Ehkä naivisti kuvittelen, että on positiivista, että tuomiot on saatu SM-liigan toimesta julistettua 1.9. tapahtumista ja voidaan kääntää katse alkavaan kauteen.
Normaalistikin kesän loppu on Jatkoajan keskustelupalstalla aika tuskaista, kun vääntöä kehitetään lillukanvarsistakin. Tällä kertaa nämä tapahtumat saivat jotenkin kaiken veren poistumaan monen kirjoittajan aivoista ja reaktioita kirjoitettiin lähinnä muiden veren täyttämien elimien voimalla sekä HIFK- että Jokerileiristä. Oma mielenrauhani on pysynyt tallella vain sillä, etten ole kirjoittanut tapauksesta merkkiäkään ja toisaalta muutaman järkikommentin (mm. JHag) tuodessa edes vähän valoa tähän synkkään pariviikkoiseen.
En muista kirjoitinko aikanaan, mutta ainakin ajattelin Semir Ben-Amorin tehdessä jatkosopimuksen Jokereihin, että hieno juttu. Olen aina arvostanut duunareita joukkueurheilussa (esim. Aki Riihilahti), jotka pyyteettä tekevät työtä joukkueen eteen tavoittelematta omaa etua ja näin on mm. Semir aina aikaisemmin tehnyt. Rangaistuksensa kärsittyään ainakin itse olen valmis toivottamaan Semirin takaisin kaukaloon ja Jokeripaitaan. Toivon, että muutkin Jokerimieliset kokevat voivansa antaa rangaistuksensa kärsineelle pelaajalle anteeksi tämän virheen. Ymmärrän kyllä, jos joku kokee tämän tapahtuman niin voimakkaasti, ettei voi moiseen taipua. Itse näen tapahtumassa ja sen taustoissa niin monta puolta, etten voi syyttää pelkästään Semiriä (tai edes Jokereita) KAIKESTA tapahtuneesta. Toinen syy anteeksiantoon olkoon, että onneksi Peltonen (jota arvostan kiekkoilijana) ei kaikesta päätellen ole kärsinyt vakavia vahinkoja. Selvää lienee, että Semir (ja moni muu kaukaloiden kovanyrkki) on suurennuslasin alla jatkossa, eikä vastaaviin virheisiin ole varaa. Semir on kuitenkin moneen muuhun "kovanyrkkiiin" verrattuna monikäyttöisempi peluri.
Positiivista on, että MUUTEN kauteen valmistautuminen on sujunut nousujohteisesti ja on paljon mitä odottaa kaudelta: Moses, Teräväinen, Lindbohm, Lindell, Pulkkinen kaikki ovat eri tavoin mielenkiintoisia pelaajia. Erityisesti Moses vaikuttaa alkuun loistohankinnalta sekä taitojensa että, mikä tärkeämpää, myös asenteensa puolesta. Samoin nuorten puolustajien otteet pre-seasonilla lupaavat heille myös peliaikaa liigassa. Totisesti toivon heille onnistumisia.
Pidemmällä aikajaksolla positiivista on, että Jokereihin on oikeasti noussut monta nuorta pelaajaa ns. omista joukoista. Tätä ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä. Muistan aikaa, jolloin Valtteri Filppula ja Kari Lehtonen nousivat junioreista joukkueeseen ja lähtivät lentoon urallaan. Sitä edeltävää vastaavaa tapahtumaa saa hakea aika kaukaa. Eikä sitä myöskään heti heidän jälkeensäkään tapahtunut vaan menetettiin monta lupaavaa pelaajaa (esim. Jori Lehterä) muihin joukkueisiin. Jokerifaneilla on monta mielenkiintoista ja positiivista syytä mennä otteluihin. Hyvää alkavaa kautta kaikille!