Polttoaineen hinnannousu

  • 141 809
  • 1 217

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei tullia ainakaan nyt keväälläkään (kuten nyt ei aiemminkaan jos pullon sieltä tuot vaikka et 24h olisikaan ollut) ole viinat kiinnostaneet pätkääkään ja mietoja saa tuoda ihan normaalisti.

Keväällä säädöstä ei ollutkaan, vaan tämä viimeisin pakotepaketti, johon tuontikieltokin liittyy tuli voimaan heinäkuun alusta.

Mitä aikarajan valvontaan tulee, tai muuhunkin, moni varmaan on koettanut viinan kanssa onneaan. Itse olen nähnyt tullitarkastuksia (aiemmin oli paljon työ- ja opiskeluasiaa Venäjälle) liki joka kerran yrittäessäni rajan Suomen puolella, ja on tuolla kuitenkin reilusti toistasataa kertaa tullut kai käytyä.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Ei varmasti vaikuta, mutta periaatteet ja moraali ei antaisi periksi vaikka saisi ilmaiseksi tankata.
Itse en henkilökohtaisesti uskaltaisi edes mennä rajan yli.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, silloin kun sota ei ollut vielä syttynyt ja uskalsit mennä rajan yli, niin miten usein kävit venäjällä tankilla? Viikoittain vai harvemmin? Arvostan toki suuresti, että periaatteet ja moraali muuttavat vanhoja tottumuksia ja nyt maksat polttoaineverot Suomeen.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Keväällä säädöstä ei ollutkaan, vaan tämä viimeisin pakotepaketti, johon tuontikieltokin liittyy tuli voimaan heinäkuun alusta.

Mitä aikarajan valvontaan tulee, tai muuhunkin, moni varmaan on koettanut viinan kanssa onneaan. Itse olen nähnyt tullitarkastuksia (aiemmin oli paljon työ- ja opiskeluasiaa Venäjälle) liki joka kerran yrittäessäni rajan Suomen puolella, ja on tuolla kuitenkin reilusti toistasataa kertaa tullut kai käytyä.

Juu en itse nyt ole käynyt aikoihin, mutta sen verta tuttuja tosta rampannut keväänkin aikana että ei kukaan ole maininnut mitään. Jos nyt heinäkuussa muuttunut niin sitten sen verta tuore muutos ettei varmaan kukaan ole tässä lähiaikoina vaan käynyt.

On sitä monesti omakin auto ja tavarat ratsattu ja vaikka viinaa on ollutkin niin ei niistä kukaan ole sanonu mitään. Perunoista kerran alkovat tosin napisemaan.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan mielenkiinnosta kysyn, silloin kun sota ei ollut vielä syttynyt ja uskalsit mennä rajan yli, niin miten usein kävit venäjällä tankilla? Viikoittain vai harvemmin? Arvostan toki suuresti, että periaatteet ja moraali muuttavat vanhoja tottumuksia ja nyt maksat polttoaineverot Suomeen.
En ole koskaan käynyt Venäjällä. Joskus kiehtoi junamatka läpi suuren maan, mutta ei todella pitkään aikaan enää. Bensanhintaa en ole seurannut ennen tätä kevättä millään tavalla. Ei ole halvempi polttoaine ajattanut minua pumpulta toiselle.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
En ole koskaan käynyt Venäjällä. Joskus kiehtoi junamatka läpi suuren maan, mutta ei todella pitkään aikaan enää. Bensanhintaa en ole seurannut ennen tätä kevättä millään tavalla. Ei ole halvempi polttoaine ajattanut minua pumpulta toiselle.
No nyt! Otatko vielä haasteen vastaan, että jatkossa boikotoidaan yhdessä venäläisvalmisteisia terveyssiteitä ja tamppooneja?
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No nyt! Otatko vielä haasteen vastaan, että jatkossa boikotoidaan yhdessä venäläisvalmisteisia terveyssiteitä ja tamppooneja?
No nyt. En tiedä mitä irvistelemistä tässä nyt on? Ketju koskee polttoaineen hinnannousua eikä tamppooneja.

Ruplat virtaa sotakoneeseen energiasektorin viennillä, ei tamppoonikaupalla. Ajatuskin on minulle vastenmielinen, että lähtisin Venäjälle asti tankkaamaan, vihollisen maaperälle.

Meitä on moneen junaan. Asioita koetaan eri tavalla. Päivän jatkoja.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
No nyt. En tiedä mitä irvistelemistä tässä nyt on? Ketju koskee polttoaineen hinnannousua eikä tamppooneja.

Ruplat virtaa sotakoneeseen energiasektorin viennillä, ei tamppoonikaupalla. Ajatuskin on minulle vastenmielinen, että lähtisin Venäjälle asti tankkaamaan, vihollisen maaperälle.

Meitä on moneen junaan. Asioita koetaan eri tavalla. Päivän jatkoja.
Niin, me kaikki varmaan pidetään venäjän toimia vastenmielisinä ja tuomittavina. Pointti tässä nyt oli, että on ihan pikkasen helpompaa jostain Suomen toiselta laidalta (?) hyvistellä ryssän bensasta kun se ei ole millään tavalla relevantti omaa ostokäyttäytymiseen. Ja ei tulisi itselle kanssa mieleenkään mennä rajan yli, mutta ymmärrän vaikkapa jonkin viisumin omaavan eläkeläisen tilanteen kun pohtii polttoaineen, ruuan ja lääkkeiden kesken miten priorisoi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin, me kaikki varmaan pidetään venäjän toimia vastenmielisinä ja tuomittavina. Pointti tässä nyt oli, että on ihan pikkasen helpompaa jostain Suomen toiselta laidalta (?) hyvistellä ryssän bensasta kun se ei ole millään tavalla relevantti omaa ostokäyttäytymiseen. Ja ei tulisi itselle kanssa mieleenkään mennä rajan yli, mutta ymmärrän vaikkapa jonkin viisumin omaavan eläkeläisen tilanteen kun pohtii polttoaineen, ruuan ja lääkkeiden kesken miten priorisoi.
On se erikoista että toisella puolella Suomea sillä eläkkeellä pystyy maksamaan polttoaineen, lääkkeet ja ruuan ihan Suomesta ostaen toisin kuin tuolla itärajalla. Varmaan siellä idässä on kaikki kalliimpaa kuin lännessä.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On se erikoista että toisella puolella Suomea sillä eläkkeellä pystyy maksamaan polttoaineen, lääkkeet ja ruuan ihan Suomesta ostaen toisin kuin tuolla itärajalla. Varmaan siellä idässä on kaikki kalliimpaa kuin lännessä.

No kyllä se vaan jännästi on, että pienimmät eläkkeet itärajalla on ja myös näitä pientä eläkettä saavien määrä on huomattava. Maatalousvaltaisilla alueilla ymmärrettävästi eläkkeet on pieniä, mutta se taas ei varallisuudesta kerro mitään.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, me kaikki varmaan pidetään venäjän toimia vastenmielisinä ja tuomittavina. Pointti tässä nyt oli, että on ihan pikkasen helpompaa jostain Suomen toiselta laidalta (?) hyvistellä ryssän bensasta kun se ei ole millään tavalla relevantti omaa ostokäyttäytymiseen. Ja ei tulisi itselle kanssa mieleenkään mennä rajan yli, mutta ymmärrän vaikkapa jonkin viisumin omaavan eläkeläisen tilanteen kun pohtii polttoaineen, ruuan ja lääkkeiden kesken miten priorisoi.
Ei se ole mitään hyvistelyä. Lähempänä itärajaa olen syntynyt ja asunut suurimman osan elämästäni kuin toisella laitaa. Enkä usko, että moraalini olisi löyhempi, mitä idemmässä asuisin.

En usko kovaan tankkausralliin itärajalla. Sen verran luotan itäsuomalaisiin. Kait siellä valtaosa ymmärtää oikean ja väärän eron.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On aika selvää, että lännessä se sama kansanosa, joka idässä roudaa Venäjältä bensaa, tekisi aivan samoin tilanteen osuessa heidän kohdalleen. Typerää tehdä tästä jotain itä-länsi -ottelua, kun harvemmin asuinpaikka idiotismia harjaa pois. Lähinnä etäisyys itärajalle kitkee käytännössä lähtijöitä lakeuksilta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ylen aamutelevisiossa oli äsken suora lähetys joltain raja-asemalta. Ei ollut ruuhkaa vielä.


