Mainos

Pori – oikeasti kiva kaupunki

  • 96 358
  • 485

Puke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Björneborg Moderators
Pori on kyllä mielenkiintoinen paikka. Asuin siellä 5 vuotta aikanaan raumalaisena ja ihan tykkäsin kyllä kaupungista, mutta porilaiset ihmisinä... Niin... Tämä siis keskimäärin, mulla on ihan kavereitakin Porissa ja tiedän että siellä asuu fiksuakin porukkaa.
Mutta monta kertaa saattoi jonkun randomin kanssa tulla ihan hyvinkin juttuun kunnes sanoin että olen Raumalta. Ääni muuttui ihan täysin ja alkoi se kunnon porilaisuus

"Rauma tuanoi onk se ees kaupunki ku se o nii vitu pieni?"
Minä: Joo ollut kaupunki noin 200 vuotta kauemmin kuin Pori.
Porilainen: "Asuuk siel ees tiäksää kettää ku se o semmone vammane kylä?"
Minä: Rauman asukastiheys huomattavasti Poria isompi.

Porilaisten mielipide Satakunnasta:
"No kaik tuanoi Noormarku, Reposaare ja Ulvila sisäl o Satakuntaa ja vammaset asuu muual". "

Ja sitten ihmetellään miksi porilaisten kanssa on vaikea tulla toimeen.
 

Puke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Björneborg Moderators
Sen verran palataan vielä, että Porissa on jonkunsortin alemmuuskompleksi ihmisillä. Tiedetään että turut ja tampereet vie ja ollaan heille vähän että anteeksi kun ollaan olemassa ja ollaan kyllä aivan paska paikka. Sitten kun tulee raumalainen niin röyhistellään rintaa ja vittu me ollaa tuanoi iso meil o hei lentokenttäki mut sitä ei kyl kukaa tiäksää käytä.

Itse ollaan valmiita haukkumaan omaan tonttiin mutta jos joku muu haukkuu niin herne ja palko nenään. Varsinkin jos on Raumalta.
Raumalla lähinnä naureskellaan porilaisten hölmölle puheelle ja muullekin hitaudelle, mutta Porissa on aivan hengenasia että ollaan isoja Raumaan verrattuna ja pädetään sillä suuruudella (mikä on näennäistä pikkukaupungissa).
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Porilaine vittuilee ko paikka o, ja ain ko raumlaisse piipittää, ni sillo lauotaa.
 

Puke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Björneborg Moderators
Porilaine vittuilee ko paikka o, ja ain ko raumlaisse piipittää, ni sillo lauotaa.

Paitti ettei raumlaise tart ees piipittää ni ollaa pori suunnal kaula pitkän.

Porissa riittää pinkki paita kadulla ja ollaan kyselemässä. Homoille turpaan heti. Raumalaisille homoille vielä enemmän.

Suomen perussuomalaisin kaupunki ja ylpeä siitä...
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja sitten ihmetellään miksi porilaisten kanssa on vaikea tulla toimeen.

Paitti ettei raumlaise tart ees piipittää ni ollaa pori suunnal kaula pitkän.

Porissa riittää pinkki paita kadulla ja ollaan kyselemässä. Homoille turpaan heti. Raumalaisille homoille vielä enemmän.

Suomen perussuomalaisin kaupunki ja ylpeä siitä...

Mitä ajattelet herättyäsi, noin niinkuin ihmisenä (ei porilaisena, ei raumalaisena), tästä ulostulostasi? Ja jos vielä palaat yöllisiin tunnelmiisi, minkälaista vastaanottoa odotat kommenteillesi ennen aamua?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL

Mitäs mieltä jatkoajan porilaiset ovat tästä. Olisiko kaupungin 11 miljoonalle eurolle ollut kenties järkevämpää käyttöä? Näyttää ensinäkemältä täysin älyttömältä touhulta.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

Mitäs mieltä jatkoajan porilaiset ovat tästä. Olisiko kaupungin 11 miljoonalle eurolle ollut kenties järkevämpää käyttöä? Näyttää ensinäkemältä täysin älyttömältä touhulta.

