Nuorempi naisväki hääräilee keittiössä ja iloinen puheensorina täyttää asunnon. Lapset kirmaavat ulkona, osa rakentelee legoilla lastenhuoneessa. Miehet puhuvat ensi kesän peltohommista, joku aikoo maalata rantasaunan. Minä spämmään Jatkoaikaan.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eilen juuri söin oikein ohjesäännönmukaisesti rommilla kostetun Runebergin tortun ja kyllä se aina hillokermapullan voittaa. Ryynebärille ääni.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lakkiaispulla on parempi. Niitä voi vetää useampiakin (ainakin omatekoisia). Sen sijaan noiden kuivien torttujen kohdalla alkaa etomaan pelkkä ajatus jo ensimmäisen jälkeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lakkiaispulla on parempi. Niitä voi vetää useampiakin (ainakin omatekoisia). Sen sijaan noiden kuivien torttujen kohdalla alkaa etomaan pelkkä ajatus jo ensimmäisen jälkeen.

Runebergin tortun ei missään tapauksessa kuulu olla kuiva, laskiaispullat ovat paljon kuivempia. Olet näin ollen syönyt paskoja runebergin torttuja.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä se on laskiaispulla ja oma tekemä. Lauantaina lupasin perheelle leipoa niitä vinon pinon. Olen yksin mantelimassamakuni kanssa, toisille teen mansikkahillotäytteen. Runebergin torttu ei vaan nappaa. Ehkä yhden kahvin kanssa voi syödä, mutta ei mun makuhermojani hivele.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Syön aika huonosti minkäänlaista pullaa, torttuja, kakkuja, munkkeja tahi keksejä. Joskus harvoin saattaa olla moodi tuollaiselle, ja sitten syödään mitä esillä on.

Jos moodi sattuisi osumaan tämän sesongin kohdalle, niin valitsisin mantelimassalla ja runsaalla kermavaahdolla täytetyn laskiaispullan. Ynnä riittävän tummapaahtoista kahvia, mieluiten pavuista surautettuna.

Runoltajan torttua en ole koskaan pitänyt oikein minään. Ehken ole päässyt maistamaan juuri oikeanlaatuista leivonnaista. Kenties kohtaamani Runebergit jääneet vaille riittävää rommikostutusta. En muutoinkaan tykkää sellaisista kuivista leivonnaisenpaskoista, siis sellaisista jotka tarttuvat kitalakeen ja joita ei kerta kaikkiaan pysty nielemään ilman kahvia tai muuta juotavaa. No Runeberg ei kai lähtökohtaisesti ole mikään rutikuiva konditoriatuote, mutta tulipahan nyt tämäkin todettua.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Vaikea kysymys; molemmat parhaimmillaan erinomaisia. Kenties kuitenkin annan edgen Runebergin tortulle, joka sai eilen tekemään ihan ylimääräisen kauppareissun. Mikään pulla ei jaksa yksistään liikuttaa minua paikasta toiseen.

Ah, toivottavasti kaupassa on vielä eilisiä ylijäämiä, pakko saada. Kirottu ketju.

edit. Mitä maanantaikappaleita osa täällä on maistellut, kun väittää Runebergin torttuja kuiviksi?
 

scholl

Jäsen
Runebergin tortut ovat ainakin tänä vuonna olleet hyviä. Olen syönyt jo 4kpl ja vielä on pari syömättä. Laskiaispullia en ole vielä syönyt, enkä tiedä, koska ko. tapahtuma tänä vuonna on. Joskus se on ollut tiistaina ja joskus sunnuntaina. Joka tapauksessa niissä pitää olla tarkkana, etteivät myy niitä pullia, joissa ei ole hilloa. Ovat nimittäin suhteellisen kauheanmakuisia. Pahempi juttu kuin saada umpinainen munkki ilman hilloa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nuorempana olisin valinnut toisin, mutta nykyään tortut kyllä voittavat laskiaispullat.

Nuorempana olen näemmä valinnut toisin ja antanut ääneni laskiaispullalle. Jos äänestäisin tänään, äänestäisin Runlundin torttua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri tänään nautiskelin tummapaahtoisen kera sekä mantelimassapullan että aitoon rommiin kastetun ruuneperin, tuli tuosta Kääpiön viestistä mieleeni. Pakko korjata sen verran omia fiiliksiäni, että tuo laatukonditorion ruuneperi oli kyllä ihan syötävä. Ei noita montaa menisi, mutta yksi näin kerran vuodessa ja ihan hyvä oli. Mutta ko. paikan mantelimassapulla on kuningas - pehmeä, maukas pulla, kaksi senttiä juuri mun makuuni sopivaa kermavaahtoa ja koko pohjan kattava, lievästi vaniljaan taittava parin millin paksuinen mantelimassa. Yhdessä nuo kaksi olivatkin sen verran makea satsi, ettei tartte ihan heti herkkuja himoita, mutta kerrankos sitä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kuka juntti edes koskee siihen vaikeasti syötävään, äitelän makeaan, sotkuiseen ja Ylex:n Jennyyn personifikoituvaan hiilarimoskamöykkyyn, jos on mahdollisuus päästä käsiksi kunnon kosteaan torttuun?

Ääni siis Porvooseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös