Tunteet ovat ristiriitaiset. Popeda on mulle melko varmasti elämäni kuunnelluin ja varmasti eniten livenä nähty bändi.
Selväähän on, että Mustajärvi on Popedalle paras solisti ja bändi oli hänen hieno elämäntyönsä. Bändi on kuitenkin muuttunut vuosien varrella, uutta musiikkia tulee harvakseltaan ja se ei ole yhtä laadukasta kuin ennen.
Mielellänihän näkisin bändin joka on imagoltaan sellainen kuin se oli 1984. Se ei tietenkään ole mahdollista, monista eri syistä. Kuitenkin oon ihan kiitollinen että Popeda jatkaa, mielessäni sanat jotka Pate lausui huumorilla yli 30 vuotta sitten (80 vuotta tulee piinaamaan Suomen maata tällainen bändi).
Kuulematta en osaa vielä sanoa toimiiko Herman Popedan keulilla. Ei miestä kuitenkaan voi untuvikoksi sanoa, koska on esiintynyt Local Bandissa Alexi Laihon ja Jussi 69:n edessä. Siinä on varmasti kaksikko, joilla vaatimustaso on suhteellisen korkea.
Jotenkin mulle olis hienointa ollut, jos Jenni olis jatkanut Popedan solistina. Ensinnäkin siksi, että olisi ollut nautinnollista kun Mustajärvi olis kumminkin jatkanut Popedan keulilla ja toiseksi siksi, että silloin varsinkin olis tullut se selvä ero Paten karhean äänen ja nykyisen välillä.
Nyt asiat ovat kuitenkin näin ja kunhan kuulen uutta musiikkia ja livevetoja bändiltä, voin sitten tehdä johtopäätökset, että seuraanko bändiä vielä vaiko en. Näin varmasti toimii jokainen, paitsi että ei toimi, koska valinta on teilattu jo moneen kertaan.
Lisäksi toivon reipasta päivitystä settilistaan, mikä on luultavasti liikaa pyydetty. Mutta toivoa on aina, varsinkin jos uusi solisti on innolla ehdottelemassa biisejä settiin. Olis hienoa kuulla Läpi unen seinän, Ranttalitytön tärinät, Baareja taivaaseen, Rambo T. ja Akseli K. tai vaikkapa Viimeinen tanssi. Mutta se jää nähtäväksi, kuten suhtautumiseni bändiin. Jos ei nappaa, niin maailmassa on kyllä tuhansittain hyviä bändejä, joita kuunnella. Tällä hetkellä oon kuitenki varovaisen optimistinen Popedan jatkosta.
PS: Suomalaiset on tottunu liian hyvälle tässä laulaja-asiassa. Pitkäikäiset suomalaisbändit ja solistit ovat lähes poikkeuksetta toimineet samalla laulajalla vuosikymmeniä: Popeda, Eput, Yö, Kolmas Nainen, Miljoonasade, Juice eri kokoonpanoineen, Tuomari Nurmio, CMX, Don Huonot, Tehosekoitin, Aknestik, Kauko Röyhkä kaikkine projekteineen ja niin edelleen. Nyt on se ensimmäinen suuri vaihdos ja siksi pidän Popedaa tietynlaisena tienraivaajana.