Oikein. Toivottavasti tulivat pitkän matkan takaa.
Kyllähän jo se, että rajanylittäjien päivittäinen määrä lasketaan tuhansissa tuntuu inhottavalta ja uskomattomalta. Ovatko kaikki bensatrokareita ja röökin salakuljettajia, vai voiko suomalaisella olla tällä hetkellä jotain "oikeaa" asiaa Venäjälle?

Oikeastiko joku menee ihailemaan Pietarin nähtävyyksiä tjsp? Rautaesirippu ei toki 75 vuotta sittenkään kohonnut yhdessä päivässä, mutta Venäjän eristäminen länsimaailmasta ei onnistu, jos suomalaiset vierailevat maassa joukoittain länsivaluuttaa tuoden.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tämä Anja taitaa olla bensajobbari, kun 2-3 tankkausta per viikko ei enää riitä omiin ajoihin

"HS:n Vaalimaalta tavoittama Anja Nurminen oli lähdössä Venäjälle tankkaamaan Suomen puolelta puoli kahden aikaan.

Hänen viisuminsa oli tullut edellisenä päivänä voimaan.

”Hain viisumia heti kun alkoi olla hajua siitä, että raja aukeaisi. Olen käynyt Venäjällä tankkaamassa jo pitkään, pari kolme kertaa viikossa. Nyt pitää varmaan ruveta käymään useammin”, Nurminen sanoo."

 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On aika selvää, että lännessä se sama kansanosa, joka idässä roudaa Venäjältä bensaa, tekisi aivan samoin tilanteen osuessa heidän kohdalleen. Typerää tehdä tästä jotain itä-länsi -ottelua, kun harvemmin asuinpaikka idiotismia harjaa pois. Lähinnä etäisyys itärajalle kitkee käytännössä lähtijöitä lakeuksilta.
Tämä on täysin totta. Yhtä lailla Oulusta käsin käydään enemmän hakemassa nuuskaa Haaparannasta, kuin Kaakkois-Suomesta.

En voi kuitenkaan olla pohtimatta, etteikö Venäjän läheisyys ja venäläisten merkittävä preesens olisi voinut vaikuttaa juurikin eteläkarjalaisten Venäjä-suhteeseen. Alueella riittää varmasti ihmisiä, joiden sukujuuret ovat ainakin osittain luovutetussa Karjalassa ja suhtautuminen Venäjään vähintään viileä. Mutta yhtäältä riittää kansanosaa, mikä on vieraillut itänaapurissa hyvinkin tiheään ja omaa kontakteja sinne. Aika monella on venäläinen puoliso jne. Tällöin suhtautuminen Venäjään voi olla lähtökohtaisestikin positiivisempi.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Oikeastiko joku menee ihailemaan Pietarin nähtävyyksiä tjsp? Rautaesirippu ei toki 75 vuotta sittenkään kohonnut yhdessä päivässä, mutta Venäjän eristäminen länsimaailmasta ei onnistu, jos suomalaiset vierailevat maassa joukoittain länsivaluuttaa tuoden.

Tämä eristäminenhän on myös hieman länsimaisten tiedotusvälineiden luoma harha. Olikos se nyt 63% maapallon väestöstä joita ei Venäjän hyökkäys kiinnosta pennin jeniä ja kauppa käy normaalisti. Kyllä siinä rybyille riittää ammennettavaa. Joku Vaalimaan rajakauppa on loppujen lopuksi ihan yhtä tyhjän kanssa. Toki moraalimittari enemmänkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kaikki eivät ole HS:n tilaajia, joten lyhyt tiivistelmä mielenkiintoisesta, ketjun aiheen haastattelusta:


Sanna Kurronen, Elinkeinoelämän valtuuskunnasta Suomen Pankkiin siirtyvä hyvätuloinen Teslalla ajava ekonomisti sanoo, että polttoaineen hinnan alentaminen olisi kamala idea. Että poliitikot voivat vaatia hinnan/verotuksen alentamista, mutta siinähän vaativat.

Kurrosen perusteet kuulostavat tutuilta ja niitä on Jatkoajan palstalla nähty moneen kertaan:

”Ihmiset valitsevat haja-asutusalueilla edullisemman asumisen mutta enemmän kuluja liikkumiseen. Ei kukaan voi väittää, että ei sitä tiennyt. Niille taas, jotka ovat valinneet asua kalliimmilla paikoilla, iskee seuraavaksi korkojen nousu. Sitä aletaan itkeä seuraavaksi.”