Niin siis mikään yhtiö ei ole koskaan saanut Pori-Helsinki lentoreittiä kannattavaksi, eikä tietenkään tule saamaankaan. Tästä on vain tullut kaupungille tällainen imagollinen ja periaatteellinen pakkomielle, että tämä ilmasilta pidetään pystyssä vaikka väkisin, jotta sitten voidaan todeta miten Poriin pääsee myös lentokoneella.. entistä tärkeämpää tämä on varmasti siksi, koska niin monet maakuntien lentokentät on jo ajettu alas

Pori on jo sen verran kaukana Helsingistä (vaikka ei olekaan mikään Kuopio tai Kajaani), että eihän sieltä kenelläkään ole varmasti päivittäistä asiaa Helsinkiin. Tuossahan mainitaan, että tuo aamun ensimmäinen lento on silti se suosituin, koska tokihan jopa Porissa on niin fiinejä ihmisiä, että heidän pitää ainakin joskus käydä työmatkalla ihan Helsingissä asti. Mutta tietenkään kun lentoja on päivittäin kolme per suunta, niin eihän täyttöaste millään ole sellainen (vaikka kone on miten vain 30 paikkainen), että siinä hirveästi voittoa tuotettaisiin.. kuten sanoin, kyse on nyt enemmänkin periaatteesta, onhan se kuitenkin kait koko maakunnallekin jonkinlainen vetovoimatekijä (tai ainakin yritys olla sellainen), että meiltäpä pääsee lentäen Helsinkiin
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
No kuka lentää Porista Helsinkiin kun junalla tai linja-autolla pääsee reilussa kolmessa tunnissa rautatieasemalle tai Kamppiin? Vaikka lento sinällään on lyhyempi, niin aina menee kaikkiin lähtö- ja saapumisselvityksiin, sekä siihen että pääsee Helsinki-Vantaalta keskustaan hyvinkin pari tuntia aikaa ja se on tuhottoman vaivalloista. Lentokonetta ei käytä muut kuin he joilla on jatkolento Vantaalta johonkin tai muuten asiaa sinne Vantaan suunnalle.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viime vuosikymmenellä duunipaikalla oli silloisen lentoyhtiön taitavasti hinnoiteltu sarjakortti Pori-Helsinki lentoihin. Meno-paluu kustansi karvan verran enemmän minkä oman auton käytöstä olisi mennyt km rahoja.

Kyllä tuolle lentoyhteydelle kysyntää oli takavuosina mutta olisikohan aika ajanut ohi tästä konseptista nykyisten skype ym palaverien myötä? Ans katsoa kuinka lähtee sujumaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin siis mikään yhtiö ei ole koskaan saanut Pori-Helsinki lentoreittiä kannattavaksi, eikä tietenkään tule saamaankaan. Tästä on vain tullut kaupungille tällainen imagollinen ja periaatteellinen pakkomielle, että tämä ilmasilta pidetään pystyssä vaikka väkisin, jotta sitten voidaan todeta miten Poriin pääsee myös lentokoneella.. entistä tärkeämpää tämä on varmasti siksi, koska niin monet maakuntien lentokentät on jo ajettu alas

Imagojutut ovat yksi asia, toinen on ilmeisesti se, että lentokentän ylläpitäminen tulisi kaupungille joka tapauksessa kalliiksi ilman matkustajalentoja. Nyt ilmeisesti odotetaan ja toivotaan että reitti lähtisi vetämään. Itse en tähän usko sillä kuten ylläkin todetaan, nykyään on pelkästään halpabussitarjontaa niin paljon että ns. parempikin saattaa varata linja-auton lentokoneen sijasta.

Onhan tuo tietysti hölmöä touhua kun samaan aikaan kaupungissa ei ole enää oikeaa bussiasemaa ja rautatieasemakin seisoo tyhjillään mikä on tämän kokoisessa kaupungissa mielestäni häpeällistä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Ei yllätä, että jokseenkin kapean oloisesti ajatellaan tuosta asiasta. Törmännyt vastaavaan jo useasti. Tuossa tapauksessa pitäisi ymmärtää sekin, että eivät kaikki kulje sitä työmatkaa väliä Pori-Helsinki, vaan siinä saattaakin olla Pori-Helsinki-Peking/tms. Siinä tuleekin jo suurta merkitystä sille, että nappaatko sen bussin, junan vai lentokoneen. Tuosta asiasta on haastateltu mm Cimcorpin toimitusjohtajaa.

Ja olikos siellä vielä jotain koulutustoimintaakin, joka sitten karkaisi muualle. Tai ainakin tuo kentän ylläpito tulisi @Vellihousu nkin tekstin mukaan kalliiksi.

Että silleen...
 

