Ja kuten todettua en usko "buumin" kantavan mitenkään kolmea vuotta, en edes kahta mikäli ei tule tietoa mahdollisuudesta nousta Liigaan. Mestis on ympäristönä näivettynyt, Espoon poistuessa Jokereilla ei ole minkäänlaista rivalrya kenenkään kanssa ja en vain näe sitä mahdollisuutta että hokkihermesfpskoovee vetäisi ilta toisensa perään yli 4000 katsojaa halliin.
Tämä on klassista suomalaista pessimismiä. Vaikka nyt lainaankin sua, niin en tekstilläni viittaa (vain) sinun kirjoituksiin, vaan yleisestikin niihin mielipiteisiin, joita aina silloin tällöin kuuluu Jokerien ympäriltä. Ja todettakoon vielä, että onneksi nämä mielipiteet ovat vähemmistössä.
Tosiaan: ennen Mestiskautta puhuttiin (joidenkin toimesta), että buumi kestää ehkä ensimmäisen vieras- ja kotipelin, ehkä ekaan viikonloppuiseen kotipeliin saakka.
Realisti voi yrittää olla, mutta tällaisten negatiivisten varjojen maalaaminen ja kauhuskenaario-narratiivin ylläpitäminen on vähän harmillista. Toivottavasti ei sentään haitallista. Mä en näe miksi Jokerit ei voisi olla ihan yhtä lailla iso seura myös Mestiksessä. Nyt ollaan hyvällä tiellä ja Jokerien kannattajapohja vaikuttaa sitoutuneelta. Mä uskon, että niitä ns. "riittävän sitoutuneita" on Jokerien ympärillä niin paljon, että liikkeellä on "kriittinen massa", joka luo itsessään jo mielenkiintoa.
Ihan varmasti joukossa on nyt niitäkin, jotka ovat mukana vain alkuhuuman vuoksi. Toisaalta ihan varmasti osa noistakin innostuu touhusta ja sitoutuu ns. pitkäaikasemmaksi kannattajaksi. Ja samaan aikaan tuote on nyt kokonaisuutena siinä kunnossa, että se houkuttelee mukaan myös uusia. Hyvä tilanne siitä näkökulmasta, että kaikki halukkaat eivät edes mahdu halliin.
Jokereilla on nyt yksi etsikkoaika saada uusia nimiä kiinnostumaan ja sitoutumaan toimintaan. Mä uskon että ensi kaudella myydään vielä enemmän kausikortteja, kuin nyt. Moni irtolippulainen on todennut jo kauden alussa, että olisi pitänyt ostaa kausikortti ja että on se pakko hankkia ensi kaudella. En puhuisi mistään lyhyestä buumista, vaan kyllä tässä on kaikki ainekset luoda jotain pysyvämpää. Enkä usko, että lyhyen aikajänteen peliesityksillä on siihen niin suurta vaikutusta, kuin isolla kuvalla.
ps. Joukkueen sisältä kuulemma sellaisia terveisiä, että arkityöhön on panostettu ja joukkue treenaa todella laadukkaasti. Alkukauden jälkeen tuli pieni notkahdus ja hyviä otteita nähtiin treenejä enemmän pelitapahtumissa. Iisalmi-Kajaani oli ulospuhallus, johon väistämättä Liigan uutisointi vaikutti ja fokus karkasi hieman olennaisesta. Eiköhän tuokin ole nyt käsitelty ja Saarnin lausunto "kiireettömyydestä" ja pitkäjänteisyydestä on varmasti omiaan luomaan taas työrauhaa. Kautta voi verrata pitkänmatkan juoksuun, ei sprinttiin.
pps. Kyllä, mä jaksan olla loputtomiin asti positiivinen vaikka se jotain ärsyttääkin. Joskus liiaksikin.