Olihan tämä välikausi koronasta johtuen sekä kentällä että katsomossa.
Mä en KHL:n takia osta ajatusta välikaudesta. Toi sarja ei ikinä ole ollut ns. markkinavetoinen, vaan ison rahan miehet taustalla rahoittavat toimintaa. Siinä missä Liigassa osa joutuu karsimaan urheilullista puolta pysyäkseen pinnalla, ei KHL:ssa vastaavaa ilmiötä löydy missään vertailukelpoisessa mittakaavassa. Jokereilta tuskin jäi yksikään soppari tekemättä kun kassassa on tyhjää tai ei tiedetä saadaanko (ei sitten saatu) yleisöä paikalle. Mitä pelaajiin tulee, KHL:n osalta tämä tuntui kaudelta kausien joukossa. Kun Liigaa katsoo, niin jo pelkästään sinänsä jatkokykyisten uria on päättynyt kun mitään järkevää ei ole tullut pöydälle. Ilman koronaa Pesonen pelaisi Kärpissä tai jossain muussa markkinavetoisessa joukkueessa tällä hetkellä nyt esimerkiksi, eikä olisi ollut yhdessäkään Viasatin studiossa höpöttelemässä Jokereista.
Tää oli se kausi, jolloin Jokerilla oli paperilla parhaat mahdollisuudet mennä pisimmälle ikinä missään. Monella joukkueella oli vielä kontollaan vanhoja ennen palkkakattoa sovittuja rasitteita, sopeutuminen palkkakattoon ei vaikuttanut olevan ihan jokaisella täysin kivuton ja muualta Euroopasta Jokereilla olisi ollut pelimerkkejä kaapia laajuutta vaikka kuinka. Jokerit olisi varmasti saanut kaksi ketjua keskitason liigaketjua kasaan sellaiseen hintaan, joka olisi ollut täysin epärealistinen koskaan aiemmin ja todennäköisemmin koskaan enää. Näinä aikana olisi aivan varmasti löytynyt kasa kelvollisia pelaajia, jotka mielummin vääntävät sen 15-20 matsia "ylhäällä", muun ajan kaksisuuntaisella Vantaalla ja samalla tuovat pöytään muutakin kuin työttömyystukia.
Jokerit otti väärän suunnan jo ennen sitä hetkeä, jolloin "mestaruusjuhlien mahdottomuus" varmistui. Lokakuussa alkoi matseja siirtymään ja jokainen varmasti tajusi, että loppukaudesta on oikeasti tiukka ohjelma, luovutusvoittoja noista ei voitaisi ottaa. Työttömiä kiekkoilijoita ja kyvykkäitä rotaatiojätkiä olisi varmasti ollut saatavilla tasaamaan rasitusta. Ja mä mielummin nyökyttelisin mielummin himassa yksin mestaruutta kuin istuisin yleisössä näkemässä r2 tappion.
Puheet välikaudesta ovat mielestäni itsepetosta. Korona ei asettanut joukkueita samalla tavalla taloudelliseen epäsuhtaan kuin esimerkiksi se asetti Liigan sisällä. Liigassa kaikki ovat tiukilla, mutta esimerkiksi Lukko (ei tarvetta palkkaleikkauksille vissiin missään kohtaa) ja Pelicans (kassassa kasa kolikoita kauden alla) lähtivät hyvin eri asemista. Korona sairautena kävi läpi käytännössä jokaisen KHL:ssa, taas ylimääräinen hyöty tai haitta olivat samaa tasoa kuin loukit isossa kuvassa. Fanin näkökulmasta tämä saattoi tuntua yleisötilanteen takia välikaudelta, mutta kauden alkaessa kukaan tuskin uskoi tilanteen muuttuvan ja vakiintuvan sellaiseksi kuin kävi. Ja oikein johdetussa seurassa tuon olisi vain saanut käännettyä voimavaraksi kentällä.
Tämä oli niin hirveä kausi seurata Jokereita ennen kaikkea siksi, että tämä viime viikon aikana nähty paska oli ennustettavissa jo kuukausia aiemmin. Eli positiivista se, että tämä kärsimysnäytelmä on nyt ohi.
