Laskin todennäköisyyksiä sille, että saan eläissäni todistaa Pelicansin voittavan mestaruuden.
Oletuksia:
- Elän vielä 40 vuotta.
- Finaaleihin päästään kerran kahdessakymmenessä vuodessa.
- Finaaleihin päästyä voiton todennäköisyys on 50% eli 0,5.
Näillä oletuksilla Pelicans pääsee mun elinaikana vielä kahdesti finaaleihin. Todennäköisyys sille, että kumpaakaan näistä finaaleista ei voiteta on siis 50%*50%=25%. Pelicansin voittaa mestaruuden mun elinaikanani siis 100% - 25% = 75% todennäköisyydellä!!!
Toisaalta, jos ajatellaan meidän historiaa kriisiseurana liigataipaleen alussa, voidaan ensimmäiset 10 liigavuotta jättää laskuista Pelicansin nykytilannetta vastaamattomina. Näin Pelicans pääseekin jatkossa finaaleihin kerran 10 vuodessa.
Tällöin Pelicans pääsisi finaaleihin vielä 4 kertaa mun elinaikana. Todennäköisyys sille, että yhtään näistä finaaleista ei voitettaisi olisi 0,5^4 = 6,25%. Pelicansin mestaruuden todennäköisyys mun elinaikana olisi siis 100% - 6,25% = 93,75%
Voidaan laskea myös, että mestaruuden todennäköisyys on joka kausi 1/15 liigan joukkuemäärän mukaan. Kärpät voittaa tätä todennäköisemmin ja Jukurit tätä harvemmin, mutta Pelicans on ihan hyvin keskikastissa ja siten todennäköisyys on realistinen arvio.
Tällöin todennäköisyys sille, että Pelicans ei voittaisi mestaruutta elinaikanani (seuraavat 40 vuotta) on siis 14/15^40 = 6,33%
Tällöin todennäköisyys sille, että Pelicans voittaisi mestaruuden mun elinaikana olisi siis 100% - 6,33% = 93,67%. Käytännössä varmaa siis!
Näillä todennäköisyyksillä positiivista loppuelämää kaikille turkooseille!