Onko muuten mitään hajua että onko öljyn kysyntä jotenkin vähentynyt. Käytetäänkö sitä vähemmän kuin aiemmin. Kun bensiinin kysyntyä jollain aikavälillä vähenee merkittävästi, niin sehän ei välttämättä vielä tarkoita öljyn kysynnän vähenemistä kun sitä käytetään niin paljon muuhunkin.
Olisi kiva ymmärtää tuota prosessia ja miten sitä voidaan säätää. Nythän esim. lentopolttoaine tulee siinä tislausprosessissa ennen bensaa. Jos bensan kysyntä vähenee, voiko jalostaja säädellä tätä ja siirtää osan bensasta kerosiinin puolelle. Vai ovatko nämä bensa ja lentopetroli ikään kuin eri aineita mitkä vain erotellaan prosessissa. Kemia ei sitten tosiaan ole osaamisalueellani.
Vähän sekava kirjoitus ja en ole asiantuntija. Mutta vähän googlettelin.
IEA arvioi, että vuoteen 2028 mennä öljyn kysynnnän kasvu hidastuu merkittävästi. Saa nähdä kuinka iso business on petrokemikaalien ala, joka eritoten kehittyy nyt Kiinassa. Tiiä sitten paljon öljyä käytetään muualla liiketoiminnassa. Öljyalojen yritysten pitää myös panostaa kestävien lentopolttoaineiden tuotantoon. Hyvä toki että Neste on alkanut tutkimaan
maatalouden ja metsäteollisuuden jätteiden, levien ja erilaisiin viljelymenetelmiin perustuvia kasviperäisten raaka-aineiden hyödyntämistä. Tässä voisi Nesteelläkin suuri liiketoimintamahdollisuus.
IEA:n mukaan öljyn kysynnän kasvua selittää erityisesti kolme tekijää: lentomatkailu on kesän aikana lisääntynyt, öljyä on käytetty enemmän sähköntuotannossa ja samaan aikaan petrokemikaalien tuotanto on vauhdittunut Kiinassa. Iso osa koko vuoden tasolla tapahtuvasta öljyn kysynnän kasvusta tulee Kiinasta, järjestö arvioi.
IEA arvioi, että
vuoteen 2028 mennessä öljyn kysynnän kasvu hidastuu merkittävästi. Kokonaiskysyntä todennäköisesti vielä nousee pääasiassa lentoliikenteen ja petrokemikaalien tuotannon takia, mutta kulutuksen vuosimuutos kutistuu järjestön mukaan selvästi. Öljyn kulutushuippu on näkyvissä, IEA arvioi.
Petrokemikaaleja käytetään esimerkiksi muoveihin, polttoaineisiin ja lannotteisiin.
IEA:n pääjohtaja
Fatih Birol sanoi toukokuussa, että siirtymä puhtaaseen energiaan tapahtuu nopeammin kuin moni uskoo.
– Jokaista fossiilisiin polttoaineisiin investoitua dollaria kohden investoidaan noin 1,7 dollaria puhtaaseen energiaan. Viisi vuotta sitten suhdeluku oli yksi-yhteen.
– Afrikassa ja Aasiassa on liikennepolttoaineiden kasvupotentiaalia varmasti vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Öljyn kysynnän kasvua selittää se, että lentomatkailu on kesän aikana lisääntynyt, öljyä on käytetty enemmän sähköntuotannossa ja samaan aikaan petrokemikaalien tuotanto on vauhdittunut Kiinassa.
yle.fi
– SAF-polttoaineiden (kestävä lentopolttoaine) löytäminen on ollut helppoa, koska olemme vielä pieni toimija, sanoo Lyggin toimitusjohtaja
Roope Kekäläinen.
– Tämä on tarjonnan rajoittama markkina, öljyalan on panostettava kestävien lentopolttoaineiden tuotantoon paljon nykyistä enemmän, jyrähtää IATA:n kestävän kehityksen johtaja ja pääekonomisti
Marie Owen Thomsen Ylen haastattelussa.
Tänä vuonna uusiutuvia SAF-polttoaineita tuotetaan noin 625 miljoonaa litraa, mikä vastaa 0,2 prosenttia toimialan lentopolttoaineen kulutuksesta.
Nesteen kestävän lentopolttoaineen tuotanto laajenee vuoteen 2026 mennessä 2,2 miljoonaan tonniin, jolloin valmistuu Rotterdamin jalostamon laajennus. Alankomaiden lisäksi yhtiö valmistaa kestäviä lentopolttoaineita myös Porvoossa ja Singaporessa.
Neste tutkii esimerkiksi maatalouden ja metsäteollisuuden jätteiden, levien ja erilaisiin viljelymenetelmiin perustuvia kasviperäisten raaka-aineiden hyödyntämistä.
– Saattaa olla, että tulevaisuudessa syntyy uusia bioraaka-aineita, joita viljellään tavalla, joka voi vähentää päästöjä, pohtii Eisentraut.
Dubain ilmastokokouksen päätös irtautua fossiilisista polttoaineista nopeuttaa vety- ja sähkölentokoneiden kehittämistä. Nollapäästöjen saavuttaminen edellyttää myös massiivista kestävän polttoaineen tuotannon lisäämistä.
yle.fi