Tuamas

Jäsen

Mitäs mieltä jatkoajan porilaiset ovat tästä. Olisiko kaupungin 11 miljoonalle eurolle ollut kenties järkevämpää käyttöä? Näyttää ensinäkemältä täysin älyttömältä touhulta.

No, otetaan tähän muutama kulma.

A)
Yksi tärkeimpiä syitä sille, että halutaan reittiliikenne, on se että varmistetaan Suomen Ilmailuopiston (kouluttaa käytännössä liki kaikki Finnairin lentäjät) pysyminen Porissa sekä varmistetaan se että Finavia ei sulje kenttää.

B)
Satakunnan alueella on merkittäviä vientiyrityksiä, jotka kaipaavat toiminnan sujuvoittamiseksi lentoliikennettä mm. jo mainittu Cimcorp.

C)
Kyseessä on pieni investointi vs. se että saataisiin esimerkiksi raideliikennettä nopeammaksi. Juna kun kuitenkin työmatkoille on se ensisijainen vaihtoehto lennon jälkeen, en tunne ketään joka Porista haluaisi erityisesti lähteä bussilla työmatkalle mihinkään suuntaan, koska matkustusmukavuus ja työntekomahdollisuudet ovat heikkoja.


Lennot ovat vasta juuri alkaneet, jolloin olisi jos ei nyt ihme, niin aika yllättävää jos lennot olisivat pitkän tauon jälkeen täynnä.

Lisäksi hinnoittelussa on isoja yrityksiä haittaavia käpyjä, kun isojen varauslafkojen (Egencia ja muut bookkerit sekä osa lentovälityssivuista netissä) kautta varattaessa lentohinta on 150-300€/suunta, kun taas suoraan sivuilta varattaessa hinta on 70€/suunta Porista ja 90€/suunta Helsingistä.
Tähän on tulossa parannus, samoin kuin on käsittääkseni tulossa muutos jolla matkatavarat saa tsekattua perille asti (nyt ei onnistu) jotka tulee myös lisäämään käyttöastetta.

Sanoisin että katsotaan tilannetta uudestaan vuodenvaihteessa ja jos ei silloin käyttöaste ole selvästi noussut, voidaan todeta ettei lentoja todennäköisesti tosiasiallisesti tarvita.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lennot ovat vasta juuri alkaneet, jolloin olisi jos ei nyt ihme, niin aika yllättävää jos lennot olisivat pitkän tauon jälkeen täynnä.

Tämä on tietysti täysin totta, vielä ei ole isompien johtopäätösten aika. Mutta kun muistetaan ettei lentoliikenne Porista Helsinkiin ole ennenkään kannattavaa ollut, niin hiukan ihmettelen millä se muuttuisi nytkään kannattavaksi. Ainakin tuon kuuden koneen lennättäminen päivästä toiseen matkustajamääristä riippumatta tuntuu pitkän päälle hullun hommalta.

Oma näkökulmani tähän on toki Vihreä ja sillähän ei Porissa ole perinteisesti ollut juurikaan merkitystä. Kaupungilla on käsittääkseni ollut talousongelmia monella rintamalla ja päälle ympäristökysymykset sun muut, niin väistämättä kyseenalaistan tätä panostusta sillä argumentilla että Cimcorpin väen pitää päästä Kiinaan.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olisin kyseiselle reitille ostanut joululomallemme lennot, mutta näköjään tälle vuodelle ei ole 5.12 eteenpäin enää lentoja myynnissä..
Jos vaan pitää paikkansa ettei 5.12-31.12 välillä ole lentoja, niin mielestäni tämä on erittäin huono valinta. Juuri tuolloin niitä satunnaisia matkustajia luulisi olevan tarjolla.
Ulkomaan lentomme aikatauluihin olisi sopinut nuo illan viimeiset porin lennot todella hyvin.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä on tietysti täysin totta, vielä ei ole isompien johtopäätösten aika. Mutta kun muistetaan ettei lentoliikenne Porista Helsinkiin ole ennenkään kannattavaa ollut, niin hiukan ihmettelen millä se muuttuisi nytkään kannattavaksi. Ainakin tuon kuuden koneen lennättäminen päivästä toiseen matkustajamääristä riippumatta tuntuu pitkän päälle hullun hommalta.

Oma näkökulmani tähän on toki Vihreä ja sillähän ei Porissa ole perinteisesti ollut juurikaan merkitystä. Kaupungilla on käsittääkseni ollut talousongelmia monella rintamalla ja päälle ympäristökysymykset sun muut, niin väistämättä kyseenalaistan tätä panostusta sillä argumentilla että Cimcorpin väen pitää päästä Kiinaan.

