Pro Mälkiä!

  • 17 999
  • 59

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Nyt kun veri on lakannut kiehumasta, olen katsonut 2000-lukua taaksepäin ja todennut, että parhaat koutsimme ovat olleet Shedden ja Aravirta. Kolmanneksi nostan unohdetun kiekkoneron, Heikki Mälkiän! Mälli oli HIFK:n ytimessä. Luultavasti itsekin kannatin hänen potkujaan aikanaan, mutta mieshän toteutti tavoiteasetannan toista ääripäätä upeasti. Mielestäni HIFK:n tulisi toimia ihannemaailmassa tämän tärkeysjärjestykseen asetetun protokollan pohjalta:

1) Menestytään ja viihdytetään. Sisältää myös ryminää.

-SW
-Shedden

2) Menestytään vaikka neppaillen.

-Aravirta

3) Ei menestytä ja ollaan sitten vittu aidosti huonoja ja edes rymistellään.

-Mälkiä
-Pentti (näytöt vain parilta keväältä)
-ohuella lyijykynällä juoppoduo Francis & Coolen

4) Ei menestytä, ei viihdytetä, mutta neppaillaan senkin edestä

-Kari Jalonen
-Paul Baxter
-Alpo Suhonen
-Blomqvist & Kaarela
-Lehkonen suuren osan ajastaan, noutajaepisodi oli kuriositeetti

Tämä on oma preferointijärjestykseni aivan aidosti. Osastossa 3 ei ole tungosta. On meillä ollut koutseja, jotka ovat olleet osittain useassakin laatikossa, mutta ratkaisin asian siltä pohjalta, mikä oli valmentajan pääasiallinen anti. Baxter rymistelikin, samoin Kuula, samoin Ara. Mutta kokonaisuuden kannalta he ovat mielestäni oikeissa paikoissa.

Kun katsotaan Heikki Mälkiää, niin hän sai aidosti paskan joukkueen. Pentin ekan. Vauhkonen ykkösketjussa, Tuominen ja Rajala pakkeina. Kukaan ei vakavissaan odottanut Mälliltä menestystä. Pentti knockasi ulos tämän vaihtoehdon jo ennen kautta. Mutta perkele! Mällin HIFK oli iso, ruma, haiseva ja vittumainen joukkue. Parhaimmillaan 8 jätkää jäähytilaston top kympissä. Kausihan loppui Mälliltä kesken ja tätä kirjottaessani olen siis avoimen jälkiviisas. Aikaperspektiivistä katsottuna Mälli teki sitä mitä tilattiin ja yritti edes viihdyttää sonnilaumoineen. Ei perkele paljon katseltu oman veskarin ajelemisia. Päinvastoin, Joonas Vihko (finaaleissa nyt...) ajeli Porissa Ässien veskan ja sytytti joukkomyllyn. Mitä tekivät Mälli ja Kaakku (jonka näytöt eivät kuulemma riitä paluuseen HIFK:hon) ? Lähettivät Nielikäisen ylimääräisenä pelaajana mukaan luvaten maksaa sakot. Rispekt! Kättä lippaan! Myöhemmin eräs Ässä-fani kirjoitti kuinka inhottavasti Nielikäinen tappeli painimaan halunnutta Pasi Peltosta vastaan "epäreiluin NHL-keinoin". Suomeksi sanottuna halusi nyrkkeillä, ei painia. Onko minulla juuri nyt eniten ikävä Mälkiää takaisin? Ei, olen seestynyt vuosien varrella ja ottaisin mielellään sen perkeleen kultamitalin vaikka Hanlonin kanssa 1-0 voitoilla pois alta. Ja siis kohta 1 on oma tavoitteeni, enkä kauheasti valittaisi esimerkiksi Sheddenin paluuta.

Mutta sittenkin: Heikki Mälkiä - lähes paita kattoon -miehiä, kun tarkemmin ajattelee. Unohdettu nero. Jäätävä persoona. Ei hymyä, ei iloa, eikä päästä pelaajiaan helpolla. Vaikka ei mitään pelikirjaa omaakaan. Lätkäjätkä.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hmmm....