Kurronen sanoo olevansa yllättynyt siitä, miten moni ”oikeistolainen mies” on yhtäkkiä vaatimassa tukea polttoaineelle, kun markkinoiden logiikka osuu omaan nilkkaan. Tosin joku voisi esittää vasta-argumenttina, että polttoainetta verotetaan ankarasti jo nyt. ”Mutta siihen tilanteeseen ei ole nyt tullut muutosta".

Elintason heikentyminen hetkellisesti täytyy Kurrosen mielestä nyt hyväksyä. ”Meidän pitää vain niellä köyhtyminen. Meillä ei ole yhtä hyvä ostovoima kuin kaksi vuotta sitten.”

***


Kurronen on monessa asiassa oikeassakin - kuten tulevassa köyhtymisessä - mutta en ole lainkaan samaa mieltä siitä, että köyhtyminen tulee vain niellä. Konkreettisia keinoja on vähän, jos ei verotuksellisia toimia hyväksytä.

Köyhtymisen eräitä suurimpia ongelmia on siinä, että hintojen nousun myötä köyhtyminen tappaa terveitäkin yrityksiä ja tekee työn vastaanottamisesta tai tekemisestä kannattamatonta suhteessa saatavilla oleviin tukiin.

Polttoaineiden verotuksen alentamista vastustavat tunnetut tutkijat ovat väläyttäneet - jälleen - myös perustulon ottamista käyttöön. Viimeisin esittäjä taisi olla professori Heikki Hiilamo, joka vaati sosiaaliturvan päälle perustukea korvaamaan polttoaineidenkin hinnannousua. Pari vuotta sitten vasemmistoliitto halusi 800 euroa kuukaudessa + asumistuen + toimeentulotuen mahdollisuuden. Suomeksi sanoen, käytettäisiin siis 20-30 mrd perustuloon vuodessa, jotta ei tarvitsisi verotusta alentaa...

Jotain vertailua voi hakea valtion budjetista 2022. Talousarvioesityksessä määrärahoiksi päätettiin 65 miljardia euroa. Tuloiksi arvioitiin 58 miljardia euroa. Talousarvioesitys oli 7 miljardia euroa alijäämäinen.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, me kaikki varmaan pidetään venäjän toimia vastenmielisinä ja tuomittavina. Pointti tässä nyt oli, että on ihan pikkasen helpompaa jostain Suomen toiselta laidalta (?) hyvistellä ryssän bensasta kun se ei ole millään tavalla relevantti omaa ostokäyttäytymiseen. Ja ei tulisi itselle kanssa mieleenkään mennä rajan yli, mutta ymmärrän vaikkapa jonkin viisumin omaavan eläkeläisen tilanteen kun pohtii polttoaineen, ruuan ja lääkkeiden kesken miten priorisoi.
Montako näitä ihmistä Suomessa oikeasti lienee? Kolme? Viisi? Siis sellaisia, jotka asuu rajan pinnassa ja talous kaatuu ihan just nyt jos ei pääse Venäjältä tankkaamaan halpaa bensaa.

Rajan yli suhaavia lienee kuitenkin satoja kun homma pääsee taas vauhtiin. Suurin osa lienee niitä "no ei sinällään tarvetta olisi, mutta sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan" tyyppejä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihmiset ovat itsekkäitä, sota ei ole vielä täällä, joten edelleen pidetään kiinni entisestä elintasosta. Suomi Areenan keskusteluissa syytetään hallitusta, vaikka pikku hiljaa pitäisi löytää yhteinen kriisitietoisuus.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Montako näitä ihmistä Suomessa oikeasti lienee? Kolme? Viisi? Siis sellaisia, jotka asuu rajan pinnassa ja talous kaatuu ihan just nyt jos ei pääse Venäjältä tankkaamaan halpaa bensaa.
No, on se aika helvetinmoinen muutos henkilökohtaiseen kulutustasoon, jos maksaa polttoaineesta jopa neljä kertaa enemmän litralta kuin on tottunut, kuten monet ovat nyt muutaman kuukauden tehneet + 2020 ja 2021 tilanteet. Tuskin kovin moni, jos yksikään, on leipäjonoon siksi päätynyt, mutta on melkoista laput silmillä -vetämistä olla ajattelematta, etteikö tämä olisi vaikuttanut isostikin joidenkin yksilöiden elämään.