Tässä mielestäni tiivistyy tämä kausi täydellisesti. Ja erityisen kivulias tästä tuli kahdesta syystä.
Ensinnäkin, tämä sukellus voidaan laittaa täysin Jokerien syyksi. Ongelman ja olosuhteen ero on siinä, että ongelmiin voi itse vaikuttaa. Jos et voi itse korjata sitä, joudut sopeutumaan siihen ja siitä seuraaviin asioihin. Korona oli olosuhde ongelman sijasta ja näihin koronan määrittelemiin olosuhteisiin Jokerit ei pystynyt muovautumaan. Suurelta osin syytän tästä Marjamäkeä.
Toisekseen, kuten sanoit, toi oli ennustettavissa. Ja ikävintä oli se, että ongelmien kasautuessa painettiin härkäpäisesti eteenpäin aivan samoin keinoin. Marjamäki valitteli, että pari kuukautta on ollut hengetöntä meno tai jotain sen suuntaista. Tossa oli kaksi kuukautta aikaa, tämä siis Marjamäen tarjoaman aikajanan mukaan, tehdä asialle jotain. Ei tehty ja tulos oli tämä.
Toki se on sanottava, että ihan näin suurta kasaa kuraa en odottanut mitä lopulta pleijareista saatiin. Kyllä mä vielä ensimmäisen pelin kynnyksellä pidin kakkoskierrosta mahdollisena, vaikkakin Lokoa ennakkosuosikkina. Viimeistään tokan pelin jälkeen kakkoskierros vuonna 2021 oli jo uskomattoman etäinen haave.
Ja nyt tuli niin negatiivinen viesti, että lopetetaan tämä kuitenkin posiin.
+ Tämä ei jättänyt selittelyille sijaa. On ihan turha jossitella olisiko tulos ollut erilainen, jos tuomarilinja olisi ollut jotain, yksi pelaaja terveenä tai esimerkiksi kotipelit olisi pelattu Helsingissä. Tuosta on aivan pakko ottaa jääräpäisimmänkin Jokereihin liittyvän tahon oppia pelkän selittelyn sijasta.
+ Marjamäen eroa toivon, mutten usko siihen. Hän näki nyt käytännössä sen, miten joukkueen voi ajaa henkisesti kuolleeksi ja fyysisesti kyvyttömäksi suorittamaan. Ja vielä kun tämä konkretisoitui lukemiin 4-0 ja Teemu Pulkkisen neljä vs Jokerien kolme, Marjamäki varmasti suhtautuu jatkossa asioihin toisella tavalla.
+ Pleijareissa monella pahimmalla rasitteella soppari loppuu tai Joensuun ja Anttilan tavoin jatkavista kyse on isoista ja iäkkäistä pojista, joilla oli allaan sinänsä hyvä runkosarja ennen kuin potku katosi. Mä uskon vakaasti, että tuolla saadaan sekä tuuletusta että sisäistettyä se, ettei esimerkiksi selvästi väsynyttä Joensuuta yksinkertaisesti kannata pistää kentälle. Vaihtoehtona on lepo ja vahvempi Joensuu seuraavissa matseissa.
+ Jos mä kyseenalaistin helmikuun alussa esimerkiksi Löövin jatkon kesken miehen tilastollisesti ehkä parhaan kauden, mä uskon myös toimiston nähneen samoja asioita miehen pelissä. Mä en kuitenkaan kelaa tilanteita uusiksi tai joudu tekemään tuota työkseni. Pleijareissa esimerkiksi Löövin toiminnassa alisuorittaminen realisoitu rajummin kuin uskoin, sitä en kiellä. Mutta tältä pohjalta uskon, että monelta noilta "julkisen tiedon varassa" sopimuksettomilta ne jatkot ovat jatkamatta, eivät kassakaapissa odottamassa julkistusta. Tämä siis niiden jatkottomien osalta, joille jatkoja ei pitäisi tarjota. Hännikäiselle ja Kivistölle pahvit voisi julkistaa vaikka nyt.