No tuossa kolmessa edestakaisessa vuorossa on se, että tuollaisessa toiminnassa kulut eivät merkittävästi laske, vaikka lentoja olisi vain kaksi edestakaisin per päivä.

Toki esimerkiksi Cimcorpilla se tarve on ihan aito, mitä ei voi Skypellä korvata, koska suurin osa reissuista on tuotteiden asennukseen ja valmistamiseen liittyviä. Ja toki tuo nyt ei ole ainoa vientiyritys/kansainvälisen konsernin osa Satakunnassa joka tuota tarvitsee.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No tuossa kolmessa edestakaisessa vuorossa on se, että tuollaisessa toiminnassa kulut eivät merkittävästi laske, vaikka lentoja olisi vain kaksi edestakaisin per päivä.

Ehkä ei, ajattelin lähinnä ympäristönäkökulmia tässä ja rumaltahan tuo näyttää pitkän päälle joka tapauksessa jos tianne jatkuu samanlaisena.

Vaikea yhtälö tietysti kaiken kaikkiaan kun tietyt yritykset halutaan tietenkin pitää Satakunnassa.
 

Tuamas

Jäsen
Jos vaan pitää paikkansa ettei 5.12-31.12 välillä ole lentoja, niin mielestäni tämä on erittäin huono valinta. Juuri tuolloin niitä satunnaisia matkustajia luulisi olevan tarjolla.

Ei pidä, työkaveri kysyi yhtiöstä, lentoja ei vain vielä olla saatu myyntiin.

Joulun välipäivät ilmeisesti lennot ovat seis, mutta muuten joulukuukin menee ihan normaalisti.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Porilainen dekkarikirjailija Arttu Tuominen vieraana Ylen Puoli seitsemän-ohjelmassa.
Hän kertoo mielipiteitään Porista 12:20 alkaen, mm. Pori on täydellinen tapahtumapaikka dekkarille ja Porilaisilla on mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta he onnistuvat hassaamaan kaikki tilaisuutensa.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Porilainen dekkarikirjailija Arttu Tuominen vieraana Ylen Puoli seitsemän-ohjelmassa.
Hän kertoo mielipiteitään Porista 12:20 alkaen, mm. Pori on täydellinen tapahtumapaikka dekkarille ja Porilaisilla on mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta he onnistuvat hassaamaan kaikki tilaisuutensa.
Viimeinen virke kyllä pitää täysin paikkansa. Näin omakohtainen kokemus.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Positiivista on ainakin se, että ilmeisesti toria ympäröivien rakennuksien julkisivut on menossa tänä kesänä remonttiin. Oli jo perkele aikakin. Voisin kuvitella, että jonkun saksalaisen teollisuuskaupungin torilla oli vuonna 1945 samat näkymät.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Positiivista on ainakin se, että ilmeisesti toria ympäröivien rakennuksien julkisivut on menossa tänä kesänä remonttiin. Oli jo perkele aikakin. Voisin kuvitella, että jonkun saksalaisen teollisuuskaupungin torilla oli vuonna 1945 samat näkymät.
Noh, onhan meillä talot sentään pystyssä.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Kävin pitkästä aikaa Porissa ja yhden vuorokauden perusteella paikka vaikutti mukavalta ja ihan kunnon kokoiselta kaupungilta - siis näin helsinkiläisen näkövinkkelistä. Kävin safkalla Torerossa ja sehän oli varsin mukava paikka, jossa laadukas sapuska. Sääli, että jatsit ja SuomiAreena menee taas ohi.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Valtakunnallista huomiota saaneita Porisuhdeneuvoja videoita ei tänne oltukaan vielä linkattu. Porissa on siis otettu kovat keinot käyttöön kaupungin markkinoinnin ja profiloinnin nimissä, ja asialle on pyydetty tämän päivän varmaan se tunnetuin porilainen, esittävän taiteen ja viihteen monitoimimies Joonas Nordman. Ja oikein mainio onkin hänen karikatyyrinsä Porin kaupunginjohtajasta (kohta eläköityvästä). Tämä videoista uusin on oma suosikkini tähän asti.. kannattaa katsoa Porin youtube-kanavalta myös ne muut



 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noi Porisuhdeneuvonnat on todella hyviä ja pisteet ehdottomasti Porin kaupungille. Näin sitä markkinoidaan kaupunkia totuudenmukaisesti :D.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös