Polttoaineen hinnannousu

  • 141 232
  • 1 217

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joko noi sähkövatkaimet vaihtuu takaisin polttiksiin? Sähkö on nyt törkeän kallista.

Viime yön latauksen hinnoilla maksaa ajella kaikki siirrot jne laskien sen 3 euroa sataselle. Onhan se totuttua kalliimpaa, mutta ei varsinaisesti olla lähelläkään polttonesteiden hintoja. Ei edes huomenna päivällä ladaten.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viime yön latauksen hinnoilla maksaa ajella kaikki siirrot jne laskien sen 3 euroa sataselle. Onhan se totuttua kalliimpaa, mutta ei varsinaisesti olla lähelläkään polttonesteiden hintoja. Ei edes huomenna päivällä ladaten.

Joo, vitsillä heitin kun tosta sähkön hinnasta vouhkataan joka paikassa. Mulla bensa V8 joka vienyt viimeisinä viikkoina 0,00 l / 100 km. Vaimon työsuhde kärryllä ajellut ja oma auto seissyt duunipaikalla lämpimässä tallissa :-)
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Ei edes huomenna päivällä ladaten.
No jaa.

Sähköauto kuluttanee maantiellä jotain 25kwh/100km näillä keleillä, eli 25kwh x 45snt (siirto+sähkö) = 11,25e per 100km.

Perus uusi bensakone syö jotain 6l/100km näillä keleillä kertaa 1,7e litrahinta, jolloin sadalle kilsalle jää hinnaksi 10,2e.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
No jaa.

Sähköauto kuluttanee maantiellä jotain 25kwh/100km näillä keleillä, eli 25kwh x 45snt (siirto+sähkö) = 11,25e per 100km.
Mulla on toinen hälytysraja 40 snt/kWh.

Viimeiseen viikkoon yli sen on ollut tasan yksi tunti. Huomenna torstaina sen yli ovat klo 08-09 ja klo 16-17.

Eli yhteensä kolme tuntia koko viikon aikana yli 40 snt ja vain yksi tunti vähintään 45 snt.

Kuka sitten haluaa ladata huomenna pelkästään klo 16-17, niin siihen en keksi ketään!?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No jaa.

Sähköauto kuluttanee maantiellä jotain 25kwh/100km näillä keleillä, eli 25kwh x 45snt (siirto+sähkö) = 11,25e per 100km.

Perus uusi bensakone syö jotain 6l/100km näillä keleillä kertaa 1,7e litrahinta, jolloin sadalle kilsalle jää hinnaksi 10,2e.

Varmaankin on näitä satujen moottoreita, joilla pääsee lämmittämättä ja kuluttamatta muuta energiaa tuohon kuuteen litraan. Ilman lootaa katolla MY näyttäisi kuluttavan noin 22 kWh tällä etelän kelillä (ajoin juuri äsken).

Siirtohinta tietysti vaihtelee, mutta tässä laskien huomisen päivähinta on veroineen ja siirtoineen 42,44 snt / kWh. Menisi siis selvästi alle laskelmasi. Juuri tällä hetkellä auto on latauksessa hinnalla 11,69 snt / kWh.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se jännä huomio että tänään torstai ja näyttäisi edelleen hinnat olevan nousematta sitä perinteistä 20-30snt mikä aina tiistaisin tai keskiviikkoisin yleensä tullut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eiliseen kommenttiin viitaten huomenna saisi kyllä sähköautoa lataamalla autoilusta näemmä reippaasti kalliimpaa kuin polttonesteellä. Tänään ei vielä tosiaan.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se jännä huomio että tänään torstai ja näyttäisi edelleen hinnat olevan nousematta sitä perinteistä 20-30snt mikä aina tiistaisin tai keskiviikkoisin yleensä tullut.

Kyllä ne sitten kuitenkin tänään taas perinteisesti nousi. Päivän viiveellä kun oli uusi vuosi. Tosin alkaa meno hyytymään nousuistakin, vain 13c tuli päivän aikana lisää hintaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä ne sitten kuitenkin tänään taas perinteisesti nousi. Päivän viiveellä kun oli uusi vuosi. Tosin alkaa meno hyytymään nousuistakin, vain 13c tuli päivän aikana lisää hintaa.

Olisikohohan tuossa sitten ollut sitä ettei asemat myöskään tiputtanut hintaa alkuviikolla niin paljon kun ehkä ostohinnalla voisi? Eli olisiko jäänyt ensiviikolle vielä se joku 10 snt laskuvaraa asemilla jos öljyn hinta ei nouse.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Öljy vähenee koko ajan maapallolla, minkä vuoksi jäljellä oleva öljy on arvokkaampaa, ja kaiken muunkin hinnat kallistuvat. Sitä kutsutaan inflaatioksi. Bensan hinta on noussut vähemmän kuin melkein minkä tahansa hyödykkeen. Bensa on nyt todella halpaa.
Onko muuten mitään hajua että onko öljyn kysyntä jotenkin vähentynyt. Käytetäänkö sitä vähemmän kuin aiemmin. Kun bensiinin kysyntyä jollain aikavälillä vähenee merkittävästi, niin sehän ei välttämättä vielä tarkoita öljyn kysynnän vähenemistä kun sitä käytetään niin paljon muuhunkin.

Olisi kiva ymmärtää tuota prosessia ja miten sitä voidaan säätää. Nythän esim. lentopolttoaine tulee siinä tislausprosessissa ennen bensaa. Jos bensan kysyntä vähenee, voiko jalostaja säädellä tätä ja siirtää osan bensasta kerosiinin puolelle. Vai ovatko nämä bensa ja lentopetroli ikään kuin eri aineita mitkä vain erotellaan prosessissa. Kemia ei sitten tosiaan ole osaamisalueellani.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Korkea? Miksi ihmeessä hintaa pitäisi verrata 15 viime vuoden keskihintaan? Vuokrien, ruoan tai tupakan hinta vasta korkea onkin jos verrattaisiin 15 viimeisen vuoden keskihintaan.

Öljy vähenee koko ajan maapallolla, minkä vuoksi jäljellä oleva öljy on arvokkaampaa, ja kaiken muunkin hinnat kallistuvat. Sitä kutsutaan inflaatioksi. Bensan hinta on noussut vähemmän kuin melkein minkä tahansa hyödykkeen. Bensa on nyt todella halpaa.

Toki bensan onkin syytä olla halpaa. Yhdysvalloissa ne ovat tajunneet tämän jo kauan sitten, mutta täällä se ei mene kalloon sitten millään. Halpa bensa mahdollistaa ihmisten liikkumisen työpaikoille, ostoskeskuksiin ja kuluttamaan muita palveluita, joka ymmärtääkseni tukee koko taloutta. Se on talouden öljyä, joka toki korostuu Yhdysvalloissa, kun siellä liikutaan autoilla kaikkialle, mutta kyllä täällä Suomessakin suuri valtaosa tarvitsee autoa liikkumiseen.

Toiseksi, tuo öljyn väheneminen maapallolla ei voi ihan suoraan negatiivisesti korreloida öljyn hinnan kanssa. Esim. vaikka öljyä olisi 30% nykyistä vähemmän maan uumenissa, mutta meillä olisi monta kertaa parempi ja taloudellisempi kyky hyödyntää sitä kuin menneisyydessä, niin öljy olisi täten halvempaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toiseksi, tuo öljyn väheneminen maapallolla ei voi ihan suoraan negatiivisesti korreloida öljyn hinnan kanssa. Esim. vaikka öljyä olisi 30% nykyistä vähemmän maan uumenissa, mutta meillä olisi monta kertaa parempi ja taloudellisempi kyky hyödyntää sitä kuin menneisyydessä, niin öljy olisi täten halvempaa.
Teoriassa myös näin, mutta käytännössä käsittääkseni vaikka tekniikka kehittyy, niin koko ajan joudutaan hankalimmista paikoista öljyä poraamaan.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Onko muuten mitään hajua että onko öljyn kysyntä jotenkin vähentynyt. Käytetäänkö sitä vähemmän kuin aiemmin. Kun bensiinin kysyntyä jollain aikavälillä vähenee merkittävästi, niin sehän ei välttämättä vielä tarkoita öljyn kysynnän vähenemistä kun sitä käytetään niin paljon muuhunkin.

Olisi kiva ymmärtää tuota prosessia ja miten sitä voidaan säätää. Nythän esim. lentopolttoaine tulee siinä tislausprosessissa ennen bensaa. Jos bensan kysyntä vähenee, voiko jalostaja säädellä tätä ja siirtää osan bensasta kerosiinin puolelle. Vai ovatko nämä bensa ja lentopetroli ikään kuin eri aineita mitkä vain erotellaan prosessissa. Kemia ei sitten tosiaan ole osaamisalueellani.
Vähän sekava kirjoitus ja en ole asiantuntija. Mutta vähän googlettelin.

IEA arvioi, että vuoteen 2028 mennä öljyn kysynnnän kasvu hidastuu merkittävästi. Saa nähdä kuinka iso business on petrokemikaalien ala, joka eritoten kehittyy nyt Kiinassa. Tiiä sitten paljon öljyä käytetään muualla liiketoiminnassa. Öljyalojen yritysten pitää myös panostaa kestävien lentopolttoaineiden tuotantoon. Hyvä toki että Neste on alkanut tutkimaan
maatalouden ja metsäteollisuuden jätteiden, levien ja erilaisiin viljelymenetelmiin perustuvia kasviperäisten raaka-aineiden hyödyntämistä. Tässä voisi Nesteelläkin suuri liiketoimintamahdollisuus.

IEA:n mukaan öljyn kysynnän kasvua selittää erityisesti kolme tekijää: lentomatkailu on kesän aikana lisääntynyt, öljyä on käytetty enemmän sähköntuotannossa ja samaan aikaan petrokemikaalien tuotanto on vauhdittunut Kiinassa. Iso osa koko vuoden tasolla tapahtuvasta öljyn kysynnän kasvusta tulee Kiinasta, järjestö arvioi.

IEA arvioi, että vuoteen 2028 mennessä öljyn kysynnän kasvu hidastuu merkittävästi. Kokonaiskysyntä todennäköisesti vielä nousee pääasiassa lentoliikenteen ja petrokemikaalien tuotannon takia, mutta kulutuksen vuosimuutos kutistuu järjestön mukaan selvästi. Öljyn kulutushuippu on näkyvissä, IEA arvioi.

Petrokemikaaleja käytetään esimerkiksi muoveihin, polttoaineisiin ja lannotteisiin.

IEA:n pääjohtaja Fatih Birol sanoi toukokuussa, että siirtymä puhtaaseen energiaan tapahtuu nopeammin kuin moni uskoo.

– Jokaista fossiilisiin polttoaineisiin investoitua dollaria kohden investoidaan noin 1,7 dollaria puhtaaseen energiaan. Viisi vuotta sitten suhdeluku oli yksi-yhteen.

– Afrikassa ja Aasiassa on liikennepolttoaineiden kasvupotentiaalia varmasti vielä pitkälle tulevaisuuteen.


– SAF-polttoaineiden (kestävä lentopolttoaine) löytäminen on ollut helppoa, koska olemme vielä pieni toimija, sanoo Lyggin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen.

– Tämä on tarjonnan rajoittama markkina, öljyalan on panostettava kestävien lentopolttoaineiden tuotantoon paljon nykyistä enemmän, jyrähtää IATA:n kestävän kehityksen johtaja ja pääekonomisti Marie Owen Thomsen Ylen haastattelussa.