Onko tämä nyt varsinaisesti sitten ongelma sodan keskellä, en tiedä. Ne tankkaajat vain eivät ajattele kuin itseään.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Omassa perhe-/lähipiirissä on kahta tai kolmea autoa normaalisti ajettu peräkkäin vaalimaan läpi tankille ja takaisin. Meidän omat autot oikeastaan on vain tuosta puuttuneet, kun tarvetta ei ole ollut. Eikä pk-seudulta jaksaisi muutenkaan. Nyt eivät ole vielä viisumeja uusineet lähipiiriläisiä Koronan jäljiltä ja jännä nähdä ovatko uusimassakaan. Ei ole vielä tullut haasteltua asiasta.

Tuota rallia kun toistakymmentä vuotta on vierestä seurannut kilsojen ja hintojen kautta, niin eihän tuossa pikkurahoista puhuta kun kyse on eläkeläisistä sekä lapsiperheestä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Joo no itse vaan enemmän ehkä kuulun niihin jotka polttoainetta ajattelee polttoaineena eikä jonkinlaisena vallanvälineenä mistä sitä sitten ostaakin. Enkä tosiaan itse tosiaan kallella mitenkään venäjän suuntaan päin vastoin. Enemmän ymmärrystä itsellä juuri polttoaineen hinnan osalta jos muutaman kilometrin päästä maksaa 0,8e litra ja toisessa 2,3e jos joku menee tuota tankkamaan ja muita hyödykkeitä samalla.
Polttoaine on energiaa. Juuri mikään muu ei ole nykyään enempää vallankäytön ytimessä.
Kun joku tankkaa Venäjällä, hän käyttää kuluttajan valtaa. Kun Suomi on sähkön verotuksessa maltillinen, se suojelee työpaikkoja (Euroopan pussinperällä). Silloin on tietenkin verotettava jotain muuta ahneemmin.

Voi olla miettimättä, mutta jokainen on energiavallan käyttäjä ja energia vallankäytön kohde.

Räikeimmillään tilanne tosiaan kärjistyy niin, että superroistot (Putin / Venäjä ei ole ainoa) kiristävät energiaruuvilla suojaa barbaarisia hirmutöitä kohtaan. Jokainen voi miettiä, missä on mukana valinnoillaan. Vähintään sitä tulee miettiä eduskuntavaalien alla, ettei käy kuten Saksalle (paska maa).
 

Redimor

Jäsen
Intia ja arabit lisäsivät venäjän öljyn ostoja. Intia jalostaa öljyä ja myöskin vie sitä raakaversiona eteenpäin. Arabit käyttävät venäläistä öljyä energian tuotantoonsa kun se on heille halpaa.
Ja jenkit ostaa entistä enemmän raakaöljyä kuukausitasolla mitä koskaan aiemmin. Lisäksi tuontia öljystä jalostetuista tuotteista on lisätty intiasta amerikkaan miljardeittain.

Venäjä on myynyt kiinalle ja intialle 30% alennuksella brenttiin verrattuna öljyänsä ja tahkonnut alkuvuonna 24 miljardia taalaa tulosta sillä. Intia lisäsi venäläisen öljyn ostomäärää 1% -> 18%. Kiina toimii vastaavalla tavalla kun hinta on kohdallaan tällä hetkellä.

Kysymys kuuluu, kuinka meidän tulee vielä käymään kun kyseisistä maista toisella on aikaa 2060 saakka hiilineutraaliuden suhteen ja mahtaako toinen maa olla edes sopimuksen piirissä? Niin ja kiinahan tuottaa suurimman osan materiaaleista ja osista maailmassa esimerkiksi aurinkokennoihin sekä akkuihin tällä hetkellä.

Jotenkin epäilyttää, että öljylle vain haetaan se "kipupiste" mitä ihmiset voivat kituuttaa täällä "länkkäreissä" eikä isoja poikia tai tyttöjä kiinnosta pätkääkään mistä he sen öljynsä hankkivat. Sitten jos siirrymme sähköautoihin isommalla massalla niin varmaan jotenkin kummasti hinnat niidenkin materiaaleissa taas "pompsahtavat" jonkin verukkeen avulla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: vsmo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös