Ajatellaan asia niin, että hyvät resurssit mahdollistavat sen, että jonain päivänä Lukko kamppailee aidosti mitaleista joka kausi. Otan sen 10/10 vastaan, kuin jonkun yhden onnenkantamoisen kerran kymmenessä vuodessa ja sitten lopun aika tyhjennetään pakkaa joka kausi viimeistään tammi-helmikuussa.
Itse olen myös tätä painottanut läpi vuosien. Jos Lukko pelaa toistuvasti välieriin oikeuttavaa kiekkoa, jossain vaiheessa se napakymppikin osuu kohdilleen. RD:n kaudella se oli jo lähellä, kunnes Vahalahti luisteli railoon.
Kyllä minusta on kiva juttu, että joka kausi voi odottaa Lukon pelaavan kärkisijoista. Tuolla on aika monta organisaatiota, joille se sääliplayoff-paikka on puoli mestaruutta. En tiedä, riittäisikö itsellä mielenkiinto kaikkien pelien katselemiseen, mikäli Lukko taistelisi sijoista 10-15.
Olen lueskellut jonkin verran voimasuhdeketjua, ja onkin alkanut enenevissä määrin tuntua siltä, että Lukkoa aliarvioidaan järjestelmällisesti. Melkein jokaisessa analyysissa siellä on Kerhot, Jypit ja KooKoot "mustina hevosina" ja Lukko se viimeinen seura, joka kaivetaan listan täytteeksi mukaan.
Playoffseissa kokemus ja jatkuvuus tapaavat kuitenkin olla valttia. Kun ajatellaan, millä joukkueilla on eniten ulosmitattavaa potentiaalia, katseet kääntyvät Lukkoon. Kaikki kunnia Myrrälle ja Ahokkaalle, mutta mielestäni he ovat jo nyt saaneet joukkueensa materiaalin ylärajoille. Virran Lukko on suorastaan kompuroinut eteenpäin, mutta pistekeskiarvo on silti yli 1,70.
Aiemmilla kausilla olen katsellut kauhistuneena, että joudutaanko aloittamaan puolivälierät Jyväskylästä tai Helsingistä, mutta nyt on sellainen tutina, että kaikki ovat voitettavissa.
Kuuden joukkoon on kuitenkin pakko päästä. Sekin on kova rasti, mutta ei mahdoton, sillä väkisinkin joku kärkipään joukkueista hyytyy. JYP on osoittanut jo yskähtelyn merkkejä, enkä menisi takuuseen Kerhostakaan. Heillä oli ja on pitkä rypäs helppoja vastustajia, mutta se päättyy kohta ja sitten on taas Kärppä-pelejä edessä.