Sinänsä kaverin CV:stä löytyy myös tuomiota rattijuopumuksesta jne... Ulkonäkö vaikuttaa jo hieman tälle samalle osastolle siirtyneeltä... katsottaneen kuitenkin HIFK:sta töitä haettaessa meriitiksi? ;-)
Niin ei taideta olla enää Penan ajassa...
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Piti hieraista silmiä, Jhag haluaa Mällin takaisin. Muistan kun luonnehdit Mälkiää, typerä kaurahattu, ei ole ikävä, tai jotain sinnepäin.
Nyt on Pro Mälkiä, takki kääntyy kuin Seppo Kääriäisellä ydinvoimakannassa :)
IFK taisi tehdä Mällin kaudella parhaan taloudellisen tuloksen kuitenkin ja olihan joukkue huono, eikä oikein missään vaiheessa valmentajan näpeissä.
Sonnilauma indeed. halpa mutta viihdyttävä joukkue.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
En digganut, mutta

Ainoa IFK valmentaja, joka on sammunut IFK pikkujouluissa (kannettiin himaan). Tästä maksimum rispektit.
Ainoa IFK valmentaja, joka on (todistetusti) kussut l. virtsannut l. ureoinut. valmentamiensa pelaajien varustekasseihin. Mälkiän kosteutta saivat osakseen Pasi Nielikäinen ja Toni Mäkiaho.

Ei ole Mälliä ikävä, mutta kuitenkin loistohemmo tavallaan.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Joonas Vihko (finaaleissa nyt...) ajeli Porissa Ässien veskan ja sytytti joukkomyllyn. Mitä tekivät Mälli ja Kaakku (jonka näytöt eivät kuulemma riitä paluuseen HIFK:hon) ? Lähettivät Nielikäisen ylimääräisenä pelaajana mukaan luvaten maksaa sakot. Rispekt! Kättä lippaan!

Ai tämä episodi oli Mällin aikana. Oli se aikaa, ei menestystä mutta rytinää. Tuossa yksi syy, miksi Jonen voisi ottaa takaisin, osaa ajella vastustajan veskaria. Ja sitten voi saitin kukkahatut lainata tuon edellisen ja vinkua, en jaksa ottaa kantaa.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Sorry Off Topic, mutta pakko muistuttaa

3) Ei menestytä ja ollaan sitten vittu aidosti huonoja ja edes rymistellään.

-Mälkiä
-Pentti (näytöt vain parilta keväältä)
-ohuella lyijykynällä juoppoduo Francis & Coolen

Pentti Matikaisen valmentama IFK vm1988 oli kyllä aivan helvetin taitava,värikäs ja loistavaa lätkää pelannut jengi. Sitä jengiä on aivan oikeasti ja aidosti ikävä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Pakko myöntää, että Mälkiän HIFK-aikana sattui ja tapahtui. Pena kaappasi Mälkiälle Cipruksen ykkössentteriksi Jokereista, mahtoi Hjallista ketuttaa. : ) Piti tulla Viitakoskea ja muita huippuja, lopulta saatiin Vauhkonen, Jeff Scissons ja esim. Andrej Podkonicky. Sellaisessa kirjassa kuin "jääkiekon värityskirja" Kimmo Kuhta kertoo, että jonkun matsin surkean 1. erän jälkeen Mälkiä tuli pukukoppiin ja huusi omille HIFK-pelaajille: "Vittu, työ ootta paskoja". Podkonicky istui Kuhdan vieressä ja kysyi KK:lta: "What did he say, what did he say.". Mälkiä kuuli, että Podkonicky oli sanonut jotain ja tuli tämän eteen ja huusi: "Fuck you asshole". Mälkiän valmennus HIFK:ssa loppui sellaiseen peliin, kun HIFK hävisi SaiPalle kotona 0-7. Seuraavana päivänä palkattiin Ape Suhonen HIFK:n valmentajaksi. Kauden aikana teki esim. Jukka Seppo comebackin HIFK:hon ja hankittiin ihan rapakuntoinen Sandy Moger Ässistä maalintekijäksi. Tästä voi katsoa ketä meillä pelasi. Oli siellä sentään Zidlicky, Vopat ja Kantor. http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/leagues/seasons/teams/0012222002.html
 

fakiiri

Jäsen
Mälkiä oli HIFK:hon ehdolla jo vuonna 1999, mutta lopulta Moberg päätti palkata Ikan.

Mällin IFK oli kyllä hupaisa ja säälittävä yhdistelmä yhtäaikaa. Kovuutta oli, mutta kyllähän se rosteri oli aivan karmea. Jonni Vauhkonen, Kimmo Salminen, Andrej Podkonicky, Jeff Scissons.....voi tsiisus, mitä puukäsiä. Hauska episodi tuolta kaudelta oli joku Föönin legendaarinen haastattelu. Siinä Fööni valitteli, miten vaikeata joukkuetta on vahvistaa kesken kauden, kun ei ole ketään ketä ostaa.