Tänä vuonna uusiutuvia SAF-polttoaineita tuotetaan noin 625 miljoonaa litraa, mikä vastaa 0,2 prosenttia toimialan lentopolttoaineen kulutuksesta.

Nesteen kestävän lentopolttoaineen tuotanto laajenee vuoteen 2026 mennessä 2,2 miljoonaan tonniin, jolloin valmistuu Rotterdamin jalostamon laajennus. Alankomaiden lisäksi yhtiö valmistaa kestäviä lentopolttoaineita myös Porvoossa ja Singaporessa.

Neste tutkii esimerkiksi maatalouden ja metsäteollisuuden jätteiden, levien ja erilaisiin viljelymenetelmiin perustuvia kasviperäisten raaka-aineiden hyödyntämistä.

– Saattaa olla, että tulevaisuudessa syntyy uusia bioraaka-aineita, joita viljellään tavalla, joka voi vähentää päästöjä, pohtii Eisentraut.

 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko muuten mitään hajua että onko öljyn kysyntä jotenkin vähentynyt. Käytetäänkö sitä vähemmän kuin aiemmin. Kun bensiinin kysyntyä jollain aikavälillä vähenee merkittävästi, niin sehän ei välttämättä vielä tarkoita öljyn kysynnän vähenemistä kun sitä käytetään niin paljon muuhunkin.

Eihän nyt toki, kyllä öljyn käyttö edelleen lisääntyy vuosi vuodelta. Peak oil arviota siirretään jatkuvasti eteenpäin, joskus sen piti olla kuluva vuosi tai ensi vuosi mutta jossain oli arvioita, että öljyn käyttö lisääntyy edelleen ainakin vuoteen 2040 asti. Siitä näkee, miten äärettömän toivotonta on ilmastonmuutoksen torjunta. Kaikkien näiden sopimusten, pöytäkirjojen, puheiden, liikenteen sähköistymisen ym. jälkeenkin fossiilisten polttoaineiden kulutus senkun vaan jatkaa kasvuaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....Kaikkien näiden sopimusten, pöytäkirjojen, puheiden, liikenteen sähköistymisen ym. jälkeenkin fossiilisten polttoaineiden kulutus senkun vaan jatkaa kasvuaan.
Hyvin pitkälle sama lienee näiden öljyvarantojen kanssa. Niitä kyllä riittää pitkäksi aikaa vaikka ne eivät ehkä enää ihan itsestään pulppua aavikolle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
9-tie Ruutanan Shell, 95e10 1.64 €/ltr. Miten ne kehtaa myydä noin halvalla! Törkeetä suorastaan
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kun parikymppinen perussuomalainen tamperelaisnulikka heiluttelee kiinalaisessa viestintä- ja vakoilupalvelussa käsiään tarmokkaasti ja lupaa pensan hinnan laskua, niin jumalauta että öljyn maailmanmarkkinahinta saman tien romahtaa! Nyt saadaan kaikki nauttia!
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pelkästään hyvä juttu, että bensa on jälleen järkihinnoissa, siitä hyötyvät lähes kaikki suomalaiset. Täytyy silti muistaa, että nykyinen hintataso on edelleen korkea, jos katsoo viimeisen 15 vuoden keskihintaa.
Kuulusiko bensan hinnan pysyä sitten vakiona? Eikös kaikki muutkin hinnat kipua vuosi vuodelta pikkuhiljaa ylöspäin. Bensan hintahan on noussut aika maltillisesti tässä 15 vuoden aikana.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
9-tie Ruutanan Shell, 95e10 1.64 €/ltr. Miten ne kehtaa myydä noin halvalla! Törkeetä suorastaan

Täällä "ulkomailla" St1 myynyt jo monta päivää 1,63/l.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös