Minä en tykkää vaalipäivänä äänestämisestä kun se tunnelma siellä äänestyspaikalla on kuin hautajaisiin menisi. Ja muutenkin minulle sopii sellainen että voin käydä heittämässä sen äänen silloin kuin minulle parhaiten käy, eikä tarvitse olla juuri tiettynä päivänä uurnilla.
En tiedä tunnelmasta, mutta ennakkoäänestys sopii itselleni parhaiten siksi, että voin valita koska äänestän ja missä äänestän (tietyissä parametreissa tietystikin). Varsinaisena vaalipäivänä kun pitää mennä juuri siihen tiettyyn lapussa osoitettuun äänestyspaikkaan, muut paikat eivät kelpaa. Olen nykyisellä asuinalueellani asunut vajat kuutisen vuotta, enkä ole ikinä käynytkään siinä paikassa, jossa varsinainen äänestyspaikka on. En varmaan edes löytäisi sitä. Eräs ala-aste se täällä lähistöllä on.
En halua myöskään ottaa riskiä, että minulle tulisi vaalipäivänä joku force majeure -este. Viime vuonna tähän samaan aikaan makoilin TYKSin sydänosastolla, jonne päädyin muutaman tunnin varoitusajalla sydänlihastulehduksen ja sen aiheuttaman sydämen vajaatoiminnan takia. Eipä sieltä tippaletkujen ja anturien keskeltä olisi raahauduttu kirjaimellisesti henkensä kaupalla äänestämään, jos silloin olisi ollut äänestyspäivä.
Siksi äänestän ja äänestin ennakkoon. Menipä ääni Soinille ainakin perille, kuten aikaisemmissakin presidentinvaaleissa. Eduskuntavaaleissa ilkeät punavihreät kertoivat ennen vaaleja, että Soinia ei saa äänestää kuin Uudellamaalla, ja sen takia perussuomalaiset eivät tule ehdokkaita saamaan montakaan läpi. Äänestin sitten nuorta koulutettua naista eli Maria Lohelaa, joka meni Turusta läpi vaikka ei ollutkaan Soini eikä ehdolla Uudellamaalla. Mystistä, perin mystistä. Mutta onneksi nyt siis sai äänestää Soinia Uudeltamaalta.