Hetki tästä haastattelusta ja Blues sainasi Stapletonin ja Ilves Nemirowskyn. Ja Fööni nokitti Scissonsilla...

Mälkiä on koutsi, jolla taitaa olla takana loistava tulevaisuus. Mälli on vaativa koutsi, joka osaa opettaa pelaajat skulaamaan. Mutta Mällin ongelmat jäähallin ulkopuolella uhkaavat tuhota valmennusuran. Sääli.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun katsotaan Heikki Mälkiää, niin hän sai aidosti paskan joukkueen. Pentin ekan. Vauhkonen ykkösketjussa, Tuominen ja Rajala pakkeina.
Pentin eka oli kyllä jotain aivan karmeaa. Mutta mites mä muistelin että Mällin ykkösessä olisi ollut alkukaudesta Kortelainen-Cippruss-Kuhta. Oikea roolituksen riemuvoitto ja tulokset puhuikin puolestaan.

Tuolloin ei ollut kulunut muuten kuin pari vuotta Kekäläisen ajoista. Pentin nopeus jengin tuhoamisessa oli kyllä huikea.
 

Don Sukoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä täällä tapahtuu? Pro Mälkiä? Tuli niin sanotusti puun takaa.

Itse vaatisin neppailumenestykseltä mestaruutta. Muuten ei pitäisi nousta kolmoskategorian ohi. Minun kanssani on ilmeisesti samaa mieltä Sir Pentti, joka kenkäisi Aravirran pois ja alkoi itse hämmentämään urakalla. Legendaarista.

Mällin kusiepisodia hieman himmentää se tosiasia, että Nivala ja Mäkkäri eivät olleet läsnä vaan herra kävi luikauttamassa salakavalasti. Tosin -en ollut itsekään läsnä, joten kuulopuheilla mennään.

Kauhea pelätä täysin väritöntä kautta. Homma on tainnut mennä niinkin ammattitaitoiseksi, että edes sysipaskaa ulkkarihankintaa ei ole tulossa. JHag - Baxter oli niin ruma ja peliura niin värikäs, että nostaisin jo sillä perusteella sijoitusta tai rakentaisin 5 kategoriaa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuolloin ei ollut kulunut muuten kuin pari vuotta Kekäläisen ajoista. Pentin nopeus jengin tuhoamisessa oli kyllä huikea.
Kyseisen kauden alla ilmestyneessä IFK Magazinen kannessa taisi olla Jonas Junkan kuva ja teksti, jossa luki jotain tyyliin: "Taistelu (mestaruudesta) voi alkaa!" Jos jollain olisi mahdollisesti tallessa ko. numero, niin voisi skannata siitä kuvan tuonne "Paskat ajat" -ketjuun.

Lisäksi - eikös Pena jossain haastattelussa luvannut, että jos Mälkiä saa potkut, niin hän lähtee itse samalla?
 

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
Lisäksi - eikös Pena jossain haastattelussa luvannut, että jos Mälkiä saa potkut, niin hän lähtee itse samalla?

Mälkiä on muistaakseni itse jälkeenpäin todennut, että Penan kanssa oli suullinen sopimus, että jos Mälkiä saa kenkää niin Matikainen itsekin lähtee. Nehän oli hyviä ystäviä vielä silloin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kusiepisodissa olivat mukana myös Kaakku ja Mykkä jotka olivat jääneet hallille ryystämään sponssi-Koffeja urakalla.

Kuulemma Mälkiä oli vielä vetänyt fläppitauluun Nielikäisen numeron ja terveiset "varokaa tätä jätkää" tjsp.

Tämä siis ymmärtääkseni tapahtui Mälkiän viimeisenä päivänä koutsina.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tänäkin päivänä olen sitä mieltä, että olisivat antaneet Mällin vetää kausi loppuun, mutta saatiinpa suuri ajattelija Alpo ruoriin ja lopputulokseksi samaa paskaa mitä nyt kymmenen vuotta ollaan kärvistelty.

Mälli, Kaakku ja Mykkähän saivat lähteä 7.1-02 ja Jaatinen lähti omasta aloitteestaan pari päivää myöhemmin. Saipa löylytti HIFK:ta muutamaa päivää ennen potkuja 0-7 ja se taisi olla viimeinen niitti työrauhalle, josta ei käsittääkseni ollut tietoa syksystä alkaenkaan.

Ehdottomasti lätkäjätkä ja milloin vain kelpaisi takaisin viihdyttämään vittumoisen, taistelevan, taklaavan, ärsyttävän, vihatun IFK:n peräsimessä, vaikka pisteitä olisi joulutaukoon mennessä tullut kolme.

Scissonskin sai lähteä ja Moger tuli tilalle. Huikeaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Piti hieraista silmiä, Jhag haluaa Mällin takaisin.

Olisit hieraissut sen verran, että olisit jaksanut oikeasti lukea mitä kirjoitin. Tässä tilanteessa auttaa copypaste omasta tekstistäni:

Onko minulla juuri nyt eniten ikävä Mälkiää takaisin? Ei, olen seestynyt vuosien varrella ja ottaisin mielellään sen perkeleen kultamitalin vaikka Hanlonin kanssa 1-0 voitoilla pois alta. Ja siis kohta 1 on oma tavoitteeni, enkä kauheasti valittaisi esimerkiksi Sheddenin paluuta.

Hmmm. Mielestäni vastaan kysymykseeni onko minulla ikävä Mälkiää takaisin kaksikirjaimisella sanalla EI. Alleviivasin sen. Se on KYLLÄn vastakohta. Jos johonkin vanhaan koutsiimme tunnustin kaipuuta, se oli ja on Shedden. Sekin on alleviivattuna omassa tekstissäni. Voi luoja sentään.........
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Erillisvastaus meni vierailijalle. Omia kiitän veretseisauttavista muistoista ! Todellakin - Joonas Junkka oli menossa kohti mestaruutta. Ei jumalauta mitä menoa!! Muistin Mogerin väärin, hän ei siis ollut vielä Mällillä, vaan tuli kehiin uskomattoman Scissonsin tilalle! Mutta eikös Treillekin pelannut Scissonsin kaudella? Ja Mrazek? Vai olivatko he.....huh.....Pentin kehityskaarta seuraavalta kaudelta? Oh my God! Mies pystyi huonontamaan ulkomaalaishankintoja kausi kaudelta. Podkonicky oli oikeasti pelimies, samoin se Ciprussin rimpula. Muistaakseni Aigars ei ryssinyt yhtään läpiajoa ja tempoi sellaiset kimmokuhtamaiset tehot kuitenkin. Podkonicky pelasi tämän jälkeen vielä AHL / NHL -kuvioissa. Mulle jäi mieleen eräs matsi, jossa Podkonicky veti täysin vaarattomassa paikassa pitkän kiekon noin 5 sekuntia ennen loppua. Aloitus omaan päähään ja reppu heilahti.

m&t: Mä en muista Kölli-Aigars-Kuhtaa? Mielestäni Kölli pelasi alemmissa ketjuissa toisena laiturinaan Kimmo Salminen! Hän jäi mieleeni pelaajana, jolla oli huikeat ja jalat ja tasan nollatasoinen pelisilmä. Meni vaivatta vastustajan hyökkäysalueelle kiekon kanssa, eikä omannut mitään käsitystäkään siitä, mitäs nyt pitäisi tehdä. Variaatioihin kuuluivat perinteinen kulmaan kiekon kanssa ja sitten myös läpiajoon murtautuminen, joka päättyi maalin kiertämiseen. Pääsi takaisin kulmaan. Olin katsomassa Tampereella Tappara-HIFK:ta, jossa Salminen veti heittämällä Tapparan hyökkäysalueelle, haahuili hetken kiekon kanssa ja päätti syöttää suunnilleen omalla sinisellä hengailleelle Kantorille. Läpisyötön vastakohta: hyökkäyspäästä taitavasti omalle siniselle. Marek olisi ollut vapaana hyökkäyspäässä. Kantor, tuo upea joukkuepelaaja, veti kiekon suoraan katsomoon täysin kyrpiintyneenä ja huusi Fuck You! Mälli seisoi aitiossa kuin toteemi. Nielikäinen sai toisessa erässä ensimmäisen vaihtonsa ja Mällin ohjeistamana täräytti suoraan Tapparan veskarin päälle ja torikokous alkoi.

Ja siis tosiaan, avauksessani olen sijoittanut vaihtoehdon "neppaillen menestystä" kakkoseksi, ohi kolmossektorin, josta nyt puhutaan. Välimatka kolmosesta nykyiseksi olotilaksi jumittuneeseen neloseen on mielestäni noin 2 valovuotta. Jos nyt kysyttäisiin, otatko ensi kaudeksi Kojon tilalle Mällin ja Francisin, niin sanoisin jees ja kysyisin saako Coolenin myös pakkeja peluuttamaan?

edit: Le Banner - tässäpä todella triviaali yksityiskohta, mutta eikös Mällin potkut sinetöinyt matsi ollut HIFK-Saipa ja 0-6 ? Asialla ei ole sinänsä mitään merkitystä. Veikkaan, että Mälkiä antoi siinäkin matsissa kaikkensa.
 
Viimeksi muokattu:

lakimies

Jäsen
Ihan huikeaa lukea teidän juttua historian tapahtumista. Muistot palaavat hersyvästi mieleen penailusta. Monta legendaarista historiaan siirtynyttä kirjoittaa löytyy myös otteluketjusta.

Jatkakaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mäkiaho oli muistaakseni pitkään penkin päässä sen SaiPa-pelin 2. erässä ja kun pääsi pitkästä aikaa jäälle, niin ajoi suoraan päin Tikkasta ja tämä yritti alta pois, niin Mäkkäri osui vain polvella Tikkaseen, sai 5+20 ja 4 matsia pelikieltoa. Jos nyt siis muistan oikein sen tilanteen...
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
m&t: Mä en muista Kölli-Aigars-Kuhtaa? Mielestäni Kölli pelasi alemmissa ketjuissa toisena laiturinaan Kimmo Salminen!

Kauden alussa tuo ketju saattoi olla kasassa. Jossain vaiheessa kautta oli ketjuna Kölli-Hirso-Kuhta. Tämän muistan siitä, että sekä Kölli että Kibe syöttivät Hirsolle loppukauden aikana varmaan 786 avopaikkaa, joista Hirso laittoi yli.

Kun kyseistä kautta muistelee, niin allekirjoittaneelle tulee ikävä Roman Vopatia. Eikös Vopat tullut nimenomaan kesken kyseistä kautta Pelicansista? Muistanko aivan väärin?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mälli oli siis Ilveksen valmentajana kaudella 00-01 kun kohdattiin IFK legendaarisessa puolivälieräsarjassa, jossa pelattiin parit ennätyspitkät jatkoajat

23.3. HIFK-Ilves 0-1 ja. (Jani Nikko 124.41) Edelleen pisin ottelu SM -liigassa
29.3. HIFK-Ilves 2-3 ja. (Antti Bruun 91.05)

Mällin kusipääkarjalaiskiekon aiheuttama närkästys neppailu ilveksessä oli saanut väistyä menestyksen tieltä, ja Mällin piti jatkaa... Mitta iso IFK kyykytti nappaamalla Mällin Helsinkiin.

Ihmetystä herätti tuolloin, että miksi? Mälli ei todellakaan ollut IFK:n näköinen valmentaja, mutta ilmeisesti lojaali työntekijä, jos otti "brändin" haltuun ja alko tapahtua.

Mällin pelitapa toimi tuolloin kahvanaikakautena ok, mutta nykykiekosta mies on täysin out... trust me... tätä tuli nähtyä tällä kaudella ihan tarpeeksi


No viinan kanssa miehellä on toki ollut ongelmia, ja ilmeisesti siitä syystä ei joukkueessakaan saa dokata.. kuten eräskin kesken kauden joukkueesta tällä kaudella lähteä saanut tehomies sai todeta . .
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en muista paljon muuta kuin sen, että silloinen B2 lauloi viimeisestä erästä noin 3/4 osaa :) Ja Romppo taisi kehua kaverilleen Sandy Mogerille, että kandee tulla, hieno jengi...
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Mälkiä/Suhonen kauteen ei kyllästy ikinä. Aina kun vituttaa, muistelen tätä kautta ja heti on parempi fiilis. Ylittämätön paskakausi kaikista, huonompaa sijoitusta saa hakea 60-luvulta. Ja sillä kevään 2002 kymppisijoituksella oltaisiin tänä päivänä menty säälipleijareihin...

Silti se kausi ei mun mielestä henkilöidy Mälkiään (pl. kusitemppu). Lähtikö kaverilta ainuttakaan legendaarista onelineria tms.? Toisin sanoen valmentajan viihdearvo katsomoon nähtynä oli vähän kuiva. Tai sitten muistan väärin.

Btw, Raumalta kaapattu tehokettu Jonni Vauhkonen teki kaudella yhden maalin. Muistaakseni runkosarjan viimeisessä ottelussa. Hienoa aikaa oli se!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös